Antti Salo

Turkish Airlinesin 737 pudonnut Amsterdamissa

241 viestiä aiheessa

Arvauksesi menee pieleen heti alussa, koska kyse ei ollut korkeusmittarista eikä sen paineasetuksista, vaan toisesta radiokorkeusmittarista.

 

Siksi toisekseen muistinin mukaan tuona päivänä vallitsi alueella korkeapaine, joten jos korkeusmittarin asetus olisi jäänyt standardiksi, olisi mittarin näyttämä suurentunut sitä oikeaksi korjattaessa..

 

 

 

Voi olla tyhmä kysymys, mutta ymmärsin ongelman aiheuttajaksi perämehen puoleisen radiokorkeusmittarin, eli onko koneessa aina 2 radiokorkeusmittaria ja onko niiden välillä mitään keino vertailla niiden antamia korkeustietoa automaattisesti ja kenties antaa miehistölle varoitus mittareiden toimintaan liittyvistä ongelmista?

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla tyhmä kysymys, mutta ymmärsin ongelman aiheuttajaksi perämehen puoleisen radiokorkeusmittarin, eli onko koneessa aina 2 radiokorkeusmittaria ja onko niiden välillä mitään keino vertailla niiden antamia korkeustietoa automaattisesti ja kenties antaa miehistölle varoitus mittareiden toimintaan liittyvistä ongelmista?

 

Kai

 

B737:n erikoisuus on että siinä on 2 radiokorkeusmittaria mutta niiden korkeustietoja ei verrata automaattisesti.

 

Amsterdamissa toinen niistä näytti virhelukemaa -8 metriä ja kuinka ollakaan tämä johti siihen että autokaasu, joka otti tietonsa juuri tästä radiokorkeusmittarista, kuvitteli koneen olevan tulossa maakosketukseen (alle 27 ft) ja veti sen johdosta tehovivut retard-asentoon, vaikka kone oli vielä 2000 jalan korkeudessa. Tällä seikalla ei alussa ollut mitään merkitystä koska koneella oli vielä silloin jonkun verran liikaa nopeutta, joten tehojen kuuluikin olla flight idlessä. Mutta alempana kun kone oli hidastunut, tulikin ongelmia kun autokaasu ei reagoinutkaan.

 

Varoitus tuli epäsuorasti mm. "ylimääräisen" laskuteline sisällä-varoituksen muodossa, mutta radiokorkeusmittari ilmeisesti ei kuitenkaan varsinaisesti hälyttänyt virhenäyttämän johdosta. On mahdollista että miehistö ei osannut yhdistää ko. laskutelinevaroitusta väärään radiokorkeuslukemaan ja otti vain laskutelineet ulos miettimättä asiaa sen enempää. Saattoipa ohjaamossa kuulua "retard"- kuulutuskin.

 

Joka tapauksessa virhenäyttämää olisi voitu huomata ihan radiokorkeusmittaria katsomallakin.

 

Korjatkaa jos muistelen väärin  :P

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta kun tuon animaation katsoo, niin ei voi kuin puistaa päätä  :o. Miten voi mennä tuommonen lähestyvä sakkaus ja nopeudenmenetys kolmen pilotti silmäparin ohi noin täydellisesti.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B737:n erikoisuus on että siinä on 2 radiokorkeusmittaria mutta niiden korkeustietoja ei verrata automaattisesti.

 

Amsterdamissa toinen niistä näytti virhelukemaa -8 metriä ja kuinka ollakaan tämä johti siihen että autokaasu, joka otti tietonsa juuri tästä radiokorkeusmittarista, kuvitteli koneen olevan tulossa maakosketukseen (alle 27 ft) ja veti sen johdosta tehovivut retard-asentoon, vaikka kone oli vielä 2000 jalan korkeudessa. Tällä seikalla ei alussa ollut mitään merkitystä koska koneella oli vielä silloin jonkun verran liikaa nopeutta, joten tehojen kuuluikin olla flight idlessä. Mutta alempana kun kone oli hidastunut, tulikin ongelmia kun autokaasu ei reagoinutkaan.

 

Varoitus tuli epäsuorasti mm. "ylimääräisen" laskuteline sisällä-varoituksen muodossa, mutta radiokorkeusmittari ilmeisesti ei kuitenkaan varsinaisesti hälyttänyt virhenäyttämän johdosta. On mahdollista että miehistö ei osannut yhdistää ko. laskutelinevaroitusta väärään radiokorkeuslukemaan ja otti vain laskutelineet ulos miettimättä asiaa sen enempää. Saattoipa ohjaamossa kuulua "retard"- kuulutuskin.

 

Joka tapauksessa virhenäyttämää olisi voitu huomata ihan radiokorkeusmittaria katsomallakin.

 

Korjatkaa jos muistelen väärin  :P

 

 

CVR-nauhoitteesta ilmenee, että radiokorkeusmittarin virhetoiminnasta tuli varoitus puolitoista minuuttia ennen törmäystä, ja siitä huomautettiin päällikölle, joka kuittasi saamansa huomautuksen. Eivät kuitenkaan tajunneet. mitä vaikutuksia sillä oli käytännössä, siis autothrottlen toimintaan.

 

Nauhoitteen puhtaaksikirjoitus löytyy pdf:n sivulta 190, jos jaksaa klikkailla sinne saakka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään, siis yli 4 vuotta myöhemmin, FAA on lopulta julkaissut lentokelpoisuusmääräyksen, joka edellyttää päivityksiä 500:n 737-yksilön autothrottlen toimintaan, jotta mahdollinen viallinen radiokorkeusmittari ei pääse vaikuttamaan autothrottlen käyttäytymiseen. Ja siihenkin on annettu 3 vuoden sopeutumisaika. Tosin päivittäminen näyttää olevan yksinkertaista.

 

According to the Wall Street Journal, the proposed AD stems from the 2009 crash of a Turkish Airlines 737, which crashed short of an Amsterdam runway after a faulty altimeter caused the automated throttles to prematurely roll back thrust. Nine people were killed. Operators will have three years to upgrade the autothrottle computer after the effective date of the AD. The work only takes about an hour, and there is no cost for parts for the operators, according to the FAA.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/FAA-Proposes-737-Autothrottle-AD221541-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään