Harri Pulkkinen

Kysymys näytönohjaimista

5 viestiä aiheessa

Kysyisin viisaammilta, koska en itse ole mikään asiantuntija. Kun puhutaan näytönohjaimista niin olen ymmärtänyt, että väylällä AGP / pci-e on merkitystä, niissä on molemmissa käytössä myös numerointi josta käsittäisin isomman numeron olevan uudempi (lue tehokkaampi). Mutta miten on tuo muistien laita kun näytönohjaimen muistiksi on merkitty 256/512 Mt. Tarkoitetaanko sillä näytönohjaimen omaa muistia vai onko se näytönohjaimen keskusmuitista varaama määrä ja mistä sen näkee kumpaa muistia tarkoitetaan?  :o

Kysyin sen vuoksi kun muistan nähneeni jossain myytävänä käytettyä näytönohjainta jossa mainittiin sen varaavan keskusmuistista xx-määrän. Tuo omassa koneessani oleva, on AGP-väyläinen ja pci-e väylää ei löydy. Sillä on mentävä mihin eväät riittävät.  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Keskusmuistia ei varaa itsenäinen näytönohjain käyttöönsä, vain integroidut näytönohjaimet varaavat oman tarvittavan muistimäärän keskusmuistista.

AGP edustaa vanhaa tekniikkaa ja PCI-e on nykyaikaa, versio 2.0 PCI-e:stä on sitä uusinta tällä hetkellä. Joten ensisijassa opastaisin ostamaan näytönohjaimen PCI-e väylään, odottaen että koneesta löytyy PCI-e väylä emolevystä. Ja kannattaa ostaa kerralla sellainen 512mb muistilla oleva.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Keskusmuistia ei varaa itsenäinen näytönohjain käyttöönsä, vain integroidut näytönohjaimet varaavat oman tarvittavan muistimäärän keskusmuistista.

AGP edustaa vanhaa tekniikkaa ja PCI-e on nykyaikaa, versio 2.0 PCI-e:stä on sitä uusinta tällä hetkellä. Joten ensisijassa opastaisin ostamaan näytönohjaimen PCI-e väylään, odottaen että koneesta löytyy PCI-e väylä emolevystä.

Mistä tunnistaa PCI-väylän? Minulla on koneessa AGP-näyttis ja sitten pari muuta paikkaa jotka on vapaana. Ei kai niihin saa PCI-näyttistä? BIOS:ssa ainakin ehdottelee, että onko ensisijainen näyttis AGP vai PCI. Emolevy on muistaakseni Asrok (tai jotain) ja everest sanoo sen lisäksi Piirisarja nVIDIA nForce3 250, AMD Hammer.

En ole oikein ikinä tutustunut sen tarkemmin noihin PCI & AGP-juttuihin :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä tunnistaa PCI-väylän? Minulla on koneessa AGP-näyttis ja sitten pari muuta paikkaa jotka on vapaana. Ei kai niihin saa PCI-näyttistä? BIOS:ssa ainakin ehdottelee, että onko ensisijainen näyttis AGP vai PCI. Emolevy on muistaakseni Asrok (tai jotain) ja everest sanoo sen lisäksi Piirisarja nVIDIA nForce3 250, AMD Hammer.

En ole oikein ikinä tutustunut sen tarkemmin noihin PCI & AGP-juttuihin :-[

PCI on taas sitten ihan eri homma, sekin on wanha väylä. Mutta PCI-e väylä näyttää tälläiselta.

http://www.karbosguide.com/books/pcarchitecture/images/828.jpg

Kuvan valkoiset väylät ovat näitä perinteisiä PCI väyliä, eroavaisuus on PCI ja PCI-E väylän välillä se, että PCI-e on pidempi ja ohkaisempi malliltaan ja muutenkin eroavaisuuksia löytyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysyisin viisaammilta, koska en itse ole mikään asiantuntija. Kun puhutaan näytönohjaimista niin olen ymmärtänyt, että väylällä AGP / pci-e on merkitystä, niissä on molemmissa käytössä myös numerointi josta käsittäisin isomman numeron olevan uudempi (lue tehokkaampi). Mutta miten on tuo muistien laita kun näytönohjaimen muistiksi on merkitty 256/512 Mt. Tarkoitetaanko sillä näytönohjaimen omaa muistia vai onko se näytönohjaimen keskusmuitista varaama määrä ja mistä sen näkee kumpaa muistia tarkoitetaan?  :o

Jos sanotaan että ohjaimessa on 512 Mt muistia se tarkoittaa sitä että ohjaimeen on laitettu muisti piirejä 512 Mt:n verran. Se ei ole näytönohjaimen varaama määrä muistia keskusmuisista. Ellei käytössä ole 32-bittinen windows ja 4096Mt muistia (RAM) ...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään