Guest PekkaK

Jääkaappi oireilee

21 viestiä aiheessa

Käytössä on Upon vanhahko jääkaappi, jossa pakastelokero. Toissapäivänä laite on alkanut pitää ylimääräisiä ääniä, ja se käy lähes jatkuvasti. Kompressori saattaa olla välillä 10-20 sekuntia hiljaa, kunnes lähtee taas käyntiin. Myös silloin, kun kompura ei käy, kaapista tai putkistosta kuuluu vaimeaa poreilua ja/tai sirinää. Välillä kaappi myös tärisee hieman enemmän kuin normaalisti, tärinä on samantyylistä mutta heikompaa kuin mitä esiintyy normaalisti kompuran käynnistymisen ja sammumisen yhteydessä. Mistä voisi olla kyse?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko koittanut puhdistaa jääkaapin takaa pölyt pois ? Tosin jääkaapitkin tulevat joskus tiensä päähän, ja hajoavat vanhuuttaan. Tuollainen vanha jääkaappi kuluttaa paljon sähköä (+saattaa olla tulipaloriski), joten saattaa halvemmaksi tulla ostaa uusi, vähemmän kuluttava vehje.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän sieltä ole kylmäaineet päässeet harakoille. Laite lopettanee kylmenemisen piakkoin, joten ei kannattane kauheasti venyttää uuden ostamista, elämä ilman jääkaappia on kuitenkin kohtuullisen mielenkiintoista :)

 

Paloriski ei noiden vanhojen kanssa ole kovin suuri koska niiden kylmäaineet ja voiteluaineet eivät ole palavia. Uusissa taas käytetään puhtaita hiilivetyjä (esim butaani), jotka luonnollisesti syttyvät kipinästä varsin mukavasti. Kompressorilla on joka tapauksessa lämpösuojakytkin estämässä ylikuumenemista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teimme tuossa pari vuotta sitten keittiöremonttia. Samalla vaihdettiin alkuperäinen vuodelta 1982 ollut jääkaappi (ja uudempi pakastekaappi). Sen jääkaapin sähkönkulutusta en koskaan mitannut, mutta hiljainen se oli - hiljaisempi kuin tämä uusi, joka sekään ei pidä juurikaan kuuluvaa ääntä. Silti kaappi toimi ihan hyvin. Vaihto oli kuitenkin välttämätön, sillä kaapin ovihyllyjen muoviosat olivat vähitellen hajonneet kokonaan. Veikkaanpa että nykyiset kaapit eivät pääse kestossa lähellekään näitä entisiä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylmäaineiden karkaamista minäkin voisin epäillä, tai sitten vika on termostaatissa. Kaappi on kyllä toistaiseksi pysynyt viileänä.

 

Jääkaapit kai ei sinänsä helposti syty palamaan, mutta pöly ja varsinkin rasvainen pöly on tietty palavaa ja joissain olosuhteissa jopa itsesyttyvää materiaalia. Jääkaapin takaosia ei täällä olla varmaan ikinä siivottu, kun se on hankalasti uppoasennettu metrin korkeudelle lattiasta. Täytynee kyllä tuonkin siivoamista ottaa projektin alle.

 

Uuden ostamista tässä harkitsen, mutta kun ottaa huomioon, että uudet vehkeet eivät tahdo kestää vanhojen tavoin, voisi miettiä vanhan korjauttamistakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylmäaineiden karkaamista minäkin voisin epäillä, tai sitten vika on termostaatissa. Kaappi on kyllä toistaiseksi pysynyt viileänä.

 

Uuden ostamista tässä harkitsen, mutta kun ottaa huomioon, että uudet vehkeet eivät tahdo kestää vanhojen tavoin, voisi miettiä vanhan korjauttamistakin.

 

 

Nyt kannattaa vaan sitä korjauttamista harkitessa muistaa että R-134 ( R-12 / R-22 ei taida saada mistään enää? ) maksaa viitisenkymppiä kilo eli jos sitä joutuu esmes vuotavan kompressorin takia lisäilemään useamminkin niin tulee hintoihinsa sekin. Myöskin on hyvä pitää mielessä että jos vanhan R-12/22 systeemin täyttää uudelleen R-134:llä, se ei kylmennä enää ihan yhtä tehokkaasti koska höyrystymislämpötila on eri.

 

Toki jos on vanhaan kaappiinsa erityisesti tykästynyt niin sitten vaan uusi kompura sisään, tilkitään putkisto ja yritetään aktiivisesti unohtaa mahdollisimman nopeasti paljonko lysti tuli loppupelissä maksamaan  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo pelkästään energiatehokkuuden takia vaihtaisin pikapikavauhtia uuteen. Lisäksi on paljon paskamaisempi homma hommata kiireessä uutta kaappia, kun vanha lopullisesti hajoaa kuin se, että ennakoi ja kaikessa rauhassa ostaa uuden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan totta joka sana. En tiedä mitään noista kylmäaineiden R-koodeista, joita Orvo luetteli, mutta uskotaan vaan. Onneksi nyt on (vielä) viileä vuodenaika, joten jääkaapin päivitys ei ole yhtä haastavaa kuin kesähelteellä.

"Nimim. Myös ilman jääkaappia elänyt."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännössä jääkaappiin (tai muuhun vastaavaan laitteeseen) ei voi lisätä kylmäainetta... siellä ei yksinkertaisesti ole yhdettä kylmäaineen lisäystä varten. Periaatteessa yhteen toki voi asentaa, mutta uskoisin että kylmälaiteasentaja suhtautuu pyyntöön lähinnä vitsinä.

 

Uuden jääkaapin hankintaa vanhan ehjän tilalle ei juuri kannata energian säätöllä perustella... ei maksa itseään takaisin. Hajonneen tilalle toki kannattaa hankkia mahdollisimman vähän energiaa syövä malli.

 

Kylmäaineista pienehkä tietopläjäys:

 

R-11, 12, 500 ja 503 ovat CFC-aineita ja niitä ei ole saanut EU-alueella myydä enää vuoden -95 jälkeen. Niitä korvaavatkin aineet, eli HCFC-aineet (R-22 jne) menivät uusissa laitteissa pannaan 2000 ja huoltokäytössäkin 2010, joten alkujaan CFC:lle tai HCFC:lle tehtyjen laitteiden ajat alkavat olemaan ohi lopullisesti. HCF-aineet (R-134 jne) ovat tätä päivää esim autoissa ja ilmalämpöpumpuissa, mutta jääkaapeissa sun muissa käytetään esim R-600a:ta (isobutaani) ja muita palavia hiilivetyjä. Myös puhdas CO2 tekee uutta tulemista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännössä jääkaappiin (tai muuhun vastaavaan laitteeseen) ei voi lisätä kylmäainetta... siellä ei yksinkertaisesti ole yhdettä kylmäaineen lisäystä varten. Periaatteessa yhteen toki voi asentaa, mutta uskoisin että kylmälaiteasentaja suhtautuu pyyntöön lähinnä vitsinä.

 

Tämä on toki ihan totta ja mitä ajattelin ( mutta unohdin "ääneen" sanoa ) on että jos sitä kylmälaiteasentajaa tilailee lisäämään ainetta pari kertaa vuodessa niin kalliiksi käy. Omat kokemukset aiheesta on juurikin tuolta autopuolelta ja kuten ilmeistä on en uusista eurooppalaisista kylmäkoneista tiedä sitäkään vähää mitä kuvittelin.....  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Uuden jääkaapin hankintaa vanhan ehjän tilalle ei juuri kannata energian säätöllä perustella... ei maksa itseään takaisin. Hajonneen tilalle toki kannattaa hankkia mahdollisimman vähän energiaa syövä malli.

...

 

Tuota minäkin tuossa edellisessä viestissäni tarkoitin, vaikka en suoraan sanonutkaan.  :) Sama vanha periaate mikä pätee esimerkiksi tietokonelaitteistoihin pätee yhtä hyvin jääkaappeihinkin. "Jos joku toimii, älä turhaan muuta tai vaihda sitä".

 

Harvemmin olen kuullut kylmäaineiden vuotamisesta jääkaapeista. Omalle kohdalle (tai tuntemilleni ihmisille) ei tuollaista ole sattunut. Sen sijaan edellisen autoni ilmastointilaitteesta kylmäaineet vuosivat pellolle joitakin vuosia sitten. Oli se "Euroopan sikamaisen kuuma kesä" (en muista tähän hätään vuosilukua), jolloin (lähinnä vanhoja) ihmisiä Euroopassa jopa kuoli kuumuuteen tai sen seurauksiin. Ajoimme Espanjasta läpi Euroopan Suomeen. Oli helvetillisen kuumaa ja ilmastointilaite oli pidettävä päällä koko ajan.

 

Myöhemmin kesällä ihmettelin, kun ilmastointi ei Suomen huomattavasti viileämmissä oloissa enää tuntunut kunnolla toimivan. Vein auton huoltoon ja siellä totesivat kylmäaineen kadon. En tunne auton teknologiaa tarkemmin enkä tullut kysyneeksi olisiko syynä vuotoon ollut tuo kesän kova kuormitus tai jokin muu nimenomaan auton tekniikkaan liittyvä syy. Kalliiksi korjaus kuitenkin tuli. Jos jääkaapin kylmälaitteen korjaus on yhtään samaa kertaluokkaa, niin eipä sellainen juuri kannata. Ei kun entinen kaappi vain pois ja uusi tilalle.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myöhemmin kesällä ihmettelin, kun ilmastointi ei Suomen huomattavasti viileämmissä oloissa enää tuntunut kunnolla toimivan. Vein auton huoltoon ja siellä totesivat kylmäaineen kadon. En tunne auton teknologiaa tarkemmin enkä tullut kysyneeksi olisiko syynä vuotoon ollut tuo kesän kova kuormitus tai jokin muu nimenomaan auton tekniikkaan liittyvä syy. Kalliiksi korjaus kuitenkin tuli. Jos jääkaapin kylmälaitteen korjaus on yhtään samaa kertaluokkaa, niin eipä sellainen juuri kannata. Ei kun entinen kaappi vain pois ja uusi tilalle.

 

Autoissa huollon puute (eli rikkoutumisen odottaminen) on varmaankin yleisin syy ilmastointivikoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laita ruuat pussiin ja narulla roikota ikkunasta ulkona. Ei maksa mitään ja maailma pelastuu. Tosin kun aurinko alkaa lämmittämään, täytyy keksiä uudet niksit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autoissa huollon puute (eli rikkoutumisen odottaminen) on varmaankin yleisin syy ilmastointivikoihin.

 

Auto oli huollettu (vai huijattiinko minua?) merkkihuollossa joten ei se ainakaan minulla siitä johtunut.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autoissa huollon puute (eli rikkoutumisen odottaminen) on varmaankin yleisin syy ilmastointivikoihin.

 

No ei ole... Yleisin syy vikoihin on se että komponentit kuluvat ja lopulta hajoavat. Niillä on tietty elinikä ja sitä ei pysty tekohengittämään kuin nimellisesti puljaamalla kylmäainetta ja voiteluainetta huoltolaitteen lävitse. "Huoltolaitteet" eivät ole laitteita jotka olisi tarkoitettu varsinaisesti kylmälaitteen huoltoon vaan ne on tarkoitettu kylmäaineen ja voiteluaineen kierrätykseen korjausten ja huoltojen yhteydessä (ja huollolla en tarkoita aineiden puljaamista laitteen lävitse vaan esimerkiksi kuivaimen vaihtoa tms). Laitteet on pakko olla olemassa jos aikoo kylmälaitteita korjailla, joten ne pitää saada maksamaan itsensä takaisin mahd.nopeasti. Tästä syystä autoilijoille kaupitellaan kaikenmaailman kausihuoltoja, joissa ei varsinaisesti tehdä mitään muuta kuin lisätään muutama gramma kylmäainetta.

 

Auton ilmastointilaite on periaatteessa samanlainen vehje kuin kaikki muutkin kylmäkoneet, mutta käytännössä se eroaa muista kuluttajille kaupitelluista vehkeistä toteutukseltaan aika tavalla. Tärkein ero muihin laitteisiin on että auton järjestelmä ei ole hermeettisesti suljettu. Siinä on vähintäänkin kompuran akselilla dynaaminen tiiviste, joka ei edes uutena ole absoluuttisen tiivis... vastaavia tiivistyskohtia ei kodin muista kylmälaitteista yleensä löydy. Tästä syystä auton järjestelmä hukkaa kokoajan vaihtelevan määrän kylmäainetta. Kun kylmäainetta on hukkunut riittävästi katkaisee järjestelmässä oleva painekytkin sen toiminnan... mikä on varsin riittävä indikaatio huollon tarpeelle ja juurikin se hetki kun huoltoa (kylmä- ja voiteluaineen lisäys, vuotavien komponenttien korjaus/uusinta) tarvitaan.

 

Järjestelmä voi toki tyhjentyä yht'äkkiä... täydestä tyhjään hetkessä. Tälläiset katastrofaaliset vuodot syntyvät pääasiassa järjestelmän elastomeeritiivisteiden vanhenemisesta ja sitä voi lykätä tai estää käyttämällä järjestelmää. Ilmastointilaitteen pahin vihollinen on penniä venyttävä auton omistaja, joka ei raski käyttää laitetta koska se lisää polttoaineen kulutusta... jos kulutus on kynnyskysymys niin ilmastointi laite on syytä jättää pois varustelistalta. Tasaisen käytön vuoksi myös kunnolliset automaatti-ilmastoinnit yleensä kestävät ja toimivat paremmin kuin halvempien kulkupelien napista-kylmä-päälle ilmastoinnit... toki nekin saa rikottua pakkomielteen omaisella economy-napin painelulla. Melkein voisi sanoa että käytön puute ja mediassa sekä Esson baarissa (lienee nykyään ST1:n tai ABC:n baari) jaetut idioottimaiset bensan säästövinkit ovat tärkein syy ilmastointilaitteiden hajoamiselle.

 

Ei ilmastointilaitteen huollosta mitään haittaa tietysti ole ja se takaa huolettoman tunteen kun ei tarvitse pelätä että kesälomareissu menee pipariksi kylmän loppumisen vuoksi (tosin harvoin kesälomalle osuu kelejä jolloin ilmastointia oikeasti tarvitsisi :) ), mutta se ei lisää laitteen elinikää niin paljoa että kustannukset tulisivat perustelluiksi. Yksi oleellinen asia, joka kannattaa huollosta ja korjauksesta painaa mieleensä on se että kun kylmän tulo loppuu niin laite korjataan heti... ei jätetä sitä odottamaan seuraavaa kesää tms... tyhjäksi vuotanut järjestelmä jossa voiteluaine ei enää liiku ja ilman kosteus saa siten vapaasti tehdä tuhojaan on ei tykkää odottelusta... mitä kauemmin odottelee sitä kalliimpi remontti on edessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järjestelmä voi toki tyhjentyä yht'äkkiä... täydestä tyhjään hetkessä. Tälläiset katastrofaaliset vuodot syntyvät pääasiassa järjestelmän elastomeeritiivisteiden vanhenemisesta ja sitä voi lykätä tai estää käyttämällä järjestelmää. Ilmastointilaitteen pahin vihollinen on penniä venyttävä auton omistaja, joka ei raski käyttää laitetta koska se lisää polttoaineen kulutusta... jos kulutus on kynnyskysymys niin ilmastointi laite on syytä jättää pois varustelistalta. Tasaisen käytön vuoksi myös kunnolliset automaatti-ilmastoinnit yleensä kestävät ja toimivat paremmin kuin halvempien kulkupelien napista-kylmä-päälle ilmastoinnit... toki nekin saa rikottua pakkomielteen omaisella economy-napin painelulla. Melkein voisi sanoa että käytön puute ja mediassa sekä Esson baarissa (lienee nykyään ST1:n tai ABC:n baari) jaetut idioottimaiset bensan säästövinkit ovat tärkein syy ilmastointilaitteiden hajoamiselle.

 

 

Taas asiallista tekstiä Nokialta,pitää paikkansa myös rajojen ulkopuolella.

 

On autonomistajia jotka ottavat remmin AC:ta pois/vaihtavat lyhyemmän remmin ohittaakeen kompressorin tarkoituksena säästää talven ajan. ;D

 

Että työ maksaa voisin lisätä yhden syyn,koulutus,luvat ym.

 

Edit/Ruotsissa on esson baaria vastaava tietolähde "bosse bildoktor" ;D

 

http://www.expressen.se/1.91705

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soitin kahteen eri huoltoliikkeeseen, ja molemmat sanoivat, että kompressorivika. Toinen liike tarjosi korjausta hintaan 400 euroa. Se siitä, eli tilasin uuden Rosenlewin jääkaapin hintaan 299 e.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

On autonomistajia jotka ottavat remmin AC:ta pois/vaihtavat lyhyemmän remmin ohittaakeen kompressorin tarkoituksena säästää talven ajan. ;D

...

 

??? Aiheesta ihan vakavasti jatkaen ilmastointi ei ole tarpeen pelkästään kesällä. Talvellakin sen avulla saa ikkunat nopeasti ja paremmin pysymään huurteettomina. Ei sitä tosin talvella joka kelillä tarvitse pitää päällä, mutta käsittääkseni sitä on hyvä käyttää edes silloin tällöin myös talvella. Polttoainetalouteen se hieman vaikuttaa kuten kaikki lisäenergian tarve.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

??? Aiheesta ihan vakavasti jatkaen ilmastointi ei ole tarpeen pelkästään kesällä. Talvellakin sen avulla saa ikkunat nopeasti ja paremmin pysymään huurteettomina. Ei sitä tosin talvella joka kelillä tarvitse pitää päällä, mutta käsittääkseni sitä on hyvä käyttää edes silloin tällöin myös talvella. Polttoainetalouteen se hieman vaikuttaa kuten kaikki lisäenergian tarve.

 

Miten ihmeessä saat ilmastoinnin päälle alle +5 asteen lämpötilassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylmäaineiden karkaamista minäkin voisin epäillä, tai sitten vika on termostaatissa. Kaappi on kyllä toistaiseksi pysynyt viileänä.

 

Jääkaapit kai ei sinänsä helposti syty palamaan, mutta pöly ja varsinkin rasvainen pöly on tietty palavaa ja joissain olosuhteissa jopa itsesyttyvää materiaalia. Jääkaapin takaosia ei täällä olla varmaan ikinä siivottu, kun se on hankalasti uppoasennettu metrin korkeudelle lattiasta. Täytynee kyllä tuonkin siivoamista ottaa projektin alle.

 

Jääkaappi ja pakastin syttyy tyypillisesti siitä yhdestä ja ainoasta paikasta, käynnistysreleestä (se itse käynnistysrele ei välttämättä syty ensimmäisenä, mutta sen ympäröimä pöly/rasva/muu lika). Se on sellanen mötikkä, johon sähköjohto seinästä luultavasti tulee lähes suoraa ja jossa saattaa olla jotain jäähdytysrivan tapaistakin, luultavasti pölyn peitossa. Kompressorista nuo harvemmin syttyvät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään