Ilkka Mannikainen

Keskustelua lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmista (oli: Lentoyhtiöuutisia...)

468 viestiä aiheessa

Minä arvostan rauhallista paikka jossa tehdä töitä lentoa odotellessa. Käyttämissäni loungeissa se on onnistunut mukavasti.

 

No sittenhän ei ole varmaankaan mitään ongelmaa maksaa jatkossa palvelusta jota arvostaa ja tarvitsee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on kuules Ilkka sillalailla, etta kaikki eivat lenna sivistyneesti poin to point lentoja Finnairilla Changiin tai Arlandaan.

 

Loungeen paasylla on aika suuri merkitys kun koneenvaihdot ovat pitkia, ja/tai kentat karuja. Pari esimerkkia, vaikka lista tietysti on loputon. Esimerkiksi Nairobin kentalla et haluaisi viettaa pitkaa vaihtoa siella muun kansan seassa suolapahkinoita eloisasti napostellen, silla siella ei juurikaan ole mahdollisuuksia rentoutua muualla kuin loungessa tai kaytavalla makoillen. Etela-amerikassa taasen tykataan lentaa yolla ja silloinkin lounge on mukava paikka rentotua koneen vaihdon aikana, varsinkin kun siellakin monet lentoasemat ovat taytta kuraa palveluiltaan jopa isoissa metropoleissa.

 

Terveiset Patagoniasta,

Pauli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sittenhän ei ole varmaankaan mitään ongelmaa maksaa jatkossa palvelusta jota arvostaa ja tarvitsee?

Kuten totesin kohdassa, jonka jätit lainauksesta pois, DC-kortti on ollut kustannustehokas tapa täyttää tämä tarve. Jos se on jatkossakin kustannustehokkain, niin siitä sitten maksetaan.

 

Kommenttini oli kuitenkin vastaus ihmettelyysi siitä, että jotkut ihmiset - mukaan lukien minä - arvostavat pääsyä loungeen, jotka mielestäsi ovat väsyneitä paikkoja, ja tarjoamasi pirteämpi ja elämänläheisempi ratkaisu juoda se kalja ja vetää suolapähkinät ns. valtavirran seassa ei edelleenkään ole ratkaisu minun tarpeisiini.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käyhän se näinkin. Ainakin jonkun aikaa:

 

Helsingin hovioikeus tuomitsi Helsinki-Vantaalla työskennelleen koruliikkeen myyjän ehdolliseen vankeuteen törkeästä petoksesta. Nainen kerrytti useiden kuukausien aikana noin 1,4 miljoonaa Finnairin pluspistettä tekaistuista tai suurennelluista ostoksista.

 

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/lentokentan-koruliikkeen-myyja-kerrytti-yli-miljoona-pluspistetta-omille-korteilleen/2451636

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tein jouluisen palkintomatkavarauksen Finnairilta syyskuussa, koska pisteitä oli vanhentumassa marraskuun lopussa. Luin Finnair Plus -säännöistä seuraavaa (kohta 4.1):

 

... "Palkintoa varattaessa tililtä vähennetään sitä vastaava määrä pisteitä." ...

 

Päättelin tästä että voisin käyttää vanhentuvat pisteet kunhan teen varauksen ennen vanhentumista, itse palkintolento voisi olla myöhemminkin.

 

Nyt jouluna pistetilannetta katsoessani huomasin että vanhentuneet pisteet on ilmeisesti vähennetty tililtäni marraskuun lopussa (ainakin ne on mainittu vanhentuneina pisteinä) ja palkintolennon pisteet on vähennetty vasta lentopäivänä (18.12). Laitoin Finskille reklamaation aiheesta, koska mielestäni tämä ei ole oheisen Finnair Plus -sääntökohdan mukaista. Lieneekö foorumin jäsenillä jo jotain kokemusta tästä aiheesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinun pitäisi ensin selvittää mikä on totaalivähennys pisteissä ennen vanhemtumista ja palkintovarauksen tekoa vs. tämä hetki. Palkintolennon pisteet vähennetään varausvaiheessa tilin saldosta, itse lento merkitään tilille sille päivälle kun palkintolennon eka siivu lennetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kuulunee tänne vaikka kysymys onkin. Finnairin Silver-statukseen tarvitaan 24 lentoa, onko siis menopaluu kaksi lentoa? Toisekseen onko lipputyypillä tai fare classilla väliä, vai voiko Value-lipun 50 prosentin pistekertymällä saada statuksen joka tapauksessa 24 lennolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kuulunee tänne vaikka kysymys onkin. Finnairin Silver-statukseen tarvitaan 24 lentoa, onko siis menopaluu kaksi lentoa? Toisekseen onko lipputyypillä tai fare classilla väliä, vai voiko Value-lipun 50 prosentin pistekertymällä saada statuksen joka tapauksessa 24 lennolla?

On 2 lentoa. 24 todellista lennettyä segmenttiä oneworldilla niin saa silverin. Jos siitä lipusta saa pisteitä(ja on oneworldin lento, esim. icelandairin lennoista ei saa vaikka pisteet saisikin) niin siitä saa myös qualifying flightin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On 2 lentoa. 24 todellista lennettyä segmenttiä oneworldilla niin saa silverin. Jos siitä lipusta saa pisteitä(ja on oneworldin lento, esim. icelandairin lennoista ei saa vaikka pisteet saisikin) niin siitä saa myös qualifying flightin.

 

Finnair näyttää itse asiassa tehneen pienen parannuksen ohjelmaansa, nyt myös Suomen sisäisistä lennoista saa noita segmenttejä, aikaisemminhan siihen on vaan kelvanneet ulkomaan lennot (joko kansainväliset tai sitten "ulkomaan kotimaiset").

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair näyttää itse asiassa tehneen pienen parannuksen ohjelmaansa, nyt myös Suomen sisäisistä lennoista saa noita segmenttejä, aikaisemminhan siihen on vaan kelvanneet ulkomaan lennot (joko kansainväliset tai sitten "ulkomaan kotimaiset").

Onhan tuo ollut jo reilun vuoden voimassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair näyttää itse asiassa tehneen pienen parannuksen ohjelmaansa, nyt myös Suomen sisäisistä lennoista saa noita segmenttejä, aikaisemminhan siihen on vaan kelvanneet ulkomaan lennot (joko kansainväliset tai sitten "ulkomaan kotimaiset").

 

 

Ja tämähän tarkoittaa, että silverien määrä on noin ainakin silmämääräisesti arvioiden kasvanut todella paljon. Vain vaikkapa kerran kuussa Kuopioon ja takaisin lentävät saavat silverin, eli ei siis ihme että lounget ja priority turvatarkastukset ovat ruuhka-aikoina aika täysiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvä, kiitos! Melko löyhältähän tuo vaikuttaakin eikä ainakaan kannusta käyttämään Finnairia kaukolennoilla. Esimerkiksi HEL-HKG matkustan mieluummin CX:llä yhdellä vaihdolla ja otan neljä segmenttiä AY:n kahden segmentin sijaan. Jos tuohon päälle alkaa vielä Mannikaiseksi ja vetää pari kertaa edestakaisen HEL-ARL:n niin nopeastihan se hopeakortti on kourassa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuo ollut jo reilun vuoden voimassa.

 

Joo no en ole aikaisemmin pistänyt merkille, viime vuonna kun tuli kotimaan lentoja ruhtinaalliset kolme kappaletta joista yksi rakkaalla valtionyhtiöllämme.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvä, kiitos! Melko löyhältähän tuo vaikuttaakin eikä ainakaan kannusta käyttämään Finnairia kaukolennoilla. Esimerkiksi HEL-HKG matkustan mieluummin CX:llä yhdellä vaihdolla ja otan neljä segmenttiä AY:n kahden segmentin sijaan.

Jos koneessa istuminen kiinnostaa, niin tuolla HEL-HKG-HEL lenkillä voi kikkailla helposti useammankin segmentin hiekkalaatikkokenttien kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä en ole nähnyt mainostettavankaan, mutta Finnairin tän hetkisen Lähtöhinnat-kampanjan yhteydessä Euroopan lentojen pisteupgradeja saa taas puoleen hintaan. Varattavissa 22.1 asti, itse upgreidattavalla lennolla ei ole aikarajoituksia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tämähän tarkoittaa, että silverien määrä on noin ainakin silmämääräisesti arvioiden kasvanut todella paljon. Vain vaikkapa kerran kuussa Kuopioon ja takaisin lentävät saavat silverin, eli ei siis ihme että lounget ja priority turvatarkastukset ovat ruuhka-aikoina aika täysiä.

 

Aivan totta. Yksi edestakainen kuussa siis riittää. Eihän kerran kuussa lentävä mikään frequent flyer ole. Ehkä tuon loungen voisi ainakin heivata silver - eduista, tai sitten kasvattaa tasokorttiin vaadittavien segmenttien määrää (esim. 30 kuullostais hyvältä). Sinänsä jännä, että taitaa AY olla ainut OW - yhtiö (?) joka tarjoaa myös OW - Ruby jäsenille loungepalvelut. Yleensä loungeen pääsee vasta kortilla, johon on täytynyt nakata n. 50 segmenttiä vuodessa, eli tuplaten finskiin nähden. Ehkäpä siinä olisi jonkinlaisen tuumaustauon paikka ?

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä jännä, että taitaa AY olla ainut OW - yhtiö (?) joka tarjoaa myös OW - Ruby jäsenille loungepalvelut.

Kannattaa tosin huomata, että se on henkilökohtainen etu ja vain Finnairin operoimilla lennoilla. Siinä on kuiten ihan hyvä hyppy vielä siihen, että kaikilla OW-firmojen lennoilla pääsee loungeen vieraan kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa tosin huomata, että se on henkilökohtainen etu ja vain Finnairin operoimilla lennoilla. Siinä on kuiten ihan hyvä hyppy vielä siihen, että kaikilla OW-firmojen lennoilla pääsee loungeen vieraan kanssa.

 

Totta tuokin, mutta joka tapauksessa lounget täyttyy kovaa vauhtia.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikos Cathay tarjoa omille Marco Polo heeboilleen myos Ruby-tasolla lounge accessia kuten Finnairkin?

 

No, eikos se uuden loungen pitaisi kohta aueta...?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tein jouluisen palkintomatkavarauksen Finnairilta syyskuussa, koska pisteitä oli vanhentumassa marraskuun lopussa. Luin Finnair Plus -säännöistä seuraavaa (kohta 4.1):

 

... "Palkintoa varattaessa tililtä vähennetään sitä vastaava määrä pisteitä." ...

 

Päättelin tästä että voisin käyttää vanhentuvat pisteet kunhan teen varauksen ennen vanhentumista, itse palkintolento voisi olla myöhemminkin.

 

Nyt jouluna pistetilannetta katsoessani huomasin että vanhentuneet pisteet on ilmeisesti vähennetty tililtäni marraskuun lopussa (ainakin ne on mainittu vanhentuneina pisteinä) ja palkintolennon pisteet on vähennetty vasta lentopäivänä (18.12). Laitoin Finskille reklamaation aiheesta, koska mielestäni tämä ei ole oheisen Finnair Plus -sääntökohdan mukaista. Lieneekö foorumin jäsenillä jo jotain kokemusta tästä aiheesta?

 

Sain Finskiltä nyt vastauksen ja minulta vääryydellä järjestelmävirheen vuoksi viedyt pisteet on nyt palautettu, eli valtakunnassa kaikki hyvin. Kannattaa näemmä kuitenkin seurata näitä, tietokoneet tekevät kaikenlaisia virheitä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päädyin sivuille, kun yritin löytää tietoa lounge-eduista ja niiden logiikasta. Pari kysymystä on kaihertanut, lähinnä epäloogisen toiminnan johdosta kentillä:

 

-Pääseekö Finskin Platinalla HKI-vantaan Finnairin loungeihin lentoyhtiöstä riippumatta? Olen useimmiten päässyt (esim lähtiessäni Lufthansalla tai SAS:llä), mutta pari kertaa pääsy on evätty. Henkilökunta on kertonut kysyttäessä kommentin molempiin suuntiin eli onnistuu ja ei. Virallista kantaa en ole esim Finskin sivuilta löytänyt.

-Voiko Emerald-tason jäsen käyttää mitä tahansa OW loungea ulkomailla? Esimerkkinä esim Singaporen Changin Finnairin yhteistyölounge joka on suorastaan luokattoman onneton esim Qantasin loungeen verrattuna. Jatkaessa AY-lipulla Australiaan ei ole koskaan ollut ongelmia käyttää Qantasin loungea, mutta paluumatkalla checkinissä ohjaavat Finnairin loungeen.

 

Kokemuksia kenelläkään?

 

Muuten täytyy Finnairista todeta että systeemi on parantunut valtavan loikan viimeisen vuoden aikana kanta-asiakkaan kannalta varsinkin kun 100% pisteet saa taas järkevänhintaisilla lipuilla. Sen sijaan henkilökohtainen tervehtiminen ja ajoittaiset ilmaiset samppanjat business-luokasta tuotuna saavat olon vaivaantuneeksi, kun 100 silmäparia ympärillä tuijottaa ja ihmettelee että miksi :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päädyin sivuille, kun yritin löytää tietoa lounge-eduista ja niiden logiikasta. Pari kysymystä on kaihertanut, lähinnä epäloogisen toiminnan johdosta kentillä:

 

-Pääseekö Finskin Platinalla HKI-vantaan Finnairin loungeihin lentoyhtiöstä riippumatta? Olen useimmiten päässyt (esim lähtiessäni Lufthansalla tai SAS:llä), mutta pari kertaa pääsy on evätty. Henkilökunta on kertonut kysyttäessä kommentin molempiin suuntiin eli onnistuu ja ei. Virallista kantaa en ole esim Finskin sivuilta löytänyt.

-Voiko Emerald-tason jäsen käyttää mitä tahansa OW loungea ulkomailla? Esimerkkinä esim Singaporen Changin Finnairin yhteistyölounge joka on suorastaan luokattoman onneton esim Qantasin loungeen verrattuna. Jatkaessa AY-lipulla Australiaan ei ole koskaan ollut ongelmia käyttää Qantasin loungea, mutta paluumatkalla checkinissä ohjaavat Finnairin loungeen.

Loungesääntö on, että pääsee oneworldin loungeihin sillä kentällä kunhan on oneworldin lennolle lippu samana päivänä. Pätee myös Helsingissä Finnairin kohdalla(ei ei pääse kuin oneworldin=Finnairin, tässä tapauksessa loungeihin). Emeraldilla käytössä on kaikki oneworldin first class lounget jos tuo em. loungesääntö vain toteutuu.

 

Jotain pieniä poikkeuksia alemmilla tasoilla on lentoyhtiökohtaisesti. Esim. AY Silverit pääsevät loungeen tietyin edellytyksin vaikka oneworldin laajuisesti rubyt ei pääsekkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työnantajan ohjeistuksen mukaan ei verosyistä saa enää kerätä työmatkoista pisteitä privaattikortille. Siksipä minulla on mukaan kaksi Finnairin plussakorttia: yksi kortti (työpaikan osoitteella) työmatkoille ja toinen huvimatkoille. Voinko työmatkoilla kerätä pisteet työkortille, mutta maksaa upgraden huvimatkoilta kertyneillä pisteillä? Toisin sanoen, onko upgrade pakko maksaa saman tilin pisteillä kuin mille pisteet lennoista kerätään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisin sanoen, onko upgrade pakko maksaa saman tilin pisteillä kuin mille pisteet lennoista kerätään?

 

Voit käyttää pisteitä muiltakin (jopa muidenkin) tileiltä kuin mille keräät pisteitä. Itse kerään BA:n kortille, mutta käytän vanhoja Finnairin pisteitäni upgradeihin. Pisteet tulee ihan normaalisti maksetun lipun mukaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tekee lentoyhtiöallianssi OneWorldin jäsenyydellä kun normihintaisesta (ei alennushintainen) "yhteistyölennosta" HEL-LHR-KUL-BKK saa 307 palkintopistettä??

 

Tavallaan alkaa olla tämän OneWorldin kanta-asiakkuuden ja naurettavien palkintopisteiden arvo asiakkaalle miinusmerkkinen, kun melkein miltä hyvänsä halpikselta, vaikkapa Norwegianilta saa paremmat edut  :laugh:

 

Finnair + kumppanit onnistuivat jälleen kerran vakuuttamaan asiakkaan!

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään