73 viestiä aiheessa

Melkoinen kameli toi Bahraini! Ja sikäli harvinainen että noita ei montaa tehty RR-padoilla.

 

Antti

 

Kuusi noita on tehty RR-myllyillä. Muistaakseni tuosta "kyttyrästä" oli joskus foorumilla, että se sisältää komunikkatiolaitteiston.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EHAM 24.8.2003

 

EP-IAB

 

Vähän cropattu, että näkyisi edes jotain detaljeja 800 pikselin leveydellä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup: SP:ssä on sitä jotakin!!

Valitettavasti ei just nyt taida olla mitään uutta kärryytettynä dioista, mutta tässä muutama linkki mitä on tonne FAPpiin tullu laitettua.

 

United operoi konetyyppiä 90-luvun puolelle asti, josta allekirjoittanut mm Lontoossa suoritti henkisen kiitos-kumarruksen:

1013.jpg

 

Suomessakin on tumppi-junpoa nähty sillojntällöin. Corsair Luxemburgin rekisterissä:

817.jpg

 

Korean Air laskussa Kai Takiin. Kai Tak oli 90-luvulla paitsi MD-11-paratiisi, myös SP-jumboparatiisi. Operoihan sinne Koreanin lisäksi China Airlines, Mandarin Airlines ja Air China. Ainakin. Yhdessä päivässä saattoi nähdä lähemmäs kymmenen SP-jumboa.

695.jpg

 

Qantas oli tyypin uskollisimpia käyttäjiä. Kun ne asuu sillä syrjäisellä saarella, ne tarvii kantamaa. Olikohan Saudian kanssa ainoat RR-myllyiset...?

694.jpg

 

EDIT: jaa löytyhän täältä koneen kätkööistä sentäs tämä:

RAM veteli muutaman charter-sarjan aikanaan Helsinkiin, tietysti talvella. Onkohan tämä jo ollut täällä joskus? Anyways CN-RMS 17.4.1994

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä löytyy yksi Iran Airin SP kyytiä sanut SP fani  ;D

 

Erittäin hauska laite ainakin silloin kun kyydissä ei ole kuin puolentoista tunnin polttoaineet, pari sataa matkustajaa eikä lainkaan rahtia. Erityismaininnan saa myös erittäin ystävällinen henkilökunta  :thmbup:

 

Iran Air tilasi aikoinaan neljä konetta, EP-IAA, -IAB, -IAC ja -IAD. Viimeinen kone muuten toimitettiin Iran Airille Frankfurtin kautta "huomaamattomasti" valkoiseksi maalattuna ilman Iran Airin merkintöjä Shaahin syrjäyttämisen ja islamilaisen vallankumouksen jälkeen vuonna 1979.

 

Käväisin viime vuonna Iranissa matkustamassa B707:lla ja juttelin myös paikallisten harrastajien kanssa SP:stä. Kaikki neljä konetta on edelleen Iran Airilla, mutta yksi niistä (-IAC) on groundattu ilmeisesti lopullisesti Pekingissä vuonna 2004 sattuneen nokkatelineen pettämisen jälkeen. Kone seisoskeli puolisen vuotta Pekingissä jonka jälkeen se siirtolennettiin Tehraniin ja groundattiin. Ymmärtääkseni kaikki kolme muuta konetta ovat rivissä.

 

Lähimmilään SP:n voi bongata Arlandassa jonne Iran Air niillä sahaa. Aikataulussa on oikein hienosti tyypin kohdalla B747, mutta useimmiten Tehranista saapuu kuitenkin A306 jollaisen kyydissä minäkin lentelin Tehraniin ja takaisin.

 

Tosta vielä pari linkkiä josta näkee mitä groundatulle EP-IAC:lle kuuluu nykyään. Linkit vie Iranilaiselle a.netille jonka kuvat aukeaa toodella hitaasti..

http://www.iraviation.com/Picture/OnePicture.aspx?id=104344

http://www.iraviation.com/Picture/OnePicture.aspx?id=103245

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki neljä konetta on edelleen Iran Airilla, mutta yksi niistä (-IAC) on groundattu ilmeisesti lopullisesti Pekingissä vuonna 2004 sattuneen nokkatelineen pettämisen jälkeen. Kone seisoskeli puolisen vuotta Pekingissä jonka jälkeen se siirtolennettiin Tehraniin ja groundattiin.

 

Alla toi -IAC uudella nokkatelineellä varustettuna onnettomuutta seuraavana päivanä. Kuvan laatu on valitettavan kehno sään, terminaalin suttuisen ikkunan ja scannerin vesimerkin yhteistyön tuloksena.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alla toi -IAC uudella nokkatelineellä varustettuna onnettomuutta seuraavana päivanä. Kuvan laatu on valitettavan kehno sään, terminaalin suttuisen ikkunan ja scannerin vesimerkin yhteistyön tuloksena.

 

Harvassa koneessa on kymmenen pyöräinen nokkateline!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa EP-IAC on tekemässä comebackin:

 

9/15/2008  EP-IAC  Iran Air  Status  Tehran Mehrabad  Aircraft is inside of hangar at THR now. Is getting D-check and returning into service at end of this year hopefully. Aircraft is towed away from the Aerospace Exhibition and IAC can be seen with tail out of hangar.

 

(747sp.com)

 

Hieno homma, 747SP on upea laitos!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvinhän tänne on materiaalia saatu! Jatkakaa samaan malliin. Varsinkin Uusmaan SP sisäkuvia odotellessa.

Suomessa kävi myös joskus 90-luvulla Kiinalaisten SP jonkin delegaation koneena, samoin muistan kuvanneeni jonkin siniraitaisen SP:n Hesassa. Kuvat on jossain "arkistossa"...

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli bongattua tuo Saudien SP (ei kuvaa) Nizzassa kesäkuussa 2007. Oli hämmentävä ilmestys nähdä luonnossa tuo tumppimalli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu nuo SP:t viihtyvän tuolla Nizzassa, koska itsekin tuli vuonna 2005 bongattua Qatarin ja Bahrainin 747SP:t kyseisellä kentällä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on näemmä kokonaista kaks kuvaa samasta paikasta eri zoomauksella siitä siniraitasesta. Jossain lienee päivämääräkin, jos jaksaisi dialaatikoita käydä läpi. Veikkaisin taas jotain vuotta 1997 tai 98. Näistä toinen lienee joskus ollutkin foorumilla.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Edit:

 

Oli mulla tommonenkin. HZ-AIJ:sta ei tainnut kuvaa vielä tässä ketjussa ollakaan. Tuo sattui silmään observaatiokeikalla Agadirissa 7.2.2005. Tuli hiukka äkkiä ja kuva on ammuttu heittämällä ohjaamon klasin läpi. Seuraava meni pieleen eikä siitä muuta saanutkaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

-A-

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa kävi myös joskus 90-luvulla Kiinalaisten SP jonkin delegaation koneena, samoin muistan kuvanneeni jonkin siniraitaisen SP:n Hesassa.

 

Oiskohan toi kiinalaisten kone ollut oheinen Air Chinan yksilö kesäkuussa 1992.

[ attachment removed / expired ]

 

Lisäksi Luxair lennätti porukkaa Etelä-Afrikkaan SAA:n omistamalla SP:llä -90-luvun vaihteessa. Kuvassa LX-LGX taka-alalla aloittelemassa viimeistä kesäänsä Luxissa toukokuussa 1993. Etualla Brasilia -LGM tietty kuvan pääkohde...  :-\

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kaivelin muutaman kuvan vuodelta 2004 jos jota kuta kiinnostaa minkämoinen se Iran Airin SP sisältä on. En löytänyt yhtään kuvaa yläkannelta, en tajuu mihin oon ne hukannut. Mutta tässä nyt kuitenkin jotain.

 

 

Jep, yhtiö ainakin on oikea.

[ attachment removed / expired ]

 

Economyn kabiinia jostain siiven päältä.

[ attachment removed / expired ]

 

Tällä lennolla kenenkään ei tarvinnut pölliä turvaa, sillä yhtiö antoi pakasta jokaiselle matkustajalle sellaisen lahjaksi..

[ attachment removed / expired ]

 

..kuin myös tällaisen lahjapaketin jonka sisältä löytyi komea taulu Persialaista taidetta.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja kun ilmaan päästiin, niin koneessa kävi kuhinaa. kaks ja puol sataa entusiastia ryysäs ympäri konetta ottaen valokuvia kaikkialta  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

SP:n feature, galley sivussa. Myöhemmin ainakin KLM on ottanut tämän galley-configuration käyttöön isompiin jumboihinsa.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä jonotetaan yläkannelle. Oikealle jää rukoushuone.

[ attachment removed / expired ]

 

Jossa voi käydä rukoilemassa (tai ottamassa valokuvia).

[ attachment removed / expired ]

 

Kun Mekan suunta ja etäisyyskin on tiedossa.

[ attachment removed / expired ]

 

Iran Airin business class kantaa nimeä "Homa Class". Homa lintu on joku über-wanha persialaiseen kulttuurin liittyvä kansallinen symbooli.

[ attachment removed / expired ]

 

SP:n kaunis siipi.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja vielä roiskaisu putkelta EP-IAB:n suuntaan.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Erittäin hieno rauta!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Iran Airin business class kantaa nimeä "Homa Class".

-Sehän on yhden kirjaimen muutosta vaille SASsin bisnestä... ;D

 

Hienoja kuvia, SP sykähdyttää edelleen.

 

Mikä on tuon Frys dot commin kohtalo ja tulevaisuus? Onko hajua?

 

Valitan sitä puna-valkoista riepua, joka siinä edessä heiluu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mikä on tuon Frys dot commin kohtalo ja tulevaisuus? Onko hajua?

 

 

Konehan on Ex-Braniff Ex-PanAm 21992 http://747sp.com/History.asp?21992

 

Tulevaisuus lienee kohtuu hyvin turvattu kerta ovat saaneet Fry's elektroniikkahelvetin sponsorikseen. Ei nimittäin ole ihan pieni lafka. Allekirjoittanut mukaanlukien sinne on kannettu erinäinenkin taaleri milloin mitäkin tarpeellista härpäkettä varten. Muistikortista multimedialaitteistoon  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavia kuvia kaikilta  :thmbup:

 

 

Perskutti...

 

Veit sanat suustani. Kiitoksia kaikista kuvista :P.

 

-jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkomoinen rotjake  ;D, tosi kivaa nähdä miten parempiosaiset lentävät  :laugh:. Kiitos kuvista Jannelle

 

En oikein tiedä voiko edes kysyä  :-\:-[, mutta kysynpä kuitenkin : kenen tuo lentävä palatsi on ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No just..

Aika peraukisten kone taitaapi olla :-\.

 

Siistejä fotoja. Tattista vaan..

 

-jukka :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla