Guest TeemuGranstrom

Maycom AR-108 skanneri

31 viestiä aiheessa

Eli tarkoitus olisi hankkia suht edullinen ilmailuskanneri ilmailun kuuntelemiseen. Olen katsellut eri vaihtoehtoja ja päällimmäiseksi on noussut Maycom AR-108.

Siispä tiedustelenkin, jos jolla kulla olisi kokemuksia ko. vastaanottimesta. Onko hyvä vai kannattako hankkia jokin toinen malli?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa pöydällähän se taajuuksia monitoroi..

Plussaa laite saa halvimmasta hinnasta. Lisäksi kylkeen saa tökättyä normaalin Nokian kännylaturin, eli pattereita ei tarvitse kokoajan ravata kaupasta kotona kuunnellessa. Monet ovat moittineet vehkeen kajaria huonoksi, mutta itsellä se ainakin on riittävä. Tarkoittaa siis sitä, että kentällä ollessa kuulen sanomat erinomaisesti kun lykkään sen olkapäälle johonkin lenkkiin kiinni "poliisityyliin". Vyötäröltä volyymi ei ole enää riittävä, jos on taustamelua sekoittamassa. Toki värkkiin saa kiinni kuulokkeet, joilla juttelut saa kuulumaan.

Ison miinuksen annan skannaustoiminnosta, joka ei tunnu olevan oikeen millään tavalla toimiva. Itse käytän laitetta Dual Watch -moodissa, eli se monitoroi yhtäaikaa vain kahta kanavaa.

Harrastuskäyttöön hintansa väärtti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä tuo sama myös - en niinkään tuota skannaustoimintoa ole käyttänyt, vaan yleensä pidän aina jotain tiettyä kanavaa päällä pidemmän aikaa ja vaihdan sitten tarpeen mukaan käsin (jollekin toiselle muistissa olevalle kanavalle...). "Nappulatekniikka" on aika työlästä kun napit ovat pieniä.

Voluumi saa olla aina täysillä ulkona, kaiutin on ankea. Itse kuulet hyvin, mutta vieressä seisojat ei sitten selvää enää saakaan. Jonkun nappikuulokkeen käyttö lisää äänen selvyyttä paljon...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täälläkin on yksi Maycomin omistaja.

Muuten olen ollut tyytyväinen, mutta moitteet annan kaiuttimelle.

On ihan riittävä sisäkäytössä ja ulkonakin, jos ei ole paljoa ns. taustamelua.

Mutta jo esimerkiksi liikkuvassa autossa ja muutenkin ulkona, normaalissa liikenteen kohinassa voluuminupista tuntuu helposti loppuvan asteikko kesken.

Mutta hintansa arvoinen kylläkin, mielestäni.

Koosta annan ison plussan. Kulkee helposti ja vaivattomasti mikana.

Kiitokset Joonakselle tuosta laturivinkistä.

Pitääpä testata kun kerkeää...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu minultakin löytyy kyseinen skanneri. Itse olen ollut tyytyväinen skanneriin, ennen ostoa olin itsekin lukenut kaiuttimen riittämättömyydestä, mutta ei siinä ole mielestäni ollut mitään vikaa. Tietenkin kun seisoo, niin ei pakolla jaksa sitä kokoajan lähellä korvaa pitää, mutta minulla ei ole ainakaan ollut mitään ongelmaa. Sitäpaitsi kuulokeliitäntää (tai miksikä tuollaista liitäntää kutsutaankaan, toimii meinaan jos kytkee tietokoneeseen tai vahvariinkin!) voi käyttää.

Itsekin käytän useasti juuri tuota Dual Watch toimintoa, eli kahden kanavan "samanaikaista" kuuntelua. Skannauksessa ei ole mielestäni muuta vikaa kuin se, että kun skanneri löytää kanavan tai taajuuden, josta tulee lähetettä, niin se pysähtyy siihen ennalta valikoidun ajan ajaksi, joka lasketaan lähetteen alusta, jonka jälkeen se lähtee uudestaan skannaamaan(ellei paina pohjassa sitä monitor -namiskaa). Itse olisin toivonut, että skanneri olisi alkanut laskea aikaa vasta lähetteen loputtua.

Ostin oman skannerini käytettynä, mukana tuli Bilteman akut ja Nokian vanha laturi, ilmeisesti myös nykyisten mallien mukana tuleva laturi toimii, ainakin se sopii liitäntään. Ja tuo laturi toimii myös ilman pattereita virtalähteenä skannerille, jos vaikka kotona on iso antenni, jota käyttää kuunteluun eikä jaksa ladata pattereita kokoajan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi kylkeen saa tökättyä normaalin Nokian kännylaturin, eli pattereita ei tarvitse kokoajan ravata kaupasta kotona kuunnellessa.

Autossa esim ei tarvita kuin oikeilla liittimillä varustettu johto, laitteen sisääntulo kun on reguloitu niin melkein mikä vaan noin suurinpiirtein oikealla alueella oleva tasavirtalähde käy.

Pitkä miinus käyttöliittymästä, mutta sama koskee montaa muutakin miniskanneria, tai oikestaan kaikkia. Joka tapauksessa sen viidenkympin väärti kevyesti mitä tuo Thiecomilla maksaa...

Ilmailukäytössä kun yleensä riittää että hengataan tornin taajuudella niin ei se surkea skannauslogiikka ja -nopeus paljon haittaa. Kiitettävän herkkä sillä vakiotapillakin ja akku-/paristonuuka. Tästä on kyllä muistaakseni keskusteltu muutaman viikon sisällä täällä jo aiemminkin, sieltä löytyy vähän pidempään tarinaa kun etsii...

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Skannauksessa ei ole mielestäni muuta vikaa kuin se, että kun skanneri löytää kanavan tai taajuuden, josta tulee lähetettä, niin se pysähtyy siihen ennalta valikoidun ajan ajaksi, joka lasketaan lähetteen alusta, jonka jälkeen se lähtee uudestaan skannaamaan(ellei paina pohjassa sitä monitor -namiskaa).

Itse toivoisin tuon lisäksi mahdollisuutta valita skannattavat kanavat DW:n tavalla. Ei ihan joka korpikentän kanavia skannailtaisi turhaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse toivoisin tuon lisäksi mahdollisuutta valita skannattavat kanavat DW:n tavalla. Ei ihan joka korpikentän kanavia skannailtaisi turhaan.

Kyllä ainakin omassani pystyy valitsemaan mitä kanavia skannataan. Kokeileppa mennä tallennetulle kanavalle, paina func+mw, sc ja nyt pitäisi lukea "scsp of" johon nuolella vaihtaa "scsp on" ja mr perään. Nyt se kanava jää skannaamatta. Toinen tapa taas on painaa func, kun skannaus pysähtyy ei toivotulle kanavalle jolloin se jätetään skannaamatta seuraavaan käynnistykseen asti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä ainakin omassani pystyy valitsemaan mitä kanavia skannataan. Kokeileppa mennä tallennetulle kanavalle, paina func+mw, sc ja nyt pitäisi lukea "scsp of" johon nuolella vaihtaa "scsp on" ja mr perään. Nyt se kanava jää skannaamatta. Toinen tapa taas on painaa func, kun skannaus pysähtyy ei toivotulle kanavalle jolloin se jätetään skannaamatta seuraavaan käynnistykseen asti.

...nyt voisi taas itselleen todeta kuuluisat sanat, tai pikemminkin kuuluisan lyhenteen, RTFM.. :P Kiitokset tuosta tiedosta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja se "func" -kikka toimii toki myös niin että vaikkei siltä kanavalta tulisikaan lähetystä, vääntää kohinasalpaa pois siksi aikaa että kohisee koko ajan, sitten scan -> painelee nuolella eteenpäin tai func kunnes kaikki ei-toivotut on func:illa poistettu skannauksesta. Sitten squelch taas normaaliksi ja nuolta perään.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostin itse laitteen tällä viikolla ja melko tyytyväinen olen ollut. Ostin tosin heti lisäantennin, jotta pystyn kuunteleen paremmin kotoa käsin. Mutta tuosta scannauksesta.. eikös se toimi myös siten että asettaa halutut asemat muistiin ja kun on muistipaikka-toiminnossa (MR) niin painaa Scan nappulaa -> tällöin se scannaa vain muistissa olevia asemia, right?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostin itse laitteen tällä viikolla ja melko tyytyväinen olen ollut. Ostin tosin heti lisäantennin, jotta pystyn kuunteleen paremmin kotoa käsin. Mutta tuosta scannauksesta.. eikös se toimi myös siten että asettaa halutut asemat muistiin ja kun on muistipaikka-toiminnossa (MR) niin painaa Scan nappulaa -> tällöin se scannaa vain muistissa olevia asemia, right?

Nimenomaan. Mä itse tosin harvemmin harrastan skannausta, tietty jakso tai kaksi on yleensä kuuntelussa, muuten siitä lennonjohdosta ei saa mitään tolkkua. Siinä se "dual watch" mode on kätevä.

Tätä kuitenkin joku kysyy kanssa:

To remove a no longer used (or a channel programmed by mistake), you do not have to perform a reset, which kills all the programmed functions. Do as follows:

When not in Memory Mode already, press the MR button. Select the channel to be removed by using the UP / DN switches. Press and hold the FUNC button and then press MR. The memory channel number starts blinking. To clear the channel, press and hold the FUNC switch while you press the MON switch for about 2 seconds. A beep tone indicates the successful deletion.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt vähän heräsi aloittelijankin kiinnostus.

Pikku kyssäri:

Asun vihdintien varressa pari kilometria kehä III :sta pohjoiseen (koneet lentävät suoraan päältämme) niin kuuluuko tuolla vakioantennilla kotona vai vaatiiko paremman antennin?

Tänks

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt vähän heräsi aloittelijankin kiinnostus.

Pikku kyssäri:

Asun vihdintien varressa pari kilometria kehä III :sta pohjoiseen (koneet lentävät suoraan päältämme) niin kuuluuko tuolla vakioantennilla kotona vai vaatiiko paremman antennin?

Tänks

Sanoisin, että varmasti kuulet ne koneet jotka päältäsi menee lja ennonjohdonkin melko varmasti. Tosin voit joutua meneen ikkunan lähelle, ettei betonit vaimenna lähetystä. Tähän tarkoitukseen juuri lisäanttenni on omiaan (hinta n.20€) 5m johdolla, jolloin voit pitää antennin ulkona ja kuunnella sisältä.

Itse asun Korsossa ja kaikki tuntuu kuuluvan EHHK:lta ja suurinosa myös EFHF:ltä (ainostaan, jotkut maassa olevat lentokoneet ei tunnu kuuluvan, mutta eipä niiden kaikkien hökötyksien lähetyksiä kuule edes kunnollisella ilmailuradiolla :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Melkotarkalleen samassa paikassa asustelin ennen kuin Jannekin, ja kuuluvuus oli vaihteleva. Maassa olevat koneet tai torni eivät kuuluneet, mutta tutka yms, oli hyvä. Tosin tuokin kaikki riippui hyvin paljon skannerin paikasta talon sisällä (paras paikka löytyi pesuhuoneen lampun päältä... toisaalla taloa ei kuulunut ollenkaan.. onneksi on langattomat kuulokkeet :))

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni ei muista skannereista liiemmin ole kokemuksia, mutta töissämme on tuo kyseinen Maycomin skanneri. Hinta- / laatusuhteeltaan varmasti kohdillaan mutta äänen voimakkuus mielestäni suurimpia heikkouksia. Voluumi saa olla aika täysillä, mutta ajaa tehtävänsä.

Näppärähän tuo on kokonsa puolesta, mutta toisaalta näppäimet ovat kanssa kohtalaisen pieniä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille vastauksista :). Täytyy laittaa tilaus menemään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselleni tuli keskiviikkona postiin kyseinen skanneri. Mukana tuli myös Scanmaster Base -antenni. Jos nyt edeltäjiin voin yhtyä, niin sanoisin skannerin hinta/laatusuhteen olevan kohdallaan. Perusantennilla toimii niin kuin pitääkin eikä moitteita tule kuin kaiuttimen äänenvoimakkuudesta. Itse asun siis kehä III länsipäädyssä ja lisäantenni katolla toi mukavasti kuuluvuutta. Vieläkin saa tehdä töitä saadakseen selvää, mutta kyllä se laatua parantaa. Suosittelen! ;)

Sitten olisi muutamia kysymyksiä pro-henkilöille:

Millaiseen paikkaa antenni tulisi sijoittaa maksimaalisen kuuluvuuden takaamiseksi? Korkeutta käsittääkseni saa olla reilusti, mutta vaikuttavatko mm. televisioantenni tai metalliräystäät kuuluvuuteen? Onko 75ohmin ja 50ohmin kaapeleilla käytännöllistä eroa 20 m matkalla? Käytännön vinkkejä antennin sijoitteluun? Kiitoksia! :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselleni tuli keskiviikkona postiin kyseinen skanneri. Mukana tuli myös Scanmaster Base -antenni.

Mistä tilasit tuon skannerin, entä paljonko antenni toi lisäkustannuksia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sijoittaisin antennin vähintään yhden metrin katon harjaa korkeammalle, mieluummin vieläkin korkeammalle. Televisioantenniin kannattaa pitää jonnin verran etäisyyttä, niin pysty-, kuin vaakasuunnassakin. Kannattaa välttää myös muiden metalliosien lähelle sijoittamista, räystäät, tikkaat...

Käytä mieluummin 50 ohmin kaapelia, näin saat paremman hyödyn antennistasi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä tilasit tuon skannerin, entä paljonko antenni toi lisäkustannuksia?

www.paratronic.fi oli kauppa ja skannerille, antennille sekä SMA/BNC-adapterille tuli yhteensä hintaa postikuluineen (8e) 146,9e Toimitus oli nopea ja mukaan tulee 14pvä maksulla oleva lasku. Itse olin ko. puljuun tyytyväinen.

Miksi radiostani kuuluu silkkaa kohinaa vaikka lisäantennin kanssa kuuluvuus/signaalin laatu näyttäisi olevan paras? Vertailukohteena EFHK:n torni iltapäivällä, joka kuului selvästi vaikka oli (palkkien mukaan) huonompi kuuluvuus?

EDIT: Olin siis Vantaalla käymässä. Siellä kuului paremmin vaikka skanneri näytti vain kahta tai kolmea "tolppaa".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi radiostani kuuluu silkkaa kohinaa vaikka lisäantennin kanssa kuuluvuus/signaalin laatu näyttäisi olevan paras? Vertailukohteena EFHK:n torni iltapäivällä, joka kuului selvästi vaikka oli (palkkien mukaan) huonompi kuuluvuus?

Törmäsin samaan ongelmaan oman Maycomin kanssa. Onko lisäantennisi laajakaistainen skanneriantenni? Arvaan että Maycomin etuaste on suunniteltu käytettäväksi kapeakaistaisen antennin kanssa, jolloin kaistasuodatuksessa on voitu tinkiä. Nyt jos antenni syöttää laajan taajuuskaistan etuaste menee tästä "tukkoon".

Itselläni oli discone-skanneriantenni katolla 30 m johdon päässä (50 ohm) ja tämä antenni toimi hyvin parin muun radion kanssa, joten ongelma näyttäisi olevan Maycomissa. Kokeilin myös pienempää magneettiantennia, mutta tulos oli samanlainen.

Kokeilla voisi kytkemällä lisäantenniksi yksinkertainen dipoli joka on viritetty ilmailubandille, teko-ohjeita löytyy varmasti netistä.

// Nils

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli onko oletettavissa, notta antennin osto oli susi päätös? Uutta skanneria kehiin vai voiko antennia modata jollain konstilla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli onko oletettavissa, notta antennin osto oli susi päätös? Uutta skanneria kehiin vai voiko antennia modata jollain konstilla?

Jos omatoiminen kokeilu kiinnostaa, tässä eräs rakennusohje, itse kun en nyt ehdi kokeilemaan. Löysin netistä sivun http://www.crypticide.com/users/alecm/radio/ar8k-dipole.html. Kaveri rakensi AR-8000 huippuskanneriin dipoliantennin vaateripustimesta ja "sokeripalasta", ja hänen mukaan se on paras hänen kokeilemansa. Tarvittava BNC-liitin ja koaksiaalinpätkä löytyi ylimääräisestä vanhasta ethernet-kaapelista.

[ Attachment removed / expired ]

Ilmailualueelle antennin oikea mitta on noin 55 cm x 2 (kun langan paksuus on 2 mm). Ja paras kuuluvuus saadaan kun antenni on pystyasennossa.

Onkohan muilla Maycomin käyttäjillä parempia kokemuksia lisäantennin käytöstä?

EDIT: Pakkohan sitä oli itsekin kaivata vanhoja antenniromppeita esiin ja kokeilla. Tulokset eivät valitettavasti olleet kovin kummoisia. Kokeilin ATIS:n kuuluvuutta sekä Maycomillla että Yaesun ilmailuradiopuhelimella eri antennivaihtoehdoilla.

[ Attachment removed / expired ]

Tässä yhteenveto, missä lukuarvo tarkoittaa kuuluvuutta 1...5:

Antenni Maycom Yaesu

Maycomin oma patukka22

Yaesun patukkaei sopinut2

Kuvassa näkyvä musta skanneriantenni22.5

Kiiltävän teleskooppiantennin ja johdinpätkän avulla tehty dipoli 23

Katolla oleva discone-skanneriantenni (30 m kaapelia)05

Näyttää siltä että Maycomissa lisäantenni voi tuoda enemmän ongelmia (kohinaa ja häiriöitä) kuin parannusta. Asiaan saattaa tosin vaikuttaa se että täällä pääkaupungissa radiohäiriötaso on muutenkin aika korkea, jolloin häiriöherkkä Maycom joutuu koville. Muualla lisäantenni saattaa toimia paremminkin.

Tästä epätieteellisestä kokeesta voinee myös päätellä että satsaamalla kalliimpaan radioon voi hyvän antennin avulla saada lähetykset kuulumaan selvästi kauempaa. Tästä huolimatta Maycom on mielestäni oiva peli hintaansa nähden.

//Nils

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään