Lähettänyt Tero Partanen
alueella Yleinen ilmailukeskustelu,
Moro,
Laitanpa tännekin keskustelunavausta aiheesta "mahdoton kaarto". Kaikki varmaan tietää, mitä tällä tarkoitetaan, elikkä SEP koneella kun nousun aikana mylly pysähtyy ja tulee vaistomainen halu kääntyä takaisin kentälle, vaikkei siihen olisi mitään edellytyksiä.
Lentokoulut opettaa suorittamaan laskun tällaisessa tilanteessa aina etusektoriin, jolloin kone on ohjattavissa loppuun saakka, ja pakkolaskun voi tehdä hallitusti ja valmistellustikin jopa. Eikä ole vaaraa myöskään koneen kaartosakkaamisesta tämän mahdottoman kaarron aikana jne.
Tämmöstä matskua löytyy kotimaisilta sivuilta aiheesta: http://www.ilmailuhallinto.fi/mahdoton_kaarto ja etenkin: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Turvallisuuden_kehittaminen/mahdoton_kaarto.pdf
Ja vielä täältä paikallisestikin: http://www.tervalentajat.fi/lukusali.html#Mahdoton
Törmäsin kuitenkin toisella foorumilla mielenkiintoisen keskusteluun aiheesta. Siellä oli myös esitetty täysin mahdollisena tämä mahdoton kaarto. Viestiketjussa oli myös aiheesta tehtyä tarkempaa pohdintaa ja laskelmaa: http://jeremy.zawodny.com/flying/turnback.pdf
Lukaisin materiaalin läpi, ja se vaikutti erittäin järkevältä. Varsinkin kun kirjoittaja on joku USA navyn guru. Tuosta lyhyesti tärkeimmät asiat mahdottoman kaarron lentämiseen:
- Noustaan koneella V max climb angle nopeudella
- Kun motti seisahtuu, aloitetaan välitön kaarto 45 asteen kallistuksella, 1.05-kertaisella sakkausnopeudella (eli sakkauksen rajalla).
- Kaarretaan 190-220 asteen kaarto takaisin kohti kenttää
- Liidetään jyrkän kaarron jälkeinen loppuosa parhaalla liukunopeudella
Tuon mukaan nollatuulella ja 45 asteen kallistuksella, 650ft:n aloituskorkeudella (maanpinnasta) tulisi kiitotien, jolta lentoonlähtö suoritetaan olla vähintään n. 2400ft eli 730 metrin pituinen, jolloin em. proseduurilla voisi juuri ja juuri päästä lähtöbaanan loppupäähän laskuun. Eli kun käytetyn kiitotien pituus on väh. tuon verran, pitäisi paluun onnistua tuolta korkeudelta.
Vastaavasti sama skenaario 35 asteen kallistuksella vaatisi kiitotieltä pituutta n. 825m.
Ja sama skenaario 35 asteen kallistuksella ja n. 9kts vastatuulella vaatisi pituutta n. 490m.
Ajattelin sitten piruuttani kokeilla lentosimulla tätä skenaariota. Valitsin FS9 simun ja default C172:sen. Lensin ensin EFOU:lla tuota 45 asteen kallistusskenaariota suoritusarvoilla:
- EFOU rwy 30
- nousunopeus 60kts
- liukunopeus jyrkässä 45 ast kaarrossa sakkauksen rajalla
- loppuliuku 65kts
- tyyni tuuli
Teoria sanoo, että 730m metrin baanalta pitäisi paluu juuri ja juuri onnistua, joten EFOUn ollessa 2500m pitkä, tulisi laskun tulla siis 730m 30:n päästä. Laskun sain tehtyä useita kertoja, ja liuku päättyi juuri ja juuri DELTAn kohdalle, josta on 748m päätyyn. Laskin siis 18m liian "lyhyeksi". Ei paha.
Toinen skenaario oli:
- EFAH rwy 30
- 45 ast kallistus
- samat nopeudet
- tyyntä
Edelleen sama 730m sääntö pitäisi toteutua. Tein useita laskuja siten, että lasku tuli kynnyksen jälkeen joitakin kymmeniä metrejä, eli about 750m jäi baanaa jäljelle. Sama tulos siis kuin EFOU:lla. Ei yllätä.
Kolmas skenaario:
- EFAH rw 30
- 35 ast kallistus
- samat nopeudet
- tuulta 300/9.
Teorian mukaan 490m baanaa pitäisi riittää. Toisinsanoen laskun pitäisi tapahtua ennen puoltaväliä Ahmosuon rataa. Kosketuksen tapahduttua pysäytin simulaattorin välittömästi ja katsoin top-downista, niin kuinka ollakkaan lasku tapahtui hiukan ennen puoltaväliä rataa, arviolta 450m rataa jäi käyttämättä.
Ei ole tarkoituksena dissata hyviä oppeja, eikä sanoa tästä yhtään tämän kummempaa. Kunhan havainnoin . Ja nyt saa tietysti kommentoida...
Edit: ja lisätään vielä sen verran, että järkikin sanoo tietysti sen, että 45 ast kallistus, sakkauksen rajalla on sama kun etukäteen kaivaisi hautansa. Mutta nuo laskelmat antavat tietysti sille ajatukselle tilaa, että jos operoitava kiitotie onkin 2500m tai 3000m pitkä, niin takaisinpääsyyn ei tarvi ajaa kone kylellään eikä sakkauksen rajalla, ja silti voisi päästä turvallisesti kentälle. Tuosta pdf:stä löytyy käyriä eri tilanteille ja kiitotien pituusvaatimuksia, ja niistä voi tietysti jokainen tehdä omat johtopäätöksensä.
Tero