Ilkka Mannikainen

Keskustelua lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmista (oli: Lentoyhtiöuutisia...)

468 viestiä aiheessa

Maksaja ei saa mitään vaan pisteet lennosta tulee matkustajan pistetilille. Samalla lennollakaan oleminen ei vaikuta mihinkään. Ainakaan pisteasioissa.  :)

Okej, kiitos Ilkka :) Pitääpä tehdä vaimokkeellekin oma tili.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voiko Finnair Plus asiakas kerryttää pisteitä pelkästään omista lennoistaan? Eli ei esim. jos olet maksanut myös avovaimon lennon ja nimesi on maksajan kohdalla (matkustajan tietysti vaimokkeen nimi). En saa siis hänen pisteistään tililleni vaikka olisin maksaja ja vaikka olimme samalla lennolla?

Helmikuun alusta:

"Palkintoihin oikeuttavia Plus-pisteitä voi nyt siirtää tililtä toiselle samassa taloudessa asuvien kesken. Siirto tehdään Finnair Plus -palvelukeskuksessa ja yhdestä siirrosta veloitetaan 20 €."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olikohan nuo jo kommentoitavina?

Lainaus www.finnair.fi

Uudet tasorajat 1.3 lähtien

Basic-jäsenestä Silver-jäseneksi

– 40 000 tasopistettä tai 24 Finnairin tai muiden oneworld-yhtiöiden reittilentoa*, joista neljän tulee olla Finnairin reittilentoja.

Silver-jäsenestä Gold-jäseneksi

– 90 000 tasopistettä tai 54 Finnairin tai muiden oneworld-yhtiöiden reittilentoa*, joista neljän tulee olla Finnairin reittilentoja.

Gold-jäsenestä Platinum-jäseneksi

– 150 000 tasopistettä tai 92 Finnairin tai muiden oneworld-yhtiöiden reittilentoa*, joista neljän tulee olla Finnairin reittilentoja. (poikkeuksena nykyiset Gold-jäsenet)

* Ei koske Suomen sisäisiä lentoja.

8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kommentoida voi vasta kun näkee miten lippujen kertymä muuttuu (tieto tulee 1.3.).

Uusia tasorajoja katseltaessa goldin ja platinan kohdalla pitää muistaa, että nyt aikaa kerryttää nuo rajat on 1 vuotta kun ennen oli 2 vuotta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliko se niin, että nämä  pisterajat eivät olleet kokonaispistemääriä millä saavuttaa ko. tason vaan esim jos haluat vuodessa paltinan niin sun pitää lentää 40k (basic-silver)+ 90k (silver-gold) + 150k (gold-platinum) = 280 000 pistettä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliko se niin, että nämä  pisterajat eivät olleet kokonaispistemääriä millä saavuttaa ko. tason vaan esim jos haluat vuodessa paltinan niin sun pitää lentää 40k (basic-silver)+ 90k (silver-gold) + 150k (gold-platinum) = 280 000 pistettä?

Joo, ainakin ennen tätä uudistusta se oli noin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusia tasorajoja katseltaessa goldin ja platinan kohdalla pitää muistaa, että nyt aikaa kerryttää nuo rajat on 1 vuotta kun ennen oli 2 vuotta.

Sekä kannattaa muistaa myös ne bonukset, joita tasojäsenet saavat (Silver 10%, Gold 15 % ja Platinum 25 %). Nuo bonukset lasketaan myös tasopisteisiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Periaatteessa kyllä, mutta platinaa ei voi saada suoraan vaan kortit myönnetään taso kerrallaan. Eli jos saat hopeaan oikeuttavan pistemäärän kerätyksi vaikkapa jo kuudessa kuukaudessa, niin silloin sekä kertymä että aika "nollataan" ja sinulla on hopean myöntämisestä aikaa taas vuosi eteenpäin kerätä kultakorttiin oikeuttavat pisteet. Jos saat ne kerätyksi, niin edelleen vuosi aikaa kerätä platinaan oikeuttavat pisteet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sekä kannattaa muistaa myös ne bonukset, joita tasojäsenet saavat (Silver 10%, Gold 15 % ja Platinum 25 %). Nuo bonukset lasketaan myös tasopisteisiin.

Tässä sitten kannattaa muistaa se, että kertoimet koskee vain Finnairin lentoja. Eli muiden pisteitä kerryttävien firmojen lipuissa ei ole tasojäsenen kerrointa.

Eli pitkävetomiesten termiä käyttäen, jos haetaan kerrointa niin pitää lentää Finnairilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä sitten kannattaa muistaa se, että kertoimet koskee vain Finnairin lentoja. Eli muiden pisteitä kerryttävien firmojen lipuissa ei ole tasojäsenen kerrointa.

Näin toki, ja niinhän se on lähes kaikilla muillakin kanta-asiakasohjelmilla, jotka bonuksia myöntävät (AA taitaa olla selvin poikkeus).

Ovatko nämä muutokset hyviä vai huonoja minulle, ratkeaa sitten, kun uusi varausluokkataulukko tulee nähtäville. Lähinnä minua kiinnostaa, putoaako jokin/jotkut nykyisistä 100%:n luokista 50%:iin (tai alemmas). Matkani ovat lähes aina tuon rajan kulmilla pyörivissä varausluokissa, noita superhalpoja luokkia tulee käytettyä tosi harvoin.

Ja noista 100%:n pisteistä laskettuna tasokertoimilla on jo jonkinlainen merkitys.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja noista 100%:n pisteistä laskettuna tasokertoimilla on jo jonkinlainen merkitys.

Joo, kävin perjantaina Frankfurtissa ja K-luokan lipusta tulikin jo 2300 pistettä suunnasta. Ennen se olisi ollut 2000.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin Lufthansa antaa Executive Bonusta joidenkin kumppaniensa lennoista. Katselin juuri Miles & More -tiliani, ja extraa oli myonnetty ainakin Continentalin lennoista, mutta ei esimerkiksi SAS:n tai Blue1:n lennoista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin Lufthansa antaa Executive Bonusta joidenkin kumppaniensa lennoista. Katselin juuri Miles & More -tiliani, ja extraa oli myonnetty ainakin Continentalin lennoista, mutta ei esimerkiksi SAS:n tai Blue1:n lennoista.

Muistaakseni LH antaa bonuksia kaikista LH Groupin yhtiöistä ja lisäksi Pohjois-Amerikan kumppaneilta (Continental, United, Air Canada).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos nuo halvemmat luokat muuttuvat 0% luokiksi niin ei tartte haaveilla lentävänsä silveriä omilla rahoillaan enää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä on tällähetkellä paras value-for-money kanta-asiakasohjelma Oneworld yhtiöillä? Vai onko kaikki alliansien ohjelmat kutakuinkin samanlaisia. Eli toisen yhtiön kortilla ei ole helpompaa saada tasoja kuin toisen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä on tällähetkellä paras value-for-money kanta-asiakasohjelma Oneworld yhtiöillä? Vai onko kaikki alliansien ohjelmat kutakuinkin samanlaisia. Eli toisen yhtiön kortilla ei ole helpompaa saada tasoja kuin toisen?

Jos ihan "ilmaisten" lentojen ja tasolle pääsyn helppoutta katsoo, niin AA on varmaan paras ja BA huonoin. BA:lla ei turistissa tule tasopisteitä muuta kuin kolmesta kalleimmasta varausluokasta, eli vaikka joka päivä lentäisit halvalla lipulla, pysyt perustasolla.

Toinen juttu on sitten se, että jos lennät paljon tietyllä yhtiöllä, niin kannattaa kuitenkin ottaa sen yhtiön kortti. Yleensä oman yhtiön kortti on esim. upgrade-tilanteissa kovempaa valuuttaa kuin edes allianssipartnerin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysymykseesi en osaa vastata mutta jos vain tasoa hakee, niin kannattaa valita se firma jolla eniten lentää. Sillä ei nämä yhtiöt toistensa kortteja noteeraa mitenkään ihmeemmin.

Kuten olen aiemmin maininnut, ei ainakaan omalla kohdalla ole Finnairin tasolla ole AA:lla ollut mitään jakoa, on kohdeltu kun vierasta sikaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten olen aiemmin maininnut, ei ainakaan omalla kohdalla ole Finnairin tasolla ole AA:lla ollut mitään jakoa, on kohdeltu kun vierasta sikaa.

Sama pätee myös toisin päin. Minulla oli joskus AA:n paremman pään kortti, ja kyllä saman tasoisella Finnairin kortilla saa Finnairilla parempaa palvelua.

Jos lounge-accessi on mielessä, on huomattava, että AA:n Gold ei ole oikeastaan mitään OneWorld-mielessä. Vasta AA:n Platinum vastaa OneWorld Sapphireä, ja sillä aukeaa OneWorld-lounget.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tämä muutos ainakin minun kohdalla on selkeä heikennys etuihin. :thmbdn: Olen Gold jäsenyyteni puolessavälissä ja kerännyt noin puolet uuteen Gold tasoon tarvittavista pisteistä. Mutta nyt kerään pisteet vanojen sääntöjen mukaan mutta edut saan uusien sääntöjen mukaan eli vain vuoden mittaisen Gold jakson. FlyerTalkissa on mielenkiintoinen ketju: http://www.flyertalk.com/forum/finnair-plus/1018403-easier-get-better-status.html Täällä artikkelissa viitattu Kuluttajaviraston ohje on kyllä jäänyt lukematta Finnairilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Periaatteessa kyllä, mutta platinaa ei voi saada suoraan vaan kortit myönnetään taso kerrallaan. Eli jos saat hopeaan oikeuttavan pistemäärän kerätyksi vaikkapa jo kuudessa kuukaudessa, niin silloin sekä kertymä että aika "nollataan" ja sinulla on hopean myöntämisestä aikaa taas vuosi eteenpäin kerätä kultakorttiin oikeuttavat pisteet. Jos saat ne kerätyksi, niin edelleen vuosi aikaa kerätä platinaan oikeuttavat pisteet.

Finnairin tiedotteen mukaan asia ei jatkossa enää ole näin vaan seurantajakso on aina 12kk ja tasopisteet eivät nollaudu kesken vuoden vaikka siinä välissä jonkun tasorajan saavuttaisi, tyylin:

-jakso 1.1. - 31.12.

-40000 pistettä kasassa 1.4. --> silver kortti joka on voimassa sitten ymmärtääkseni seuraavan täyden vuoden loppuun

-90000 (+50000 1.4. jälkeen) pistettä kasassa 1.8. --> Gold kortti joka korvaa Silverin ja on siis edelleen voimassa seuraavan täyden vuoden loppuun

-150000 (+60000 1.8. jälkeen) pistettä kasassa 1.12. --> Platinakortti joka korvaa Goldin ja on taas voimassa sitten seuraavan täyden vuoden loppuun

Näin minä ainakin tuon Finnairin lähettämän tiedotteen asiasta olen ymmärtänyt..kovin eri tavalla kuin te, huomaan..ehkä olen vain sekaisin sitten itse tässä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin minä ainakin tuon Finnairin lähettämän tiedotteen asiasta olen ymmärtänyt..kovin eri tavalla kuin te, huomaan..ehkä olen vain sekaisin sitten itse tässä..

Kyllä se todennäköisesti on niin kuten kirjoitat. Minä en ollut lukenut tiedotetta vaan kirjoitin tähänastisesta käytännöstä.

Tässä vielä lainaus Finnairin blogista:

2. Uudistusten jälkeen oneworld-tasokorttien hankkiminen on tehty vielä entistäkin vaikeammaksi”

Itse asiassa tasokorttien hankkiminen on nyt huomattavasti helpompaa ja nopeampaa. Silver-tasolle pääsee keräämällä 40 000 pistettä seurantajakson aikana (entisen 60 000 sijaan). Gold-tasolle tarvitaan vastaavasti 90 000 pistettä ja Platinum-tasolle 150 000 pistettä. Vertailun vuoksi voidaan ottaa esimerkki vaikka perustason jäsenestä, joka alkaa lentää enemmän. Aiemmin hän olisi tarvinnut kalenterivuoden aikana 480 000 pistettä päästäkseen Platinum-tasolle ja tässä uudessa mallissa vain 150 000 pistettä. Lisäksi uudistuneessa Finnair Plus -ohjelmassa jo Silver-tasolla kertyy Finnairin lennoista 10 % normaalia enemmän pisteitä (Gold 15 % ja Platinum 25 %), joka edesauttaa nopeampaa pääsyä eri tasoille.

3.”En ymmärrä mitä tapahtuu kun seurantajaksoni päättyy”

Seurantajakso on aina vuosi eteenpäin liittymispäivästä. Seurantajaksolla kerätyt tasopisteet määrittelevät millä tasolla vähintään tulet olemaan seuraavan seurantajakson. Eli jos seurantajakso alkaa päättyy esimerkiksi maaliskuun lopussa 2010, niin siihen mennessä kerätyt tasopisteet (esimerkiksi 92 000) määrittelevät sen, että seuraavan seurantajakson (1.4.2010–31.3.2011) aloitat Gold-jäsenenä ja sinulla on mahdollisuus nousta tuona aikana myös Platinum-jäseneksi riippuen pistekertymästäsi. 1.4.2011 alkavan seurantajakson aloitustason määrittää se, montako tasopistettä olet kerännyt 1.4.2010–31.3.2011 kestäneellä seurantajaksolla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama pätee myös toisin päin. Minulla oli joskus AA:n paremman pään kortti, ja kyllä saman tasoisella Finnairin kortilla saa Finnairilla parempaa palvelua.

Jos lounge-accessi on mielessä, on huomattava, että AA:n Gold ei ole oikeastaan mitään OneWorld-mielessä. Vasta AA:n Platinum vastaa OneWorld Sapphireä, ja sillä aukeaa OneWorld-lounget.

Jos loungeen haluaa, BA lienee paras valinta Suomessa asuvalle. 400 tasopistettä tarjoa BA Silverin, eli OW Sapphire-tason kortin. Finskillä lennellessä pamahtaa 10 tasopistettä halvimmistakin kotimaan lennoista.

Palkintohaukalle BA taas on surkea jos lentää noissa discount-hintaisissa luokissa. 25% pistekertymä on lähinnä itkettävää.

Laskin juuri, että ens kesän RTW tarjoaa suorilta Finnair silverin, taktikoi vähän ja ottaa nuo pisimmät lennot Qantasilla tai Iberialla, joilta L-varausluokasta Finnair tarjoaa 100% kilsat.

Siihen päälle lähiviikkojen Kapkaupunki ja New York 100% economyssä, niin goldiinkin on saumoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään