Martti Kujansuu

Messukeskuksen sotasaalisnäyttely

19 viestiä aiheessa

Ne oli NIITÄ aikoja. Hiinä ja hiinä, saisiko edes talvisodassa saalistettuja jalkaväen aseita mahdutettua vanhaan Messariin - tykeistä ja raskaammasta kalustosta puhumattakaan. Jollain nykydigi3D-formaatilla voisi saada KAIKEN virtuaalikypärän visiiriin. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Markun mainitsema näyttelyesite on talvisodan sotasaalinäyttelystä, näyttelyn päivämääriä en muista, mutta eiköhän tuo ollut vielä sodan aikana, joka tapauksessa vuonna 1940. Tuossa jatkosodan alun näyttelyssä MBR:n oikealla puolella (kuvaajasta katsoen) näyttäisi olevan SB-2 ja vasemmalla mahdollisesti DB-3:n runko ilman ampumoa, vaan vannomaan en mene ja niin on paras. Vaan onko tuolla Messuhallin takalehterin, vai miksi sitä pitäisi kutsua, seinällä vihulaiskoneista irti leikattuja punatahtiä ja taktisia numeroita, siltä ainakin näyttäisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Markun mainitsema näyttelyesite on talvisodan sotasaalinäyttelystä, .....

Niimpäs onkin....

Tuo näyttely oli talvisodan aikana ja siitä on muitakin kuvia ainakin olikosenyt "Kunniamme päivät" kuvateoksessa.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syksyn 1941 ss-näyttelyn opasvihkosessa on kuva MBR-lentoveneestä (nokassa kyljessä AEROFLOT-teksti). Näyttelyesinekaaviossa MBR:n toisella puolella on todellakin SB ja toisella puolella siivetön DB-raato.

 

Talvisodan ss-näyttelyssä oli kaksi SB-konetta (toisen pyrstössä 5 ja toisessa vain viiru ylhäällä) sekä I-16.

 

Näyttelyitä oli ainakin kolme! Paikka oli tietysti Helsingin messuhalli, messukeskusta ei oltu keksitty vielä silloin.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös LIFE lehden kuva-arkistoista löytyy kuvia 1940 pidetystä sotasaalisnäyttelystä:

Tällä haulla löytyy ainakin osa kuvista

 

Muutamia poimintoja:

Tämän kuvan kauemmassa koneessa erottuu selkeästi Esan mainitsema numero 5, mutta erottuuko tuossa lähemmässä viirun alapuolelta heikosti 4:nen?

Yleiskuva

 

Yksityiskohtakuva, missä hieman kärsineempi SB.

 

Joo, ilmeisesti punainen 5 (moottori irti) ja keltainen 4. CFG osannee kertoa koneista enemmän!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syksyn 1941 ss-näyttelyn opasvihkosessa on kuva MBR-lentoveneestä (nokassa kyljessä AEROFLOT-teksti).

Harvinainen laite tuo jatkosodan alussa sotasaaliiksi saatu siviili-MBR eli MP-1bis. Koneen valmistusnumero oli 31p40 ja rekisteri SSSR L2539, jonka päälle oli rungossa maalattu punatähti. Olisiko Callella tarkempaa tietoa?

 

Talvisodan ss-näyttelyssä oli kaksi SB-konetta (toisen pyrstössä 5 ja toisessa vain viiru ylhäällä) sekä I-16.

I-16 näyttelyssä oli VH-201 päältä yksivärisessä suomalaisessa maalauksessa. Kone kävi kääntymässä näyttelyssä keväällä/kesällä 1940.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talvosodan sotasaalisnäyttely avattiin 17. tai 18.2.1940, ja esillä olevat SB-koneet olivat "4" = c/n 20/104 ja "5" = 1 tai 7/225; valitettavasti en pysty enempää sanomaan koneiden taustoista.

 

MBR-2 -koneen SSSR*2539 identiteetti on myös tuntematon. Jatkosodan toisessa (?) sotasaalisnäyttelyssä oli myös siviili-MBR-2: SSSR-L2551, jonka yläpuolella roikkui NL-purjekone Gribovskij G-9, pyrstössä "1"

 

cfg 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari täydennystä tuohon talvisodan sotasaalisnäyttelyyn; Näyttelyesitteessä ei mainita näyttelyn avajaispäivämäärää eikä kestoa. Esitteen lentokoneita käsittelevästä osuudesta voi kuitenkin päätellä näyttelyn olleen avoinna sodan aikana. Tuo osuus kuuluu "...Sitten saamme tutustua niihin paholaisen turmanlintuihin, jotka ovat olleet kotirintamamme, yhtähyvin kuin joukkojemme vitsauksena. Toinen koneistamme on hävittäjämme alasampuma suhteellisen hyvässä kunnossa, toinen on pudotessaan törmännyt puihin ja pahoin rikkoutunut. Koneen edessä on lentäjä sähköllä lämmitettävässä puvussaan ja happikaasunaamarissaan. Kone on kaksimoottorinen pommikone, jonka pommikuorma nousee 500-800 kg. ja toimintasäde on 800-1000 km. Runko on Venäjällä rakennettu ranskalaisen lisenssin perusteella, mutta moottorit ovat ulkomaalaiset. Koneen keulassa on sen päällikkö, joka on samalla tähystäjä, pommittaja ja konekivääriampuja. Ylhäällä on koneen ohjaaja ja takana konekivääriampuja, jolla on kehässä pyörivä konekivääri, joka on poissa, mutta toiminnassa olevan piippu pistää ulos alla olevasta aukosta. Molempien lentokoneitten välissä riippuu katosta desanttimiehen käyttämä laskuvarjo, ja toisen koneen vieressä on pudotettujen koneitten luku."

Tekstin kirjoitus-, kielioppi- ja asiavirheet ovat esitteen kirjoittajan, eivät minun....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Runko on Venäjällä rakennettu ranskalaisen lisenssin perusteella, mutta moottorit ovat ulkomaalaiset.

 

Mihin lisenssiin tällä lauseella viitataan?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
MBR-2 -koneen SSSR*2539 identiteetti on myös tuntematon. Jatkosodan toisessa (?) sotasaalisnäyttelyssä oli myös siviili-MBR-2: SSSR-L2551

Messuhallissa tuskin oli kahta eri Berieviä, tunnistin koneyksilön väärin. SSSR*2539:ään oli hätäisesti sudittu suojaväriä kylkiin ja yläpinnoille, SSSR-L2551:een (valmistusnumero 31p2) näemmä ei. Sinänsä hämmästyttävää, että kaksi näinkin hyväkuntoista näin harvinaista konetta jäi suomalaisten käsiin.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin lisenssiin tällä lauseella viitataan?

 

Kyse on varmaan pitkään eläneestä legendasta, että SB-pommittajat olisivat jonkin länsimaisen koneen (Martin tms) kopioita tai lisenssillä rakennettuja. Tuossa esitekstissä voi olla myös ajatusvirhe, sillä M100 (?) ja M-103-moottorithan ovat pohjimmiltaan ranskalaisia Hispanoja.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Tupolevin Martin tausta on mielenkiintoinen kysymys. Tupolev itse kiisti kopioinnin, mutta myönsi tunteneensa Martinin pommarin. Tarina kopioinnista alkoi levitä jo Espanjan sisällissodan aikana, heti SB-2:n julkitulon jälkeen.

 

Suomen Siivissä 3/71 on pieni juttu Itään menevistä Martineista Hietalahden satamassa 1933, mitenkähän olisi...protohan lensi 1934!

 

Moottoreista vielä; I protossa oli Wright-Cyclonet, mutta jo toisessa lisenssillä tehdyt Hispano-Suiza 12Ybrs, josta kai ruskit kehitteli omat mottinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään