Ilkka Portti

Payerne - Bern - Meiringen - Samedan - Zürich 4.-8.3.

35 viestiä aiheessa

Niin paljon kuvattavaa, niin vähän aikaa..

 

Ei pahemmin tarvinnut välittää aidoista Payernessa. Sen kuin vain ajoi radan yli toiselle puolelle lentojen välillä, jos siltä tuntui

[ attachment removed / expired ]

 

Bernin kentällä oli torstaina hiljaista, mutta muutama businesskone saatiin kuvattua platan puolelta

[ attachment removed / expired ]

 

Ainoat ilmailuaiheiset kuvat Meiringenista, sillä eivät lentäneet ollenkaan perjantaina

[ attachment removed / expired ]

 

Lauantaina Samedanissa olikin sitten ihan eri kelit ja maisemat kuin muina päivinä

[ attachment removed / expired ]

 

HC Davos - HC Lugano ottelussakin oli tunnelmaa

[ attachment removed / expired ]

 

Zürichissä sunnuntaiaamu oli ihan kelvollinen

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ilkka tuosta Hornet kuvasta! Ei olisi isompaa lähettää minulle mailin avulla? Kun olen rakentamassa 1/72 skaalassa Sveitsiläistä Hornettia! (onko niillä muuten kaksipaikkaisia?) Ja hienot kuvat muuten!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ilkka tuosta Hornet kuvasta! Ei olisi isompaa lähettää minulle mailin avulla? Kun olen rakentamassa 1/72 skaalassa Sveitsiläistä Hornettia! (onko niillä muuten kaksipaikkaisia?) Ja hienot kuvat muuten!

 

On niillä kaksipaikkaisiakin

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Ilkka.

Kiitos hieno kuvista. 8)

Tuntu vain hiukan vähän kuvia?

Loppuiko batterit? ;)

Toivon sulta ja Mikkoltakin nähdän pian vielä päljon enemmän

niistä hyviä kuvasta siitä reisulta?

Muuten toiset luulevat vielä Zürichissä lenntä päivässä vain 1 kone? ;)

Terveiset Zürichistä teille molemille!

Ja kaikkille muille!

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Buenos dias  ;), mutta aika ujon setin laitoit. Enemmäkin olisi voinut, pääsisi katsomaan mistä jäi paitsi.

 

tomppa

 

Ei liikaa makeaa mahan täydeltä, sano. ;) Täytyy laittaa vähän myöhemmin lisää..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia!!!11!!  :thmbup:

 

Omasta mielestä jotenkin vekkuli bussikuva menomatkalta :)

[ attachment removed / expired ]

 

Payerne oli tosiaan ihan mesta paikka. Siellä pärjää lyhyempikin, niin mies kuin röörikin. About 135mm tjsp...

[ attachment removed / expired ]

 

"Hmmm, tuo ajaa varmaan noin hiljaa ottaakseen kuvan kiitotiestä. Blokataanpa eteen!"  8)

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen Berniöstä. Maxille kiitoksia :)

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää ilmailuaiheista kuvamateriaalia Meiringenista. Tämän jälkeen Ilkka joutui kuvassa näkyvien setien sisäiseen syyniin ja voi kuinka ***** lensi ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Ei tarvinne selittää...

[ attachment removed / expired ]

 

...miksi kenttä oli hetken suljettuna. Tämä kun on otettu reuna-alueiden laajentamisen jälkeen. Kiitotie on jossain tuossa mopon ja kuvaajan välissä  ::)

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta sitten asiaan. Näitähän sinne Sveitsiin mentiin hakemaan  8)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta sitten asiaan. Näitähän sinne Sveitsiin mentiin hakemaan  8)

 

Ai, minä kun luulin että siinä olis ollut kuva Toblerone-pötköstä. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toblerone on yliarvostettua. Ja eikös sitä yleensä saa ihan lähikaupastakin? ::)

:thmbup: Sama mieltä sun kanssasi.

"Hyvät ihmiset, älkää ostako vain Tobleronea. Yhtä hyvää suklaa löytyy ja jopa edullisempi (avainsana mm. MIGROS ja COOP)."

EDIT: yleisesti ei ihan tuttu asia on - marenki-sana tulee Meiringen-sanasta (jotkut väittävät)

 

Ainoat ilmailuaiheiset kuvat Meiringenista, sillä eivät lentäneet ollenkaan perjantaina

[ attachment removed / expired ]

Kuva jossa vuoreen johtavat rullaustiet paljastavat, että siinä on enemmän kuin kuvassa näkyy...

Intin aikana oltiin tässä 3 vikkoa joka vuosi (ennen Hornettia, vielä Northrop F II aikana). Armejalla ja ilmailuvoimilla on taloudellisesti iso merkitys alueella.

Hieno setti, kiitos Ilkka!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kateeksi käy, sivistynyt maailma on sivistynyttä myös kuvausta kohtaan. Finavia voisi tehdä opintomatkan sveitsiin ja oivaltaa jotakin. Sveitsin kenttäturvallisuus on varmasti aivan yhtä hyvä kuin suomessakin ilman agressiivista aitaamista ja kaiken kenttien ja niiden ympäristöön liittyvien toimintojen tarpeetonta vainoamista. Laittakaa vaan lisää hienoja kuvia näytille. :thmbup:

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kateeksi käy, sivistynyt maailma on sivistynyttä myös kuvausta kohtaan. Finavia voisi tehdä opintomatkan sveitsiin ja oivaltaa jotakin. Sveitsin kenttäturvallisuus on varmasti aivan yhtä hyvä kuin suomessakin ilman agressiivista aitaamista ja kaiken kenttien ja niiden ympäristöön liittyvien toimintojen tarpeetonta vainoamista. Laittakaa vaan lisää hienoja kuvia näytille. :thmbup:

 

Kai

 

Riippuu vähän paikkasta. Ks Mikon kommentti:

Lisää ilmailuaiheista kuvamateriaalia Meiringenista. Tämän jälkeen Ilkka joutui kuvassa näkyvien setien sisäiseen syyniin ja voi kuinka ***** lensi ;D

 

EDIT: Silloin (90-luvulla) oli vielä lehmiä ihan kiitotien vieressä. Ne eivät edes reagoineet kun koneet lähtivät lentoon. Toki kiitotien lähelle pääsee.

Muistan että kiitotien 10 kynnyksen lähellä oli tie ja parkkipaikka(?), jossa oli usein spottereita lun oli lentotoimintaa.

Ja mainitut 'sedät' menivät usein sinne 'katsomaan'.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva jossa vuoreen johtavat rullaustiet paljastavat, että siinä on enemmän kuin kuvassa näkyy...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Joo, siellä on jotkut "pienet" bunkkerit. Taitaapa koko ilmavoimien toiminta olla lähestulkoon tuolla vuorien sisässä. Meidän käsittääksemme tuonne bunkkereiden yläpuolelle aidalle pääsee ihan vapaasti myös kuvaamaan, mutta kun ei tuona päivänä lentotoimintaa sitten ollut, niin ei tullut myöskään tuota paikkaa lähempää tarkasteltua...

 

Riippuu vähän paikkasta. Ks Mikon kommentti:

 

HEHE, se Mikon kommentti oli ihan päästä repäisty, kun piti keksiä siihen jotain "lentävää" ;D Ei siellä kukaan kysellyt mitään. Katsoivat vaan pitkään, että "tyhmät turistit ovat taas tulleet paikalle notkumaan ilman, että ottavat etukäteen lentoaikatauluista selvää" :P

 

EDIT: Silloin (90-luvulla) oli vielä lehmiä ihan kiitotien vieressä. Ne eivät edes reagoineet kun koneet lähtivät lentoon. Toki kiitotien lähelle pääsee.

Muistan että kiitotien 10 kynnyksen lähellä oli tie ja parkkipaikka(?), jossa oli usein spottereita lun oli lentotoimintaa.

Ja mainitut 'sedät' menivät usein sinne 'katsomaan'.

 

Joo, ei tuostakaan paikasta välttämättä päällepäin edes tajuaisi, että kyseessä on ilmavoimien tukikohta. Ja on siellä vähän joka puolella edelleenkin paikkoja, joista pääsee vapaasti kuvaamaan tarvittaessa hyvinkin läheltä, etenkin rullaavia koneita. Harmi, ettei tuolle päivälle tosiaan osunut lentotoimintaa, vaikka vähän toisenlaista tietoa vielä torstaina saatiinkin...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kuva vielä Payernesta

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Joo, siellä on jotkut "pienet" bunkkerit. Taitaapa koko ilmavoimien toiminta olla lähestulkoon tuolla vuorien sisässä. Meidän käsittääksemme tuonne bunkkereiden yläpuolelle aidalle pääsee ihan vapaasti myös kuvaamaan, mutta kun ei tuona päivänä lentotoimintaa sitten ollut, niin ei tullut myöskään tuota paikkaa lähempää tarkasteltua...

 

HEHE, se Mikon kommentti oli ihan päästä repäisty, kun piti keksiä siihen jotain "lentävää" ;D Ei siellä kukaan kysellyt mitään. Katsoivat vaan pitkään, että "tyhmät turistit ovat taas tulleet paikalle notkumaan ilman, että ottavat etukäteen lentoaikatauluista selvää" :P

 

Joo, ei tuostakaan paikasta välttämättä päällepäin edes tajuaisi, että kyseessä on ilmavoimien tukikohta. Ja on siellä vähän joka puolella edelleenkin paikkoja, joista pääsee vapaasti kuvaamaan tarvittaessa hyvinkin läheltä, etenkin rullaavia koneita. Harmi, ettei tuolle päivälle tosiaan osunut lentotoimintaa, vaikka vähän toisenlaista tietoa vielä torstaina saatiinkin...

 

Heh, 90 luvulla sedät tosiaan juttustelivat vielä kiinnostuneita spottereita 8)

 

Kiitos kuvista, kiva nähdä mikä se nykytilanne on.

Alkuperäinen 'luolien' suunnitelma oli tehty Vampireille/Venomeille. Sen jälkeen tulivat Hunterit ja Tigerit (molemmat jo huomattavasti pidempiä) joten siellä sisällä tila käy ahtaaksi. Nosturilla nostettiin ja käännettiin koneet. Tästä on jossain wepissä kuva.

Kun Hornetit tulivat 90 luvulla, bunkkereille tehtiin isot muuttotyöt. Tuntuu että vanhat 'luolat' olivat kauempana toisistaan kuin kuvassa olevat nykyiset.

Nykytilanteesta miltä näyttää sisällä ei ole tietoa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kateeksi käy, sivistynyt maailma on sivistynyttä myös kuvausta kohtaan. Finavia voisi tehdä opintomatkan sveitsiin ja oivaltaa jotakin. Sveitsin kenttäturvallisuus on varmasti aivan yhtä hyvä kuin suomessakin ilman agressiivista aitaamista ja kaiken kenttien ja niiden ympäristöön liittyvien toimintojen tarpeetonta vainoamista. Laittakaa vaan lisää hienoja kuvia näytille. :thmbup:

 

Avainsana tässäkin taitaa olla EU. Sveitsi kun ei kuulu EU:hun niin saavat käyttää vapaasti järkeä siellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai jai kun olisin ehtinyt mukaan! No, objektiivi sentään näki maailmaa.  ;)

 

Kotiuduimme juuri puolitoista vuotta viivästyneeltä häämatkalta Roomasta. Kaupungista saatan laittaa jokusen kuvan toiseen ketjuun tuonnempana, mutta todettakoon tässä, että Fiumicino on kertakaikkisen paska kenttä joka suhteessa. Epäsiisti, sekava ja epämiellyttävä. Terminaaleista ei saa kuvia mistään. Kaikissa ikkunoissa on jonkinlaiset kaihtimet. Matkan ainoat lentokonekuvat paukutin Finnairin 319:n likaisen ikkunan läpi.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai jai kun olisin ehtinyt mukaan! No, objektiivi sentään näki maailmaa.  ;)

 

Odotahan vielä kunhan näet Samedanin kuvat. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä lisää kuvia Samedanista. Mikko jatkanee omilla..

 

Silesia Air Cessna 560XL Citation Excel OK-SLX

[ attachment removed / expired ]

 

Pilatus PC-12/47 I-CNDB

[ attachment removed / expired ]

 

JetAlliance Cessna 560XL Citation XLS OE-GSP

[ attachment removed / expired ]

 

Agusta A109K2 HB-XWP

[ attachment removed / expired ]

 

Heli Bernina Eurocopter AS 350B3 Ecureuil HB-ZIS

[ attachment removed / expired ]

 

Jetline Cessna 525 CitationJet D-ILLY

[ attachment removed / expired ]

 

NetJets Europe Dassault Falcon 7X CS-DSB

[ attachment removed / expired ]

 

TAG Aviation IAI 1126 Galaxy HB-IUT

[ attachment removed / expired ]

 

Gulfstream G-IV N401FT

[ attachment removed / expired ]

 

Air Engiadina Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter HB-FMZ

[ attachment removed / expired ]

 

NetJets Europe Dassault Falcon 2000EX CS-DLC

[ attachment removed / expired ]

 

Air Engiadina Agusta A119 Koala HB-ZIU

[ attachment removed / expired ]

 

Gulfstream G-IV VP-BUS

[ attachment removed / expired ]

 

Piper PA-31T2-620 Cheyenne IIXL HB-LRV

[ attachment removed / expired ]

 

GAS Air Services Bombardier Learjet 31A D-CGGG

[ attachment removed / expired ]

 

Mathys Aviation Cessna 525 CitationJet 1+ HB-VOV

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla