Taneli Äikäs

Vakava vaaratilanne Jämillä - pari sanaa lennonvalmistelusta..

102 viestiä aiheessa

221440 EFHKYNYX

(K0262/09 NOTAMN

Q)EFIN/QMRLC/IV/NBO/A/000/999/6147N02243E005

A)EFJM B)0901221440 C)0903312359

E)RWY15/33 SULJETTU.

RWY09/27 KUNTO TARKISTETTAVA TEL 040 557 2129 TAI 0440 591 772)

 

Tänään 8.3.2009 n. 17.30 kuultiin Jämin jaksolla suunnilleen seuraavankaltainen keskustelu:

 

Jämi liikenne, Cessna XXX pitkä finaali kiitotie 15.. Cessna XXX, tarkista ensin kiitotien kunto (purjelentäjä Jämijärven jäältä).. keskustelu jatkui vielä ja lopulta Cessna XXX laskeutui kiitotielle 09 . Silminnäkijän mukaan koneessa olleet kaksi henkilöä kävivät hotellilla syömässä.. kiitos purjelentäjän, saivat kunnon sapuskaa eivätkä sairaalaruokaa..

 

Voiko lupakirjan saada vaikkei osaa lukea??! Vai mikä mättää? Ja pitkä finaali korpikentälle.. ja vielä suljetulle kiitotielle, talvella. Hei haloo..!!

 

Ja tämä:

 

RWY09/27 KUNTO TARKISTETTAVA TEL 040 557 2129 TAI 0440 591 772)

 

Tuon voimaantulon jälkeen on neljä lentäjää/koneen omistajaa soittanut ja tarkistanut kiitotien kunnon. Koneita on käynyt arviolta parikymmentä. 

 

>:( >:(>:(

 

Tänään tapahtuneesta sekä yleensä puutteellisesta lennonvalmistelusta tehdään Ilmailuhallintoon GEN M1-4 mukainen lentoturvallisuusilmoitus, siinä (epä)toivossa että jotain hyvää tapahtuisi.. seuraavan vastaavalla tavalla hölmöilevän pilotinperkeleen kuristan omin käsin, toki vasta sen jälkeen kun on kaivanut itselleen haudan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä viesti ja tärkeä turvallisuuteen liittyvä asia  :thmbup:

 

Samantyyppiseen ( ei kuitenkaan vaaratilannetta ) sarjaan kuuluu omalla kohdallani tämänpäiväinen sattuma. Vetelin ajokkia ulos hallista, ja juttelin toiselle kaverille meneväni Hyvinkäälle. Kaveri siihen, että hän lensi EFHV:n ohi ja totesi kiitotiellä olleen useita autoja. No - tiesin kyllä entuudestaan, että siellä on RWY 04:n päässä ajoharjoittelurata ja kynnys tilapäisesti siirretty. Soitin varmuudeksi Malmin briefingiin, jossa virkailija totesi että ei oo notamia mistään autoradasta, eikä mistään muustakaan.

 

Ystävällinen ultrapilotti vielä muistutti lähestyessäni kenttää, että onhan minulla tieto siirretystä kynnyksestä ja autoista radalla. "Sokkona" kentälle tulija olisi varmaan hämmentynyt autojen kurvailua kiitotiellä ja saattanut jopa jättää laskun teon väliin. Kynnys oli siirretty arviolta +300m.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään tapahtuneesta sekä yleensä puutteellisesta lennonvalmistelusta tehdään Ilmailuhallintoon GEN M1-4 mukainen lentoturvallisuusilmoitus, siinä (epä)toivossa että jotain hyvää tapahtuisi.. seuraavan vastaavalla tavalla hölmöilevän pilotinperkeleen kuristan omin käsin, toki vasta sen jälkeen kun on kaivanut itselleen haudan..

 

Aikamoista tekstiä, täytyy sanoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikamoista tekstiä, täytyy sanoa.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,85607.0.html

 

Joopahan joo..

 

Suihkarilennokkeja ei nähdä, liian kylmää on vielä.. ja lopulta sit kuitenkin päällekkäisyyksiä.. :-\

 

Ja tiedoksi niille ketkä suunnittelevat Jämillä poikkeavansa, kiitotie 15/33 on suljettu 31.3 asti ja kiitotie 09/27 lauantaina 7.3.2009 klo 11.30-14.30 Suomen aikaa. Muuna aikana kiitotien kunto varmistettava ennen laskeutumista joko 040 557 2129 tai 0440 591 772. No onhan tästä NOTAM - julkaistu myös, mut itse oon havainnut ettei niitä juuri kukaan lue saati sitten noudata, parempi keino saada tieto perille on kirjoittaa tänne.. ???

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikamoista tekstiä, täytyy sanoa.

 

En keksi mitä väärä on olla huolestunut toisten turvallisuudesta ja vittuuntunut ihimisten välinpitämättömyydestä.

 

Muistan vielä hyvin Kauhavan kiitotieremontin aikana erään Cessnan joka teki läpilaskun pari metristen routaeristelevypinojen väliin ja jatkoi matkaa ihan muina miehinä jonnekin. En keksi tuostakaan tapauksesta mitään hyvää sanottavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiallista tekstiä. Joku voi näemmä olla niin idiootti että on menossa talvella korpikentälle pitkällä finaalilla. Vakuutusyhtiön vastuu muuttuu, jos vaurio tapahtuu suljetulla kiitotiellä. Onneksi joku oli tilanteen tasalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En keksi mitä väärä on olla huolestunut toisten turvallisuudesta ja vittuuntunut ihimisten välinpitämättömyydestä.

 

Muistan vielä hyvin Kauhavan kiitotieremontin aikana erään Cessnan joka teki läpilaskun pari metristen routaeristelevypinojen väliin ja jatkoi matkaa ihan muina miehinä jonnekin. En keksi tuostakaan tapauksesta mitään hyvää sanottavaa.

 

" Seuraavan vastaavalla tavalla hölmöilevän pilotinperkeleen kuristan omin käsin, toki vasta sen jälkeen kun on kaivanut itselleen haudan.." ei nähdäkseni ole kovinkaan suurta huolenpitoa toisten turvallisuudesta. Kimmon mainitsemasta asiallisuudesta se on myös äärimmäisen kaukana.

 

Aihe on toki hyvä ja tuollaiseen toimintaan puuttuminen tärkeää. Julkistakin keskustelua aiheesta pidän hyvänä, koska edes joku saattaa vastaisuudessa muistaa käyttää enemmän päätänsä. Mutta kyllä tuollaisia kuristus- ja haudankaivuujuttuja laukoessaan voisi hiukan päätänsä käyttää myös niiden esittäjä. Muistaen jopa metsän vastaavaan, niin kuin sinne huudetaan.

 

-A-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noo, minusta tuo lainaamasi purkaus antoi kuvan "pienestä huumorinpilkahduksesta" vakavan asian keskellä, vaikka asiatekstiä se ei todellakaan edusta...

 

Notamointisysteemiä voisi muuten nykytekniikan turvin kyllä kehittääkin. Noiden pitkiin litanioihin upotettujen puolikielisten risuaitakoodien ohella olisi kiva nähdä ihan luettavaakin tekstiä - vaikkapa kuvillakin havainnollistaen.  :thmbup: (juu en se minä ollut, enkä puolustele pitkää finalistia...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noo, minusta tuo lainaamasi purkaus antoi kuvan "pienestä huumorinpilkahduksesta" vakavan asian keskellä, vaikka asiatekstiä se ei todellakaan edusta...

 

Sitä ei ole mitenkään purettu humoristiseen asuun. Jonkin verran "korpikenttien kuninkaita" tavanneena rohkenen mainita tuollaisen hutkinta ennen tutkintaa ja valistavaa keskustelua -tyyppisen lähestymistavan olevan sikäli yleistä, etten ihan heti kohta yritettyänikään löydä tuosta huumoria. Aika voimaperäinen tuohtuminen sen sijaan paistaa läpi.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä ei ole mitenkään purettu humoristiseen asuun. Jonkin verran "korpikenttien kuninkaita" tavanneena rohkenen mainita tuollaisen hutkinta ennen tutkintaa ja valistavaa keskustelua -tyyppisen lähestymistavan olevan sikäli yleistä, etten ihan heti kohta yritettyänikään löydä tuosta huumoria. Aika voimaperäinen tuohtuminen sen sijaan paistaa läpi.

 

-A-

 

Tanelista on vähän vaikea tehdä korpikentän kuningasta, vaikka muiden arvostus lieneekin juuri sillä tasolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen täysin samoilla linjoilla kuin Laukkanen,

 

ilmailuun ja kunnolliseen airmanshippiin ei kuulu uhkailut eikä pullistelut vaan asiallinen ja rakentava keskustelu. Olkoonkin, että lentäjä ei tässä tapauksessa valmistellut lentoaan huolellisesti. Huumoria tuosta saa tasan saman verran irti, kuin kolttosen tehnyt pikkupoika saisi äidiltään nuhtelut tyyliin "teet tuon kerran vielä ja saat alkaa kaivaa omaa hautaasi".

 

On täysin inhimillistä, että kaikki tekevät joskus virheitä. Jopa PPL-lupakirjalla lentävät. Mielestäni tapauksen asiallinen käsittely saisi aikaan paljon enemmän kuin tämä turha spekuloiminen täällä nettipalstoilla. Flightforumistakin näyttää valitettavasti pikkuhiljaa tullevan uusi suomikaksnelonen.

 

Lopetetaanko tämä keskustelu nyt saman tien, kaikki varmasti ymmärtäneet keskustelun avaajan pointin lennonvalmistelun tärkeydestä.

 

Terveisin,

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tanelista on vähän vaikea tehdä korpikentän kuningasta, vaikka muiden arvostus lieneekin juuri sillä tasolla.

 

Erityisesti siksi sijoitinkin tämän termin lainausmerkkeihin enkä millään muotoa kohdistanut sitä häneen, vaan yleisesti totesin, minkä vuoksi kyseisestä tekstistä välittyy aika tylykin sävy. Sinällään on huono arvostaa tai olla arvostamatta ihmisiä, joita ei tunne. Maineteot ovat sinällään kyllä kiirineet sen verran, että jonkinlainen arvostus on yleisesti ollut valllalla. Muistettakoon asian itsessään olevan silkkaa asiaa, enkä sitä millään tapaa pyri kritisoimaan. Keskustelun tarkoitus ei ole suinkaa ajautua sivuraiteille erittäinkin huomiota vaativasta asiasta.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen täysin samoilla linjoilla kuin Laukkanen,

 

ilmailuun ja kunnolliseen airmanshippiin ei kuulu uhkailut eikä pullistelut vaan asiallinen ja rakentava keskustelu. Olkoonkin, että lentäjä ei tässä tapauksessa valmistellut lentoaan huolellisesti. Huumoria tuosta saa tasan saman verran irti, kuin kolttosen tehnyt pikkupoika saisi äidiltään nuhtelut tyyliin "teet tuon kerran vielä ja saat alkaa kaivaa omaa hautaasi".

 

On täysin inhimillistä, että kaikki tekevät joskus virheitä. Jopa PPL-lupakirjalla lentävät. Mielestäni tapauksen asiallinen käsittely saisi aikaan paljon enemmän kuin tämä turha spekuloiminen täällä nettipalstoilla. Flightforumistakin näyttää valitettavasti pikkuhiljaa tullevan uusi suomikaksnelonen.

 

Lopetetaanko tämä keskustelu nyt saman tien, kaikki varmasti ymmärtäneet keskustelun avaajan pointin lennonvalmistelun tärkeydestä.

 

Terveisin,

Mikko

 

Vaikka kyseessä olikin tilanne, että olisi saattanut tapahtua, voi mielestäni asiasta nostaa hieman kohua rajummalla tekstillä. Tuskin kukaan uskoo sitä, että Taneli ketään tappaisi, koska niin mukavasta ja vaatimattomasta miehestä on sellaista vaikea uskoa.

 

Tässä ei kuitenkaan ole mielestäni varsinaisesti lennonvalmistelun puutteesta, vaan suoranaisesta tyhmyydestä jolle ei pitäisi olla sijaa. Pitkä loppuosa korpikentälle ja TALVELLA! Eikö pilotilla oikeasti mikään pakota päätä? Tämä ei ole sellainen asia, joka olisi kiinni viitseliäisyydestä, vaan kyseessä on jo asennevammaan rinnastettavissa oleva asia. Jos teon suorittanut pilotti ei itse ole vielä tajunnut, että hänen menettelyssään olisi ollut jokin ongelma, on mahdollista että viesti tavoittaa tavalla tai toisella puskaradion kautta. Hävetköön jos ymmärtää.

 

Ei ole kerta ei toinenkaan todettu, että flightforumilla esiin nostetut asiat tavoittavat suuremman joukon ilmailijoita kuin virallisesti hoidetut asiat. Suomi24:n keskustelusta tämä on aika kaukana kun sentään tiedetään kuka kirjoitti mitä.

 

Jos joku haluaa tästä asiasta keskustella, olen tavattavissa Jämillä ensi viikonloppuna hyppykoneen kuljettajana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Notamointisysteemiä voisi muuten nykytekniikan turvin kyllä kehittääkin. Noiden pitkiin litanioihin upotettujen puolikielisten risuaitakoodien ohella olisi kiva nähdä ihan luettavaakin tekstiä

 

Kyllähän nuo tuolta Finavian Bulletinpalvelusta https://ais.fi/ais/bulletins/ ihan selväkielisinä löytyvät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos tästä haluttaisiin jotain oppia, niin:

Notam listat ovat oikeasti _hiukan_ hieroglyfisiä. Paljon sekundääristä, tai siis ei ihan niin tärkeää, tietoa, eivät päivity usein, etc.

Listat kohtuullisen pitkiä, pohjautuu usein ajatukseen: "ei kai sinne mitään uutta ole tullut", vaikea löytää uusi asia.

Kuitenkaan esim. suljettu lentopaikka ja esim. MET palvelun radioliikenteen puuttuminen eivät ole samalla tasolla lentoturvallisuutta ajatellen.

Samasta kasasta ne kuitenkin löytyvät samoin kuin tempona juuri estevarojen yläpuolelle ulottuvat nosturit.

Jos notameita voisi jotenkin, vaikka kansallisesti, luokittaa, esim. nice-to-know, aukioloaika, kentän kunto etc. luokkiin, siis pun-kelt-vihr tyylisiin ajatuksiin.

Sitten AIS-palvelussa olisi kartta, jossa näkyisi lentopaikka eri väreillä, riippuen, onko siellä jotain kriittistä (suljettu, punainen) tai päivitettyä viimeisen 10 pv:n aikana (Bold) etc. visualisointia.

Olisihan se turvallisuutta lisäävä. Nytkin voimassaolevien vaara-alueiden visualisointi on  erittäin hyvä. Vrt. kun ennen kaivettiin, että missäs se D31 olikaan, se olisi aktiivinen.

 

Tämän tarkoituksena ei ole väittää, että ilma-aluksen päällikkönä minä en pystyisi kaivamaan tietoa tai että se olisi johonkin piilotettuna. Kyllä se on mahdollista, mutta ainahan asioita voisi kehittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuripa niin, tiedot löytyvät ja koulutuksen turvin ne osaa tulkita, mutta selväkielisiä ne ovat vain osin - loppu on nimenomaan koodikieltä. Lisäksi luettavuutta vaikeuttaa pelkkien versaaliaakkosten käyttö.

 

Tämä liukuu nyt sivuun alkuperäisestä aiheesta (kuten Jouni osuvasti totesi), mutta usein wups-meinasipa-asiat liittyvät siihen, että tiedonhaalinta ei ole riittävästi onnistunut. Vaikkei pilotteja voi siihen opettaa, että kaikki kannetaan nenän eteen, miksipä ei pohtisi asiaan liittyviä parannusmahdollisuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketään syyttämättä tai puolustelematta;

 

Oikeus mielipiteeseensä, huonoonkin sellaiseen, on toki meillä kaikilla, mutta joku raja pitäisi olla siinä, mitä näppiksestään kaikkien luettavaksi päästää (pätee varmaan tähänkin kirjoitukseen). Vaikkakin tässä 'kuristus ja haudankaivuu'-tapauksessa täysin asiasta kyllä kirjoitettiinkin, ei siinä mitään.

 

Noh, etiäppäin. Tuo notami on, paremman sanan puutteessa, sanotaanko outo, sillä mikäli kiitotie 09/27 ei ollut valkoisin ristein eikä notamilla suljettu, kiitotie on silloin auki. Easy as sliced bread. Eli esimerkkinä; jos nyt olen sunnuntai-ilmailemassa mopedi-Cessnalla täydessä valtakunnan cavokissa hyvin levänneenä ja virkeänä, vaikkapa nyt sitten Jämin ohi, eikä tarkoituksena alunperin ollut mennä laskuun sinne, vaan jatkaa määräkentälleni niin enkö muka saa mennä laskuun 'tosta vaan' ko. notamia lukematta, jos ikkunasta näkyy kiitotie, mitä ei olla suljettu maamerkein? Pitääkö minun nyt käyttää Voimaa (use the Force), aistia jotenkin tällaisen notamin olemassaolo, kilauttaa kaverille ja kysyä kiitotien kuntoa. Ei pojat, ei me tollasta hommaa ollenkaa....

 

Notamien selvittäminen kuuluu tärkeänä osanaan lennonvalmisteluun, mutta ei kai kukaan pysty haalimaan käsiinsä kaikkia mahdollisia notameja. Vai ? Jopa tänä internet-aikakautena korpikentältä lähdettäessä ei välttämättä pääsee nettiin ja notamien ääreen.

 

Ja loppuun selvennyksenä; en ole puolustelemassa mitään pitkää finaalia korpikentälle, kesällä tai muunakaan vuodenaikana taikka sitä, että laskua sorvataan notamilla (ja kaiketikin valkoisin ristein) suljetulle baanalle. Ilma-aluksen päällikkö päättää siitä, mitä koneellaan tekee. Ja myös vastaa siitä.

 

Happy Landings vaan kaikille ja hauskaa päivänjatkoa  ;D !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhden parannusehdoituksen bulletin palveluun minäkin keksin.

 

Olen huomannut että moni pilotti ottaa buletinit paperille matkalennolle lähtiessä, siis ne kaikki varmuuden vuoksi. Paperin ja musteen säästämiseksi olisi näppärää jos voisi ensin ruksata yhdestä näytöstä ne kentät joiden bulletinit kiinnostavat ja sitten tulostaa ne. Vaihtoehtoisesti voisi aakkos pohjaisen ryhmittelyn lisäksi tarjota aluekohtaista ryhmittelyä.

 

Marko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietojen rajaaminen onnistuu ainakin sillä tavalla että vierailee briefingissä (missä niitä nyt enää sattuu olemaan) tai monitoimilennonjohtajan juttusilla ja pyytää reitti-bulletiinia.

Siihen voi sitten pyytää niitä reitin varrelle sattuavia kenttiä ihan vaan vaikka ad-hoc läpäreitä varten tai jos vaikka matkustajille tulisi pakottava tarve keventää oloaan tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

henkilön, joka ei tunne Tanelia, on varmasti vaikea ajatella tuota täysin huumorina, mutta tuskin kukaan täyspäinen tosissaan kirjoittaisi "Pilotinperkeleistä" ja "haudankaivamisesta" vakavissaan.  (joo, kyllä se Tanelikin on ihan täyspäinen) Me, jotka Tanelin tunnemme, tiedämme, että varmasti kaverilla on ollut se Tanelille tyypillinen pilkahdus silmäkulmassa - huolimatta siitä että on varmasti ollut tuohtuneessa mielentilassa.

 

Ja näin maallikkona - wannabe-ilmailijana, pitää nyt kysyä, että mites ne valkoiset rastit laitetaan sen valkoisen lumihangen päälle kun suljetaan kenttä talvella? Eihän ne sieltä näy... tai ainakin niin mun logiikkani kertoisi... siksi kai on olemassa NOTAMit...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja näin maallikkona - wannabe-ilmailijana, pitää nyt kysyä, että mites ne valkoiset rastit laitetaan sen valkoisen lumihangen päälle kun suljetaan kenttä talvella? Eihän ne sieltä näy... tai ainakin niin mun logiikkani kertoisi... siksi kai on olemassa NOTAMit...?

 

Näin maallikona voin vastata että eivät ne aina "näy" myöskään mustalta, kesäiseltä asfaltilta......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

henkilön, joka ei tunne Tanelia, on varmasti vaikea ajatella tuota täysin huumorina, mutta tuskin kukaan täyspäinen tosissaan kirjoittaisi "Pilotinperkeleistä" ja "haudankaivamisesta" vakavissaan.  (joo, kyllä se Tanelikin on ihan täyspäinen) Me, jotka Tanelin tunnemme, tiedämme, että varmasti kaverilla on ollut se Tanelille tyypillinen pilkahdus silmäkulmassa - huolimatta siitä että on varmasti ollut tuohtuneessa mielentilassa.

 

Ja näin maallikkona - wannabe-ilmailijana, pitää nyt kysyä, että mites ne valkoiset rastit laitetaan sen valkoisen lumihangen päälle kun suljetaan kenttä talvella? Eihän ne sieltä näy... tai ainakin niin mun logiikkani kertoisi... siksi kai on olemassa NOTAMit...?

 

Lentopaikan päällikkö vastaa siitä, että esim. tällaisessa tapauksessa kiitotien sulkevat maamerkit näkyvät. Jos ei muu auta, niin lumikola käteen ja sen verran maata näkyviin, että valkoinen ruksi näkyy ilmaan.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Notamien selvittäminen kuuluu tärkeänä osanaan lennonvalmisteluun, mutta ei kai kukaan pysty haalimaan käsiinsä kaikkia mahdollisia notameja. Vai ? Jopa tänä internet-aikakautena korpikentältä lähdettäessä ei välttämättä pääsee nettiin ja notamien ääreen.

 

Mielenkiintoista seurata keskustelua, mutta nyt on kyllä jo pakko osallistua. Kyllä ***kele ne notamit on jollain konstilla selvitettävä, olipa missä tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista seurata keskustelua, mutta nyt on kyllä jo pakko osallistua. Kyllä ***kele ne notamit on jollain konstilla selvitettävä, olipa missä tahansa.

 

Sires,

 

Niin ja ATC:lta voi niitä kysellä. Kertovat kyllä, jos vaan joutavat.

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

henkilön, joka ei tunne Tanelia, on varmasti vaikea ajatella tuota täysin huumorina, mutta tuskin kukaan täyspäinen tosissaan kirjoittaisi "Pilotinperkeleistä" ja "haudankaivamisesta" vakavissaan.  (joo, kyllä se Tanelikin on ihan täyspäinen) Me, jotka Tanelin tunnemme, tiedämme, että varmasti kaverilla on ollut se Tanelille tyypillinen pilkahdus silmäkulmassa - huolimatta siitä että on varmasti ollut tuohtuneessa mielentilassa.

 

Ja näin maallikkona - wannabe-ilmailijana, pitää nyt kysyä, että mites ne valkoiset rastit laitetaan sen valkoisen lumihangen päälle kun suljetaan kenttä talvella? Eihän ne sieltä näy... tai ainakin niin mun logiikkani kertoisi... siksi kai on olemassa NOTAMit...?

 

Rastit voivat olla joko valkoisia tai keltaisia.  :thmbup:

 

Notamit on lukutaitoisille ja muille ovat nuo maamerkit ,  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään