Antti Salo

Turkish Airlinesin 737 pudonnut Amsterdamissa

241 viestiä aiheessa

Virallisesta lehdistötilaisuudesta tietoa, 135 matjustajaa ja miehistön jäsentä joista 9 kuollut ja 50 loukkaantunutta joista ainakin 20 vakavasti.

 

Kolme kuolleista ohjaamossa, ilmeisesti vahvistettu tieto tämäkin. Lentäjän nimeksi kerrotaan Hassan Tarcin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, ja valitettavasti 50 loukkantunuttakin vielä.

 

Silminnäkijä puhui huomattavan hitaasta vauhdista ja se vain yhtäkkiä putosi perä edellä pellolle.

(Sakannut?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan vitosen väärälle korkeusmittarin paineasetukselle :)

 

NG-puteissa PFDllä paineasetus korostuu keltaisella jos STD-asetus on päällä kun lennetään läpi siirtopinnasta. Tosin, voihan sekin mahdollisuus olla, ettei ole painettu STD-asetusta vaan rullattu korkeusmittari standardille käsin. Ja on minimaalisen pieni mahdollisuus, etteikö kumpikaan lentäjistä olisi huomannut keltaista huomiota PFDllä jos STD on ollut päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiset silminnäkijähavainnot kertovat että kone on tehnyt "huomattavia nokka ylös-alas liikkeitä" kunnes tuli maahan pyrstön koskettaessa ensin.

 

Vaikuttaisi mahdolliselta että kone on joutunut sakkaus- tai osasakkaustilaan, ilmanopeus melko hidas mutta vajoten nopeasti.

 

Raportissa puhutaan että ohjaamossa olisi kolme henkilöä kuollut. Tämä saattaa viitata siihen että kyseessä oli koulutuslento.

 

Eräs arvaus on että tuossa vaiheessa on siirrytty autopilottiohjauksesta käsiohjaukseen, ja jokin meni siinä kohtaa väärin.  :(

 

Nämä asiat varmaankin selviävät pikapuolin. Kone ei syttynyt tuleen, joten mustat laatikot hyvin todennäköisesti ovat tallentaneet tapahtumat.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE:n mukaan kuolleita 9, MTV3 sanoo määrän vaihtelevan nollasta yhdeksään. Taas 737   :(

 

YLE

 

MTV3

 

EDIT: Helsingin Sanomat vahvistaa uhrien lukumäärän olevan 9. Kuusi matkustajaa ja kolme miehistön jäsentä  Helsingin Sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silminnäkijä puhui huomattavan hitaasta vauhdista ja se vain yhtäkkiä putosi perä edellä pellolle.

(Sakannut?)

 

Uusi Suomi taas toistaa Telegraphin johtopäätökset matkustajan kertomuksen perusteella  :P

"Turkin lentoyhtiön lento-onnettomuuden syynä saattaa olla liian suuri nopeus laskeutumistilanteessa.

 

Silminnäkijän mukaan onnettomuuskone laskeutui ”valtavalla nopeudella” moottoritien vieressä sijainneelle pellolle eksyen kiitoradalta sivuun yli kolmella maililla, kertoo The Daily Telegraph."

 

 

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/51401-syy-lentoturmaan-ehka-tassa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airliners.netissä joku kertoo, että kone olisi julistanut hätätilanteen (declared emergency) ja että kenttä olisi valmistautunut hätälaskuun.

 

Lisäksi kerrotaan, että kone oli suhteellisen paljon sivussa kiitotien keskilinjalta ja että maahansyöksy (tai yllä olevien tietojen valossa pakkolasku) oli tapahtunut juuri oikeaan paikkaan. Ennen tuota peltoa olisi ollut jonkinlainen kanaali ja jälkeen taas vilkasliikenteinen moottoritie. Eli jos kone on ollut tuossa tilanteessa vielä hallinnassa, niin voi nostaa esille sellaisenkin ajatuksen että ohjaamossa on tälläkin kertaa oltu tilanteen tasalla ja ammattitaitoisia. Ainakin pelkästä lopputuloksesta päätellen, toistaiseksi lopputulokseen johtaneista tapahtumista on todella vaikea sanoa mitään.

 

Saksan TV puolestaan spekuloi sillä, että koneen toinen moottori olisi mahdollisesti vahingoittunut ja sammutettu, mutta sammutettu moottori olisikin ollut väärä. Ei olisi ensimmäinen kerta, kuin näin käy.

 

Edit: Ei tainnutkaan olla kaukana keskilinjalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raportissa puhutaan että ohjaamossa olisi kolme henkilöä kuollut. Tämä saattaa viitata siihen että kyseessä oli koulutuslento.

Ennen TK kuljetti ainakin Helsingin-lennoillaan mekaanikkoa mukana (lopettivat pari viikkoa sitten). Saattaa hyvinkin olla, että AMS:in lennoilla ukko kulkee vielä mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen TK kuljetti ainakin Helsingin-lennoillaan mekaanikkoa mukana (lopettivat pari viikkoa sitten). Saattaa hyvinkin olla, että AMS:in lennoilla ukko kulkee vielä mukana.

 

OT: Miksi ihmeessä he mekaanikkoa kuljettavat mukana, vai onko yhtiön koneissa niin paljon probleemaa?

En ole kuullut että muilla yhtiöillä olisi tuollaista käytäntöä ainakaan yleisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT: Miksi ihmeessä he mekaanikkoa kuljettavat mukana, vai onko yhtiön koneissa niin paljon probleemaa?

En ole kuullut että muilla yhtiöillä olisi tuollaista käytäntöä ainakaan yleisesti.

 

Tower Air:illa oli,jannu käveli paskasissa haalareissa rätti kädessä konessa.Viritteli konetta.

Lento Tukholma-Gander-Miami.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt viimeisimmän uutiskatasuksen mukaan kone olisikin kesken finaalin vetänyt ylös ja kaartanut poispäin radan suunnasta, huom tämä tosin YLE1 viiden uutisissa heitettynä.

 

Montaa eri tarinaa kuten usein aina heti crashin tapahduttua.

Selkenee aikanaan kun tallentimet ovat varmaan ehjiä, tosin peräosa aika muussina.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai näitä alokasmaisia unohduksia sentään enään satu?Yksi oikein hyvä vaihtoehto kuitenkin.

 

Noin hyvässä kelissä väärä korkeusmittariasetus on kyllä suhteellisen mahdoton vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB lähettää neljä tutkijaa avustamaan tutkimuksissa. Lisäksi paikalle lähtee teknisiä asiantuntijoita  Boeingilta, FAAlta sekä moottorivalmistaja GEltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT: Miksi ihmeessä he mekaanikkoa kuljettavat mukana, vai onko yhtiön koneissa niin paljon probleemaa?

En ole kuullut että muilla yhtiöillä olisi tuollaista käytäntöä ainakaan yleisesti.

Tuo tuntuu nykypäivänä olevan yleistä nimenomaan tuollapäin maailmaa. Ilmeisesti työvoima on niin halpaa, että mieluummin roudaa yhtä huru-ukkoa ja varaosia mukana kuin ostaa ko. palvelut kalliimmalla kohteesta. Yksi toinen syy on varmaan se, että tuolla ilmansuunnalla ei oikein kaikissa asioissa olla osattu siirtyä vielä 2000-luvulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas ylen uutisissa ´(20.30 uutimet) oli "havaittu" että kone olisi keskeyttänyt laskun ja vetänyt ennen rataa ylös ja kaartanut läheiselle pellolle selvästi sivuun radan linjasta.  Olisikohan epäonnistunut TOGA? Finaalissa huomanneet että ei mee ny pojjat putkeen ja Go Around?  JA sitten meni jokin vikaan koska silminnäkijöiden mukaan kone tuli epätavallisen hitaasti laskussa.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkähän Yle moisen tiedon perustaa, koskapa CNN, BBC, Skynews eikä esim. Reuters mainitse mitään go-aroundista /ylösvedosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas ylen uutisissa ´(20.30 uutimet) oli "havaittu" että kone olisi keskeyttänyt laskun ja vetänyt ennen rataa ylös ja kaartanut läheiselle pellolle selvästi sivuun radan linjasta.  Olisikohan epäonnistunut TOGA? Finaalissa huomanneet että ei mee ny pojjat putkeen ja Go Around?  JA sitten meni jokin vikaan koska silminnäkijöiden mukaan kone tuli epätavallisen hitaasti laskussa.

 

Jukka

 

 

Itelle tuli tossa tunti sitten kanssa mieleen toi, että jos on yritetty vetää ylösveto, mutta moottorit eivät ole antaneetkaan tehoja-> lentäjät huomanneet tämän-> alkaneet kaartaa lähesisimmälle aukealle alueelle pakkolaskuun. En tiedä, saattaa olla hyvin hatusta vetäistyä mutta tuli pieneen mieleeni tommonon ajatus.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoprofiilia: http://aviation-safety.net/photos/graphics/20090225-0-2.gif

 

Ei ainakaan ole lähteny kone lapasesta (eikä kaarreltu, eikä GAta yritetty, joskin tarkastelu väli on tuossa melko suuri, mutta selvästi homma ollut pielessä alusta asti), nätisti mennyt ihan kiitotiensuuntasesti ja tasasesti laskenut. Tiedä sitten onko syynä moottorivika, mittarit olleet väärässä vai mikä mutta hallinnassa se näyttää olleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun pilvikorkeus on ollut alimmillaan BKN tai OVC 700 ft, ja kenttä on käytännössä merenpinnan tasalla, samoin kuin onnettomuuspaikka, niin kone on ilman muuta ollut pilvien alapuolella visuaalikelissä, maanpinta näkyvissä, reilusti ennen onnettomuuspaikkaa. Esim. korkeusmittarin mahdollisilla väärillä asetuksilla tuskin on mitään käytännön merkitystä näissä oloissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airliners.netissä joku kertoo, että kone olisi julistanut hätätilanteen (declared emergency) ja että kenttä olisi valmistautunut hätälaskuun.

 

Lisäksi kerrotaan, että kone oli suhteellisen paljon sivussa kiitotien keskilinjalta ja että maahansyöksy (tai yllä olevien tietojen valossa pakkolasku) oli tapahtunut juuri oikeaan paikkaan. Ennen tuota peltoa olisi ollut jonkinlainen kanaali ja jälkeen taas vilkasliikenteinen moottoritie. Eli jos kone on ollut tuossa tilanteessa vielä hallinnassa, niin voi nostaa esille sellaisenkin ajatuksen että ohjaamossa on tälläkin kertaa oltu tilanteen tasalla ja ammattitaitoisia. Ainakin pelkästä lopputuloksesta päätellen, toistaiseksi lopputulokseen johtaneista tapahtumista on todella vaikea sanoa mitään.

 

Saksan TV puolestaan spekuloi sillä, että koneen toinen moottori olisi mahdollisesti vahingoittunut ja sammutettu, mutta sammutettu moottori olisikin ollut väärä. Ei olisi ensimmäinen kerta, kuin näin käy.

 

Edit: Ei tainnutkaan olla kaukana keskilinjalta.

 

Eli korjataan vielä faktat kuntoon:

- Kone ei ollut sivussa keskilinjalta

- Minkäänlaista hätätilannetta ei oltu julistettu, viimeinen radiokommentti koneesta oli aivan normaali

- Kaikki kolme ohjaamossa ollutta menehtyivät

 

Lisää ilmennyttä spekulointia:

- Kuvan perusteella ainakin minusta näyttää että ainakaan toinen moottoreista ei käynyt maahan osuessaan, turbiinin siivissä on sen verran pieniä vaurioita

- Ilmakuvien perusteella alas on todellakin tultu nopeasti, koneesta ei juurikaan ole jäänyt liukumisjälkeä peltoon

- Nopeaa putoamista tukee myös se, miten kone on hajonnut

- Yksi laskutelineistä kuitenkin näkyy erikoisesti kaukana koneesta ja ihmettelen edelleen myös molempien moottoreitten irtoamista ja lentämistä kauas koneesta vaikka pystyn uskomaan myös ettei se välttämättä ole mitenkään epänormaalia tämänlaisessa maahansyöksyssä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään