Antti Salo

Turkish Airlinesin 737 pudonnut Amsterdamissa

241 viestiä aiheessa

 

Tällaisen kuvan kuitenkin joku oli Airliners.nettiin linkittänyt:

http://lh5.ggpht.com/__SfybfHbfMo/Savmu-U65WI/AAAAAAAAAQ8/pHQ0gW0z4fU/s800/crash02

 

Pari havaintoa. Hylyn viereen on ilmeisesti perustettu erityinen onnettomuustutkintakeskus. Valkokattoista parakkia ei ole näkynyt aikaisemmissa kuvissa. Oikeanpuoleinen moottori näyttää vieläkin olevan pellolla. Mielenkiintoista, miten pitkän matkan päähän se on päätynyt varsinaisesta hylystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hollannin lautakunnan puheenjohtaja on luvannut pitää lehdistötilaisuuden tänään klo 16 SA, jolloin oletettavasti saadaan vinkkejä tutkimustuloksista tähän mennessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parina viime päivänä ei ole oikeastaan tullut esille mitään uutta.

 

Tällaisen kuvan kuitenkin joku oli Airliners.nettiin linkittänyt:

http://lh5.ggpht.com/__SfybfHbfMo/Savmu-U65WI/AAAAAAAAAQ8/pHQ0gW0z4fU/s800/crash02

 

Ihan keskilinjalta näyttää pudonneen.

 

 

Erittäin selventävä kuva joka pudottaa monta sepekulaatiota pois kun on kiistelty onko vedetty peltoon tarkoituksella pois polulta.  Lyhyeksihän tuo on vain jäänyt eli ei ole ollut työntöä eikä nostetta tarpeeksi jotta olisi selvitty edes kynnykselle.

Muuten aivan linjassa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightglobalin kolumnissa on "luotettavalta taholta" saatu ennakkotieto lehdistötilaisuuden todennäköisestä sisällöstä:

 

http://www.flightglobal.com/blogs/unusual-attitude/2009/03/turkish-airlines-crash-evidenc.html

 

Lähes kaikki ulkopuoliset tekijät ja koneen mahdolliset tekniset ongelmat on alustavasti suljettu pois, ja huomio kiinnittyy siihen, että koneen lähestyminen on karannut piloteilta totaalisesti näpeistä. Mm. nopeus on pudonnut 40 solmua alle tavoitteen ja kone laskeutunut liukupolun alapuolelle. Kapteenin ottaessa lopulta ohjat perämies on irroittanut otteensa tehovivuilta, jolloin tehot ovat menneet tyhjäkäynnille ja niitä on yritetty lisätä vasta 6 sekunnin kuluttua, jolloin se oli auttamattomasti liian myöhäistä.

 

Mikäli tämä pitää paikkansa, voi vain ihmetellä sitä, kuinka kolme pilottia onnistui möhlimään tuikitavallisen ILS-lähestymisen säässä, jossa ei ollut mitään erikoista. Sellaisiahan ammatikseen lentävät tekevät periaatteessa useamman kerran päivässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nuo tiedot tuovat vielä erikoiseen valoon tuota turkkilaisen lentäjäyhdistyksen TAPLPA:n jatkuvaa muitten syyttelyä, käsittääkseni sieltä on syytetty vuorotellen niin konevalmistajaa kuin lennonjohtajiakin. Nyt kuitenkin alustavien todisteitten valossa syy olisi vierimässä sinne ohjaamon puolelle.

 

Pari havaintoa. Hylyn viereen on ilmeisesti perustettu erityinen onnettomuustutkintakeskus. Valkokattoista parakkia ei ole näkynyt aikaisemmissa kuvissa. Oikeanpuoleinen moottori näyttää vieläkin olevan pellolla. Mielenkiintoista, miten pitkän matkan päähän se on päätynyt varsinaisesta hylystä.

 

Kyllä, tuo teltta ja tie hylylle on molemmat tehty onnettomuuden jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedotustilaisuus on näköjään alkanut jo klo 15, mutta se pidetään vain hollanniksi. On kuitenkin ilmennyt, että toinen radiokorkeusmittareista on ilmeisesti antanut väärän lukeman (maanpinnan tasolukeman) koneen ollessa 1950 jalan korkeudessa, mikä oli vaikuttanut autothrottleen siten, että se luuli koneen olevan jo tekemässä loppuvetoa kiitotien yläpuolella ja veti siis tehot tyhjäkäynnille. Tämän ei olisi kuitenkaan pitänyt hämätä pilotteja, koska maanpintahan tuli näkyviin huomattavasti ennen koneen putoamista, joten siitä olisi ollut täysin mahdollista joko korjata lähestyminen tai sitten tehdä ylösveto.

 

Jos kielitaito riittää, niin täältä tulee vielä lähetystä:

 

http://www.nos.nl/journaal24/

 

Jahhas, loppui justiinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightglobalin kolumnissa on "luotettavalta taholta" saatu ennakkotieto lehdistötilaisuuden todennäköisestä sisällöstä:

 

http://www.flightglobal.com/blogs/unusual-attitude/2009/03/turkish-airlines-crash-evidenc.html

 

Lähes kaikki ulkopuoliset tekijät ja koneen mahdolliset tekniset ongelmat on alustavasti suljettu pois, ja huomio kiinnittyy siihen, että koneen lähestyminen on karannut piloteilta totaalisesti näpeistä. Mm. nopeus on pudonnut 40 solmua alle tavoitteen ja kone laskeutunut liukupolun alapuolelle. Kapteenin ottaessa lopulta ohjat perämies on irroittanut otteensa tehovivuilta, jolloin tehot ovat menneet tyhjäkäynnille ja niitä on yritetty lisätä vasta 6 sekunnin kuluttua, jolloin se oli auttamattomasti liian myöhäistä.

 

Mikäli tämä pitää paikkansa, voi vain ihmetellä sitä, kuinka kolme pilottia onnistui möhlimään tuikitavallisen ILS-lähestymisen säässä, jossa ei ollut mitään erikoista. Sellaisiahan ammatikseen lentävät tekevät periaatteessa useamman kerran päivässä?

 

 

Kuten Janne tuolla aiemmin mainitsikin, turkkilaisten lentäjien taidot ovat väliin lievästi hakusessa...

Olisi vielä kiva tietää oliko jopa koulutuksessa oleva junior pilot puikoissa oleva perämies.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja MTV3 kertoo:

 

Korkeusmittarivika aiheutti Hollannin lentoturman

 

Korkeusmittarissa ilmennyt vika aiheutti Hollannin viimeviikkoisen lento-onnettomuuden. Turkish Airlinesin kone murskautui kolmeen osaan, kun se syöksyi kiitoradan viereen yrittäessään laskeutua Schipolin lentokentälle viime viikolla.

 

- Noin 700 metrin korkeudessa koneen vasen korkeusmittari näytti yllättäen muutosta korkeudessa. Tieto välittyi autopilottiin, joka oli kytketty laskeutumiseen, onnettomuustukintaviranomainen sanoi.

 

Linkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AFP/MTV3 vetävät ehkä hieman liian hätäiset johtopäätökset. Vika oli pelkästään radiokorkeusmittarissa 1, jota tarvitaan vain lähestymisen loppuvaiheessa, eikä varsinaisissa korkeusmittareissa. Radiokorkeusmittarin virheellinen lukema (joka ilmeni 1950 jalan lentokorkeudessa eli noin 1900 jalkaa maanpinnan yläpuolella) ei sinänsä aiheuttanut mitään muuta kuin tehojen menon tyhjäkäynnille, mikä pilottien olisi pitänyt huomata heti. Pilotit eivät sitä kuitenkaan huomanneet ennenkuin 100 sekuntia oli kulunut ja nopeus pudonnut 40 solmua alle referenssinopeuden, mikä on varsion omituista, koska jos nyt jotain pitää seurata lähestymisen ja laskeutumisen aikana, niin nimenomaan nopeutta... joka on periaatteessa kai laskettu muutaman solmun tarkkuudella.

 

Miksi pilotit eivät huomanneet näin olennaista asiaa, onkin sitten eri juttu. Ymmärtääkseni 737:n autothrottle myös liikuttaa tehovipuja eteen tai taakse säätäessään tehoja, mikä pilottien olisi myös pitänyt huomata?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan niillä nyt menossa arvauskilpailu onnettomuuden syystä  ;D:thmbdn:

 

Sammukos koneen moottorit, jos korkeusmittarissa on näyttövika  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sammukos koneen moottorit, jos korkeusmittarissa on näyttövika  :o

 

toinen radiokorkeusmittareista on ilmeisesti antanut väärän lukeman (maanpinnan tasolukeman) koneen ollessa 1950 jalan korkeudessa, mikä oli vaikuttanut autothrottleen siten, että se luuli koneen olevan jo tekemässä loppuvetoa kiitotien yläpuolella ja veti siis tehot tyhjäkäynnille.

 

Eli ei sammunut.

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan niillä nyt menossa arvauskilpailu onnettomuuden syystä  ;D:thmbdn:

 

Iltapäivälehdillä? Onnettomuustutkijat eivät mielestänit kertoneet onnettomuuden syytä ainoastaan asioita joita tapahtui ennen onnettomuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radiokorkeusmittarin virhenäyttämä seurauksineen on myötävaikuttamassa onnettomuuden syntyyn sen pohjalta, että siitä syntyi häiriötekijä kesken lähestymisen, mutta yli 15000 tunnin kokemuksen omaavan kouluttajakapteenin olisi kaiken järjen mukaan pitänyt huomata tehojen vähentyminen ja etenkin nopeuden pienentyminen riittävän ajoissa ottaakseen tilanteen hallintaansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, minä ihan olen kuvitellut, että näissä nykymasiinoissa vieläpä on kaikenlaisia räikkiä, pillejä, jäkättimiä, kilkkoja, summereita ja ravistimia herättelemään henkilökuntaa mm. nopeuksien vähetessä  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200903039187252_ul.shtml

 

tuota "uutista" ihmettelen.

Täyttä Iltis-soopaa taitaa  olla koko tarina. :thmbdn:

 

Itse asiassa tuossa uutisessa kerrotaan mitä tapahtui: väärä korkeusmittarin näyttämä->se vaikutti automaattiseen ohjausjärjestelmään (ts. autokaasuun)->kone putosi tämän takia. Se mitä on jätetty kertomatta on se, että tilanteesta olisi pitänyt pystyä selviytymään helposti, mutta miehistö ei jostain syystä reagoinut ttaphtumiin ennen kuin oli myöhäistä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, minä ihan olen kuvitellut, että näissä nykymasiinoissa vieläpä on kaikenlaisia räikkiä, pillejä, jäkättimiä, kilkkoja, summereita ja ravistimia herättelemään henkilökuntaa mm. nopeuksien vähetessä  ???

 

Ja noitten lisäksi rattikin saattaapi säätää ite ittensä mukavammalle etäisyydelle kauemmas kuskista. Jotain on mennyt pahasti vikaan(terävä huomio), kyllä nuo on täytynyt huomata. Ohjaamonauhoitteet kertonevat mitä siellä on puuhailtu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehti on harrastanut todellakin lehdistön lempiurheilua eli "jumping into early conclusions". Vaikka virheellinen korkeusmittarin lukema olisikin saanut koneen järjestelmät luulemaan sen olevan maassa, niin mistä ihmeestä miehistölle maksetaan, ellei lennon virheettömän edistymisen valvomisesta. Tehovipuihin ei koskettukaan 100 sekunnin aikana, jona aikana koneen nopeuden annettiin valua lievästä ylinopeudesta 40 kn alle oikean tilannenopeuden. Ehkäpä nopeuden seuraaminen loppulähestymissä ei enää nykyautomaatikan aikana kuulukaan pilootin ensisijaisiin tehtäviin.

Uutispalstalla, johon yllä on jo annettu osoite, eräs kommentoija sanookin tästä tilanteesta upean diplomaattisesti:"Huge questions over CRM (cockpit resource management), to put it at its gentliest".

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja noitten lisäksi rattikin saattaapi säätää ite ittensä mukavammalle etäisyydelle kauemmas kuskista. Jotain on mennyt pahasti vikaan(terävä huomio), kyllä nuo on täytynyt huomata. Ohjaamonauhoitteet kertonevat mitä siellä on puuhailtu.

 

Eikös turkkilaisissa koneissa ole ollut perinteenä, että ohjaamossa on joku blondi laskeutumisen aikana ? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tosiaan oli niin, ettei porukka ohjaamossa huomannut kaasujen siirtymistä idlelle noinkin myöhäisessä tilanteessa lähestymisen aikana, niin johan on. Laskeutuminen pinnoilta pauttiarallaa finaaliin lennetään yleensä kaasut idlellä, muttei sitä laskukonffissa maahan asti voi kaasut idlellä tulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä voi nyt lukea hollantilaisten alustavan raportin tekstin ihmisten kielellä eli englanniksi:

 

Mielenkiintoista: The black box – which can register 25 hours of flying time and which, in this case, covered 8 flights

- showed that this problem had occurred twice previously in a similar situation, before landing.

Eli radiokorkeusmittari oli temppuillut jo aiemmin...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikamoisia mokia tuolla tasolla...

 

Ei edelleenkään anna kauhean hyvää kuvaa Turkish Al:sta.

 

-jukka  :-\

 

Taitaa olla ohjaamoyhteistyö heillä, monen muun asian ohella aikalailla hukassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, radiokorkeusmittarin aikaisemmista temppuiluista aiheutuu lisää kysymyksiä.

 

- Oliko viat merkitty kirjaan?

 

- Olisiko niille pitänyt tehdä jotakin vai oliko ne sallittua kirjata siirrettäviin vikoihin?

 

- Jos ne olivat kirjattu, oliko kippari/muut lukeneet teknisen login ennen lentoa?

 

- Jos oli luettu, niin luulivatko he vikailmoituksen/telinevaroituksen tullessa, ettei siitä tarvinnut huolestua, koska vika oli ilmennyt jo aikaisemminkin ilman mitään seuraamuksia - niillä kerroilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään