Mikko Maliniemi

Vakaajan käytöstä (OLI: Spotterit spottaamassa (sisältää valokuvia))

41 viestiä aiheessa

Niin, mutta ku päivä paisto ihan täydeltä taivaalta ::)

Niin, so what? Otetaanpa esimerkki: Nikon D200 ja siihen Nikonin oma 70-300mm muovirimpula nokalle. On muuten niin epätasapainoinen paketti, että ihan reippailla 1/500s ajoillakin saa kyllä kuvan tärähtämään aika helposti. Eikä siinä tapauksessa jalustasta ainakaan haittaa ole...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, so what? Otetaanpa esimerkki: Nikon D200 ja siihen Nikonin oma 70-300mm muovirimpula nokalle. On muuten niin epätasapainoinen paketti, että ihan reippailla 1/500s ajoillakin saa kyllä kuvan tärähtämään aika helposti. Eikä siinä tapauksessa jalustasta ainakaan haittaa ole...

Voihan sen noinkin tietysti ajatella, joo.. ::)

Mut yks ilta kun kokeilin ottaa jalustalta semmosii hienoi pannauskuvia 1/5s ajoilla, niin kaikki tärähti ja oletin, että turha toivo. Laiton jalustan kasaan ja ihan ohimennen kokeilin vielä käsivaralta samoilla asetuksilla, niin johan rupes kuvat onnistumaan 100 kertaa paremmin.. Itse en ainakaan osaa jalustalta kuvaa liikkuvaa kohdetta tän perusteella.. Pitäis varmaan olla joku 5kg objektiivi siinä kuulan päällä, niin saattaisi onnistua vakaammin :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voihan sen noinkin tietysti ajatella, joo.. ::)

Mut yks ilta kun kokeilin ottaa jalustalta semmosii hienoi pannauskuvia 1/5s ajoilla, niin kaikki tärähti ja oletin, että turha toivo. Laiton jalustan kasaan ja ihan ohimennen kokeilin vielä käsivaralta samoilla asetuksilla, niin johan rupes kuvat onnistumaan 100 kertaa paremmin.. Itse en ainakaan osaa jalustalta kuvaa liikkuvaa kohdetta tän perusteella.. Pitäis varmaan olla joku 5kg objektiivi siinä kuulan päällä, niin saattaisi onnistua vakaammin :P

Oliko sulla kuvanvakain päällä, kun käytit jalustaa? Siitä ei muistaakseni ole kuin haittaa, jos käyttää tripodia. Voi olla, että olen väärässä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliko sulla kuvanvakain päällä, kun käytit jalustaa? Siitä ei muistaakseni ole kuin haittaa, jos käyttää tripodia. Voi olla, että olen väärässä.

Pitää kyllä paikkansa, että tripodia käytettäessä kuvanvakaaja on hyvä kytkeä pois päältä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni vakaaja on hyvä olla päällä jos suljinajat on alle 5s..? Eli vakaaja kannattaa ehdottomasti olla päällä kuvatessa 1/5s suljinajoilla, muuten tärähtää!  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni vakaaja on hyvä olla päällä jos suljinajat on alle 5s..? Eli vakaaja kannattaa ehdottomasti olla päällä kuvatessa 1/5s suljinajoilla, muuten tärähtää!  :P

Mutta ei jalustalla kuvattaessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli. Pitääpä seuraavan kerran koklata tosissaan ilman kun porukka on sitä mieltä.. Meinaan ei ykskään onnistunu jalustalta läheskään yhtä hyvin kuin käsivaralta ???

Ja kuvasin kyllä laskeutuvaa konetta, joka menee aika haipakkaan saadakseen pimeellä minkäänmoista kuvaa.. Tietysti otan vakaajan pois kuvattaessa ihan kunnon valotuksilla..!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää kyllä paikkansa, että tripodia käytettäessä kuvanvakaaja on hyvä kytkeä pois päältä.

Tämähän johtuu siitä, että staattisia juttuja kuvatessa lasi yrittää korjata liikettä, jota ei todellisuudessa ole ollenkaan -> vakaaja täräyttää kuvan. Jos taas kuvataan jollain onnettomalla rimpulalla ja/tai kovemmassa tuulessa, niin vakaajasta joidenkin koulukuntien mukaan saattaa olla iloa.

Liikkuvia juttuja jalustalta kuvatessa hommahan on taas täysin eri. Silloin jalusta tukee kameran painon ja kuvaajan tehtäväksi jää tähtääminen. Liikkuvia kuvatessa jalustan tulee olla hommaan sopiva, kameran pitää päästä pyörimään vapaasti ja kitkattomasti, niin kameran saa sovitettua kuvattavan nopeuteen oikein(ainakin minulla jäi vanhalla rimpulallani tässä vajaaksi). Liikkuvaa kuvatessa jalustalta on mun mielestä vain etua vakaajan käytöstä.

Tässä jotain omia kokemuksia perus digikameralla näppäilystä  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liikkuvia kuvatessa jalustan tulee olla hommaan sopiva, kameran pitää päästä pyörimään vapaasti ja kitkattomasti, niin kameran saa sovitettua kuvattavan nopeuteen oikein(ainakin minulla jäi vanhalla rimpulallani tässä vajaaksi). Liikkuvaa kuvatessa jalustalta on mun mielestä vain etua vakaajan käytöstä.

Ehkä se mun jalusta on sitten vähän huono liikkuvien kohteiden kuvaamiseen, koska siitä puuttuu se ohjauskahva tjsp.. Mutta se pyörii kyllä erittäin kitkattomasti ja joka suuntaan ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistähän olet moisen käsityksen sitten saanut?  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Canonin lällärilinsinssien vakaajissa on kaksi moodia, joista ykkönen vakauttaa sekä pysty- että vaaka-akselia, ja kakkosmoodia suositellaan pannaukseen, mutta sitä en osaa sanoa kumpi akseleista on silloin pois.

Vakaaja on liikkuva linssielementti.

Vahva kokemukseni on se että vakaajaton obisko on kertaluokkaa terävämpi - vähemmän optiikkaa sotkemassa, mutta kun aina ei voi käyttää lyhyttä valotusaikaa ja otetaan pitkä polttoväli huomioon, niin ilman vakaajaa moni kuva jää kokonaan saamatta.

Kompromissi siis.

Miika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Canonin lällärilinsinssien vakaajissa on kaksi moodia, joista ykkönen vakauttaa sekä pysty- että vaaka-akselia, ja kakkosmoodia suositellaan pannaukseen, mutta sitä en osaa sanoa kumpi akseleista on silloin pois.

Se on pois jolla pannataan, lasi osaa katsoa sen suunnan ihan ittekseen. Uudet versiot osaa myöskin ilman erillistä moodivalintaa keksiä sen pannauksen tai jalustalla olemisen ja toimii sen mukaan. mm. 24-105:ssa on sellainen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on joskus auttanut pitää painavaa jalustaa lyhyenä pätkänä kameran alla kiinni ja kuulapää jäykkänä - lisämassa tuntuu antavan tärinälle kampoihin hyvin.

Jossain oli kanssa näppärä "narujalusta" - mutteri joka ruuvattiin kiinni jalustan ruuvinreikään kameran alle, ja siitä oli vahva joustamaton naru ja sen päässä alhaalla T-kahva  - tallattiin kahvan päälle molemmilla jaloilla kuvatessa, narun pituus juuri sopivaksi että kamera osuu nenälle ja kätevästi pystysuuntainen tärähtely vähenee huomattavasti kun nostaa kameraa narua vasten ylös... En ole kokeillut itse, mutta saattaisi toimiakin..

-T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nikonisteille uskallan antaa ohjeen: Vakaaja AINA päälle jos kameraa liikutetaan y ja/tai z suuntaan.

Normi VR vai active asento? Joku sano joskus, että sillä activella saa vakaampia kuvia jos kuvaa liikkuvasta kohteesta, esim.veneestä tai autosta.. En ole kuitenkaan huomannu mitään eroa niillä :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Normi VR vai active asento? Joku sano joskus, että sillä activella saa vakaampia kuvia jos kuvaa liikkuvasta kohteesta, esim.veneestä tai autosta.. En ole kuitenkaan huomannu mitään eroa niillä :P

Ihan normi VR, itsekkään en ole saanut siitä activesta oikein otetta. Se kun ei tunnu toimivan edes a2a kuvauksessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan normi VR, itsekkään en ole saanut siitä activesta oikein otetta. Se kun ei tunnu toimivan edes a2a kuvauksessa.

Mä olen kyllä käsittänyt, että se active olisi nimenomaan liikkuvan kuvaamiseen tarkoitettu. Toisinsanoen ns. pannausmoodi. Eli se vakauttaisi vain pystyakselia, kun taas omat pikku kätösen hoitaa vaaka-akselin kohdetta seuratessa. Ja se normimoodi on sitten enemmän tai vähemmän paikallaan olevia kohteita varten...

Ja toisaalta, A2A-kuvauksessa ei muutenkaan kannata pitää vakaajaa päällä, mikäli on ns. luukku auki. Vaikka sitä linssiä ei edes työntäisi varsinaisesti ilmavirtaan, koneen sisälle tulee pieniä pyörteitä/virtauksia, jotka aiheuttavat sellaista "mikrovärinää", jonka perässä se vakaaja ei vain pysy. Monenlaisilla vakaajilla olen kokeillut, eikä vielä ole tullut vastaan sellaista, joka toimisi täysin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En mää  :-[ mitään tiedä, mutta: Vakaja on päällä  silloin, kun liikkumattomasta kohteesta yritän ottaa kuvaa "kertatulella"  ja pitkällä suljinajalla.

Olen koekuvannut jalustalla vakaaja päällä ja ilman vakaajaa. Aina on tullut parempaa kuvaa ilman vakaajaa. ( Videokameran ohjeissakin neuvotaan jalustalla kuvattaessa poistamaan vakaaja käytöstä.)  Jos  otan vakaaja päällä  kuvaa "nopealla sarjatulella" liikkuvasta kohteesta, niin eka ruutu voi olla parempi, mutta seuraavat ruudut ei .... kun vakaaja ei ehdi mukaan.

Kokemuksia on varmaan monia ja jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi.  ;) ;) ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nikon VR -objektiivien tärinänvaimennustekniikka voi vähentää tai ehkäistä kameran tärähtelyä ja liikkumista kuvauksen aikana. Kun kamera on jalustalla, se liikkuu vain vähän tai ei lainkaan, joten tärinänvaimennusta ei välttämättä tarvita. Jos tärinänvaimennus on käytössä kameran ollessa jalustalla, kuvan laatu saattaa huonontua, kun tärinänvaimennustekniikka yrittää korjata pientenkin värähdysten vaikutuksia, joilla ei normaalisti ole vaikutusta kuvaan.

Normaalitila vähentää kameran tärinää. Objektiivi havaitsee automaattisesti, jos kameralla panoroidaan vaakasuunnassa, ja vähentää vain pystysuuntaista tärinää.

Aktiivitilaa tulisi käyttää kuvattaessa liikkuvasta ajoneuvosta tai aluksesta. Käsikuvauksen aikana koettu kameran tärinä on eritaajuista kuin liikkuvassa ajoneuvossa kuvattaessa syntyvä tärinä. Tärinänvaimennustoiminto on suunniteltu korjaamaan suuritaajuinen tärinä, jota ilmenee, kun kameraa käytetään autossa, veneessä, junassa, lentokoneessa tai helikopterissa. Toisin kuin normaalitila aktiivitila ei erottele panorointia kameran tärinästä automaattisesti. Panorointi kannattaakin tehdä normaalitilassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aktiivitilaa tulisi käyttää kuvattaessa liikkuvasta ajoneuvosta tai aluksesta. Käsikuvauksen aikana koettu kameran tärinä on eritaajuista kuin liikkuvassa ajoneuvossa kuvattaessa syntyvä tärinä. Tärinänvaimennustoiminto on suunniteltu korjaamaan suuritaajuinen tärinä, jota ilmenee, kun kameraa käytetään autossa, veneessä, junassa, lentokoneessa tai helikopterissa. Toisin kuin normaalitila aktiivitila ei erottele panorointia kameran tärinästä automaattisesti. Panorointi kannattaakin tehdä normaalitilassa.

Siinä tapauksessa koko active-moodi on tietyissä tilanteissa huuhaata. Ainakaan lentokoneesta toista kuvatessa se ei toimi, kuten ei toimi normimoodikaan. Molemmat on ihan susia siihen käyttöön. En sitten tiedä, johtuuko se sitten tuosta edellä mainitsemastani ilmavirran aiheuttamasta värinästä, jota ei ilman vakaajaa kuvatessa edes huomaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siinä tapauksessa koko active-moodi on tietyissä tilanteissa huuhaata. Ainakaan lentokoneesta toista kuvatessa se ei toimi, kuten ei toimi normimoodikaan. Molemmat on ihan susia siihen käyttöön. En sitten tiedä, johtuuko se sitten tuosta edellä mainitsemastani ilmavirran aiheuttamasta värinästä, jota ei ilman vakaajaa kuvatessa edes huomaa...

Minä luulen että se värinä johtuu kovasta ilmavirta pääsee jostain tiivistepinnoista sinne lasin sisälle pyörimään. Itse huomasin tuon värinän ainoastaan tietyillä linssin ja ilmavirtauksen kohtauskulmilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Canonin lällärilinsinssien vakaajissa (lyhennelty..)

Vakaaja on liikkuva linssielementti.

Vahva kokemukseni on se että vakaajaton obisko on kertaluokkaa terävämpi - vähemmän optiikkaa sotkemassa, mutta kun aina ei voi käyttää lyhyttä valotusaikaa ja otetaan pitkä polttoväli huomioon, niin ilman vakaajaa moni kuva jää kokonaan saamatta.

Tätä ajatusmaailmaa vastaan sotii valitettavasti tosiasiat.

"The F4.0 IS model may well be the sharpest zoom lens in the entire Canon line at the moment."

http://www.dmcphoto.com/Articles/Canon70-200F4ISL/index.html

"The Canon 70-200mm f/4 L IS is as perfect a zoom lens as I have ever used, and its ergonomics are also first-rate, never getting in the way of a great photograph."

Ken Rockwell

"The Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS may well be the very best tele zoom on the market today - it is certainly the best Canon zoom lens tested locally to date. The lens was capable to deliver a near-flawless performance is all categories. The resolution figures are stunning regardless of the setting."

Photozone

Ja monta muuta löytyy osoitteesta http://www.photographybay.com/2007/12/24/canon-ef-70-200mm-f4-is-lens-review/

Todellisuus ei ole ihan noin yksinkertaista, tuon logiikan mukaan paras kuvanlaatu pitäisi saada aikaan neulanreikälinssillä, eli kokonaan lasittomalla "obiskalla". Kokeilu voi yllättää..

Jossain oli kanssa näppärä "narujalusta" - mutteri joka ruuvattiin kiinni jalustan ruuvinreikään kameran alle, ja siitä oli vahva joustamaton naru ja sen päässä alhaalla T-kahva  - tallattiin kahvan päälle molemmilla jaloilla kuvatessa, narun pituus juuri sopivaksi että kamera osuu nenälle ja kätevästi pystysuuntainen tärähtely vähenee huomattavasti kun nostaa kameraa narua vasten ylös... En ole kokeillut itse, mutta saattaisi toimiakin..

Toimii, tunnettu jo ainakin viisikymmenluvulla nimellä saksalainen jalusta. Ei mikään uusi keksintö.

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on pois jolla pannataan, lasi osaa katsoa sen suunnan ihan ittekseen. Uudet versiot osaa myöskin ilman erillistä moodivalintaa keksiä sen pannauksen tai jalustalla olemisen ja toimii sen mukaan. mm. 24-105:ssa on sellainen.

Canon mainostaa tosiaan olevan tarpeetonta kytkeä vakaaja pois jalustalta kuvatessa, mutta ainakin mun 24-105 kappaleessa vakaaja on kytkettävä pois manuaalisesti, muuten kuvat ei onnistu.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Canon mainostaa tosiaan olevan tarpeetonta kytkeä vakaaja pois jalustalta kuvatessa, mutta ainakin mun 24-105 kappaleessa vakaaja on kytkettävä pois manuaalisesti, muuten kuvat ei onnistu.

Kai

Kyllä mulla ainaki kameran vai olikohan linssin manuaalissa sanottiin, että vakaaja pois päältä jalustalta kuvattaessa, tai sitten muistan väärin... ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Joskus kauan aikaa sitten, kun tuli vielä kuvattua lintuja jotkut (mm. minä) käytin tälläistä olkatukea.

Vähän kuin kiväärillä tähtäilisi... Tämä malli itse "duunattu"

[ attachment removed / expired ]

risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään