Tero Partanen

Mahdoton kaarto

336 viestiä aiheessa

Tässä linkki IRL tapaukseen:

 

Hyvä idea kuvata lentoonlähtö OTK:ta varten  ;) Joskus käy näinkin, hyvä niin.

 

Tietääkö joku, mitkä oli tuulet tapahtumahetkellä? Äkistään kuvittelisi, että kaarto vasemmalle ja laskuun toiselle baanalle olisi jopa järkevämpi ratkaisu, vaikka kaarto tapahtuisikin lievään myötätuuleen. Tietysti jos mitään ei ole itselleen ennen lentoonlähtöä briifannut, vaan tekee kuten ko. pilotti ja kaartaa vaistonvaraisesti, niin sulkee itseltään mahdollisesti hyviäkin vaihtoehtoja.

 

Ikävästi rääkyi sakkauspillikin viimeisissä kaarteluissa, hätäisempi olisi ehkä sakkauttanutkin.

 

-Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vinkalla juurikin niin, että jos pysäytysverkko/kiitotienpää näkyy, lasketaan eteen kiitotielle, alle 150m AGL etusektoriin ja yli 150m AGL vastatuulen kautta takaisin kiitotielle.

 

Perusteena pyssy-yhtiön koulutusohjelmalle on ehkä se että jatkokoulutuksessa yksimoottorisella suihkukoneella pakkolaskun voi tehdä ainoastaan kiitotielle, metsä/pelto ei ole vaihtoehto(kahvasta vetäminen on tietenkin vaihtoehto, mutta se ei ole oleellista tässä keskustelussa). Tämä ei tosin ole varmaa tietoa, vaan omaa arvausta.

 

Viimeaikaisen tapahtumaraportin pohjalta sekä tavattuani kaksi pyssy-yhtiön aivan äskettäin peruskouluttamaa lentopoikaa ja nimenomaan kysyttyäni asiaa, totean vain että pyssy-yhtiössä koulutetaan menemään etusektoriin. Palaamiskaartoa ei missään tapauksessa yritetä alle 650 jalan korkeudesta AGL. Ja ei, takaisinkaarron onnistumista tai epäonnistumista EI ole jouduttu todentamaan tositilanteessa, ainakaan viime vuosina, joten siis ei tiedetä, miten tositilanteessa kävisi.

 

Se taas tiedetään murskaavalla majoriteetilla, että siinä käy yleensä huonosti ja tiedossa on yhdet tai kahdet hautajaiset. Mutta älkää uskoko, jos siten tuntuu paremmalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järkevintä varmaan tässäkin asiassa on silti todeta, että "riippuu tilanteesta, mutta yleensä ei kannata".

 

Tero

 

Tyhmä kysymys:

 

Eikö voisi kenttäkohtaisesti määritellä jotain tämäntyyppistä:

 

Moottorihäiriön sattuessa lentoonlähdössä, kaarra etusuuntaan XXX, jossa on avoin pakkolaskuun mahdollisesti soveltuva alue?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysymys:

 

Eikö voisi kenttäkohtaisesti määritellä jotain tämäntyyppistä:

 

Moottorihäiriön sattuessa lentoonlähdössä, kaarra etusuuntaan XXX, jossa on avoin pakkolaskuun mahdollisesti soveltuva alue?

 

 

Joo siis jos olisikin mahdollista, että kentillä olisi "safety zone" niitä tilanteita varten, joissa yleensä konerikot tuppaa sattumaan, niin sehän olisi optimaalista.

 

Valitettavasti ei taida tosielämässä vain sellaisia ikinä tulla. Tilan (eli rahan) puutetta. Tosi hommahan se on, että ainakin pienkoneilla nuo lentoonlähdöt tuppaavat olemaan moottoreille sillä tavalla kova rasitus ja riskialtis lennon vaihe, että sen vikaantuessa ollaan samantien yleensä pakkolaskutilanteessa. Näitä pienlintuja varten turva-alueet olisi POP.

 

Täydellisessä maailmassa...

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha ketju,mutta edelleen ajankohtainen aihe.

EAA, eli Experimental Aircraft Association, on muodostanut tiimin tutkimaan "mahdotonta kaartoa" ja kaikkia siihen vaikuttavia tekijöitä. Syy tutkimuksen aloittamiseen on NTSB:n maininta, että moottorihäiriö lentoonlähdössä on edelleen merkittävässä roolissa yleisilmailuonnettomuuksissa. Tiimi tekee yhteistyötä FAA:n kanssa.

Asiaan kannattanee palata viimeistään EAA:n tiimin annettua raporttinsa.

Lainaa

The Experimental Aircraft Association (EAA) has formed a team to study 180-degree turn-backs to the runway following engine failures on takeoff. Designed to improve aviation safety by looking at turn-back responses, the study will focus on how pilots react to an engine failure on takeoff, stall awareness, recognition and prevention after loss of power in takeoff attitude and stall recovery. EAA says the group will also look at how to teach pilots proper judgment in a turn-back scenario, the ability of different types of aircraft to perform the maneuver and whether a turn-back is an appropriate response.

“EAA’s action followed a National Transportation Board report that indicates engine failure on takeoff/climb-out was a significant contributor to GA accidents,” the organization said. “The group will study how to incorporate these piloting skills in basic private and sport pilot certification, as well as additional training programs.”

.https://www.avweb.com/aviation-news/eaa/eaa-announces-turn-back-study/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä aiheesta tuli perustettua uudempikin säie toisella nimellä. Ei paluukaarto mahdoton ole, mutta pari reunaehtoa täytyy toteuttaa kaarron onnistumiseksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko edellisessä Samin viestissä jo kolmas linkki FF:llä samaan videoon. No, hyvää ajattelemisen aihetta kuitenkin kaikille niille jotka eivät vielä ole kyseiseen videoon tai yleensä ajatukseen paluukaarrosta törmänneet. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Olisiko edellisessä Samin viestissä jo kolmas linkki FF:llä samaan videoon. No, hyvää ajattelemisen aihetta kuitenkin kaikille niille jotka eivät vielä ole kyseiseen videoon tai yleensä ajatukseen paluukaarrosta törmänneet. 

Oli näköjään tuolla toisessa ketjussa, katsoin vain tästä alkuperäisestä. AOPA:n videoita voin kuitenkin suositella kaikille muutenkin. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään