Esa Sairio

Nettiyhteysnopeuden raju putoaminen?

48 viestiä aiheessa

24 M:n ADSL- yhteyteni toimii normaalisti esim. Nettimittarilla mitaten nopeudella 8-9 Mbit/sek.

Jostain ihmeen syystä nopeus silloin tällöin netissä ollessani putoaa dramaattisesti. Viime yönä noin kello puoli yhden aikoihin netti alkoi tökkiä ja mittasin nopeudeksi vain noin 250-300 kbit/sek.

Tänään aamupäivällä netti taas toimi hyvin, nopeus oli 8 M luokkaa. Sitten parin tunnin kuluttua alkoi surffaus taas tökkiä. Mittasin nopeudeksi vain 397 kbit/sek.

Tätä on sattunut aiemminkin. Olen ollut Elisaan yhteydessä pari kertaa asiasta, viimeksi tänään. Heidän neuvonsa oli ensin sammuttaa modeemista virta minuutiksi ja kytkeä se sitten uudelleen käyttöön, samaten tietokone.

Tänään Elisa neuvoi resetoimaan modeemin resetointipainikkeesta. Nämä kummatkin toimenpiteet ovat auttaneet, ainakin vähäksi aikaa. Äsken mittasin resetoinnin jälkeen nopeudeksi 8,9 M ja nettikin toimii sujuvasti.

Elisa mittasi kummallakin kerralla nettiyhteyden nopeuden heidän palvelimeltaan minun modeemilleni ja sai nopeudeksi noin 10 M. He arvelivat että vika nopeuden laskemiseen voi olla myös minun tietokoneessani tai modeemissa.

Modeemi on ihan uusi, koska 24M:n nopeuden ja siihen tarvittavan uuden modeemin hankin noin kuukausi sitten. Myös edellisellä modeemillani (nimellisnopeus liittymällä oli 8M) tapahtui samanlaista yllättävää tökkimistä.

Siis mitä vikaa tietokoneessani voisi olla, joka aiheuttaa satunnaisen nettiyhteysnopeuden valtavan suuren pudotuksen? Muita ohjelmia ei ole samaan aikaan käytössä.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ettei ois sitten piuhoituksessa jonkin sorttista ongelmaa, että ei ihan pelkästään laitteissa.

Jos puhelin piuhat on ikäluokkaa joskus muinoin 1920 vedeltyjä tai vähän myöhempiä aikoja, niin saattaa se sieläkin löytyä vika.

Kokeilemalla miten virta tulee tasaisesti siihen pistokkeeseen ja siitä taas modeemille. Näissä hyviä vinkkejä, pari kertaa soneran tai no primatelin porukkaa pitäny juoksuttaa edellisessä asunnossa ja vian syyksi selvisi epäkuntoinen piuha sähköpääkeskuksella, eli se puhelin piuhan johto tais olla silloin kuulemma muutaman rautalangan varassa pitämässä epävakaata yhteyttä yllä. Sen jälkeen kun vaihtoivat piuhat, niin netti toimi. Nykyinen talo on sen verran uusi, että tässä on toiminut samat laitteet ongelmitta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulisin, että puhelinpiuhat ovat kunnossa. Omakotitalomme kun on vuosimallia 1987. Eikä meillä ole enää lankapuhelintakaan sotkemassa asioita. Nettiliittymä on ainoa kuorma puhelinpiuhoille.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No onkos se oireillu aikasemmin miten sitten. Että oletko testannut boxia muualla, tai puhelinpiuhaa?

Eipä noita varmaan kummosempia syitä keksi enää meikäläinen. Eipä se meilläkään edellisessä talossa kuormittumisesta johtunut, piuha vaan oli sielä keskuksessa vajaa toimintainen, voisko näin sanoa :)

Nykysessä talossa on vedetty uudet johdotukset 2001 ja talo on itse 1995 valmistunut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulisin, että puhelinpiuhat ovat kunnossa. Omakotitalomme kun on vuosimallia 1987. Eikä meillä ole enää lankapuhelintakaan sotkemassa asioita. Nettiliittymä on ainoa kuorma puhelinpiuhoille.

Ne tuntuu aina välillä mittaavan jollain haistapaskalaitteilla. Mulla oli nopeuden noston jälkeen ihan samanlaisia ongelmia. Hidastelua ja pätkimistä. Äijät "mittasivat" sieltä päästä tännepäin ja saivat, ylläri ylläri, ihan rajoissa olevia tuloksia. Sitten kun yhteys ei kuitenkaan pelannut alkuunkaan, äijät tulivat tänne ja taas mittarit seinään: Tulokset olivat sallituissa rajoissa. Tiukka väittely, että syy on minun modeemissa. Vasta, kun "pakotin" äijät pistämään oman modeeminsa seinään ja kokeilemaan yhteyttä sillä, uskoivat, että se ei vain toimi. Syy on tässä tapauksessa tod. näk. siinä, että puhelinpiuhoitukset talossa ovat vanhoja eikä laadultaan nopeaa nettiä varten tehtyjä (talo rakennettu -91), sekä se, että ollaan vähän liian kaukana lähimmästä keskuksesta. Mitä nopeammin yhteys yrittää siirtää paketteja, sitä enemmän tulee hävikkiä ja sitä enemmän yhteys joutuu lähettämään korjaavia paketteja ja lopulta homma puuroutuu ja katkeaa. Tämä 8Mb yhteys toimii ihan siedettävästi reiluna 6 megaisena ilman pätkimisiä, mutta 12Mb ja 24Mb nopeudet jäivät onnettomiin lukemiin. 12Mbps pystyi maksimissaan vajaaseen viiteen Mbps:ään, 24 ainoastaan reiluun kahteen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaako minun siis tilata Elisalta asentaja vetämään uusi puhelinjohto talon sisällä "keskuksesta" modeemitöpseliin?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaako minun sii tilata Elisalta asentaja vetämään uusi puhelinjohto talon sisällä "keskuksesta" modeemitöpseliin?

yES

Kokeile nyt ensin saada jostain toinen modeemi lainaan, jotta voit testata myös sillä. Jos ei toimi edelleenkään, niin sitten yhteyttä puhelinfirmaan, että tulevat paikan päälle tekemään mittaukset ja tuloksen vaatimat korjaukset... Kuitenkin, jos vika oikeasti onkin sun modeemissa, palveluntarjoaja laskuttaa työt ja kilometrit, mikäli joutuvat tulemaan paikalle mittaamaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeile nyt ensin saada jostain toinen modeemi lainaan, jotta voit testata myös sillä. Jos ei toimi edelleenkään, niin sitten yhteyttä puhelinfirmaan, että tulevat paikan päälle tekemään mittaukset ja tuloksen vaatimat korjaukset... Kuitenkin, jos vika oikeasti onkin sun modeemissa, palveluntarjoaja laskuttaa työt ja kilometrit, mikäli joutuvat tulemaan paikalle mittaamaan...

Tilanne oli sama edellisellä modeemillani. Vaihdoin siis nopeuden 24 Megaan vasta noin kuukausi sitten ja tämä muutos vaati uuden modeemin. Aiemmin yhteysnopeus oli 8 M ja silloin esiintyi samanlaista hidastumista silloin tällöin. En siis usko, että modeemissani (nykyisessä ja edellisessä) olisi vikaa.

(Mittasin todelliset nopeudet Nettimittarilla sekä vanhalla että nykyisellä modeemilla: Vanhalla 4...5 M ja uudella 8...9 M. Eli lähellekään nimellisnopeuksia ei kummallakaan pääse, sen sijaan todellinen nopeus nousi noin 60% silloin kun yhteys ei töki.)

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä joko tekee asialle jotain tai sitten jättää tekemättä ja tyytyy mitä saa, mutta tälläsissä tilanteissa asia kannattaa ajatella siten, että mitä sitä maksamaan yhteyksistä jotka ei toimi kuten odottaisi.

Sen takia kannattaa nyt vaan kaikki vaihtoehdot ottaa huomioon ja kävästä perusteellisesti läpi. Itselläni ei ole tapana jättää asioita puolitiehen vaan viedä tekemiset päätökseen jos on aihetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä joko tekee asialle jotain tai sitten jättää tekemättä ja tyytyy mitä saa, mutta tälläsissä tilanteissa asia kannattaa ajatella siten, että mitä sitä maksamaan yhteyksistä jotka ei toimi kuten odottaisi.

Mitä ylipäätänsä tekee noin nopealla yhteydellä? Eikö vähempikin riittäisi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niimpä, itselleni on välttäny 8m yhteys ja hitaampikin riittäisi, mutta Soneran kanssa olen naimisissa vielä elokuun 1 päivään, silloin vaihtuu sopimus eri firmaan(Telekarelia), saa halvemmalla ja aattelin pudottaa 5mb.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä nopeampi, sen nopeampi  8) Kyllä minä ainakin mielelläni ottaisin tämän 8Mbps linjan sijaan 24:n linjan kahden euron lisämaksulla, mikäli se vain toimisi. Sitä kun joutuu vähänkään isompia paketteja siirtelemään, sitä nopeutta alkaa hyvin äkkiä arvostamaan :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä nopeampi, sen nopeampi  8) Kyllä minä ainakin mielelläni ottaisin tämän 8Mbps linjan sijaan 24:n linjan kahden euron lisämaksulla, mikäli se vain toimisi. Sitä kun joutuu vähänkään isompia paketteja siirtelemään, sitä nopeutta alkaa hyvin äkkiä arvostamaan :)

Mielestäni 8mb tuo n 900kt/s nopeus on ihan riittävä. Harvemmin isoja pinoja tulee siirreltyä netissä, mutta, niin on ainakin omasta mielestä pärjännyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos olisi teknisesti ja taloudellisesti mahdollista, haluaisin niin nopean nettiyhteyden, että esim. kuvat tai suuret tiedostot latautuisivat muutamassa sekunnissa tai käytännössä välittömästi. Samoin kaikki mahdollinen nettisurffailu pitäisi toteutua "reaaliaikaisesti" eikä missään sivustoissa saisi olla mitään viiveitä. Uskon että tulevaisuudessa tähän päästään tekniikan kehittyessä.

Nyt tilanne on sellainen, että tuo minun toteutunut 8...9 megan nopeus (liittymän nimellinen 24 megaa) on tyydyttävää luokkaa silloin kun se todella toimii. Ja onhan siinä tuo 60% kasvu aiempaan todelliseen nopeuteeni joka oli välttävää. Ongelma on se, että silloin tällöin tuo 8...9 megaa putoaa jostain syystä tasolle puoli megaa, joka ei ole missään tapauksessa hyväksyttävää. Oli syy sitten Elisassa, puhelinjohdoissa tai omassa tietokoneessani.

Seuraavaksi menen Elisan myymälään valittamaan nopeuden satunnaisista putoamisista.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni 8mb tuo n 900kt/s nopeus on ihan riittävä. Harvemmin isoja pinoja tulee siirreltyä netissä, mutta, niin on ainakin omasta mielestä pärjännyt.

Surffailuun kyllä, pääsääntöisesti. Mutta sanoitkin tuossa varmaan omalta kohdaltasi sen taikasanan: Harvemmin ;) Minä kun siirtelen isoja paketteja lähes päivittäin, arvostan nopeutta, jota ei voi koskaan olla liikaa. Sitä nopeutta on sitten oppinut arvostamaan myös ihan perussurffauksessa, sikäli mikäli käytettävä sivusto vain pystyy antamaan riittävästi kaistaa...

Minua tympii kaikkein eniten näissä ADSL:issä jne tähän osoitteeseen saatavilla olevissa yhteyksissä tuo ulospäin menevän rajoitus 1 megabittiin sekunnissa. Maksaisin mielelläni vaikka tuplahinnan nykyisestä yhteydestä, mikäli ulos saisi survottua tavaraa yhtä nopeasti, kuin sisään tulee. Siskon perheellä on Polvijärvellä 10/10 valokuitu (100/100 olisi ollut myös mahdollista ottaa) ja ne maksaa siitä kymppejä vähemmän, kuin minä tästä 8/1 Mbps yhteydestä kaupunkialueella  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaako minun siis tilata Elisalta asentaja vetämään uusi puhelinjohto talon sisällä "keskuksesta" modeemitöpseliin?

Kannattaa tässä vaiheessa muistaa että ensinnäkin talon sisäverkko ei kuulu Elisalle vaan se menee sitten sinun / taloyhtiön pussista. (käsittääkseni)

Toinen juttu on se, että onko tuon johdon vaihtamisesta apua? Yleensä talon sisäverkko ei ole se ongelmien lähde vaan talokaapeli joka menee talon keskuksesta puhelinyhtiön keskukseen. Senkin voi toki pyytää vaihtamaan esim toiseen pariin tai jos taloon tulee useampi kaapeli, toiseen kaapeliin. Joskus noissakin on jotain pientä vikaa.

Jos ongelmat johtuvat vain etäisyydestä keskukseen niin eipä paljon ole tehtävissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohan on hidas yhteys... 110 MB/s rulez ! :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siskon perheellä on Polvijärvellä 10/10 valokuitu (100/100 olisi ollut myös mahdollista ottaa) ja ne maksaa siitä kymppejä vähemmän, kuin minä tästä 8/1 Mbps yhteydestä kaupunkialueella  :-\

Tuollainen valokuitu olisi kieltämättä aika bueno, mutta tänne Kontiolahteen tuollaista ei varmaan saisi. Joensuun keskusta alueen ympäristössä on kuulemma suht hyvät saatavuudet noille ja hinnatkaan ei ole kuulemma tähtitieteellisellä tasolla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuollainen valokuitu olisi kieltämättä aika bueno, mutta tänne Kontiolahteen tuollaista ei varmaan saisi. Joensuun keskusta alueen ympäristössä on kuulemma suht hyvät saatavuudet noille ja hinnatkaan ei ole kuulemma tähtitieteellisellä tasolla.

Siis siskolla on Telekarelian "Kuitu kotiin"-liittymä, ja siitä se hitaampi 10/10 nopeus Polvijärvellä. Ainakin Kontiolahti olisi lähempänä, joten en ihmettelisi, vaikka sen sinne saisikin. ::) Sen verran tosin puhuin läpiä päähäni, että maksavat Polvijärvellä tuosta 10/10:stä 36€ kuussa, mikä nyt ei ole aivan kymppejä, mutta kuitenkin toista kymppiä vähemmän, kuin mitä minä maksan 8/1Mbps ADSL:stä  >:(

Soita (013) 743 743 ja kysy, saako teille kuidun...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis siskolla on Telekarelian "Kuitu kotiin"-liittymä, ja siitä se hitaampi 10/10 nopeus Polvijärvellä. Ainakin Kontiolahti olisi lähempänä, joten en ihmettelisi, vaikka sen sinne saisikin. ::) Sen verran tosin puhuin läpiä päähäni, että maksavat Polvijärvellä tuosta 10/10:stä 36€ kuussa, mikä nyt ei ole aivan kymppejä, mutta kuitenkin toista kymppiä vähemmän, kuin mitä minä maksan 8/1Mbps ADSL:stä  >:(

Soita (013) 743 743 ja kysy, saako teille kuidun...

Täytyypä ottaa numero talteen ja kysästä. Telekareliaan vaihto tapahtuu heti Soneran sopimuksen päätyttyä 1.8.09.

Nykysestä maksetaan 44.90€ kk soneralle, ja nopeus on tuo 8/1mb. Et kyllä se melkein 10€ säästö tuossa telekarelian liittymässä on aina vaan kotia päin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua tympii kaikkein eniten näissä ADSL:issä jne tähän osoitteeseen saatavilla olevissa yhteyksissä tuo ulospäin menevän rajoitus 1 megabittiin sekunnissa. Maksaisin mielelläni vaikka tuplahinnan nykyisestä yhteydestä, mikäli ulos saisi survottua tavaraa yhtä nopeasti, kuin sisään tulee. Siskon perheellä on Polvijärvellä 10/10 valokuitu (100/100 olisi ollut myös mahdollista ottaa) ja ne maksaa siitä kymppejä vähemmän, kuin minä tästä 8/1 Mbps yhteydestä kaupunkialueella  :-\

Ikävä kyllä tuo tietysti on ADSL-standardia käyttäen mahdotonta (varmaan tiesitkin sen jo) :-\

Kyllähän se hatuttaa, monesti myös uppikaistasta olisi kovasti hyötyä. Itselläni on 1M/1M ADSL-liittymä Kymen Puhelimelta, joka vaihtuikin sitten Sonerasta syksyllä. Positiivistahan tässä on, että KYMP myy samalla hinnalla 1/1M yhteyttä kuin Sonera 1/0.5M -yhteyttä. KYMP myös ilmeisesti toteuttaa "hitaatkin" liittymät (kuten tämän) ADSL2+-tekniikalla. Ainakin modeemi kertoo sen olevan käytössä.

Vielä pienenä kommenttina siihen, että kuka tarvitsee nopeaa yhteyttä: esim. 24- ja 8-megaisen yhteyden välillä tuskin suurta (aistittavaa) eroa normaalilla nettisivulla on, mutta kun niitä isoja tiedostoja pitää ladata niin sitä lisäkaistaa varmasti osaa arvostaa. Jos pienellä hinnankorotuksella saa monta kertaa nopeamman yhteyden, on se usein vaivan arvoista jos edes suhteellisen säännöllisesti isoja tiedostoja latailee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä maalla minulle luvattiin Soneran puolesta ensin 8 Mb yhteys osoitteen perusteella. Soittelin sinne, ja vahvistivat sen. Ja sen tilasinkin. Aloin jossain vaiheessa n. 6 kk kohdalla ihmettelemään, kun nopeus ei tuntunut oikein muuttuneen aiemmasta 2 Mb/s:sta. Ihmettely tuotti sen vastauksen, ettei tänne maalle saa, kuin 2 Mb/s yhteyden, kun on niin pitkä matka lähimpään "solmukohtaan" tjsp. Olin tilannut tuon nopeamman yhteyden 2 vuoden määräaikaissopimuksella, ja kesti aikansa, ennen kuin suostuivat muuttamaan sopimusta. Silti eivät halunneet edes keskustella jo maksettujen turhien maksujen palauttamisesta. Kehoittivat vaan ottamaan yhteyttä kuluttajansuojalautakuntaan.

Edelleen siis hitaampi nopeus, joka pätkii koko ajan. Erityisesti kosteilla keleillä yhteys katkeaa säännöllisen epäsäännöllisesti 1-10 min ajaksi. Nettilentämisestä ei siis täällä tule mitään. Olen reklamoinut useampaan otteeseen Soneralle, ja aina on luvattu korjausta asiaan. Vika lienee ilmajohdoissa, eikä heillä liene suurempia intressejä niitä enää korjata, vaan haluavat, että siirryn langattomaan laajakaistaan. Siinä on kuitenkin maksiminopeus 1 Mb/s, joten takapakkia tulisi entisestään. Jatkan taistelua...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ikävä kyllä tuo tietysti on ADSL-standardia käyttäen mahdotonta (varmaan tiesitkin sen jo) :-\

Juu, toki. Tosin muistelen, että alunperin, kun ensimmäistä kertaa rupesivat tuota 24:sta tarjoamaan, se olisi ollut 24/2 Mbps. Mutta en mene vannomaan... Nykyään tarjolla on joko 8/1 tai 24/1, joista tuo 24 ei tunnetusti edes toimi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä maalla minulle luvattiin Soneran puolesta ensin 8 Mb yhteys osoitteen perusteella. Soittelin sinne, ja vahvistivat sen. Ja sen tilasinkin. Aloin jossain vaiheessa n. 6 kk kohdalla ihmettelemään, kun nopeus ei tuntunut oikein muuttuneen aiemmasta 2 Mb/s:sta.

Niin, nehän voivat myydä sinulle vaikka 2.1Mbps linjan 8 megaisena. Riittää, että se on todelliselta nopeudeltaan yli sen seuraavaksi alemman vaihtoehdon nimellisen nopeuden. Näin minulle tuon oman yhteyden kanssa aikoinani tapellessani tiesi Soneran huoltomies kertoa...

Ei muuta, kuin yhteyttä keinoelinasiamieheen  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei muuta, kuin yhteyttä keinoelinasiamieheen  ;D

Njäh... En jaksa tapella tästä enää. Riittää minulle, että teen heidän huoltopalvelunsa hulluksi... :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään