Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Noniin, Kaikkihan tietävät että SP jumbo on jumboista tyylikkäin. Tässä kun arkistoista tuli pari sellaista vastaan niin laitanpa näytille ja kehoitan muitakin lisäämään SP kuvia perään! Lontoossa aikoinaan. Köyhät tulossa ostoksille. [ attachment removed / expired ] Syria lenteli näillä vielä äskettäin mutta nyt taitaa olla keikat lopussa. [ attachment removed / expired ] Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 On kyllä hauskan näköinen tuo SP! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 On kyllä hauskan näköinen tuo SP! Tehtaalta loppui materiaali kesken, niin tekivät noita tynkiä . Mukavia vanhoja fotoja. Lisäääääääää . -jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Ompa sellainen mielikuva että tehtiin eteläafrikkalaisille. Eivät voineet lentää mustan Afrikan yli Eurooppaan. Piti kiretää Atlannin kautta. Tuossa taitaa olla hyvä toiminta-aika. Heikki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Kaikkihan tietävät että SP jumbo on jumboista tyylikkäin. Jaa? Minä en ainakaan tiennyt. Saako asiasta olla avoimesti eri mieltä ja väittää että -400 sarjalainen on Jumboista tyylikkäin? Hauskoja nostalgisia kuvia tosin -tuomo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Ompa sellainen mielikuva että tehtiin eteläafrikkalaisille. Itse asiassa päänavaajia taisivat vanha kunnon Pämpäm ja shaahin johtamat iranilaiset Iran Airin Teheran-New York reitillä. SP oli siis tarkoitettu pitkille reiteille, joilla kuitenkin tarvittiin matkustajakapasiteettia. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Ompa sellainen mielikuva että tehtiin eteläafrikkalaisille. Eivät voineet lentää mustan Afrikan yli Eurooppaan. Piti kiretää Atlannin kautta. Tuossa taitaa olla hyvä toiminta-aika. Heikki Idea B747SPstä tuli PanAmin ja Iran Airin taholta. Ns. launch customer oli PanAm, jolle tuli 10 747SP-21vuosina 1976-1979. Ensimmäisen SPn (-44) vastaanotti SAA 23.3.1976. 45 rakennetusta koneesta lentää edelleen 17. Aika hyvä prosentti 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Eikös tuota jotenkin haukuttu epäturvalliseksi yms.? Tuollaista nyt sattunut kuulemaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Kiitos, jotain oikein minullakin. Heikki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Eikös tuota jotenkin haukuttu epäturvalliseksi yms.? Tuollaista nyt sattunut kuulemaan Mistä sellaista olet kuullut, ja missä mielessä epäturvalliseksi? Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Puskaradiossa jotenkin haukuttiin mutta enpä enään asiaa paremmin muista, ajattelin vain että jos joku tietäisi enemmän. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Puskaradiossa jotenkin haukuttiin mutta enpä enään asiaa paremmin muista, ajattelin vain että jos joku tietäisi enemmän. Missä se sellainen puskaradio on? kannattaisi myös kuunnella mitä ne puskaradiot puhuu, niin olisi helpompi huudella... http://aviation-safety.net/database/dblist.php?field=typecode&var=104%&cat=%1&sorteer=datekey&page=1 Nopealla selaamisella en löytänyt yhtään hull loss-tapausta SP-Jumbolla. ja muidenkin onnettomuuksien puolella taisi olla yksi SP-tapaus. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Eihän niitä muita taida olla kuin se nelosmoottorin sammuminen atlantin päällä Chiang Kai-shekiltä San Fransiscoon edit: ja kyseessähän oli China Airlinesin lento 006 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Eihän niitä muita taida olla kuin se nelosmoottorin sammuminen atlantin päällä Chiang Kai-shekiltä San Fransiscoon edit: ja kyseessähän oli China Airlinesin lento 006 Joka sekin taisi mennä aika lailla pilottien piikkiin. Sangen kestävältähän tuo SP runko minusta vaikuttaa 8) http://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_006 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Mitkä lentoyhtiöt noilla muuten vielä lentelevät? Meinaan että olis kiva saada filmille Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Mitkä lentoyhtiöt noilla muuten vielä lentelevät? Meinaan että olis kiva saada filmille Tuolta löytynee jotain operaattoreista. Entisistä ja mahdollisista nykyisistä, joskaan ei välttämättä saata olla ihan sekunnilleen ajan tasalla. http://www.747sp.com/Operators.asp Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Ja nuo lentäjät löytyi tuosta linkistä, minkä Juha oli laittanut: Idea B747SPstä tuli PanAmin ja Iran Airin taholta. Ns. launch customer oli PanAm, jolle tuli 10 747SP-21vuosina 1976-1979. Ensimmäisen SPn (-44) vastaanotti SAA 23.3.1976. 45 rakennetusta koneesta lentää edelleen 17. Aika hyvä prosentti 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Mitkä lentoyhtiöt noilla muuten vielä lentelevät? Meinaan että olis kiva saada filmille Eipä taida varsinaisia lentoyhtiöitä olla enää kuin Iran Air (jonka SP-koneiden kohtalo on lievästi sanottuna epäselvä), EP-IAA on bongattu tammikuun alussa Lontoossa. Saudian SP tosin lentää yhtiön väreissä, mutta on VIP-kone. Muut ovat lähinnä arabimaiden hallitusten/hallitsijoiden käytössä. Ehkäpä mielenkiintoisin omistaja on amerikkalainen evankelista Ernest Angley, joka lentelee ympäriinsä P4-FSHllä. Taitaa saarnahommat kannattaa ... Tuolla (sivulta viisi alkaen) on kuvia koneen sisustuksesta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Eipä taida varsinaisia lentoyhtiöitä olla enää kuin Iran Air. Saudian SP tosin lentää yhtiön väreissä, mutta on VIP-kone. Muut ovat lähinnä arabimaiden hallitusten/hallitsijoiden käytössä. Iran Air kävi jokunen vuosi sitten lentämässä euroopassa yleisölennätyksen SP:llä. Kone oli myyty täyteen. Tällä palstalla vaikuttaa ainakin yksi kyydissä ollut, ehkä nähdään kuviakin. Vaikka minä olen kyllä edelleen sitä miletä, että jumbo näyttää ihan samalta sisältä oli se SP tai joku muu Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Olen antanut itseni ymmärtää että SP:n kyytiin pääsisi vielä ainakin Teheran-Peking-Tokio välillä. Houkuttelisi tuo Peking-tokio väli kyllä kokeilla. Antti PS missä muitten kuvat luuraa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Tossa vielä yksi Lontoolainen. "Suurehko" sivuperäsin hyvin näkyvillä samoiten kun toi perärungon "niksaus". [ attachment removed / expired ] Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 No niin, Tulihan sieltä lisää, heh. Itselläni ei valitettavasti ole kuvan kuvaa tumppi-jumbosta. Pitäisi kai hankkia niitä vielä kun se on mahdollista. -jukka 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Qatarin emiirikunnan VP-BAT Zürichissä tammikuussa 2008. [ attachment removed / expired ] Bahrainin emiirikunnan A9C-HAK Heathrowssa heinäkuussa 2008. [ attachment removed / expired ] Saudi-Arabian kuningaskunnan HZ-AIF Nizzassa elokuussa 2006. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Melkoinen kameli toi Bahraini! Ja sikäli harvinainen että noita ei montaa tehty RR-padoilla. Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2009 Bahrainin emiirikunnan A9C-HAK Heathrowssa heinäkuussa 2008. Onko tuo Bahrainin kone se viimeinen vuonna 1987 tehty SP? Version valmistushan loppui varsinaisesti 1983, mutta linja avattiin yhden koneen ajaksi 1987. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla