Mikko Autio

Kutsunnat - mahdollisuudet Ilmavoimiin ?

43 viestiä aiheessa

Kolahti postiluukusta pari viikkoa takaperin asevelvollisuuteen liittyvät kutsunta paperit sekä varusmies 2009 opas. Nyt sain viimein aikaa tarkastella ajan kanssa tätä opasta..

Syksyllähän vasta tuo kutsuntatilaisuus on, mutta pari kysymystä sitä koskien sekä terveydentarkastusta, medikaali 1-2 sekä yleistä:

 

Olen siis tällä hetkellä Vääksyn Ilmailulukiota käyvä 2 vuosikurssin opiskelija, jolla on PPL-lupakirja ja Ilmavoimissa olisi ihanne suorittaa asevelvollisuus.

Tarkastelin Varusmies 2009-opasta josta löytyis pääsyvaatimuksia ilmavoimiin;

- terveydentilalta normaali, palveluskelpoisuusluokka A

- hyvämaineinen sekä sopiva

- näkövaatimus C-taululta 5m etäisyydeltä 1,25 molemmilla silmillä ilman laseja. / 1,0 ilman laseja tai laseilla jolloin korjaavat enintään +/- 5 diopteria.

 

Tällä hetkellä näköni on ~ - 6-7 tarkkoja arvoja en muista.  Onko näillä silmillä mitään mahdollisuusta päästä Ilmavoimiin hävittäjälentäjäksi ?

Entä lentoteknilliselle puolelle ?

 

Vaihtoehtona, kun kesällä täytän 18vuotta olisin menossa silmien laserleikkaukseen, josta luvataan "normaalia parempi näkö", onko leikkaus este medikaali 1 saamiseksi (kun lähtöarvot ovat mitä tällä hetkellä ovat). Entä hävittäjälentäjäksi tai lentoteknilliselle puolelle leikkauksen jälkeen mahdollinen pääsy ?

 

Leikkauksen mentäessä medikaali 2, joka on PPL varten tällä hetkellä lähtisi hyllylly. Kuinka pitkäksi ajaksi ?

 

Onhan noita muitakin vaihtoehtoja, jossa suorittaisin asevelvollisuuden mutta ilmavoimat ehdottomana ykkösenä tällä hetkellä.

Kansainväliset joukot toisena, miten on siellä näkövaatimukset ? Tai sitten jalkaväkeen..

 

Kiitän etukäteen vastauksistanne, jotka toivottavasti auttavat minua.

 

Viesti voi olla väärällä puolella, mutta ajettelin kuuluvan yleiseen ilmailukeskusteluun kun kysettä ilmavoimista pääasiassa :)

 

Ammattini (sitten tulevaisuudessa) uskon löytäväni ilmailu alalta. On se sitten ilmavoimissa, liikennelentäjänä, lennonopettajana, lennonjohtajana.... Tätä listaa voisi jatkaa kauan.

 

Olen myös tutkinut mahdollisuuksista lentää ATPL ulkomailla, Uudessa Seelannissa hyväksytään silmien laserleikkaus ilman mutinoita ymmärtääkseni...

Tästäkin myöhemmin lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä näköni on ~ - 6-7 tarkkoja arvoja en muista.  Onko näillä silmillä mitään mahdollisuusta päästä Ilmavoimiin hävittäjälentäjäksi ?

Entä lentoteknilliselle puolelle ?

 

 

Sanoisin suoralta kädeltä, että valitettavasti ohjaajapuolelle et tule pääsemään, vaikka leikkauttaisitkin silmäsi. Lentoteknisestä puolesta en osaa sanoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=21

 

Tietoa hävittäjälentäjän tehtävään hakeutumisesta (vaatimukset ym)

 

Laserkorjattuja silmiä emme vielä hyväksy, koska lentäjälle tärkeää instrumenttia, silmää, on operoitu. Sen jälkivaikutuksista ei vielä ole riittävästi tietoa.

 

Sieltähän se vastaus jo löytyi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Apumekaanikon pääsyvaatimuksista:

terveydentilaltaan normaali, palveluskelpoisuusluokka A (näkövaatimus Landoltin C-taululla 5 metrin etäisyydeltä vähintään 1,0 molemmilla silmillä erikseen laseilla (korjaavan lasin vahvuus enintään ± 5 diopteria) tai ilman laseja, tarkka värinäkö, ei voimakkaasti oireilevia allergioita, hyvä fyysinen kunto).

http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=22

 

Sitähän ei voi palveluspaikkana kuin kehua! Voittaa 100-0 metsässä rämpimisen vaikka onkin vuoden nakki! Moneen kertaan kehuttu tuolla: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,58961.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Apumekaanikon pääsyvaatimuksista: http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=22

 

Sitähän ei voi palveluspaikkana kuin kehua! Voittaa 100-0 metsässä rämpimisen vaikka onkin vuoden nakki! Moneen kertaan kehuttu tuolla: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,58961.0.html

 

Jees ! Mites ei kuitenkaan tämän hetkinen näkö riitä, onkohan tuonne sama linja silmäleikkauksen suhteen ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko,

suosittelen, että laitat kuitenkin vapaaehtoisena pyrkimään hakemukset kaikkiin noihin Ilmavoimien oppilaitoksiin.  (Eli ohjaaja-, mekaanikko ja viestikoulun kurssit) Hakemusmenettelyt löytynevät netistä ja esikunnista.

Sitten näkee, mihin pääsee ja mihin ehkä ei. Kannattaa hakeutua!

Terv. entinen ilmavoimien tähtäri-kapiainen maukka.

 

Kannattaa kuitenkin laittaa erilliset paperit eikä vain kutsuntatilaisuudessa sanoa pyrkimyksistä ?

Osaatko yhtään sanoa silmäleikkauksesta, kannattaako tehdä vai pitää tämä näkö (~ -7) ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kuitenkin laittaa erilliset paperit eikä vain kutsuntatilaisuudessa sanoa pyrkimyksistä ?

Osaatko yhtään sanoa silmäleikkauksesta, kannattaako tehdä vai pitää tämä näkö (~ -7) ?

Ei ne kutsunnoissa voi määrätä mihinkään erikoisjoukkoihin, niihin pitää erikseen hakea. Korkeintaan ne laittavat sinut mahdollisimman myöhäiseen erään että ehdit rauhassa hakea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ne kutsunnoissa voi määrätä mihinkään erikoisjoukkoihin, niihin pitää erikseen hakea. Korkeintaan ne laittavat sinut mahdollisimman myöhäiseen erään että ehdit rauhassa hakea.

 

Jees, hyvä tietää tämäkin. Ei aivan selviksi näistä papereista tullut.

 

Kannattaako laittaa siis paperit kaikkiin mihin haluaisin niin jo ensi syksynä ? (jos on avointa hakua)

Aikaisintaan heinäkuussa 2010 olisi palvelukseen siirtyminen..

Kun koulut vielä keväällä kesken.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä näköni on ~ - 6-7 tarkkoja arvoja en muista.  Onko näillä silmillä mitään mahdollisuusta päästä Ilmavoimiin hävittäjälentäjäksi ?

Entä lentoteknilliselle puolelle ?

 

IlmavTK:n puolella vaatimus on muistaakseni normaali näkö lasien kanssa ja virheetön värinäkö... joten sinne ei esteitä.

 

Muutenkin IlmavTK:a kannattaa pitää vakavassa harkinnassa. Se on harvinaisen mukava ja mielekäs paikka suorittaa varusmiespalvelus ja antaa erittäin hyvän pohjan erilaisiin lentoteknisen alan ammatteihin... oikeastaan mistään muualta ei samanlaista pohjaa voi saada. Vaikka ura ei loppujen lopuksi lentämisessä tai lentävien koneiden parissa urkenisikaan niin IlmavTK:ssa on oppinut kuitenkin paljon asioita jotka ovat mielekkäämpiä ja hyödyllisempiä osata kuin mitä monessa muussa aselajissa oppisi.

 

IlmavTK:un on erillinen haku jonka ajat selviävät ilmavoimien sivuilta. Tätä nykyä kouluun ei ole ollut tungosta vaan paikkoja on käsittääkseni jäänyt täyttämättä koska riittävää määrää pääsykokeiden kynnysehdot täyttäviä pyrkijöitä ei ole ollut, joten ainakaan sen vuoksi ei kannata jättää hakematta että pelkäisi jäävänsä jalkoihin tungoksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=347. I saapumiserään hakemusten oltava perillä 31.8. mennessä, II 31.1. Eli 31.1. 2010 olisi deadline sinun tapauksessasi. Kutsunnoissa järjestä asiasi siten, ettei sinua määrätä aikaisempaan saapumiserään kuin II/10. Minut oli määrätty kutsunnoissa astumaan palvelukseen II/07 Upinniemessä, hain Ilmasotakouluun Johtokeskuslinjalle ja siellä sitten lopulta aloitin juurikin II/07-erässä. Valitsemallesi linjalle pääseminen ei näennäisestä hyväksymisestä huolimatta ole ollenkaan varmaa, vaan sinun on peruskoulutuskaudella osoitettava kyvykkyytesi - eli pisteillä mennään AUK:hon, (paremmuusjärjestyksessä valinnat), ja JoKe on viime vuosina ollut tietääkseni suosituin linja. JoKe-AUK:hon valituilla mahdollisuus päästä taistelujohtolinjalle Ilmavoimien Reserviupseerikouluun. Kannattaa! :)

 

EDIT: Lisätään selvennyksen vuoksi, että tämä koskee hakeutumista Ilmasotakouluun Tikkakoskelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tikkakoskelle kannattaa hakea IlmavTK:n jälkeen jos "kasat" kiinnostavat. Toki pitää myös suositella tuleville varusveijareille omaa alaani eli Ilmasotakoulun videostudiota missä saa yleiskatsauksen kaikkiin ilmavoimien erikoisjoukkoihin. Kenraalit tulevat myös tutuiksi.  :P . Vuoden tai puolen vuoden pesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro.

 

Lyhyesti vastailen Ilmavoimien teknillisen koulun lentoteknillisestä aliupseerikurssista:

 

- Kesän saapumiserään on vaikeampi päästä. Tälle kesälle tuli 300 hakemusta, joista 100 valitaan.

- Talven erille on ollut vähemmän hakijoita, ja toimimme periaatteella "rimaa ei lasketa" . Olemme sitten menneet pienemmillä kursseilla.

 

Tiivistelmä

-8 vk P-kausi (samat temput opetellaan kuin muissakin joukoissa)

-16 vk Lentoteknillinen auk (lentotekniikkaa (oppitunteja/harjoituksia) paljon , johtamista, maastoharjoituksia, ampumaleiri, tukikohtaharjoitus, yleisivistäviä aineita (oikeudenhoito,turvallisuuspolitiikka yms)

-6kk jossain lentävässä joukossa hankkimassa kokemusta ja ns. rajoitettu käyttöhuoltokelpuutus, jotta reservin sijoitus on koulutuksen mukainen.

-6-8 henkilöä Ilmavoimien RUK:uun

 

Joukko-osastot: Lennostot (Tre, Roi, Kuopio), IlmaSK (Tikkakoski), LentoSK (Kauhava), KoeLntk/ IlmavTK (Halli) , Utti, RVL- Malmi, TiedPsto / Niinisalo.

 

-Vaikka sinut on määrätty kutsunnoissa jonnekin niin voit hakea. Jos tulet valituksi niin saat uuden palvelukseenastumismääräyksen ja vanha mitätöityy.

-Hallista lomakujetukset bussilla J-kylään ja Tampereelle ja siitä eteenpäin pääsee junalla. Esim Rovaniemeltä tulleet menevät junalla Hesaan ja Finskillä kotiin. Ei tartte junassa kökkiä Lappiin asti.

 

Ilman muuta paperia sisään. Nyt haetaan 1/10 erään, jonka palvelukseen astuminen tammikuussa.

 

Itse kävin lentoteknillisen auk:n 2/92 ja siitä DK-apumekaanikoksi Pirkkalaan. Ihan vahingossa jäin taloon ja nyt 17 vuotta takana sinisissä vaatteissa.

Ei ole tarvinnyt YT- neuvotteluja käydä eikä lomautuksen pelkoa ole. Maisterin paperit hankittu samalla palkkaa nauttien ja palkallakin elää. Eläkeikä 55 (tietysti pelko, että joku alkaa sitä sörkkimään).

 

Ihan oikeasti mielenkiintoinen paikka suorittaa VM-palvelus ja miettiä sitten oisko siitä ihan ammatiksi.

 

T Köykkä (Ltekn auk:n pääl / kapt.)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä myös kannustinääni Ilmavoimiin hakeutumiselle, joskin mukavat muistot ovat peräisin kaukaiselta 1970-luvulta :)

 

Minulla oli silloin tuloillaan rillit ja synnyinlahjana allergiaa. Silti pistin härkäpäisesti hakemusta sisään Tikkakoskelle ja vielä soittelin perään. Siellä vähän suhtauduttiin ymmärrettävän hitaasti, ja sitten kysäistiin:

 

"Mites...tuon rytmitajun laita - soitatteko jotain instrumenttia esim?"

"Mä steppaan."

"Me otamme teidät!"

 

(Ykköspinnat sähkötystestissä ja rauksin priimukseksi ja titari on aina ritari jne... kröhöm  8) )

 

RUKin joutui silloin vielä käymään Haminassa, mutta olihan sekin perinteikäs paikka kiva kokea.

 

Tarinan kluu: "Ei sitä koskaan tiedä, mistä se on kii ;)"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia paljon jo kokemuksista ja suosituksista. Kyllä se ilmavoimat ykkösvalintana tulee pysymään ja paperit sitten syksyn puolella eteenpäin.

 

Tatu kertoi, että kesän saapumiserään olisi vaikeampi päästä ja näin varmasti on kun koulut loppuvat keväällä.

Joten kannatta silloin hakea, ja uudestaan sitten talven erään ? (vaikka palveluspaikka olisi jo muualla, joka alkanut syksyllä?)

 

Yksi suuri kysymys vieläkin on,

kannattaako käydä leikkauttamassa silmät vai ei ?

 

Eli muuttuuko mahdollisuudet leikkauksen myötä ? tai jos hävittäjäpuoli saisi kokemusta silmäoperoinnista tarpeeksi ja hyväksyisi sen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tatu kertoi, että kesän saapumiserään olisi vaikeampi päästä ja näin varmasti on kun koulut loppuvat keväällä.

Joten kannatta silloin hakea, ja uudestaan sitten talven erään ? (vaikka palveluspaikka olisi jo muualla, joka alkanut syksyllä?)

 

Minä hain ekaksi kesän erään kirjoitusten jälkeen; en päässyt niin töitä puoli vuotta ja hain uudestaan tammikuun erään. Siihen jo pääsinkin! Eli kannattaa hakea uudestaan jos ensimmäisellä kerralla ei onnista.

Ja lykkää se jalkaväen palvelukseenastuminen niin pitkälle kuin mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän näillä tiedoilla pärjätä jo jonkunmatkaa.

 

Jalkaväen palvelukseen astumispäivää niin pitkälle kuin mahdollista ja hakemuksia vain erikoisjoukkoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä on lähtö Rissalan lennostoon ensi tammikuussa. Kutsunnoissa määrättiin Riihimäen viestirykmenttiin, mutta hain sitten erikseen siirtoa Kuopioon ja yllättäen sainkin sen. Nyt jos ei lentoruk tärppää, niin pääseepi silti lentokoneiden pariin touhuamaan. Hornettien tankkaus olisi esimerkiksi ihan mielekästä hommaa ja saisi siviiliinkin sitten ammattipätevyyden yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi.  :thmbup:

 

Rissalassa palvelleet voisivatkin hiukan kertoa kokemuksiaan. Tähän asti kuullut kertomukset ovat olleet oikein positiivisia ja ihan innolla tässä odotetaan inttiä alkavaksi. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jess !

 

Sellainen kysymys vielä koskien tuota mahdollista silmäoperaatiota,

nyt kun pitäisi lääkärissä kutsuntoja varten käydä. niin kannattaako lykätä tuota paperin täyttämistä  elokuulle jolloin tuohon leikkaukseen heti (jos se onnistuu sinne pääsy) ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkas ehdottoman tarkat nuo hävittäjäkuskin näkövaatimukset on, jos täyttäisi muuten kaikki vaatimukset? Omat mahdollisuudet tosin on vähän heikohkot, kun yleiskuntokin on vähän niin ja näin.. ;D

 

Ainakin II/08 Tikkakoskella melkein kaikilla LentoRUK:iin hyväksytyillä oli näkö 2.0 joten siihen tulisi pyrkiä. Käsittääkseni yleiskunnolla (lue: Cooper) ei ole kovin pistearvoa testeissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälläisen taulukon löysin Ilmavoimien sivuilta..

 

[ attachment removed / expired ]

 

Paljonkos pisteitä pitäisi saada ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkas ehdottoman tarkat nuo hävittäjäkuskin näkövaatimukset on, jos täyttäisi muuten kaikki vaatimukset? Omat mahdollisuudet tosin on vähän heikohkot, kun yleiskuntokin on vähän niin ja näin.. ;D

 

Varsin tarkat ne ovat. Hävittäjäkuskin kouluttaminen maksaa todella paljon, ja jos valintavaiheessa tehdään huonoja valintoja, se tulee hyvin kalliiksi. Ja toistaiseksi on varmasti riittänyt täydelliset näkövaatimukset täyttäneitä.

 

Yleiskuntoa voi toki parantaa varsin yksinkertaisella tavalla... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään