Guest arttula

Varjoliitoa Helsingissä

67 viestiä aiheessa

Oli näköjään jo lehdessä "tunnustettu".

 

Hieno homma, tuollaiset jutut tuovat valtavasti positiivista julkisuutta. Ennustan ryntäystä varjoliitokursseille. Ehkä siinä muutkin lajit saavat osansa sivussa.

 

Kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

selvennetään vielä senverran, että hs:n toimittaja kävi meitä haastattelemassa eilen keskiviikkona heti lennon jälkeen.

eli sunnuntaina on varmaan paikalliset harrastajat olleet asialla  ::)

tuolta  www.varjoliito.net  tonkimalla tekijä paljastuu ;D

eipä tuo mikään tavaton ilmestys tänä päivänä ole enää missäänpäin suomea, mutta tietääkseni kukaan ei ole aiemmin startannut paramoottorilla keskeltä pääkaupunkia :P

laskuvarjohyppääjiä on kuullemma joskus laskeutunut tuonne töölönlahden jäälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kysyn vaan, miksi Töölönlahti ? Miksette nousseet tästä naapurista, Laajalahdelta... :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no, koska silloin ei lentosääntöjä noudattean olisi voinut ottaa valokuvia helsingin keskustasta alle 300 m:n korkeudesta.

minimilentokorkeussäännöt kun edellyttävät 300m:n korkeutta tiheästi asutun alueen tai ulkosalle kokoontuneen väkijoukon yllä, paitsi nousussa ja laskussa.

en ihan osaa pitää töölönlahtea haja-asutusalueena, vaikka sitähän se silti taitaa olla :o

ja tietysti siinä oli vähän syynä sekin, kun tietääksemme kukaan ei ole aiemmin siitä startannut varjoliitimellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lahti kuin lahti saman melunvaimennuskuvion sisään ne sattuvat molemmat.Jos AIP:tä tulkitsee kuten sitä mun mielestä pitäisi tulkita niin ei se nyt sittenkään ihan puhdas suoritus ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lahti kuin lahti saman melunvaimennuskuvion sisään ne sattuvat molemmat.Jos AIP:tä tulkitsee kuten sitä mun mielestä pitäisi tulkita niin ei se nyt sittenkään ihan puhdas suoritus ollut.

 

Mun mielestä Aarno lukee AIPiaan ihan sujuvasti ;) Ei ole vaan meille tullut pieneen mieleen mennä Töölönlahdelle llitämään.

Moottorivirvelin nelitahtimoottorin ääni vaimenee lumisella jällä tehokkaasti:

http://picasaweb.google.com/joukoaksknn28/Ridas?authkey=Gv1sRgCLbooZeUr5a3Mg#

 

Eilen Vuosaaren uimarannan päällä sain 300 metriä korkeutta lyhyellä ( 500m ) hinausköydellä.  Tuulta oli siellä senverran että

pienellä jarrutuksella maanopeus nollassa. ( flapsit 20%) . Oppilaille liikaa.

 

Pitäisi varmaan mennä Töölöön esiintymään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lahti kuin lahti saman melunvaimennuskuvion sisään ne sattuvat molemmat.Jos AIP:tä tulkitsee kuten sitä mun mielestä pitäisi tulkita niin ei se nyt sittenkään ihan puhdas suoritus ollut.

 

Vaimensimme melua nousemalla tietoisen hitaasti pienillä kierroksilla ylös. Tuskin kukaan edes kuuli pienen kakstahtimoottorin ääntä liikenteen metelin seasta.  Hesarin toimittajankin paikalle tulo perustui näköhavaintoon. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mun mielestä Aarno lukee AIPiaan ihan sujuvasti

 

No ei todellakaan lue  :laugh :laugh::thmbdn:

 

Eilen Vuosaaren uimarannan päällä sain 300 metriä

 

Siellä saakin lentää 300 metrin korkeudessa

 

Vaimensimme melua nousemalla tietoisen hitaasti pienillä kierroksilla ylös. Tuskin kukaan edes kuuli pienen kakstahtimoottorin ääntä liikenteen metelin seasta :o

 

Silläkään ei ole mitään merkitystä asiaan ,AIP:ssä lukee tasan tarkkaan miten menetellä.Samoin HK:n ja HF:n VAC kartoista saa alueen tarkennettua jos ihan oikeesti osaa lukea AIP:tä ;D

Löytyy semmoisilta sivuilta kuin EFHF ja EFHK AD2.21 Melunvaimennusmenetelmät : HK:n ja HF:n lentoasemien läheisyydessä sijaiseville asutustaajamille mahdollisesti aiheutuvien meluvaikutusten vähentämiseksi noudatetaan seuraavaa:

 

Lentämistä alle 600 M (2000FT) MSL Helsingin melunvaimennusalueen yläpuolella on vältettävä , ellei alempana lentäminen lentoonlähdön/ laskun vuoksi ole välttämätöntä.

 

Siis Huom 600 M ei ole sama kuin 300 M , ...on vältettävä,ellei...  ,siis ei ole mitään asiaa pörrätä 300:ssa sadassa kun toisin sanotaan,notta silleen :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä Aarno lukee AIPiaan ihan sujuvasti

No ei todellakaan lue  :laugh :laugh::thmbdn:

Eilen Vuosaaren uimarannan päällä sain 300 metriä

Siellä saakin lentää 300 metrin korkeudessa

 

Vaimensimme melua nousemalla tietoisen hitaasti pienillä kierroksilla ylös. Tuskin kukaan edes kuuli pienen kakstahtimoottorin ääntä liikenteen metelin seasta :o

 

Silläkään ei ole mitään merkitystä asiaan ,AIP:ssä lukee tasan tarkkaan miten menetellä.Samoin HK:n ja HF:n VAC kartoista saa alueen tarkennettua jos ihan oikeesti osaa lukea AIP:tä ;D

Löytyy semmoisilta sivuilta kuin EFHF ja EFHK AD2.21 Melunvaimennusmenetelmät : HK:n ja HF:n lentoasemien läheisyydessä sijaiseville asutustaajamille mahdollisesti aiheutuvien meluvaikutusten vähentämiseksi noudatetaan seuraavaa:

 

Lentämistä alle 600 M (2000FT) MSL Helsingin melunvaimennusalueen yläpuolella on vältettävä , ellei alempana lentäminen lentoonlähdön/ laskun vuoksi ole välttämätöntä.

 

Siis Huom 600 M ei ole sama kuin 300 M , ...on vältettävä,ellei...  ,siis ei ole mitään asiaa pörrätä 300:ssa sadassa kun toisin sanotaan,notta silleen :thmbup:

 

Kyllä Aarno lukee AIP:tä ihan oikein.

Vuosaari on valvomatonta ilmatilaa, samoin kuin ns. melunvaimennusalue Hesan päällä.

 

Siellä pätee taajamasäännöt = 600 m säteellä 1000ft esteestä ja vältellään melua.

 

Lisäksi:  lentoonlähdössä ja laskuissa saa alittaa minimikorkeuksia.

( ei osu muuten fillarit/Kellukkeet  maahan/veteen, näin sanoi Kurtsikin vesilennoillaan)

 

VFR:ssä on pidettävä maa tai vesi näkyvissä. Siksi "Selmalla" oli pitkä kukkaruukku Smelakin koelaudan päällä = oli maata aina näkyvissä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei todellakaan lue  :laugh :laugh::thmbdn:

 

 

Jollain taitaa olla jotain varjoliitoa vastaan todella pahasti hampaankolossa..

 

Ainoa kysymys mikä tuli mieleen, on se ettei liitureissa ilmeisestikään ole radioita? Kesän tullessa ja liikenteen vilkastuessa olisi varman päälle pelaamista jos lennonjohdolla olisi tieto liitovarjotoiminnasta, vaikka valvomattomassa ollaankin. Paikka on kuitenkin hyvin vilkkaan VFR-reitin varressa ja tiedon saisi näin välitettyä liikkujille.

 

Muutoin, hyvännäköistä toimintaa!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Appropoo, mistä lähtien melunvaimennusalue on lentokieltoalue ... ainakin sellaisen kuvan Jukan ym. viesteistä sain näin nopeasti luettuna.

 

Lentämistä ei suositella alle 2000 ft, mutta ei tuo ehdoton kielto ole minun kielitaidollani. Tietysti turhahan siellä on jollakin meluavalla koneella (melko eri asia kuin nyt sitäpaitsi..?) alle suosituskorkeuden päristellä, mutta onpa taas tikusta väännettävä asiaa näköjään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tikusta asiaa ?  Juridisesti varjoliito lienee ilmailua - voimassaoleva lentoluparirja/vakuutukset sekä lentopaikanpitäjän lupa.

Tulkintaa radiopakosta voidaan skarpata. Meillä Vuosaaressa lentäessä on yleensä kaksi ilmailuradiota (käsikapulaa)

matkassa kuuntelua varten - muuten kommunikoimme PMradioilla. Malmin tornista kysymme yleensä gsm;llä.

 

Kopteriliikenne on nyt vähentynyt mutta armeijan (?) koneet jyristää melko matalalla. Ainahan voi rescuekopteri tulla.

Arton - ja minun ;) mielestä varjoliitoharrastajien ei ole vaikeata noudattaa lakeja/sääntöjä/ohjeita ja hyviä tapoja.

Lajissa saa kyllä kicksit ilman rikkeitäkin - halutessaan. Saaren päällä termossa rinnetuulen avustaessa kantavaa jopa.

 

Huomenna taas !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

<Mun mielestä Aarno lukee AIPiaan ihan sujuvasti

 

No ei todellakaan lue 

Melunvaimennusmenetelmät : HK:n ja HF:n lentoasemien läheisyydessä sijaiseville asutustaajamille mahdollisesti aiheutuvien meluvaikutusten vähentämiseksi noudatetaan seuraavaa:

 

Lentämistä alle 600 M (2000FT) MSL Helsingin melunvaimennusalueen yläpuolella on vältettävä , ellei alempana lentäminen lentoonlähdön/ laskun vuoksi ole välttämätöntä.

 

paramoottorikelpparin saatuani olen onnistunut välttämään lentämästä helsingin melunvaimennusalueella melkeen kymmenen vuotta. jos se nyt ei yhden tunnin aikana onnistunutkaan, niin koen silti noudattateeni tuota "välttämistä" aika kuuliaisesti. ehdoton kieltohan tuo ole.

tokkopa se kopterikaan meilahdesta heti sinne kuuteensataan kiipeää ko alueella?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisin joskus mainita, että ilmailu on pilkunnussijoiden laji. Tämäkin threadi kääntyi näköjään loppupuolellaan siihen suuntaan, että suurennuslasin kanssa luetaan lakia ja asetuksia. MOT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

tokkopa se kopterikaan meilahdesta heti sinne kuuteensataan kiipeää ko alueella?

 

 

 

 

Ainakin kopteri jonka kyydissä itse matkustan, kulkee helsingin päällä yleensä aina 1000 ft tai alle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lentämistä alle 600 M (2000FT) MSL Helsingin melunvaimennusalueen yläpuolella on vältettävä , ellei alempana lentäminen lentoonlähdön/ laskun vuoksi ole välttämätöntä.

 

Siis Huom 600 M ei ole sama kuin 300 M , ...on vältettävä,ellei...  ,siis ei ole mitään asiaa pörrätä 300:ssa sadassa kun toisin sanotaan,notta silleen :thmbup:

 

Täysin turhaa höpinää.  paramoottorin ääntä Helsingin keskustassa ei kadunkulkija edes kuule 300 metrin korkeudelta ja lentoonlähdössähän sitä välttämätöntä meteliä sai olla. 

 

Se on aina jännää huomata tässä lajissa että kaikki jotka meidät jossain näkee tai kuulee lentävän niin aina suhtautuminen on positiivista ja iloista joka näkyy esim. vilkutuksena taivaalle ja sitten on taas näitä jotka ärsyyntyvät ihan vain lukemalla meidän lentojuttuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin turhaa höpinää. 

 

Siinähän se asenne sopivasti kiteytyy. Taitaa siis koko AIP olla kirjoitettu hepreaksi ja koko teos on pelkkää höpinää ja sananhelinää.

 

Melunvaimennusalueilla on olemassa tietty tarkoitus,ei ne lentokieltoalueita ole (Samin kommentti) ,mutta eräästä syystä niitä on vaan tungettu lentoasemille ja niiden ympäristöön kaikkialla maailmassa.Jokainen olkoon mun puolesta niitä noudattamatta ja lisätköön omalla tavalla ympäristön positiivista suhtautumista ilmailuun.Itse ,silloin kun lentopuolen pahvit olivat mulla vielä voimassa(kelppareita ja tiimakin oli enemmän kuin 1 ), noudatin melunvaimennusalueita/niitä koskevia suosituksia ja määräyksiä ja Hesan päällä tuli käytyä silloin tällöin. Mutta jokainen taaplatkoon tyylillleen uskollisena ja levittäköön positiivista kuvaa ilmailusta.

 

 

Edit: Lainaus kuntoon / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: Lainaus kuntoon / IP

 

Jukka, forumisoftassa on tuollainen lainaustoiminto, jota tulisi käyttää ihan yleisen ulkoasun ja luettavuuden kannalta aina, kun lainataan toisen tekstiä. Eli toimii tuosta jokaisen viestin yhteydessä olevasta Lainaa/Quote -nappulasta. Sitten vain poistat sieltä hakasulku-tagien välistä sellaiset tekstit, joita et halua lainattavan. Ja oma viesti/vastaus sitten sen sulkevan tagin jälkeen...

 

[quote]Lainattava teksti[/quote]

Oma teksti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinähän se asenne sopivasti kiteytyy.

 

En oikein ymmärrä tuota sinunkaan asennetta.   Kysyn vaan vieläkin, että ketä me häiritsimme tuolloin ? Ei ainakaan niitä töölönlahden rantateillä iloisesti meille vilkuttelevia kävelijöitä jotka taatusti selvimmin kuulivat meidän moottoreiden äänen.  heitä se ei todellakaan häirinnyt.  Kannattaa joskus pysähtyä ihan miettimään näitä asioita käytännön kannaltakin jolloin saattaa huomata että asiat voi elävässä elämässä olla jotain muutakin, jotain joka ei lue siellä AIPissa.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oikein ymmärrä tuota sinunkaan asennetta.   Kysyn vaan vieläkin, että ketä me häiritsimme tuolloin ? Ei ainakaan niitä töölönlahden rantateillä iloisesti meille vilkuttelevia kävelijöitä jotka taatusti selvimmin kuulivat meidän moottoreiden äänen.  heitä se ei todellakaan häirinnyt.  Kannattaa joskus pysähtyä ihan miettimään näitä asioita käytännön kannaltakin jolloin saattaa huomata että asiat voi elävässä elämässä olla jotain muutakin, jotain joka ei lue siellä AIPissa.   

 

Liidinlentotoiminnassa kannattaa myös huomioida lentosäännöt, kts: http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-m/opm1_01.pdf se että liitäjälle vilkutetaan ei tee korkeusrajoitusten noudattamatta jättämisestä sallittua.

Olettehan muistaneet ottaa huomioon liidintoiminnan ilmoittamisen ja radion käytön lennonjohdon kanssa, että helsingin alueella samoissa korkeuksissa liikkuvia, hälytystehtävissä olevia helikoptereita voidaan varoittaa alueella tapahtuvasta liidintoiminnasta? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin rupeaa tuntumaan että kärpäsestä on tulossa härkönen.  :(

 

Jos olisin asianosainen niin värkkäisin välittömästi ilmoituksen asiasta........

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään