Guest TeemuGranstrom

Airbussin peräaukko

24 viestiä aiheessa

Mieltäni on pitkään vaivannut nintendojen perässä oleva reikä ;D. Liityykö tämä kenties pakokaasujen poistoon tai ehkäpä vesiklosetin tyhjennykseen :P? Viisaammat kertokoon.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko APU:n pakoaukko??

 

T:Harri

 

P.S Koottavissa oli sellainen tappi jonka luulin sinne kuuluvan,isot pojat sanoi että sillä korkataan ikkuna-aukkoja.... ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sehän on apu exhaust pipe, eli juurikin "pakokaasujen" poistoon tarkoitettu putki.

 

On muuten suunniteltu suht`mukavaksi irroittaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko APU:n pakoaukko??

Minullakin on jotenkin semmoinen kuva, ettei ainakaan moottoreiden pakokaasuihin liittyisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten on, rajoitetaanko apu:n käyttöä kentillä? On ilmeisesti aika äänekäs peli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin karkeesti sanottuna; jos on jokin muu virta tai ilma lähde (gpu, airstarter, heeter....)vaivattomasti saatavilla, niin mielellään silloin ei apua käytettäisi.

 

Täytyy kuitenkin muistaa, että apua tarvitaan maassa viimeistään siinä vaiheessa kun irrotaan maasähköstä ja aloitetaan moottorin käynnistys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä catering hommissa on tullut sellainen mielikuva md11:sta kohdalla että kun saadaan takaovi auki niin joku ystävällinen henkilö laittaa apun päälle. Taitanee kyseessä olla jonkin asteinen osastojen välinen taisto.

 

 

Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vantaalla ollessani huomasin tuon kanssa, että MD-11:ssa huudatetaan apua todella paljon. Tosin tuo taidetaan tehdä ainakin osittain koneen ilmastoinnin ja lämmityksen vuoksi. Apu päälle ja kone saadaan lämpiämään todella nopeasti, maavirran avulla tämä ei taida onnistua matkustajakoneissa.

 

Pienemmillä kentillä tuo Apun käyttö taitaa olla enemmänkin lentäjistä riippuvaa. Isommilla kentillä ymmärtää ettei kymmenien koneiden Apua viitsisi huudattaa, mutta maakuntakentillä kun kääntöajat ovat yleensä 25min niin monesti Apu huutaa koko käännön ajan. Varsinkin talvella niin tuo ilmastointi ja lämmitys ainakin saadaan pidettyä päällä.

Kesällä huomannut että aika usein sammutetaan Apu lyhyelläkin käännöllä.

 

EDIT: Jatketaan vielä hieman...

Tuo kyseinen aukkohan on liki kaikissa muissakin matkustajakoneissa (potkuri ja suihku) kutakuinkin samassa paikkaa. Toisaalta tietysti koska Apuhan niissäkin on. Poikkeuksena nyt tulee mieleen ATR, siinä tuon Apun tehtävä hoidettu hieman toisella tavalla. Olihan sen oikeessa moottorissa Apun kaltainen systeemi. Sami ehkä täydentää...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

on. Poikkeuksena nyt tulee mieleen ATR, siinä tuon Apun tehtävä hoidettu hieman toisella tavalla. Olihan sen oikeessa moottorissa Apun kaltainen systeemi.

 

Tosiaan ATR:ssä APU:n korvike on potkurijarru (en muista saman kokoluokan turbopropeista tiedä?), eli kakkosmoottori voidaan pitää koko käännön ajan käynnissä, mutta potkuri vain pysäytetään potkurijarrun avulla (ei ihan sitä miltä se ehkä kuulostaa.. toimii ihan nappia kääntämällä ohjaamosta ; )), jolloin ilmastointi saadaan pidettyä päällä ja kone (teoriassa) mukavan viileänä / lämpimänä.

 

Tosin Finnairin versiossa tämä ei toimi, koska kotimainen versio koneesta on tämä missä on matkustajaovi myös edessä (muualla maailmassahan atr:n mennään sisään vain takana olevasta ovesta, ja etuosassa on pelkkää rahtitilaa). Tämä sitten johtaa siihen, että kaikki rahti lastataan juuri tuolta kakkosmoottorin puolelta, ja moottorin käydessä meteli on kova. ..ja tuossa metelissä sitten luonnollisesti eivät koneen kuormaajat halua työskennellä (vaikka kuulosuojaimet onkin, niin silti ymmärrän kyllä hyvin).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin viime talvena kerran ATR:n takapäässä eväät kääntämässä kun kone kävi potkuri pysäytettynä. Moottorin ääni oli kyllä se pienempi haitta. Pahempi haitta oli se kun autonkoppi oli aivan täynnä pakokaasua joka ei tuntunut poistuvan kopista koko päivänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vantaalla ollessani huomasin tuon kanssa, että MD-11:ssa huudatetaan apua todella paljon. Tosin tuo taidetaan tehdä ainakin osittain koneen ilmastoinnin ja lämmityksen vuoksi. Apu päälle ja kone saadaan lämpiämään todella nopeasti, maavirran avulla tämä ei taida onnistua matkustajakoneissa.

 

Juu, APUlainen tarjoaa käynnistykseenkin tarvittavaa paineilmaa, ja pitää siis moottorien pois päältä ollessa ilmastoinnin käynnissä. MD:n koneissa ei taida missään muuten olla tuon APUn pakoaukko tuolla takana, vaan se on aina rungon takaosassa mutta sivussa. Muistaakseni esim. yseissä ja kasikymppisissä se on semmonen "ritilä" siellä takana, oikealla puolella runkoa. Samoin yhdessätoista APUn pakokaasut tulevat rungon oikealta puolelta hieman alaviistoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD koneiden APU:n "pakoputket" ovat todella rungon sivulla. Mutta yseissä ja kasikymppisissä heti pyrstökartion etupuolella oleva ritilä ei ole pakoputki, vaan se liittyy takalaitetilan ilmavaihtoon. Ko. koneiden APU:n pakoputki on rungon oikealla puolella moottoripankan yläpuolella. Se ei ole ritilä, vaan ihan putki joka tulee rungosta läpi. Se tahtoo jäädä piiloon moottorin taakse....

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin yhdessätoista APUn pakokaasut tulevat rungon oikealta puolelta hieman alaviistoon.

 

Tästä kuvasta huomaa hyvin, miten nuo pakokaasut tulee MD11:ssa.

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ysisarjalaisissa taitaa APU Exhausti olla tuossa moottorin vieressä olevasta kahdesta aukosta alempi (pyöreä).

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Ylemmästä reiästä en sitten tiedä, mutta samanlainen on myös vasemmalla puolella konetta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuoa alempi rööri on juuri APU:n pakoputki. Tuon ylemmän aukon tarkoitusta en muista, mutta se liittyy joko ilmastointiin tai moottoreihin. Kuvassa näkyy hyvin myös tuo riltilä joka on yksinkertaisesti takalaitetilan (painestamaton) ilmanvaihtoa varten.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saanko osallistua kysymyksellä sen verran että missä on APU:n "pakoputki" Boeing-727:ssa ??? En ole fani mutta muistan joskun ruiskuttaneeni glykolia kyseiseen paikkaan kunnes opin ettei kannata olla tuulen alapuolella....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten minulla on sellainen muistikuva, että 727:n APU olisi jossain laskutelinekuilujen välissä/takana ??? Ja pakoaukko olisi oikean siiven päällä :o Voi olla, että sekoitan johonkin toiseenkin koneeseen....

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinä se on oikella siivellä suunnilleen telinekuilun päällä,oikeassa olet. Siiven päällä näkyy pieni ritilä joka kastuu joka jäänpoistossa ja sylkee takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli eikös tuo suihkukoneiden APU ole käytännössä pieni suihkumoottori?

Nyt ollaan ahkerasti hääritty airbussin peräaukon seudulla ;D mutta missä on bussin ilmanotto APU :lle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"mutta missä on bussin ilmanotto APU :lle" Jos kysyjä meinaa sitä että mistä apu saa ilman? Lähes kaikki tietää että bussin apu sijaitsee niin pyrstössä kun voi vaan olla ja ilma ei tule itse avun altaa vaan aavistuksen verran nokkaa kohti on sellainen auki/kiinni luukku jos ilma tulee sisään. Jos tuota ekaa kuvaa katsoo niin siinä näyttäs olevan jotain luukun tapaista.

Onhan se suihkumoottori mutta työntövoimaa siitä ei lähde juuri mitään. Tehoa löytyy 536hp ja kierroksia se ottaa melkein 50 000rpm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tehoa löytyy 536hp ja kierroksia se ottaa melkein 50 000rpm.

 

Hmm... Mistähän tuommoisen ylimääräisen apun löytäisi..? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... Tyttöystävä ottaa tuollaiset kierrokset ja ylikin sekunnin murto-osassa :P Noh, on siitä joskus apua (ja iloakin :P)

 

Arttu

 

Hmm... Mistähän tuommoisen ylimääräisen apun löytäisi..? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan ATR:ssä APU:n korvike on potkurijarru (en muista saman kokoluokan turbopropeista tiedä?), eli kakkosmoottori voidaan pitää koko käännön ajan käynnissä, mutta potkuri vain pysäytetään potkurijarrun avulla (ei ihan sitä miltä se ehkä kuulostaa.. toimii ihan nappia kääntämällä ohjaamosta ; )), jolloin ilmastointi saadaan pidettyä päällä ja kone (teoriassa) mukavan viileänä / lämpimänä.

 

Tosin Finnairin versiossa tämä ei toimi, koska kotimainen versio koneesta on tämä missä on matkustajaovi myös edessä (muualla maailmassahan atr:n mennään sisään vain takana olevasta ovesta, ja etuosassa on pelkkää rahtitilaa). Tämä sitten johtaa siihen, että kaikki rahti lastataan juuri tuolta kakkosmoottorin puolelta, ja moottorin käydessä meteli on kova. ..ja tuossa metelissä sitten luonnollisesti eivät koneen kuormaajat halua työskennellä (vaikka kuulosuojaimet onkin, niin silti ymmärrän kyllä hyvin).

 

 

PikkuSaabissa kans kakkospannussa moinen keksintö.Potkurivaihteistossa etupuolella ihan normi jarrulevy ja puristin joka hydraulipaineella toimii.(Jos toimii...)

Botswanan vehkeistä ne aikonaan poistettiin käytöstä liiallisen vikoilun takia. Ropelli lähtee aika vihaiseen pyörimään kun jarrun vapauttaa, ei hyvä olla lähistöllä.

 

Ei tainnut kertaakaan onneksi pimahtaa käytössä, mutta vähän liian usein tuli varoitus tai ei kytkeytynyt ollenkaan.

 

Hydraulipumppuakin varmasti vithutti, se raukka huusi muistaakseni jatkuvasti kun proppijarru kytkettynä.Sabassahan on vain sähköpumppu tekemässä painetta. +tietysti käsipumppu for emergency, mutta sillä sai vain hien aikaiseksi. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään