Martti Kujansuu

Mäkriän IL-2

11 viestiä aiheessa

En muista onko nämä kuvat kaikki ilmestyneet SIL 1/2006:ssa, mutta hyvä vain jos ei ole. Tulo 19401/41.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,75053.0.html

 

957 ShAP:n komentajan, majuri S.F.Bamshinin Il-2 (1871555, taktinen "15") pudotettiin Aunuksen Kannaksen Mäkriään 8.6.1943. Bamshin ja kapt. S.I.Vojtshehovksij jäivät kiinni vasta 16.6.1943, kun olivat jo päässeet Syvärin eteläpuolelle suht. lähelle etulinjaa. Heidät luovutettiin saksalaisille 12.7.1943 (vastoin heille annettu lupausta). Ks SIL 2/2001. Huom: Tapaus Bamshin on väärin ajoitettu vuoteen 1944 mm. U.Käkösen kirjassa "Miehityksen varalta".

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvavihjeestä; osa kuvista on ainakin minulle "uusia"! Olen muuten kirjoittanut mm. tästä tappauksesta kohtalaisen seikkaperäisesti viime syksynä ilmestyneessä Sotahistoriallisessa aikakauskirjassa nro 27 ("Mitä lentäjävangit kertoivat", sivut 72-106), sekä hieman eri näkökulmasta Kansallisarkiston äskettäin ilmestyneessä "Sotavangit ja ihmisluovutukset 1939-1955" -projektin isossa artikkelikirjassa "Sotavangit ja internoidut" (nimeltään "Talvi- ja jatkosodan lentäjävangit", sivut 211-268, liitteenä mm. talvisodan, jatkosodan sekä Saksaan luovutettujen lentäjävankien nimiluettelot).

cfg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat! Konehan on pikku vaurioita lukuunottamatta melkein kuin uusi!

 

Dokumenttien mukaan kone oli 90 prosenttisesti ehjä. Yllä mainitussa lähteessä on tietoja kaupasta jossa IL-2 & Jak-7B olisi vaihdettu muutamaan M-105PF -moottoriin, mutta en löytänyt tietoja tuliko kauppoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen sota-arkistossa nähnyt dokumentin jonka mukaan saksalaiset eivät olleet näistä koneista kiinnostuneita, koska olivat saaneet jo riittävästi omaakin sotasaalista. Sensijaan sotavangit kyllä kelpasivat, kyseessähän oli poikkeuksellisen korkea-arvoiset upseerit, 957 ShAP:n rykmentinkomentaja majuri Bamshin ja rykmentin purjehdusupseeri (venäläisittäin rykmentin "shturman") kapt. Vojtshehovskij.

cfg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rauman ja Uudenkaupungin välissä.  Maailmansodan samanlainen saksalaishävittäjä joutui tekemään pakkolaskun pellolle.

Jotkut miehet lähetettiin  kunnostamaan konetta.

Koneen kunnostukseen meni kauan mutta saksalaislentäjä autettiin samalla koneella takaisin ilmaan.

Tämä on totta koko tarina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rauman ja Uudenkaupungin välissä.  Maailmansodan samanlainen saksalaishävittäjä joutui tekemään pakkolaskun pellolle.

 

Tämän ketjun kuvissa oleva kone se ei voi olla, koska tässä on kyse Karjalaan pakkolaskun tehneestä neuvostoliittolaisesta maataistelukoneesta. Mutta eiköhän täälltä foorumilta löydy joku joka tuntee Pyhärannan saksalaiskoneenkin tarinan.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Junnu-tarina lie sama jonka Valtonen kertoo "Luftwaffen pohjoinen sivusta" sivuilla 271-273??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja pyhäranan tarkennus eli asun ihodessa (tää on offtopic) kuulin pappaltani jutusta et on vain kulkenut "suusta suuhun" menetelmällä =)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään