Mika Raurala

Lentokelpoisuuden valvontamaksut nk. EASA-ilma-aluksille

9 viestiä aiheessa

Bisnes on sellaista, yrityksen liiketoiminta pitää olla kannattavaa.

 

Totta turiset, asiahan on juuri näin, mutta asiakkailla pitäisi olla mahdollisuus valita toimittaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bisnes on sellaista, yrityksen liiketoiminta pitää olla kannattavaa.

 

Bisnes on bisnes... paitsi että tämä ei ole bisnestä. Valtion virasto ei voi tehdä bisnestä. Virasto voi harjoittaa nettobudjetointia (aikamoinen sanahirviö), joka tarkoittaa, että palveluista voi periä kustannuksiin perustuvaa maksua, joka ei saa olla katteellista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No anyway - kyllähän tämä tottapuhuen on aikalailla älytöntä koko touhu. Tuntuu, että maksut ja byrokratia vaan lisääntyy ajan kuluessa. No - mä en purnaa - pikemminkin hämmästyttää. Ja kyllähän tässä tuntee ittensä tärkeeksi: IH:sta putoilee komeita kirjekuoria kuukausittain ( postinkantajakin ihmettelee ), vähän rakennellaan huolto-ohjelmia, pikkasen siinä sivussa maksetaan valtion kassaan "välittömiä" maksuja, ai niin...kausikorttikin pitäs hankkia - no onneks se on halpa kuin purkki maitoo...

 

Mutta: Jos haluaa ilmaan - laitteella mistä diggaa ja ennenkaikkea silloin kuin ite lystää - niin ei taida olla vaihtoehtoja toistaiseksi. Isot pojat rahastaa, minkä rahastaa - sille ei voi mitään. Kyllä se v*tuttaa, mutta yritän olla miettimättä koko asiaa. Se saattaa herättää pääkopassa järjen äänen, mikä johtaa harrastuksen lopettamiseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä perittävät maksut perustuvat juuri siihen, että voittoa ei tule, eikä osinkoa jaeta.

 

Eikä se "liikevaihdon" lisäys tunnu missään mitä meiltä köyhiltä yleisilmailijoilta saa kynittyä.

Joskus tuntuu että mahdollisesti ehkä vissiin saattais vois kukaties olla syynä se että pyritään ajamaan harrastajia pois tietyistä paikoista että voitais sitten kieltää koko touhu kun se on muutenkin mennyt niin harvinaiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pikkasen siinä sivussa maksetaan valtion kassaan "välittömiä" maksuja, ai niin...kausikorttikin pitäs hankkia - no onneks se on halpa kuin purkki maitoo...

 

Kausikortista maksat vapaaehtoisesti Finavialle, jos haluat kausikortin. Finavia on valtion liikelaitos ja sen tarkoituksena on tuottaa voittoa (liiketaloudellisesti hoidettaviin tehtäviin kuuluu lentoasemaverkoston ylläpito, laki ilmailulaitoksesta 1245/2005). Lennä muilta kuin Finavian ylläpitämiltä kentiltä, jos haluat säästyä kausikorttimaksuilta.

 

Sen verran voisin vielä jatkaa, että ilmailulaitokselle on samassa laissa säädetty myös julkisia palvelutehtäviä:

 

Ilmailulaitos voi toimialaan liittyvänä julkisena palvelutehtävänä hoitaa:

1) valtion lentoasemaverkoston liiketaloudellisesti kannattamattomien osien ylläpitoa;

 

Mahtaako tässä maassa mikään kenttä Vantaata lukuunottamatta tuottaa voittoa? Tämä oli tilanne Vantaan johtajien kertomana jokunen vuosi sitten...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan...kausikortti on vapaaehtoinen - ja halpaa kuin jugurtti, jos vertaa sitä siihen, että ei olisi kausikorttia. Joka täräys esim. Malmille kustantaa tällöin muutaman sentin vajaa 40e. Ei tartte montaakaan laskua tehdä valvotuille lentopaikoille, kun on kortin hinta jo tienattu. Eli "pakollinen" hankintahan se on, jos meinaa vierailla muilla kuin korpikentillä. Mutta riippuu tietysti mistä kulmasta asioita kattoo....

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään