Tumi Hämäläinen

OH-PRA - se vanhempi

17 viestiä aiheessa

Sukulaisten albumista löytyi tällainen kuva. Tunnus näyttää olevan OH-PRA, mutta haulla löysin vain Piper Navajon tuolla tunnuksella. Tämä ei varmaankaan ole se.  ;)

 

Mikähän kone mahtaa olla, ja missä kuva on otettu? Mitä vuosia eletään?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sehän on tietysti Malmi.

OH-PRA ex OK-CGU  tsekkoslovakialainen Praga Air Baby. Omistajat ilma-alusrekisterin mukaan:

021148 Kymen Lentoliike V.Karu & M.Kalima, Utti

281254 Suomen Ilmailuliitto, Helsinki

310856 V.Pyötsiä, Helsinki

250760 Crashed at Jämi

Cancelled as destroyed

 

Kone on sikäli omalta kohdaltani merkittävä, että siviililentopäiväkirjani ensimmäinen merkintä on 4.3.56 Tyyppilento OH-PRA:lla opettajana SIL:n toiminnanjohtaja "Penni" Pesola. Kaikkiaan näytän lentäneen PRA:lla vuosina 1956-57  11h 40'.  Oi niitä aikoja!

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-PRA(1) rekisteröitiin 2.11.1948 omistajinaan Veikko Karu (Mannerheim-ristin ritari), Martti Kalima (hävittäjä-ässä) ja Viljo Snällin nimiin (Kymin Lentoliike Karu & Co) ja se tuhoutui 25.7.60 Jämillä. Vaikea sen täsmällisemmin määritellä ajankohtaa. Paikaksi väitän Tampereen Härmälää ja ilmavoimien hallin edustaa.

 

Edit: Osmo ehti ensin. Vaan tuota hallin katon muotoa mietin, vaikka alaosa on eittämättä hyvin Malmia.

 

Edit2: Omien merkintöjen mukaan kone oli turkoosin värinen, punaiset tunnukset, miten Osmo muistaa? Sivuperäsimen eri värillä maalattu kohta on ilmeisesti ylimaalattu Tsekkoslovakian lippu - olihan kone ollut Tsekkirekisterissä kuten edellä käy ilmi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mikähän kone mahtaa olla, ja missä kuva on otettu?

No sehän on tietysti Malmi.

Paikaksi väitän Tampereen Härmälää ja ilmavoimien hallin edustaa.

Edit: Osmo ehti ensin. Vaan tuota hallin katon muotoa mietin, vaikka alaosa on eittämättä hyvin Malmia.

Minusta tuo on Utissa Karun ja Kaliman omistusaikana.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, muistan selvästi koneen turkoosin värin. Tunnuksia en niinkään selvästi muista, mutta jossakin olen nähnyt maininnan punaisesta väristä. Vuokrasin konetta Viki Pyötsiältä, joka oli lennonjohtajana Malmin tornissa ja asui punaisessa mökissä siinä nykyisen SIL:n toimitalon lähellä.

Pyötsiä kertoi tarinan, kuinka he sodan aikana kuulivat laivueessa tarinan potkurittomasta, nopeasta saksalaisesta ihmehävittäjästä. Totesivat kaverit vain siihen, että ei niitä kuitenkaan Suomeen saada ennen kuin he ovat vanhoja miehiä. - Mutta sittenpä harmaa parta komeasti kabiinin ikkunasta tuulessa viipottaa, kun he sillä lentävät!

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oops! Katselin vain innoissani konetta ja hallin alaosaa, joka minusta muistutti aivan Malmin hallin Shellin puoleista päätyä. Tarkemmin katsoen kattohan onkin kaareva, joten olkoon lausumani Malmista mitätön.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KHAPOTin antamien vihjeiden perusteella Keskisen-Stenmanin kirjassa Ilmavoimat sotien jälkeen (5) on sivuilla 42, 122 ja 146 kuvia Utin hallista, jotka osoittavat yhteneväisyyksiä Praga-kuvan hallin kanssa. Ensimmäisten omistajien asuinpaikan ja ilmavoimien palveluspaikan perusteella Kössin ehdotus on varsin järkeenkäypä.

 

Taisi olla vielä niin, että Härmälän kaarevan hallin katto kaareutui maan pintaan asti. Tästä hallista kuvien löytäminen oli minulle aika hankala urakka, en tahtonut löytää oikein yhtään ainutta.

 

Edit: löytyipä sittenkin, Seppo Uolamon kirjasta Härmälä - Tampereen lentokenttä sivulta 156 jo purettavasta hallista. Siinä löytyikin jo eroja, että hyvällä syyllä voitaneen olettaa kuvan otetun Utissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KHAPOTin antamien vihjeiden perusteella Keskisen-Stenmanin kirjassa Ilmavoimat sotien jälkeen (5) on sivuilla 42, 122 ja 146 kuvia Utin hallista, jotka osoittavat yhteneväisyyksiä Praga-kuvan hallin kanssa. Ensimmäisten omistajien asuinpaikan ja ilmavoimien palveluspaikan perusteella Kössin ehdotus on varsin järkeenkäypä.

 

Taisi olla vielä niin, että Härmälän kaarevan hallin katto kaareutui maan pintaan asti. Tästä hallista kuvien löytäminen oli minulle aika hankala urakka, en tahtonut löytää oikein yhtään ainutta.

 

Edit: löytyipä sittenkin, Seppo Uolamon kirjasta Härmälä - Tampereen lentokenttä sivulta 156 jo purettavasta hallista. Siinä löytyikin jo eroja, että hyvällä syyllä voitaneen olettaa kuvan otetun Utissa.

 

Olen myös samaa mieltä jo ensinäkemältä, näytti Utin hallilta. Tossa hallin sinustalla ollaan maattu lentovuorojen odotuksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tämä kuva on Utista.

 

Ihan tarkkaa vuotta en voi mennä sanomaan, mutta appi-ukko oli siellä lentomekaanikkona joskus 50-luvun taitteessa, ja kuva on hänen ottamansa. Ikävä kyllä, ei ole enää keskuudessamme kertomassa enempiä tarinoita.

 

Kuvia noilta ajoilta ja eri paikoistakin on nyt löytynyt jonkin moinen pino, joten laittelen niitä taas ajan oloon. Kiitos kaikille asiasta tietäneille ja kiinnostuneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Utti, hallit -60-luvun vaihteessa.

 

Tällainen kuva Utin halleista. Tuli vastaan sattumalta.

Kuva A. Ranivaara

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-PRA(1) rekisteröitiin 2.11.1948 omistajinaan Veikko Karu (Mannerheim-ristin ritari), Martti Kalima (hävittäjä-ässä) ja Viljo Snällin nimiin (Kymin Lentoliike Karu & Co) ja se tuhoutui 25.7.60 Jämillä. Vaikea sen täsmällisemmin määritellä ajankohtaa. Paikaksi väitän Tampereen Härmälää ja ilmavoimien hallin edustaa.

 

Edit: Osmo ehti ensin. Vaan tuota hallin katon muotoa mietin, vaikka alaosa on eittämättä hyvin Malmia.

 

Edit2: Omien merkintöjen mukaan kone oli turkoosin värinen, punaiset tunnukset, miten Osmo muistaa? Sivuperäsimen eri värillä maalattu kohta on ilmeisesti ylimaalattu Tsekkoslovakian lippu - olihan kone ollut Tsekkirekisterissä kuten edellä käy ilmi.

 

Mikäs tää PRA juttu Jouni on?  Seppo Jylhän siviili-ilmailun viimeiset lennot tuntee vain PRD:n 1.10.-54, eli ns. Pellisen jutun.

T: Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tää PRA juttu Jouni on?  Seppo Jylhän siviili-ilmailun viimeiset lennot tuntee vain PRD:n 1.10.-54, eli ns. Pellisen jutun.

T: Tomppa

 

Joo... Jylhän kirjassa on vain tapaukset, joissa on menehtynyt ihmisiä.

 

Tässä tapauksessa silloinen poliisimies, myöhemmin 747-kippari starttasi kiitotien puolivälistä ja myötätuuleen. Kone vajosi kiitotien jatkeella metsään. Matkustaja, jolla ei ollut istuinvöitä kiinni, lensi ulos kabiinista ja sai haavan päähänsä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sillälailla sillälailla.

Kiitokset tiedosta. En ollut tota kuullutkaan, tai sitten pitkäaikainen altistuminen suurjännite-sähkölle tosiaan aiheuttaa sitä... no mikä se tauti nyt olikaan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-PRA

 

Vesijärven jäällä 50-luvun alussa. Kone vaihteli omistajaa usempaankin kertaan. Kuvaottohetkellä omistaja lienee Velj. Stanley?

Kuva VFS

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään