Guest arttula

Varjoliitoa Helsingissä

67 viestiä aiheessa

Anteeksi nyt vaan pyydän kaikilta - olen saanut useammalta taholta vakavan kehoituksen lopettaa omalta osaltani tähän.

Ja niin aion tehdä - luotan edelleenkin järjestysvallan kykyyn - taitoon ja haluun turvata perusoikeudet ja jakaa asianmukaiset

sanktiot rikkeistä ja laiminlyönneistä tarvittaessa tasapuolisesti minulle kuten muillekin.

 

Sangen vaatimaton lentotaitoni ei tee minusta kaikkiviisasta yli-ihmistä.

 

Ilman syytä pyytelet anteeksi,mielestäni.

 

Taidat joutua odottelemaan "sanktioita"viranomaisilta elämäsi loppuun,koskien tätä lentoa.Foorumin tuomio on jo tullutkin.

 

/Olle

 

Edit/Kuinka tavallisia on ilmoitukset aiheutetusta lentomelusta ja lennosta melunvaimennusalueella varjolentovermeellä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisin joskus mainita, että ilmailu on pilkunnussijoiden laji. Tämäkin threadi kääntyi näköjään loppupuolellaan siihen suuntaan, että suurennuslasin kanssa luetaan lakia ja asetuksia. MOT

Itse itseäni lainaten tunnustan erehtyneeni kun totesin, että keskustelu kääntyi loppupuolellaan pilkunnussimisen suuntaan. Sittenhän se näköjään vasta alkoi, kun siihen päästiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi nyt vaan pyydän kaikilta - olen saanut useammalta taholta vakavan kehoituksen lopettaa omalta osaltani tähän.

 

minä voin vielä vähän jatkaa, mua ei ole pyydetty vielä lopettamaan ::)

 

vaikka itse jo itselleni lupasin olla ottamatta kantaa enää tähän threadiin, muutama kysymys on keskustelua seuratessa kuitenkin kirvonnut mieliin.

 

- pitäisikö liidinlentotoiminnasta tehdä etukäteisilmoitus vapaassa ilmatilassa toimittaessa?

- pitäisikö liitimessä olla radio toimittaessa vapaassa ilmatilassa?

- pitäisikö aiotusta lennosta vapaassa ilmatilassa ilmoittaa lähikentille/aluelennonjohtoon?

- minkä kentän taajuudella vapaassa ilmatilassa (esim. helsingin keskusta) radion tulisi olla?

- onko melunrajoitusalue ehdoton lentokielto muille, kuin hälytystehtävissä oleville ilma-aluksille?

- vai, koskeeko myös hälytystehtävissä olevia ilma-aluksia?

- entäpä muita siviili-ilmailualuksia?

- liitimiä ? (lentämään tarkoitettuja laitteita)

- voiko poliisin antamalla luvalla lentää ilmailukartasta ilmenevien kielto- ja rajoitusalueiden sisällä?

- voiko melunrajoitusalueilla lentää toisinaan melua tuottamattomilla lentolaitteilla (esim. purjekone, liidin ilman moottoria), vaikka kartassa lukee: "vältettävä lentämistä alle 2000 jalkaa"?

- jos ajan autolla vihreillä valoilla kolarin risteyksessä, voidaanko minut silti syyllistää rikkomuksesta/huonosta liikennekurista, kun "muuallakin olisi ollut tilaa ajella" ?

- vapaassa ilmatilassa näkölentosäännöillä nopeampi väistää hitaampaa. eihän tähän ole tullut muutoksia?

 

paljon kysymyksiä. toivottavasti enemmän vastauksia ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- pitäisikö liidinlentotoiminnasta tehdä etukäteisilmoitus vapaassa ilmatilassa toimittaessa?

 

Jos liitimiä on paljon, niin mikä ettei. Tarkoittanet siis valvomatonta ilmatilaa.

 

- pitäisikö liitimessä olla radio toimittaessa vapaassa ilmatilassa?

 

Kyllähän tuo hyvä olisi

 

- pitäisikö aiotusta lennosta vapaassa ilmatilassa ilmoittaa lähikentille/aluelennonjohtoon?

 

Ihan hyvä idea/ tästä ei juuri hyötyä ole.

 

- minkä kentän taajuudella vapaassa ilmatilassa (esim. helsingin keskusta) radion tulisi olla?

 

Malmin torni olisi luontevin.

 

- onko melunrajoitusalue ehdoton lentokielto muille, kuin hälytystehtävissä oleville ilma-aluksille?

 

Ei ole kieltoalue, on vain suositus. Mikä kannattaa ottaa vakavasti ja välttää melunvaimennusalueella lentämistä.

 

- voiko poliisin antamalla luvalla lentää ilmailukartasta ilmenevien kielto- ja rajoitusalueiden sisällä?

 

Eeehh...  Katso Ilmailukäsikirjasta https://ais.fi/ais/eaip/fi/ kohta ENR 5.1

 

- vapaassa ilmatilassa näkölentosäännöillä nopeampi väistää hitaampaa. eihän tähän ole tullut muutoksia?

 

Nyt tekis mieli kysyä, että Mustanaamiostako vai Aku Ankastako tämä ohje on lainattu?

Katso lentosäännöt http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-m/opm1_01.pdf

kohta 3.2.2 Väistämissäännöt

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- pitäisikö liidinlentotoiminnasta tehdä etukäteisilmoitus vapaassa ilmatilassa toimittaessa?

Jos liitimiä on paljon, niin mikä ettei. Tarkoittanet siis valvomatonta ilmatilaa.

 

Ja jos yksi tai useammista liitimistä on varustettu radiolla, niin ilmoitella voi toki myös nousun jälkeen, helsingin tapauksessa juuri Malmin tornille, joka saa jatkuvasti ilmoituksia mm. malmin lähialueen läheisyydessä (g-ilmatilassa) lentäviltä koptereilta. Tällöin torni saattaa, jos on palvelualttiilla tuulella, ilmoittaa tästä toiminnasta myös lentokoneille, joista se tietää ja jotka lentävät samalla suunnalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tekis mieli kysyä, että Mustanaamiostako vai Aku Ankastako tämä ohje on lainattu?

Katso lentosäännöt http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-m/opm1_01.pdf

kohta 3.2.2 Väistämissäännöt

 

taisi olla tex willeristä :-[

 

eihän siellä tosiaan sanatarkasti mitään semmosta sanottu, vaikka "väistämissääntöjen henki" tuo onkin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

takavuosina oli tapana ilmoitella aluelennonjohtoon tai läheiseen sotilaslennonjohtoon liidinlentotoimintaa aloitellessa.  mitään tarkoitusta silti mil cta-alueelle ei ollut noustakaan, mutta ajattelimme, että toiminnastamme olisi hyvä ao. elinten tietää. yhä useammin saimme lennonjohdosta osaksemme vastauksia tyyliin :  "mitäs tänne soittelette, ei valvomattomassa ilmatilassa suoritetuista lennoista tarvi lennonjohtoon ilmoitella" 

pikkuhiljaa lopeteltiin lentotoimintailmoitukset kannustuksen puutteeseen.

helsingissä meillä oli kyllä radiot kuuntelulla ja juurikin malmin taajuudella, vaikka hki-vantaa tma oli paljon lähempänä.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- jos ajan autolla vihreillä valoilla kolarin risteyksessä, voidaanko minut silti syyllistää rikkomuksesta/huonosta liikennekurista, kun "muuallakin olisi ollut tilaa ajella" ?

 

 

Lain silmissä ei ehkä, mutta jos noin käy, olisitko kuitenkin tehnyt kaiken mahdollisen kolarin välttämiseksi? Esimerkiksi vaikka odottanut pari sekuntia lisää, jotta joku "vanhoilla vihreillä" ajanut ehtii pois alta?

 

Tarkoitin enemmän yleisellä tasolla sitä, että aina ei kannata nojautua omaan oikeuteen. En siis ollut sitä mieltä erityisesti, että varjoliitää pitäisi jossain muualla. En oikein osaa sanoa siitä asiasta esitetyillä tiedoilla mitään kummempaa.

 

Toinen juttu on kokonaan se, jos lennonjohto ei ole kiinnostunut toimintailmoituksista. Kyllä sellaisen antaminen on hyvää lennonvalmistelua ja jos ilmaliikennepalveluyksikkö ei niistä ole kiinnostunut, niin kumma juttu se on.

Ylityöllistettyjähän me varmaan kaikki ollaan, mutta höppämölöstä sitä vasta ylimääräistä hommaa syntyykin.

 

-M-

 

Edit: eräällä kurssilla lento-oppilas ihan tosissaan kirjoitti väistämissäännöistä, että pienempi väistää isompaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

minä voin vielä vähän jatkaa, mua ei ole pyydetty vielä lopettamaan ::)

 

vaikka itse jo itselleni lupasin olla ottamatta kantaa enää tähän threadiin, muutama kysymys on keskustelua seuratessa kuitenkin kirvonnut mieliin.

 

- pitäisikö liidinlentotoiminnasta tehdä etukäteisilmoitus vapaassa ilmatilassa toimittaessa?

- pitäisikö liitimessä olla radio toimittaessa vapaassa ilmatilassa?

- pitäisikö aiotusta lennosta vapaassa ilmatilassa ilmoittaa lähikentille/aluelennonjohtoon?

- minkä kentän taajuudella vapaassa ilmatilassa (esim. helsingin keskusta) radion tulisi olla?

- onko melunrajoitusalue ehdoton lentokielto muille, kuin hälytystehtävissä oleville ilma-aluksille?

- vai, koskeeko myös hälytystehtävissä olevia ilma-aluksia?

- entäpä muita siviili-ilmailualuksia?

- liitimiä ? (lentämään tarkoitettuja laitteita)

- voiko poliisin antamalla luvalla lentää ilmailukartasta ilmenevien kielto- ja rajoitusalueiden sisällä?

- voiko melunrajoitusalueilla lentää toisinaan melua tuottamattomilla lentolaitteilla (esim. purjekone, liidin ilman moottoria), vaikka kartassa lukee: "vältettävä lentämistä alle 2000 jalkaa"?

- jos ajan autolla vihreillä valoilla kolarin risteyksessä, voidaanko minut silti syyllistää rikkomuksesta/huonosta liikennekurista, kun "muuallakin olisi ollut tilaa ajella" ?

- vapaassa ilmatilassa näkölentosäännöillä nopeampi väistää hitaampaa. eihän tähän ole tullut muutoksia?

paljon kysymyksiä. toivottavasti enemmän vastauksia ;D

 

Noudatetaan Ilmailulakia ja lentosääntöjä OPS M1-1 seuraavin poikkeuksin:

 

OPS M2-9, 6 LENNON VALMISTELU JA LENNON SUORITUS

 

6.1 Yleistä

 

6.1.1 Liitimen päällikkö on vastuussa ennen lentoa tapahtuvasta liitimen kokoamisesta ja lennon aikana liitimen käsittelystä sekä liitimessä mukana olevien henkilöiden turvallisuudesta.

 

6.1.2 Liitimellä lennettäessä on ohjaajan noudatettava liitimen valmistajan antamia ohjeita ja rajoituksia.

6.1.3 Ohjaaja ei saa aloittaa lentoa ennen kuin hän on varmistunut siitä, että:

a) liidin on oikein koottu ja huollettu valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti.

b) suunniteltu lento voidaan suorittaa turvallisesti suoritusarvot, vallitsevat sääolosuhteet ja muut asiaan vaikuttavat seikat huomioon ottaen.

c) liitimessä ja ohjaajalla on vaadittava ja tarpeellinen varustus.

 

6.1.4 Mikäli liitimessä on radiopuhelin, sen käyttämiseen on oltava radiolupa. Radiopuhelimen on oltava ilmailukäyttöön hyväksytty. Ohjaajalla on oltava rajoitettu radiopuhelimenhoitajan kelpuutus.

 

6.1.5 Lentopaikkoina voidaan hyväksyttyjen lentopaikkojen lisäksi käyttää sellaisia maa tai vesialueita, jotka täyttävät liitimen suoritusarvovaatimukset. Edellä tarkoitettujen maa- tai vesialueiden käytön edellytyksenä on se, että kolmannen henkilön oikeutta ei loukata ja alueen käyttämiseen on sen omistajan tai haltijan suostumus. Nämä vaatimukset eivät koske vesilain tarkoittamaa avointa vesialuetta tai ilmailulaissa mainittua hätätilannetta, pakkolaskua tai muuta näihin rinnastettavaa tapausta. Moottoroidulla liitimellä tapahtuvaan jatkuvaan toimintaan tietyltä paikalta on lisäksi hankittava ympäristölupa.

 

6.1.6 Tehtävää liitimessä ei saa suorittaa se, jonka veren alkoholipitoisuus on alkoholin nauttimisesta kohonnut tai joka on käyttänyt muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia niin, että sitä on hänen elimistössään havaittava määrä. Henkilö, jolla on lentoturvallisuuteen vaikuttava tehtävä liitimessä, ei saa hoitaa tehtäväänsä, jos hän sairauden tai väsymyksen johdosta taikka muusta sellaisesta syystä ei voi sitä hoitaa vaarantamatta lentoturvallisuutta.

 

6.2 Rajoitukset

 

6.2.1 Vain näkölentosääntöjen (VFR) mukaiset lennot päivällä on sallittu.

 

6.2.2 Ansiolentotoiminta liitimellä ei ole sallittua.

 

 

Ilmailulaki, 6 §

Eräitä muita ilma-aluksia ja laitteita koskevat poikkeukset

………………..

Jäljempänä 2, 3, 5, 6 ja 9 luvussa olevia säännöksiä ei sovelleta seuraaviin ilma-aluksiin ja laitteisiin; jos lentoturvallisuuden kannalta ei ole estettä, Ilmailuhallinto voi myöntää niille vähäisiä poikkeuksia 7 ja 8 luvun säännöksistä:

1) painopisteohjattu ultrakevyt lentokone;

2) liidin ja purjelentokone, jonka rakenteellinen massa yksipaikkaisena on enintään 80 kilogrammaa tai kaksipaikkaisena 100 kilogrammaa;

3) miehittämätön ilma-alus, jonka toimintamassa on alle 150 kilogrammaa;

4) muu ilma-alus, jonka kokonaismassa ilman ohjaajaa on enintään 70 kilogrammaa. …………………..

 

Eli ilmailulain luvut: 1, 4, 7 ja 8 vähäisin poikkeuksin, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 18, 19 ja 20 koskevat liitimiä ja niillä harjoitettavaa toimintaa.

 

Lentosäännöt kts: http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-m/opm1_01.pdf

Ilmailulaki kts: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20051242

 

Ilmailumääräys "Lentotoiminta liitimellä", OPS M2-9 on muutoksen alla, joten edelläolevat vaatimukset voivat muuttua lähiaikoina.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailulaki, 6 §

Eräitä muita ilma-aluksia ja laitteita koskevat poikkeukset

………………..

Jäljempänä 2, 3, 5, 6 ja 9 luvussa olevia säännöksiä ei sovelleta seuraaviin ilma-aluksiin ja laitteisiin; jos lentoturvallisuuden kannalta ei ole estettä, Ilmailuhallinto voi myöntää niille vähäisiä poikkeuksia 7 ja 8 luvun säännöksistä:

1) painopisteohjattu ultrakevyt lentokone;

2) liidin ja purjelentokone, jonka rakenteellinen massa yksipaikkaisena on enintään 80 kilogrammaa tai kaksipaikkaisena 100 kilogrammaa;

3) miehittämätön ilma-alus, jonka toimintamassa on alle 150 kilogrammaa;

4) muu ilma-alus, jonka kokonaismassa ilman ohjaajaa on enintään 70 kilogrammaa. …………………..

 

Eli ilmailulain luvut: 1, 4, 7 ja 8 vähäisin poikkeuksin, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 18, 19 ja 20 koskevat liitimiä ja niillä harjoitettavaa toimintaa.

 

En malta olla korjaamatta Miukun hieman harhaanjohtavaa kommenttia. Ilmailulain 6 §:stä huolimatta lain säännökset koskevat valtaosin vain ilma-aluksia - ei sen sijaan 6 §:n 2 momentissa mainittuja laitteita. Osa Miukun esille tuomassa ilmailulain 6 §:n 2 momentissa luetelluista lentovempeleistä on ilma-aluksia ja osa laitteita. IH on ottanut SIL:n pyynnöstä kantaa rajanvetoon siitä, mitkä ko. vempeleistä ovat ilma-aluksia mitkä laitteita. En nyt tähän hätään muista jakoa tarkkaan, mutta esim. varjoliitimet ovat IH:n kannanoton mukaan ilmailulain 6 §:ssä tarkoitettuja laitteita. Silloin niihin ei sovelleta ilmailulain ilma-aluksia koskevia vaatimuksia.

 

Esim. ilmailulain 7 luvusta laitteisiin sovelletaan vain niitä säännöksiä, joissa nimenomaisesti mainitaan laite (58 §:ssä on jostain syystä myös liidin mainittu erikseen). Ilmailulain 8 lukua puolestaan ei sovelleta laitteisiin lainkaan, koska ko. luvun säännökset koskevat vain toimintaa ilma-aluksilla. Sama jako ilma-alus vs. laite vaikuttaa myös esim. ilmailulain 139 §:n ns. ankaran vahingonkorvausvastuun ulottuvuuteen (disclaimer: tämä lienee tosin testaamatta oikeudessa) ja 142 §:n kansallisiin vakuutusvaatimuksiin.

 

Olisihan sen lain toki tältä osin voinut selvemminkin laatia.

 

Ville

 

PS: En malta olla sohaisematta samalla toistakin tässä ketjussa sivuttua teemaa. Satuttiin lauantai-iltana SIL:n 90-vuotisgaalassa sivuamaan pöytäkeskustelussa juuri sitä, kuinka hienoa olisi ollut, jos Töölönlahdelle olisi saatu järjestettyä ilmailutoimintaa (esim. liidin- ja hyppytoimintaa) lauantaipäivälle. Ehkä sitten joku toinen kerta - tarvittavat luvat (sikäli kuin niitä tarvitaan) oltava toki kunnossa ja osallistujilla riittävä kokemus, ettei sivullisille aiheudu vaaraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En malta olla korjaamatta Miukun hieman harhaanjohtavaa kommenttia. Ilmailulain 6 §:stä huolimatta lain säännökset koskevat valtaosin vain ilma-aluksia - ei sen sijaan 6 §:n 2 momentissa mainittuja laitteita. Osa Miukun esille tuomassa ilmailulain 6 §:n 2 momentissa luetelluista lentovempeleistä on ilma-aluksia ja osa laitteita. IH on ottanut SIL:n pyynnöstä kantaa rajanvetoon siitä, mitkä ko. vempeleistä ovat ilma-aluksia mitkä laitteita. En nyt tähän hätään muista jakoa tarkkaan, mutta esim. varjoliitimet ovat IH:n kannanoton mukaan ilmailulain 6 §:ssä tarkoitettuja laitteita. Silloin niihin ei sovelleta ilmailulain ilma-aluksia koskevia vaatimuksia.

 

Ville on oikeassa, mutta vasta uudistuvassa liidinmääräyksessä määritellään milloin liidin on laite ja milloin se on ilma-alus.

Eli jaloilta lähtevät liitimet ovat laitteita ja ne jotka eivät pysty lentoonlähtöön jaloilta ovat ilma-aluksia.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ville on oikeassa, mutta vasta uudistuvassa liidinmääräyksessä määritellään milloin liidin on laite ja milloin se on ilma-alus.

Eli jaloilta lähtevät liitimet ovat laitteita ja ne jotka eivät pysty lentoonlähtöön jaloilta ovat ilma-aluksia.  :thmbup:

 

Eli kuntosalilla ahkerasti treenaavan käytössä ilma-aluksesta voi tulla laite? :) Saako laskua varten olla fillarit?  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

PS: En malta olla sohaisematta samalla toistakin tässä ketjussa sivuttua teemaa. Satuttiin lauantai-iltana SIL:n 90-vuotisgaalassa sivuamaan pöytäkeskustelussa juuri sitä, kuinka hienoa olisi ollut, jos Töölönlahdelle olisi saatu järjestettyä ilmailutoimintaa (esim. liidin- ja hyppytoimintaa) lauantaipäivälle. Ehkä sitten joku toinen kerta - tarvittavat luvat (sikäli kuin niitä tarvitaan) oltava toki kunnossa ja osallistujilla riittävä kokemus, ettei sivullisille aiheudu vaaraa.

 

Hieno idea, mutta eiköhän tuo yks kerta riitä, koska meteli kuuluu näköjään Vaasaan asti Töölönlahdelta  ;) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kuntosalilla ahkerasti treenaavan käytössä ilma-aluksesta voi tulla laite? :) Saako laskua varten olla fillarit?  :-[

 

Kyllä ja kyllä.

Eli pitää pystyä osittamaan että lentoonlähtö onnistuu lentäjän jaloilta, laskun suoritukseen ei oteta EASA:n perusasetuksen liite II:ssa eikä määräysesityksessä kantaa.

 

kts: Liite II kohta g) liitimet, joiden rakenteellinen massa yksipaikkaisina on enintään 80 kilogrammaa tai kaksipaikkaisina alle 100 kilogrammaa, mukaan luettuina jaloilta lähtevät liitimet;

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli pitää pystyä osittamaan että lentoonlähtö onnistuu lentäjän jaloilta

 

kuinka muuten käytännössä tapahtuu tämä osoittaminen ja missä tilanteessa se pitää osoittaa ja kenelle?

 

mieleen tulee lähinnä pyöräalustaiset varjoliitomoottorit, eli nk. varjoliitotriket, joita suomesakin on jo jonkun verran. niitähän on olemassa todella monenmallisia ja lentoonlähtö jaloillta on toisissa vaikeampaa, kuin toisissa. yleensä niitä ei ole edes tarkoitettu lähtemään jaloilta, mutta tarpeeksi kovalla tuulella, tarpeeksi jyrkältä rinteeltä se on toki mahdollista mikäli pystyy edes seisomaan laitteen kanssa valjaissa ollessaan ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kuinka muuten käytännössä tapahtuu tämä osoittaminen ja missä tilanteessa se pitää osoittaa ja kenelle?

 

Liitimien ja niillä tapahtuvan toiminnan valvontaa ollaan siirtämässä Suomen Ilmailuliitto ry:lle, eiköhän liitto aikanaan anna vaatimukset ja ohjeet jaloilta lähtemisen tosittamiselle.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajatapauksessa tulkinnan tekee viranomaisen valtuudet omaava.

Kuten lennonjohto. Ei joku expilotti/kukkahattumiliisi.

Niinpä juuri ,en kuulu jälkimmäiseen ryhmään.

Eikä se meteli Vaasan asti ole kuulunut kuvat ja kirjoitukset ovat osuneet silmään.

Mutta kuten jo aiemmin sanoin , jokainen saa ihan omaan tahtiin ja tyylillään antaa "positiivisen" kuvan itsestään,tiedoistaan,taidoistaan ja näiden yhdistelmällä luoda positiivista kuvaa omasta ilmailuharrastuksestaan,tai sitten ei.

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

jokainen saa ihan omaan tahtiin ja tyylillään antaa "positiivisen" kuvan itsestään

 

 

Aivan. Osuit asian ytimeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään