Antti Salo

Turkish Airlinesin 737 pudonnut Amsterdamissa

241 viestiä aiheessa

Suoraan sanoen tällainen spekulointi onnettomuuden syistä, joka perustuu kansainvälisten tietotoimistojen antamiin pikaraportteihin ja lehdistön lähimpään naapurimaahan akkreditoidun kirjeenvaihtajan kuulopuheisiin, on naurettavaa ja naivia. Kun tietolähteinä ovat hyvin yleisesti sattumalta paikalle osunut puolisokea ja -kuuro syytinkimummo ja/tai kylän joutilas vähäpoika, ja kun asiantuntemattoman toimittajan pitää saada vielä juttuun runsaasti tunnetta, inhimillistä näkökulmaa sekä räväköitä otsikoita, katoavat viimeisetkin faktat, jos niitä edes on vielä ollut tiedossakaan. Esimerkkinä tästä Uuden Suomen eilinen juttu, josta ote:" Syy lentoturmaan ehkä tässä. Turkin lentoyhtiön lento-onnettomuuteen syynä saattaa olla liian suuri nopeus laskeutumistilanteessa. Silminnäkijöiden mukaan onnettomuuskone laskeutui "valtavalla (sic!) nopeudella"moottoritien vieressä sijainneelle pellolle eksyen kiitoradalta sivuun yli kolme mailia (sic!), kertoo The Daily Telegraph". Tänä aamuna HS:n sinänsä näppärä Brysselin kirjeenvaihtaja Annamari Sipilä pyrki täyttämään toimituksen tekemää puolen sivun juttutilausta löpertelemällä höpöhöpöä asiasta, jota hän ei tuntenut eikä Brysselistä käsin voinut saada selvillekään. HS:ssa olleen kuvan mukaan kone oli lähes lähestymislinjalla tosin lehden kuvassa antamien tietojen mukaan väärälle radalle eli 36L:lle. No, vähäisen aivojumpan jälkeen selvisi, että ratahan oli todellisuudessa 18R, mutta sehän ei ollut toimittajille koskaan selvinnyt. Jos kone olisi tosiaan tehnyt lähestymistä 36L:lle, olisi asiassa ollutkin jo uutisen aihetta - ainakin sen kuuluisan perusuutisen "Mies puri koiraa" verran.

Täytyy muistaa, että toimittajat ryntäävät toinen toistensa yli ehtiäkseen ensimmäisenä saamaan julki jonkun uutisen tai uuden tiedon. Tosiasiat, asiallisuus ja asiantunemus eivät ole ensisijaisia kriteerejä ainakaan tällaisissa asioissa, joissa dramatiikka on tärkeätä, ja juttu unohtuu parin päivän kuluttua uusien sensaatioiden alle.

 

OJ

 

Niimpä, mutta toisaalta mitäpä voi olettaa noilta ilmailua uutisoivilta tyttösiltä ja poikasilta, jotka eivät tiedä lentokoneista muuta kuin sen, että siinä on siivet kyljessä kiinni  :thmbup:

 

Ai niin, heitähän ei saanutkaan arvostella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassahan on melko samantekevää, ehtivätkö pilotit kertoa jaksolla tornille mitään, koska hätä tuli käteen ja onnettomuus tapahtui kuten tapahtui. Kuitenkaan toistaiseksi ei ole löydetty mitään hätäviestiä miltään kanavalta. Lähestyminen käski TK1591:tä siirtymään tornin jaksolle 121.275 ja kone kuittasi sen pari-kolme minuuttia ennen kynnystä. Myöskään turkkilainen Hurriyet-lehti, levikki yli 500000, ei ole löytänyt saatavilla olevista nauhoitteista mitään erikoista. Nauhoitteet voi kuunnella klikkaamalla linkkejä (lähestymisen nauhoite alimmaisena):

 

http://www.hurriyet.com.tr/english/domestic/11093222.asp?gid=244

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niimpä, mutta toisaalta mitäpä voi olettaa noilta ilmailua uutisoivilta tyttösiltä ja poikasilta, jotka eivät tiedä lentokoneista muuta kuin sen, että siinä on siivet kyljessä kiinni  :thmbup:

 

Ai niin, heitähän ei saanutkaan arvostella.

 

Eivätkä osaa lukea/kuunnella Turkinkielisiä uutisia  :thmbdn:

Useimpien kirjoitukset ( netissä) perustuvat jonkun kääntämään tekstiin ja puuttellisen kielitaidon aiheuttamiin väärinlukemisiin.

Eikä se ole välttämättä totta, mitä nettiuutisoinnissa saadaan lukea  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kyseinen koneyksilö käynyt koskaan EFHK:lla?

Olen ottanut 19.10.2007 muutaman kuvan tuosta, joten ainakin silloin.

 

tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on ilmeisesti viimeinen rekisteröitynyt data koneen liikkeestä:

-200ft -4096ft/min 83kts 181° 45401s ago

 

Aika haipakkaa ollaan lopussa kuitenkin tultu alaspäin.

 

Selvää sakkausmeinikiä, ja tuhoutunut peräosa rungosta todistaa että väellä ja voimalla on lopussa vedetty nokkaa taivaalle kun vauhti on loppunut kesken.

 

Loppunut kerosiini on syy mikä luulisi olevan nopeasti selvitettävissä oleva asia.  Onhan näitä tapauksia kun löpö on loppunut kesken.  Onkohan kone holdannut jossain kun oli hieman sumuista tai muuten löpö laskettu väärin.  Selviää aikanaan tämäkin kunhan laatikot on aukaistu ja kuunneltu(black box)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisin tieto on että kone teki normaalin ylösvedon ,vasemmaalla kaarrolla ja jäi kiertelemään odotuskuvioon josta aikanaan lähti uuteen yritykseen.

Kaikki on mennyt hyvin ja ,menikin, teki täydelliden ILS laskun-pelolle, rata 18R läheisyyteen.

AMS on todella hankala kenttä "jos sille päälle äityy". siellä om peräti kolme samansuuntaista rataa,aloitetaan siitä mihin kyseisen koneen piti tulla.

Se rata on todellakin 18R,se rata on erillään varsinaisesta kentästä, jossa sijaitsevat kaksi muuta rataa, eli keskellä 18C, ja toisessa laidassa 18L.

Toiset päät on tietysti sitten (kuten Malmilla) 36.

Se jää mietityttämään miten se laskun teko voi mennä noin pieleen.

Ehkä se selviää aikanaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa lueskelin tuota Turkkilaista aviisia ja siellä sanottiin, että kone oli juuri tullut huollosta laippa-ongelmien takia ja master-varoitusvalon palamisen takia.

 

Spekulaatio on:

Aika paljon lintuja lepatteli tuossa videossa, mikä on otettu ekaksi, kun ihmiset tulevat koneeta.

Spekulaatio off.

 

Aika tosiaan näyttää mikä se syy sitten oli, mutta keskustellaanhan tietokoneistakin samalla lailla, jos joku kysyy miksi pata lagittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista kolmesta henkilöstä ohjaamossa:

 

 

Eli ilmeisesti enemmän tai vähemmän koulutuslento. Asiahan ei millään tavalla vaikuta onnettumuuden syiden tutkintaan, mutta totean vain kun alussa spekuloitiin mahdollisessa mekaanikon mukanaololla.

 

-tuomo

 

Mites tällaisella lennolla kun on junior pilot opettelemassa mukana miesten hommia niin onko hänellä mitään asiaa puikkoihin laskussa/nousussa  kun kone on täynnä matkustajia?  Oma maalaisjärkeni sanoo että ei mutta kun tuo loogisin maalaisjärki ei aina ole kuitenkaan tosielämässä oikeassa ;)

 

En nyt tarkoita että hän olisi laskenut puten pellolle kyntöhommiin mutta noin yleensäkin kiinnostaa..

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Viimeisin tieto on että kone teki normaalin ylösvedon ,vasemmaalla kaarrolla ja jäi kiertelemään odotuskuvioon josta aikanaan lähti uuteen yritykseen.

 

 

Olisiko tähän lähdettä? En ole nähnyt tällaisesta mitään mainintaa missään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomat

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Turkish+Airlinesia+syytettiin+viime+viikolla+huoltotöiden+laiminlyönnistä+/1135243857182

 

CNN:n mukaan Turkin siviili-ilmailun ammattiyhdistys toteaa kannanotossaan Turkish Airlinesin laiminlyövän koneidensa huoltoa.

 

Turkish Airlinesin verkkosivuilla todetaan, että koneen viimeisin C-huolto on tehty lokakuussa ja A-huolto helmikuun 19. pv.

http://www.thy.com/DarkSiteEN/index.aspx

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dutch Safety Boardin päätutkija Pieter van Vollenhoven sanoo että kone tuli maahan tavalla, joka viittaisi siihen että moottoritehot saattoivat hävitä. Syytä ei vielä tiedetä.

 

Mustat laatikot on viety Pariisiin tutkittaviksi. DSB:n tiedottaja Sandra Groenendal arvioi että viikonlopun jälkeen on jo lisätietoja.

 

86 matkustajaa loukkaantui, ja heistä 6 ovat kriittisessä tilassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On spekuloitu että "löpö loppui".  

 

Onhan tuo kai teknisesti mahdollista, vaan ymmärtääkseni aikaisemmista vastaavista tilanteista on kaikinpuolin otettu opiksi että reserviä pitää olla varakentälle pääsyyn ja mielummin jonnin verran ylikin. Tankkausvirheetkin on jo kai ohjeistettu moneen kertaan niin ettei näin voisi käydä.

 

Vaikka tuo ehkä lentorata ja putoamiskuvio huomioonottaen on kovasti loogisen oloinen teoria, en jotenkin jaksa uskoa että "taas löpö loppui" ja "viime kerrasta ei opittu"   :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällasta sattuu aina joskus, joku unohtaa tai jättää tekemättä, syystä tai toisesta.

Eletäänpä sen kans, joku tekee pienen virhearvion, minä kaadan liikaa bensaa moottorikelkan tankkiin, vaimo moitti, bensa haisee.

Joku jättää tuon tekemättä lentokoneessa, ruotsalaisblondi kävelee ohi ja jokin pikku juttu unohtuu, jos joku väittää ettei tällainen ole mahdollista sekä suomessa että Ankarassa, väitän edelleen että olemme kaikki ihmisiä.

 

Suomessa itse sekä muukin kontrolli on tarkempaa ainakin toistaiseksi, saapas nährä aikaa myöden.Veikkaan että minä ja Jaakko olemme ainoita lähes täydellisiä Suomessa.Jaakko kompastu kerran polkupyörällä ja nukku pitkään, oliko sitten tuolla keskeisen suomen eräällä lentokentällä.

Minä henkilökohtaisesti itse en osaa lentää. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin päivittynyt uutinen kertoo, että matkustusasiakirja olisi Suomessa myönnetty muukalaispassi. Silloin kyseessä ei olisi Suomen kansalainen. Muukalaispasseja myönnetään varmaankin esim. Suomeen saapuneille pakolaisille, joiden kotimaan Suomen lähetystö ei suostu jatkamaan sen maan passin voimassaoloa.

 

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Hollannin+turmakoneessa+ep%C3%A4ill%C3%A4%C3%A4n+olleen+moottorivika/1135243856221

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuhannen taalan kysymys on: kuka ja miksi?

 

Sitä en osaa sanoa että kuka mutta varmasti siksi että halusi päästä Turkista Hollantiin ja mielellään väärillä papereilla jos omat olivat jostain syystä kiven alla tai muuten vain estivät pääsyn kyseiseen maahan. Väärillä papereilla matkustaminen ja yleensäkkin kyseiseen aiheeseen liittyvä rikollisuus ei varmaan ylitä edes uutiskynnystä nykyään.

Saanko 500? Saa maksaa myös euroina...  8)

 

Ja mitä tulee löpön loppumiseen, on mielenkiinoista että kone on sitten ditchattu peppu edellä kyntöpuuhiin. Edellä mainittiin että oli löytynyt flight-dataa jossa peräti noin 5000ft/min RoD ja 83kts nopeus.

 

Jos nafta loppuu ja moottori sammuu niin kone trimmataan välittömästi best-glide nopeuteen. Tällöin ei nokan ylösvetäminen ole sallittua. Asiaa opetellaan jo PPL-tasolla.

 

On myös muistettava että 737-sarjan koneissa kuten myös useimmissa muissa koneissa on hydraulinen stick-shaker ja stick-pusher. Konetta ei siis saa sakattua vaikka haluaisi. Koneessa on kolme hydraulijärjestelmää joista keskimmäistä ajaa sähkömoottori ja antaa tarvittavaa painetta primary flight cotrolleihin sekä laskutelineisiin ja laippoihin.

 

Mites tällaisella lennolla kun on junior pilot opettelemassa mukana miesten hommia niin onko hänellä mitään asiaa puikkoihin laskussa/nousussa  kun kone on täynnä matkustajia?  Oma maalaisjärkeni sanoo että ei mutta kun tuo loogisin maalaisjärki ei aina ole kuitenkaan tosielämässä oikeassa

 

En nyt tarkoita että hän olisi laskenut puten pellolle kyntöhommiin mutta noin yleensäkin kiinnostaa..

 

Uskoisin että junior-pilot on opettelemassa näitä mainitsemiasi miesten hommia joten en näkisi sitä kummallisena että hän olisi ollut puikoissa. Ovathan ne kaksi "senior-pilottiakin" olleet joskus junior-pilotteja ja jostain on kaikkien aloitettava.

 

Olen kanssasi kyllä samaa mieltä siitä että tuskin hänkään on kokemattomuuttaan mennyt laskemaan koneen kyntötöihin.

 

Keskustelu on hyvää, kannattaa jatkaa spekulointia. Se on paras keskustelun laji jälkiviisauden ohella. :thmbup:

 

-tuomo

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tällaisella lennolla kun on junior pilot opettelemassa mukana miesten hommia niin onko hänellä mitään asiaa puikkoihin laskussa/nousussa  kun kone on täynnä matkustajia?  Oma maalaisjärkeni sanoo että ei mutta kun tuo loogisin maalaisjärki ei aina ole kuitenkaan tosielämässä oikeassa ;)

 

En nyt tarkoita että hän olisi laskenut puten pellolle kyntöhommiin mutta noin yleensäkin kiinnostaa..

 

Jukka

Totta kai se junior-pilot siellä lentää, onhan hän kuitenkin lentäjä tai oikeammin lentoperämies kun ohjaamon oikealle paikalle on päässyt. Mutta oli tämä perämies sitten kokenut tai keltanokka niin kapteenin kanssa he sopivat lentovuorot niin että molemmille karttuu lentokokemusta tasaisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta kai se junior-pilot siellä lentää, onhan hän kuitenkin lentäjä tai oikeammin lentoperämies kun ohjaamon oikealle paikalle on päässyt. Mutta oli tämä perämies sitten kokenut tai keltanokka niin kapteenin kanssa he sopivat lentovuorot niin että molemmille karttuu lentokokemusta tasaisesti.

 

Katsos poikaseni tämän olen tiennyt jo kauan, että kun koneessa on kippari ja perämies he vuorottelevat laskuissa ja nousuissa, mutta kun luet tätä palstaa taaksepäin niin huomaat että koneessa oli 3 henkeä ohjaamossa:Lainaus Herald Tribune:"Among the dead were two pilots and one junior pilot, whose bodies remained in the cockpit while investigators examined the wreckage, said Sandra Groenendal, an official at the Dutch Safety Board, which is investigating the crash."

 

Eli tämä "junior Pilot" oli siis koulutuslennolla oleva nuorempi perämies joten siksi tätä kysyin, koska olen ajatellut että koulutuslennot lennetään ilman matkustajia varsinkin jos on aloittelija kysymyksessä jolla on alle 100 tiimaa lasissa lentotunteja tai että yleensäkin, pääseekö koulutuksessa oleva lentäjä suoríttamaan laskuja/nousuja kun on kabiini täynnä maksavia asiakkaita??

 

Juka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli tämä "junior Pilot" oli siis koulutuslennolla oleva nuorempi perämies joten siksi tätä kysyin, koska olen ajatellut että koulutuslennot lennetään ilman matkustajia varsinkin jos on aloittelija kysymyksessä jolla on alle 100 tiimaa lasissa lentotunteja tai että yleensäkin, pääseekö koulutuksessa oleva lentäjä suoríttamaan laskuja/nousuja kun on kabiini täynnä maksavia asiakkaita??

 

Missään ei ole kerrottu, että tämä "junior pilot" olisi ollut koneen "puikoissa". Kyllä koulutuslennolla voidaan istua jumpperillakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaanotetun ADS-B-datan perusteella laadittu koneen lentoradan kuvaus on jos ei muuta, niin informatiivisen näköinen. Grafiikan on tehnyt OpenATC.com-sivusto:

 

http://www.openatc.com/THY1951/

 

Kyseessä ei siis ole virallinen mustista laatikoista poimittu tieto, joten siihen tulee suhtautua varauksella. Transponderin lähettämä korkeusdata perustuu standardipaineasetukseen (1013), mikä selittää sen, että lentokorkeus lopussa on miinus 200 ft.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missään ei ole kerrottu, että tämä "junior pilot" olisi ollut koneen "puikoissa". Kyllä koulutuslennolla voidaan istua jumpperillakin.

 

Koska minullakaan ei ole asiasta mitään ensi käden tietoa, haluan minäkin sanoa jotakin.

 

"Junior pilot" voisi olla tässä kontekstissa typpikurssin käynyt uraansa aloitteleva lentäjä, (vrt. Patrialta tai Salpikselta äskettän valmistunut ). Tai sitten FAM-lentoja lentävä, jumpperilla istuva.  Kuka sen tietää ...

Mutta tuskin siellä ketään wannabe -sinupilotti tai alle 100 h kokemuksella oleva lapsukainen istuu. (Nyt ei ollut Aeroflot kyseessä, jossa kapteenin pojalla olisi rooli ohjaamisessa)

 

Ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että se kone putosi pellolle.  Joko ylösvedon tehtyään tai oltuaan tekemättä ylösvetoa.  Pelto sijaitsi 18R lähestymislinjan  alla. Tai monta kilometriä siitä sivussa.

Ja koska ohjaamossa kuunneltiin turkinkielisiä uutisia, löpö (LämmitysÖljy/PolttoÖljy - josta tämä nimitys on peräisin)  pääsi loppumaan.

Onnettomuuden aiheutti viime kädessä kuitenkin koneessa oleva suomalainen muukalaispassi.  Se oli varastettu Turkista.

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täydentäisin tuota edellä olevaa Peter Tähtisen loistavaa päättelyketjua loogisella lopputulemalla, jossa todetaan kaikkien näiden seurauksena

ilman loppuneen koneen siipien alta, mistä sitten aiheutui tunnettu lopputulos

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään