Guest Ville2

Yksityislentäjän lupakirja (PPL)

14 viestiä aiheessa

Eli mua askarruttaa sellanen kysymys et kuinka vanha täytyy olla, että pääsee suorittamaan PPL- lupakirjaa? Ja minkä ikäisenä sen voi aikaisintaan saada? Onko vaatimustaso kovinkin korkealla ja mitä se suunnilleen maksaa? Itse olen erittäin kiinnostunut ilmailusta ja mietiskelin vain, että joutuuko 15-vuotias vielä pitkäänkin oottelemaan ennenkuin kyseisen lupakirjan voisi käsiinsä saada...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos pelkkää PPL:ää suunnittelet, niin silloin suosittelen ennemminkin jotain lentokerhoa kuin kaupallista koulua. Ihan sen hinnan takia. Toisaalta taas sinun iälläsi pääsisi jo aloittelemaan purjekoneesta (GPL)....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL maksaa käytännössä karkeasti 45 tuntia moottorikoneella lentoa + teoriamateriaalit + opettajan palkkiot + lääkärintodistuskulut + paperisotakulut. Tämä siis ilmailukerhossa, esim. Malmin Ilmailukerho kouluttaa vuosittain useita uusia lentäjiä.

 

Tuosta aiheesta on ennenkin kyselty, katsopas foorumin tuolla "search" -työkalulla vähän, advanced search ja siitä vaikka viimeisen 2 vuoden aikana olleet jutut aiheesta PPL :) Mutta jätä virtual finnairin foorumi hakematta, kun niillä on se niiden virtuaalippl mikä ei ole sama asia :)

 

MIKissä C152 kustantaa 80 euroa tunnilta, joten siitä tulee 80x45 = vajaat 4000 euroa, sanoisinko että tuonne 5-7 tuhannen euron välille se menee. Mutta muista että itse lentäminen sen jälkeen kustantaa sen saman 80 euroa tunnilta C152:lla. PPL:ää on turha tehdä takataskuun jos ei aio lentää..

 

Suosittelisin 15-vuotiaalle ensin purjelentokurssia, esim. Hyvinkäällä Hyvinkään Ilmailukerho kouluttaa, muitakin on paljon. Aika moni FSNordic-tuttu on tänä kesänä GPL-lupakirjaa hankkinutkin, joten jätetään se "onko se nyt kivaa vai ei, häh?" -kommentointi heidän huolekseen.

 

Moottorilentoon tarvitaan käytännössä säännöllinen työpaikka, harrastuksia on kalliimpiakin tottakai, vaikkei se ihan halpaa olekaan.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika moni FSNordic-tuttu on tänä kesänä GPL-lupakirjaa hankkinutkin, joten jätetään se "onko se nyt kivaa vai ei, häh?" -kommentointi heidän huolekseen.

 

On on on! ;D

 

Eli purjelentokurssille vaan, Ville! Homma on paljon halvempaa ja omasta mielestäni tietyiltä osin mukavampaakin (vaikka PPL onkin lähiaikoina tavoitelistalla..), ja kun nuorena aloittaa, niin oppii nopeasti lentämään puhtaasti. Taito, jonka jäkeen PPL:kin on varmasti paljon helpompi suorittaa, ja väittäisin ettei mene yllättävässäkään tilanteessa sormi pahasti suuhun, kun on ensin tahkonnut muutaman sata tuntia purtsikalla.

 

Nimim. Juuri oman GPL:n postista noutanut :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli mua askarruttaa sellanen kysymys et kuinka vanha täytyy olla, että pääsee suorittamaan PPL- lupakirjaa? Ja minkä ikäisenä sen voi aikaisintaan saada? Onko vaatimustaso kovinkin korkealla ja mitä se suunnilleen maksaa? Itse olen erittäin kiinnostunut ilmailusta ja mietiskelin vain, että joutuuko 15-vuotias vielä pitkäänkin oottelemaan ennenkuin kyseisen lupakirjan voisi käsiinsä saada...

 

Pääset kurssille (lentotunneille) sinä vuonna jolloin täytät 16 (korjaus, ei 15) vuotta. ELI KUN OLET 15-vuotias

 

Ekalle yksinlennolle täytettyäsi 16 vuotta.

Lupakirjan saat kun täytät 17 vuotta.

 

 

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikomus olisi pyrkiä suomen ilmailuopistoon (lukion jälkeen), jonne tietenkin on jonkun sortin pääsykokeet niin onko hyötyä siitä että omistaa purjelentolupakirjan tai yksityislentäjän lupakirjan? Eli saako henkilö joka omistaa jommankumman lupakirjan paikan helpommin ilmailuopistossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL:n osalta (ehkä) jopa vähän päinvastoin, etenkin jos olet saanut koulutuksen kerhossa (koska aina kerhokoulutus ei ole vastaava kuin noissa varsinaisissa lentokouluissa, joissa jo PPL:ssä lähdetään siitä että tästä tehdään ammattilentäjää aikanaan). Eli siihen ei ihan sen opistoon pyrkimisen takia kannata investoida.

 

GPL:stä ei varsinaista hyötyä ole, mutta se osoittaa sen että olet kiinnostunut ilmailusta ja et hae vain täysin huvikseen (sama tietysti PPL:n osalta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vaan tässä yhtenä päivänä mieleen että jos vaikka ryhtyisi lennonopettajaksi kerätäkseen tiimaa tai muuten vaan, niin siinä varmaan hyödyttää jo paljon että on vaikkapa purjelennon opettaja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joooooo.... purtsikkalentäminen on kivaa ;D.

Minä olen 16-v. ja lensin GPL:n alkukesästä. Oli hieno kurssi ja todella mukavaa lentämistä. Nyt loppukesästä pääsin myös Cessnan ohjaimiin parin tunnin lennon ajaksi ja tuntui pysyvän ihan hyvin käsissä. Eli kyllä simusta ja purtsikasta on varmasti hyötyä myös (moottori)lentotaitoon nähden.

 

Lisäksi kuten Sami jo mainitsi se osoittaa kiinnostusta ilmailuun Suomen Ilmailuopistoon haettaessa. Eräs puolituttu finskin kapteeni (entinen purjelentäjä) kertoi sitä pidettäneen isona plussana.

 

EDIT: Joonakselle onnittelut :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vaan tässä yhtenä päivänä mieleen että jos vaikka ryhtyisi lennonopettajaksi kerätäkseen tiimaa tai muuten vaan, niin siinä varmaan hyödyttää jo paljon että on vaikkapa purjelennon opettaja?

 

Varmasti on. Samoin kuin lentokoneita ei lennetä lupakirjapapereilla, lennonopettajan hommissa kyllä tarvitaan muutakin kuin se kelpparipaperi. Purtsikkaopen kokemuksesta on ihan takuulla hyötyä muidenkin ilma-alusluokkien opettajan hommissa.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ammattilentäjäksi ei sovellu kuka tahansa, vaikka sattuisi omistamaan PPL ja useita lentotunteja. Kyllä ne karsivat tekijät ovat terveydellisessä ja psykologisella puolella. Ei nyt kuitenkaan tarvitse jaksaa cooperissa juosta 3000m ja olla samalla matematiikan tohtori, mutta jonkinlaista fyysistä kuntoa ja loogista ajattelukykyä tarvitaan silti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sinne Poriin pyrit niin kannattaa paneutua hyvin jo armeija aikana siihen P-testiin (vai mikä se mustausmaratooni nyt olikaan...?) kun tuntuuvat niitä käyttävän, myös Ilmailulaitoksen lennonjohto puolelle hakiessa.

 

ps. Jos olisin taiteilija niin ehkä sittenkin maalaisin kukkia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään