Guest vaiskiii

Aero Oy - aika sodan jälkeen

4 viestiä aiheessa

Siirsin tämän omaksi aiheekseen tuolla otsikolla - ennestään löytyy: "Aero Oy - aika ennen sotia"  http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,46386.0.html

Olisi yksi akuutti kysymys : Kirjassa : Ismo Tervonen, KAR-AIR (s 78) esiintyy (60-luvun alussa) Luxembourgin virkailija André von Greunhaguen.  Ilmeisesti sama tuntemani mies oli Aeron palveluksessa ainakin 1948-49 nimellä Antero Grönhagen.  50-luvulla sama Antero keskusteli tällä foorumilla aikaisemmin mainitun lennonjohtaja Andre (Anton) Remyn kanssa aina ranskaksi.  Monikin muistaa Remyn mutta muistaako kukaan ao Grönhagenin - tai sukulaisiaan?

Täällä voisi myös yrittää laatia jonkinlaista uutta, ehkä parempaa yhteenvetoa kirjoista, joissa keskustellaan Aero Oy:n palveluksessa olleista henkilöistä.

Onko kellään kuvia - mielenkiintoa - Aero Oy:n pääkonttorissa 40-luvulla työskennelleistä henkilöistä, joista monet olivat ja ovat nk legendaarisia...?  Ohessa muistin varassa piirretty kaaviokuva Sokoksen talossa, Mannerkeimintie 9, silloin olleesta pääkonttorista.   60 vuodessa on jotain saattanut muistissa vääristyä...

Jokaisesta ilmassa olevasta Aeron koneesta tuli perähuoneen kaukokirjoittimelle sanoma, joka paperi pikapikaa kiikutettiin liikennepäällikön käteen.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Ilkalle hienosta kommentista.  Minulle oli yllätys tuo ”Anteron” hieno oikea nimi, joka ei ollut tullut 1940-50 luvuilla esille.

Mieleen on jäänyt lento DC-3:lla Kuopioon kesällä 1948.  Olin Malmilla jossain tehtävässä ja kun DC-3 teki lähtöä, kysyin emolta Kaarina Wendeliniltä pääsisikö mukaan.  Juuri Antero Grönhagen sattui paikalle ja kiusoitteli minua orpopoikaa siitä, että ”pääsen Aeron kauneimman emon kanssa lennolle”.  Kone oli täynnä ja istuin osan matkasta Kaarinan tuolilla ja yövyin Kuopion hautausmaan nurmikolla, kun en silloin vielä tuntenut kaupungista ketään.  Kaarinan kuva siltä ajalta on mm Wegg’in sivulla 90.

1. lentoemäntäkurssilla vuonna 1947 olivat Kaarinan lisäksi Clara Majblom, Eila Merisalo, Inger Möller, Margareta Colliander ja Eila Louhi.  Hakemuksia oli tullut 200 ja pääsykokeisiin osallistui niistä 35.  Tiirailimme poikien kanssa hakemuspapereita pääkonttorin varastossa olevista mapeista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Ilkalle hienosta kommentista.  Minulle oli yllätys tuo ”Anteron” hieno oikea nimi, joka ei ollut tullut 1940-50 luvuilla esille.

Mieleen on jäänyt lento DC-3:lla Kuopioon kesällä 1948.  Olin Malmilla jossain tehtävässä ja kun DC-3 teki lähtöä, kysyin emolta Kaarina Wendeliniltä pääsisikö mukaan.  Juuri Antero Grönhagen sattui paikalle ja kiusoitteli minua orpopoikaa siitä, että ”pääsen Aeron kauneimman emon kanssa lennolle”.  Kone oli täynnä ja istuin osan matkasta Kaarinan tuolilla ja yövyin Kuopion hautausmaan nurmikolla, kun en silloin vielä tuntenut kaupungista ketään.  Kaarinan kuva siltä ajalta on mm Wegg’in sivulla 90.

1. lentoemäntäkurssilla vuonna 1947 olivat Kaarinan lisäksi Clara Majblom, Eila Merisalo, Inger Möller, Margareta Colliander ja Eila Louhi.  Hakemuksia oli tullut 200 ja pääsykokeisiin osallistui niistä 35.  Tiirailimme poikien kanssa hakemuspapereita pääkonttorin varastossa olevista mapeista...

Näistä mainituista lentoemännistä Eila Louhi toimi myöhemmin päälentoemäntänä. - Pikkupoikavuosiltani (n. 1950) muistan Aeron "lasten pikkujoulut", jonne vanhemmat kerääntyivät lapsineen. Useamman tällaisen tapahtuman juontajana toimi lentoemäntä "Bibi" Mårtensson, Lasse Mårtenssonin sisar. Sain pari kertaa istua Bibin sylissä... :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään