Taneli Äikäs

Vakava vaaratilanne Jämillä - pari sanaa lennonvalmistelusta..

102 viestiä aiheessa

Asiaan "osasyyllisenä" uskaltaudun osallistumaan keskusteluun koska linkin mukaan asiaan liittyy tapahtumassamme vieraillut kone.

 

Mikäli kyse on siitä konekunnasta jota  itse epäilen niin luulisin että pienen hengenahdistus-toimenpiteen sijasta moni kaksilahkeinen olisi voinut ihan asiallisestikin käydä pilotin juttusilla ja kertoa että teit nyt väärin ja että jatkossa olisi syytä tarkistaa toimintatapojaan. Pitkästä finaalista ei voi olla kuin yhtä mieltä, se on kertakaikkisen typerää ja ajattelematonta mutta väitän omasta kokemuksestani että asia menee paremmin perille kun kertoo suoraan asianosaiselle eikä ala foorumilla asiaa puimaan vaikka toisaalta hyvänä muistutuksena näin kevään korvalla onkin hyvä että "kissa" nostettiin foorumi-pöydälle ja uhattiin kuristaa.. ;)

 

Oma syyllisyyteni asiaan johtunee siitä että tapahtumassamme Nummijärvellä vieraili ennennäkemätön kone- ja väkimäärä joka johti siihen että kaikki syötäväksi kelpaava perunalastuja ja suklaapatukkoja lukuunottamatta loppui sunnuntaina koko alueelta (järjestäjien omat eväät mukaan lukien) jo kolmen aikoihin ja kun totesimme asian niin suosittelin lämpimästi poikkeamista paluumatkalla matkan varrella Jämillä, siellä kun on hyvät ruoat ja kenttäkään ei sunnuntaina enää ole suljettu.

Mutta tietysti unohdin mainita sen että kiitotien kunto olisi tarkistettava :-[  

 

Henkivakuutuksen uusiminen Jämin ravintolassa aikaansai sitten ilmesesti sen että ei oltu notamia luettu. Tämä on toki vain oma arvaukseni asiasta enkä kyseisiä pilotteja sen paremmin tunne.

 

Ihmiset tekevät virheitä ja kuten Juha-Matti totesi, extempore-päätöksenä tuleva kentällä poikkeaminen saattaa johtaa tietämättömyyteen notameista. Vastaavia tapauksia sattuu varmasti kymmeniä vuodessa, sekä rasteilla suljetulle kiitotielle laskeutumisia että harmittomampia "ei talvikunnossapitoa"- kentille laskeutumisia ilman tiedustelua kentän kunnosta ja jos jokaista tapausta aletaan täällä puimaan niin sanoisin että menee loppukin maku touhusta jos inhimillisen ja suhteellisen harmittoman erehdyksen seurauksena joutuu vielä häpeäpaaluun suuren ja mahtavan foorumiyleisön toimesta.

 

Briefing-vaunussammekin oli nettiyhteydellä varustettu kone jossa oli niin säätiedot kuin notamitkin suoraan linkin takana mutta sen valmius oli harmillisesti juuri ehditty purkaa kun aluetta alettiin muutenkin siivoilemaan :(

 

Otsikon aihe, vakava vaaratilanne on mielestäni kuitenkin hieman yliampuva ellei todellista vaaraa ole muille aiheutunut.

Joskus aiemmin Jounin uhkaukset ennenaikaisesta nukkumaanmenosta ovat olleet oikeutettuja koska silloin on ollut runsaasti muutakin liikennettä riippuliitäjistä purjekoneiden hinauksiin ja vielä hyppylennot päälle.

Tällä kertaa ei sellaisesta ruuhkasta kuitenkaan ollut kyse, ainakaan se ei ole vielä tullut ilmi.

 

Itse kukin syyllistymme ajoittain turhankin rumaan ja tunteellisiin kirjoittelemisiin, mitäs jos vastedes ihan henkilökohtaisesti kerrottaisiin kohtaamistamme pykälien rikkomisista. Oppia ikä kaikki ja sitä rataa :thmbup:

 

Toivottavasti tällä kertaa asiani pointti tuli selväksi mutta selvyyden vuoksi kerran vielä:

 

-Ketjun aloittaja poltti päreensä syystäkin mutta kielenkäyttöä olisi foorumilla mielestäni siivottava.

-Lentosääntöjä oltiin rikkomassa mutta onneksi radiojaksolla tuli korjaus suunnitelmiin.

-Kiitotie jolle kone laskeutui, on ainakin ultrille ollut käyttökelpoinen vielä perjantaina.

-Joten ainut "rikos" on ollut se että puhelimella ei kiitotien käyttökelpoisuudesta varmistuttu?

 

Ja rakentavaa keskustelua voidaan puolestani jatkaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentopaikan päällikkö vastaa siitä, että esim. tällaisessa tapauksessa kiitotien sulkevat maamerkit näkyvät. Jos ei muu auta, niin lumikola käteen ja sen verran maata näkyviin, että valkoinen ruksi näkyy ilmaan.

 

 

vääntäkää nyt mulle tää rautalangasta. Ton Jaskan vastauksen keltaisista rasteista vielä jotenkuten ymmärrän, vaikka ei nekään ehkä parhaiten hangesta erotu mutta...

 

jos joku korpikenttä on KOKONAAN suljettu koko talven, niin eikös siitä pitäis lentopaikan päällikön tehdä notamit? Ja ettäkö silti pitäis käydä päivittäin jos lunta sataa, kolailemassa kentälle sellasia valkoisia rasteja?  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos joku korpikenttä on KOKONAAN suljettu koko talven, niin eikös siitä pitäis lentopaikan päällikön tehdä notamit? Ja ettäkö silti pitäis käydä päivittäin jos lunta sataa, kolailemassa kentälle sellasia valkoisia rasteja?  

 

En tiedä mitä määräykset tarkasti sanovat mutta kuten Jaska sanoi, rastit voisivat olla vaikka keltaiset. Ne näkyvät sekä kesällä että talvella eikä niistä varmasti suuri vaiva olisi vaikka ne Notamin lisäksi laitettaisiinkin. Vaiva lienee sama kuin liitutaulun tekemisessä aktiivisten vaara-alueiden varalle ;D

 

Kaikki mitä maalaisjärjellä tehtynä lisää turvallisuutta lienee suotavaa ja sallittua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista seurata keskustelua, mutta nyt on kyllä jo pakko osallistua. Kyllä ***kele ne notamit on jollain konstilla selvitettävä, olipa missä tahansa.

 

Eli jättäisitkö siis lennon korpikentältä toiselle lentämättä jos et saa säätietoja ja notameita kirjallisena sinne lähtökentällesi ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jättäisitkö siis lennon korpikentältä toiselle lentämättä jos et saa säätietoja ja notameita kirjallisena sinne lähtökentällesi ?

 

Minä en jättäisi,katson vaan taivaan sineen ja soitan kentälle.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai ne kirjallisena tarvii olla, kunhan on ao tieto! Tämä on just sitä asennehommaa. Lennetään VFR -lentoa, ilman periaatteellista tietoa siitä, miten navigoidaan 0-näkyvyydessä, ja säätä kohdallaan sekundäärisenä "infona". Ikäänkuin joku ois v**tuillessaan keksinyt että niitä METAReitakin pitää lukea. On tietysti kelejä ja kelejä, mutta aivan liian usein näihin juttuihin suhtaudutaan puolivillaisesti. Ei niiden tarvitse kirjallisena olla (vaikka se olisikin parempi...) mutta vähintäänkin katsottuna. Kyllä lentäjä maassa tietää mihin on menossa ja reitin sinne.

 

Mitähän tässäkin tapauksessa olisi käynyt, jos ei jaksolla olisi ollut kaveri joka hiukan "avittaa"! Ne NOTAMit ei ole niin vaikeita lukea ettei niitä tajuaisi. Sekin ehkä kertoo jotain harrastuneisuudesta, jos niitä lukee niin harvoin että ne tuntuvat liian vaikeaselkoisilta. Myönnettäköön, voisivat olla "yleisöystävällisempiä", mutta toisaalta luulis kiinnostavan nämä seikat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vääntäkää nyt mulle tää rautalangasta. Ton Jaskan vastauksen keltaisista rasteista vielä jotenkuten ymmärrän, vaikka ei nekään ehkä parhaiten hangesta erotu mutta...

 

Eiköhän noi rastit voi laittaa vaikka jonkun mustan päälle tai jonkun kevytpeitteen päälle joka ei ole valkoinen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jatkan saivartelua...

 

mustan kevytpeitteen päälle joka pitää piikata maahan kiinni ettei tuuli vie mennessään...? ja joka pitää jälleen kaivaa hangesta jokaisen lumisateen jälkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei alamaiset, ei mua tartte puolustella.. ;D  Tehän tiedätte etten näillä riisitikuilla joita myös käsivarsiksi kutsutaan ketään pysty hengiltä ottamaan mutta luotin siihen että valtaosa ei tiedä.. ;)  tarkoituksella kirjoitin provosoivasti.. ja Sami M, en tarkoittanut että kone olisi tullut Nummijärveltä, en tiedä mikä se oli, mistä se tuli ja minne se meni tai kuka sitä lensi.. jostain pohjoisen suunnalta kuitenkin, ja kiitotielle 15 olis ollut vastatuuli.. viittaus siihen säikeeseen oli syystä, että olin siinä jo ilmaissut turhautuneisuuteni yleensä puutteelliseen lennonvalmisteluun, ilman ärräpäitä..

 

Jämillä kun ei ole vakituista talvikunnossapitoa, jos kiitotiet on sattumalta joskus aurattu niin kyllä tänne tulla voi, kunhan soittaa ensin, siksi se notam on julkaistu. Hemmetti, se on palvelua josta ei mitään tarvi maksaa..(Enkä minäkään siitä palkkaa saa.) Ja jos käy niin ettei kumpaankaan numeroon vastata niin sitten kannattaa käyttää harkintaa, että ottaako alleen pyörä- vai suksikoneen vai jättääkö tulematta. Ettei käy niin kuin erään kerran (itse en tätä nähnyt) että laskukiito jäi melko lyhyeksi, umpihankeen.. Ilmasta näytti hyvältä mutta olikin jonnin verran lunta..

 

Suljettu kiitotie 15/33 ei ole laskukelpoinen. Voi näyttää siltä ilmasta, kun sitä on käytetty talviajokoulutukseen. Jos purjelentäjä olisi ollut hiljaa, olisko ko. pilotti laskeutunut kiitotielle 15 ? Vai olisiko ajoissa huomannut kiitotien kunnon ja siellä olleet ihmiset ja tehnyt ylösvedon ? Nyt finaali keskeytyi purjelentäjän sanoihin, joten emme saa sitä tietää.. oliko se vakava vaaratilanne vai ei, tulkintakysymys, ilman purjelentäjää olisi seurauksena ollut ehkä onnettomuus..

 

Ja mitä noihin rukseihin tulee, olkoon keltaiset tai valkoiset, talviaikaan et niitä löydä, ainakaan pitkällä finaalilla. Jos jollakulla on niitä aikaa kerran tunnissa putsailla, niin tervetuloa (talkoo)töihin. Nytkin sataa lunta..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin se mitä mä tässä haen koko ajan on se, että miks ihmeessä tehdään tollasia notameita jos kuitenkin kentälle pitää erikseen rakentaa vaikka mitä virityksiä sen huomioon ottaen että joku ei vaan viitsi / pysty lukemaan notamia. Ja tohon vaaratilanteeseen olisin varmaan kohta päässyt (jep, hämeessä vietetty aika on vaikuttanut nopeuteen) koska tiedän että Jämillä kentällä pyörii paljon muitakin kuin vain ilmailijoita, nimittäin ne ajoharjoittelijat ja se onkin kiva kun volkkarin katolle ilmestyy cessna. tai mikä tahansa muu lentolaite.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suljettu kiitotie 15/33 ei ole laskukelpoinen. Voi näyttää siltä ilmasta, kun sitä on käytetty talviajokoulutukseen. Jos purjelentäjä olisi ollut hiljaa, olisko ko. pilotti laskeutunut kiitotielle 15 ? Vai olisiko ajoissa huomannut kiitotien kunnon ja siellä olleet ihmiset ja tehnyt ylösvedon ? Nyt finaali keskeytyi purjelentäjän sanoihin, joten emme saa sitä tietää.. oliko se vakava vaaratilanne vai ei, tulkintakysymys, ilman purjelentäjää olisi seurauksena ollut ehkä onnettomuus..

 

Saanko uteliaisuuttani tiedustella, mitä haet tällä joutavanpäiväisellä jossittelullasi. Eli onko tässä nyt joku pointti olemassa, joka taas ei avaudu...ei sitten lainkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai tässä kenenkään tarvi kökkään lähteä ennen heinäkuuta ;) lentopaikan päällikkö niitä rasteja putsailee.

 

http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-aga-m/agm1_01.pdf Löytyi seuraavaa:

 

 

7 LENTOPAIKAN PÄÄLLIKKÖ

7.1 Yleiseen käyttöön tarkoitetun lentopaikan pitäjän

on nimettävä henkilö, joka lentopaikan päällikkönä

huolehtii lentopaikan toiminnasta ja järjestelyistä

sen mukaan kuin jäljempänä määrätään. Tällaisen

henkilön nimeäminen on, ennenkuin lentopaikalla

aloitetaan ilmailutoiminta, alistettava ilmailuhallituksen

hyväksyttäväksi. Hyväksymisen edellytyksenä

on, että asianomainen katsotaan lentopaikalla

tapahtuvan toiminnan laatuun ja laajuuteen nähden

siihen kykeneväksi sekä tehtävään soveltuvaksi.

7.2 Lentopaikan päällikön on valvottava, että ilmailua

koskevia määräyksiä, lentopaikan pitoa koskevan

luvan ehtoja sekä viranomaisten toimivaltansa

puitteissa antamia erillisiä määräyksiä ja ohjeita lentopaikalla

noudatetaan ja että toiminta siellä muutoinkin

tapahtuu asianmukaisesti.

Lentopaikan päällikön on erityisesti huolehdittava

siitä, että lentoturvallisuus ja yleinen järjestys lentopaikalla

säilyy sekä valvottava lentopaikan ja sen

laitteiden käyttökelpoisuutta ja kuntoa samoin kuin

sitä, että kaikki lentopaikalla maaorganisaatiossa

työskentelevät henkilöt, joista lentoturvallisuus tai

järjestyksen säilyminen on riippuvainen, suorittavat

tehtävänsä asianmukaisesti ja että heillä on tehtäväänsä

riittävä kelpoisuus.

7.3 Milloin lentoturvallisuus lentopaikalla on joutumassa

vaaranalaiseksi, lentopaikan päällikön on ryhdyttävä

välittömästi kaikkiin toimenpiteisiin, jotka

ovat tarpeen asian korjaamiseksi ja, mikäli se on tarpeen,

kieltää lentopaikan käyttö ja huolehtia tarvittaessa

jäljempänä kohdassa 9.3. tarkoitetuista toimenpiteistä.

Lentopaikan päällikön velvollisuudesta silloin, kun

ilmenee seikka, josta voi johtua, että lentopaikka ei

enää täytä vahvistettuja vaatimuksia, on säädetty ilmailuasetuksen

71 §:ssä.

 

------------------------------------------------------------------

 

9.3 Kun lentopaikan tai kohdassa 9.2. tarkoitetun

alueen käyttö on kielletty, on lentopaikka sen pitäjän

tai alue sen omistajan kustannuksella järjestettävä siten,

ettei sitä lentävästä ilma-aluksesta erehdyksessä

voida pitää käytössä olevana laskeutumispaikkana

tai tarvittaessa varustettava selvästi kieltoa osoittavin

merkein sillä tavoin, kuin ilmailuhallituksen 30.

päivänä maaliskuuta 1979 annetulla päätöksellä

(778/79) julkaistuissa lentosäännöissä on sanottu.

Ilmailuhallitus antaa tarvittaessa lentopaikan tai

kohdassa 9.2 tarkoitetun alueen käyttää koskevasta

kiellosta tai rajoituksesta ilmailijoille tiedon noudattaen,

mitä vastaavanlaisista ilmailua koskevista tiedotuksista

yleensä on voimassa.

 

Eikös asia tästä selviä :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanko uteliaisuuttani tiedustella, mitä haet tällä joutavanpäiväisellä jossittelullasi. Eli onko tässä nyt joku pointti olemassa, joka taas ei avaudu...ei sitten lainkaan.

 

Niin. Toivottavasti proseduuri viedää loppuun asti jotta edes yksi jolle asia ei avaudu, saa kädestä pitäen apua asenneongelmaansa.

 

Muutoin voisi todeta että antaa luonnonvalinnan toimia mutta tässä tapauksessa kun viattomat pikkulapset ja naiset ovat linjalle, se on ehkä turhan karu asenne. Vai onko, mitä mieltä olet, Juha-Matti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin siis se mä näen niin, että jossittelun pointti on seuraava...

 

Jos olisi lukenut notamin ja jos olisi soittanut ja kysynyt kiitotien kuntoa ei olisi yrittänyt laskea kentälle, jossa on ajokoulutus meneillään eikä talvikunnossapitoa. Tämä on mun silmissäni sellainen läheltäpiti-juttu, onneks oli purtsikkaväkeä ilmassa. Ikävä se on kun kone menee nenälleen kun kiitotie näyttää ilmasta ihan hyvältä ja lunta onkin toista metriä - huono siinä on pyörillä kyntää hankea. Lisäksi hyvällä säkällä laskee tosiaan jonkun volkkarin niskaan.

 

Kun kerran ne notamit on, miksei niitä voi lukea tai kysyä tornilta radiolla? mikä siinä on niin hankalaa? Jos sillä kuitenkin voidaan ennaltaehkäistä mahdollinen onnettomuus.

 

kuinka moni Jämillä käynyt ilmailija tietää, että talvella siellä on toinen kiitotie ajoharjoitteluratana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kerran ne notamit on, miksei niitä voi lukea tai kysyä tornilta radiolla? mikä siinä on niin hankalaa? Jos sillä kuitenkin voidaan ennaltaehkäistä mahdollinen onnettomuus.

 

Se on se näkymätön, mutta varsin korkea kynnys - siis jos puhutaan radiolla notamien kysymisestä. Siitä voi tulla vaikka herran nuhteet, jos niitä ei ole tarkastettu ennen lentoa ( kaikkihan tietävät lennonjohtajan sijoittumisen ilmailullisessa hierarkiassa ) - ja jos ette tiedä, niin Jounin allekirjoituksesta voi virkistää muistia  ;D

 

 

Edit: Oho - nyt kyrvähti tuo lainaus - noh kai siit selvän saa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin. Toivottavasti proseduuri viedää loppuun asti jotta edes yksi jolle asia ei avaudu, saa kädestä pitäen apua asenneongelmaansa.

 

Muutoin voisi todeta että antaa luonnonvalinnan toimia mutta tässä tapauksessa kun viattomat pikkulapset ja naiset ovat linjalle, se on ehkä turhan karu asenne. Vai onko, mitä mieltä olet, Juha-Matti?

 

Sanooko sinulle, Markku, termi 'valvomaton lentopaikka' yhtään mitään ? Ilmeisesti ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
.. seuraavan vastaavalla tavalla hölmöilevän pilotinperkeleen kuristan omin käsin, toki vasta sen jälkeen kun on kaivanut itselleen haudan..

 

 

Ai kuristat ihan omin käsin... ootko ajatellut hakea apua ongelmiisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Siitä voi tulla vaikka herran nuhteet, jos niitä ei ole tarkastettu ennen lentoa ( kaikkihan tietävät lennonjohtajan sijoittumisen ilmailullisessa hierarkiassa )

 

...ja juuri siksi toimivan turvallisuuskulttuurin tulee ensisijaisesti olla opastava eikä sanktioiva! On luotava ilmapiiri, joka kannustaa kysymään eikä panttailemaan.

 

( Pst: mulla on idea semmoisista talvellakin näkyvistä kestoristeistä..., tuumaan vielä ja ehkä kerronkin...  ;D )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanooko sinulle, Markku, termi 'valvomaton lentopaikka' yhtään mitään ? Ilmeisesti ei.

 

Näin maallikolle ei nyt avaudu ajatuksesi, täsmennätkö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Se on se näkymätön, mutta varsin korkea kynnys - siis jos puhutaan radiolla notamien kysymisestä. Siitä voi tulla vaikka herran nuhteet, jos niitä ei ole tarkastettu ennen lentoa ( kaikkihan tietävät lennonjohtajan sijoittumisen ilmailullisessa hierarkiassa ) - ja jos ette tiedä, niin Jounin allekirjoituksesta voistaa ni virkistää muistia  ;D

 

 

Ääää... se on vaan itseironiaa. Ja vaikka mulla oliskin palveluasenne pielessä, niin tuskin sentään kaikilla. Lennonjohtajille maksetaan tosta tiedon jakamisesta. Mielummin sitä näkis niin, että jengi kysyy, kuin menee kysymättä ja tötöilee. Mä voin tarkistaa notamit kännyllä, kun oon ostanut datapaketin, mutta ehkä ei kaikilla ole sitä mahdollisuutta. Toisaalta puhelimitsekin voi niitä juttuja kysellä.

 

Vaan sellanen pyyntö olis, että jos vältettäis näiden asioiden kysymistä kun jaksolla on ruuhkaa. Lennonjohtopalvelun antaminen menee aina lentotiedotuspalvelun edelle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta siis jos päättää tehdä "muuten vaan pysähdyksen" just esim safkalle Jämille, VFR-lennolla, niin onko ne lennonjohtajat oikeesti niin ilkeitä ja kamalia ettei tollasta voi kysyä - samalla kun ilmoittaa muutoksesta lentosuunntelmaan, eikös sellainenkin pidä silloin tehdä jos päättää äkkiseltään poiketa korpikentällä syömässä, vessassa, moikkaamassa tuttuja tms...

 

mä voin olla ihan hakoteillä tässä, mut siis... ?

 

Kaikilla meillä ei ajatukset kulje samaa rataa, mutta tässä on ihan hyvää keskustelua mielestäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta siis jos päättää tehdä "muuten vaan pysähdyksen" just esim safkalle Jämille, VFR-lennolla, niin onko ne lennonjohtajat oikeesti niin ilkeitä ja kamalia ettei tollasta voi kysyä - samalla kun ilmoittaa muutoksesta lentosuunntelmaan, eikös sellainenkin pidä silloin tehdä jos päättää äkkiseltään poiketa korpikentällä syömässä, vessassa, moikkaamassa tuttuja tms...

 

No sulle ainakin mä lupaan vastata, kun me ollaan sentään nähty IRL. Ainakin kerran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Välihuomio: omasta kokemuspiiristäni ammentaen lausun, että John Lennon-johtajat ovat keskimäärin olleet erittäin palvelu- ja turvallisuushenkisiä. Koen, että olemme samalla puolella pöytää. T. nimim. "You may call me a dreamer" )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no mä oon Jouni harvoin oikeilla ilmailuradiotaajuuksilla, mutta sovitaan sitten niin :D

 

ja juurikin niin, että mä ainakin mieluummin varmuuden vuoksi kysyn (pitäkööt sitten kuinka idioottina tahansa) ennemmin kuin teen jotain hölmöä. vaikka ei se aina oikein toteudu näin IRL sekään... :D Mutta siis noista tärkeistä ja turvallisuuteen liittyvistä jutuista - niistä kyllä mielellään kysyy ennenkuin hölmöilee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään