Guest Sampsa

Lentäjäksi - Uratarinat yms.

8 viestiä aiheessa

Eli, olen 17-vuotias poika ja haluan liikennelentäjäksi. Tämä haave minulla on ollut viimeiset 4 vuotta! Varteenotettavia lentokouluja Suomessa on kolme (Patria, Salpauslento ja SIO). Olisi mielenkiintoista kuulla että miten nykyiset lentäjät ovat läpäisseet testit, käyneet koulut ja saaneet työpaikan. Olisi hauska kuulla myös lentoyhtiön sisäisistä koulutuksista ja toimintatavoista yms. yms. Kaikki käy!  :thmbup:

 

Toivottavasti edes joku ymmärsi tämän tarkoituksen.  :D  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheesta on keskusteltu täällä monessa ketjussa mutta tämä avaus on mielestäni hyvin aseteltu. Vaikka olenkin toisen alan mies, kiinnostaisi minuakin kuulla pilottien urakuvioista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Hankippa itsellesi jostakin käsiisi Ilmailu-lehden numerot 10/2008 ja 1/2009.

Kaksiosaisessa juttusarjassa annetaan varsin hyvä kuva kurssista ja sen etenemisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli, olen 17-vuotias poika ja haluan liikennelentäjäksi. Tämä haave minulla on ollut viimeiset 4 vuotta! Varteenotettavia lentokouluja Suomessa on kolme (Patria, Salpauslento ja SIO). Olisi mielenkiintoista kuulla että miten nykyiset lentäjät ovat läpäisseet testit, käyneet koulut ja saaneet työpaikan. Olisi hauska kuulla myös lentoyhtiön sisäisistä koulutuksista ja toimintatavoista yms. yms. Kaikki käy!  :thmbup:

Toivottavasti edes joku ymmärsi tämän tarkoituksen.  :D  ::)

 

On varmasti monta erilaista tapaa päätyä liikennelentäjäksi ja myöskin useita erilaisia mielipiteitä, sanonpa tässä kuitenkin omani...

 

1) Kannattaa käydä lukio ja mielellään kohtuullisen hyvin arvosanoin. Yksittäisillä aineilla ei juuri merkitystä, enemmänkin kokonaisuus ratkaisee. Se on osoitus tietynlaisesta kunnianhimosta, vastuullisuudesta sekä siitä että ottaa tulevaisuuden vakavasti.

 

2) Käy intti huolella äläkä mene sieltä missä aita on matalin vain sillä perusteella että saa sen mahdollisimman nopeasti pois alta. Liike-elämässä melko usein AUK/RUK- koulutuksesta on hyötyä ja voisin väittää että tuskin on olemassa muuta alaa jossa siitä olisi enemmän hyötyä kuin ilmailussa. Välttämättömyys tämä ei tietenkään ole, mutta jälleen osoitus päättäväisyydestä, määrätietoisuudesta sekä kyvystä kantaa vastuuta. Ilmankin toki pärjää kunhan kansalaisvelvollisuus on suoritetttu jokaisen valitsemallaan tavalla, mutta henkilökohtaisesti suosittelen AUK/RUK- koulutusta ilmailussa. Kannattaa muistaa että yllättävän suuri osa lentoyhtiöissä työskentelevistä vähänkin vanhemmista lentäjistä omaa taustan Ilmavoimista... (tämä kohta tietysti koskee vain niitä joilta asepalvelus vaaditaan, naiset varmasti pärjäävät ihan yhtä hyvin ilmankin)

 

3) Hanki työkokemusta muistakin työtehtävistä, mieluiten tietysti ilmailun parista mutta toki mikä tahansa käy. Antaa vähän toisenlaista näkökulmaa sitten lentäjän hommiin eikä pääse realismi unohtumaan... Henkilökohtaisesti olen aiemmin ollut sekä lentokonesiivoojana että rampilla kuormaajana enkä vaihtaisi päivääkään kummastakaan kokemuksesta pois. Auttaa huomattavasti paremmin hahmottamaan kokonaisuuden joka päivä tuolla ohjaamossa kääntöjen aikana...

 

4) Onnea ja tsemppiä tulevaisuuden valintoihin! Mitään ei elämässä saavuta jos ei sen eteen ole valmis yrittämään ja laittamaan itseään likoon.  :thmbup:

 

- Lasse

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa aloittaa jokin ilmailuharrastus, esim. purjelento tai moottorilento. Ilmailuharrastuksesta on uskomattoman paljon hyötyä jos aikoo ihan ammattilentäjäksi asti. Jos on esim. kesätöissä lentoyhtiössä niin näkee ehkä jonkin verran mitä se lentäjän työ on, mutta kun harrastaa ilmailua niin näkee millaista se koneen lentäminen, tarkastuksien tai huoltojen suorittaminen ja muiden toimenpiteiden suorittaminen itse oikein on. Monessa lentäjäkoulussakin arvostetaan jos harrastaa ilmailua, sehän jo kertoo motivaatiosta alaa kohtaan. Välttämättä ei tarvitse olla aikaisemmin töissä lentoyhtiössä jos harrastaa ilmailua. Sitä paitsi lentoyhtiöihin on mielettömän vaikea päästä kesätöihin jos ei ole suhteita yhtiöön, tämän takia on huomattavasti helpompi aloittaa ilmailuharrastus!

 

Tiedän useita tarinoita joissa ilmailun harrastaminen on jossain vaiheessa muuttunut ihan ammatiksi, joko lyhyen tai pitkän harrastamisen jälkeen. Ei ole myöhäistä hakea lentäjäkouluun vaikka olisi jo yli 30-vuotias ja jos on vielä harrastanut ilmailua niin se helpottaa tilannetta huomattavasti. Myös harrastuksesta voi löytää ammatin itselleen ja tajuta että voin tehdä rahaa tällä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään