Timo Poikela

Concorde Rovaniemellä

22 viestiä aiheessa

Morjensta!

Isäni kertoi että nuorena poikana oli sukulaisten kanssa vastaanottamassa Concordea Roviksen kentällä. Koneessa oli Englantilaisia turisteja tutustumaan valkopartaan. Hänen muistelmiensa mukaan tapahtuma-aika oli joulu `81, niin kyselisin onko asian laita näin ja jos on, olisiko kellään kuvia kyseisestä tapahtumasta? Täälläpäin oltaisiin erityisen kiinnostuneita ja kiitollisia jos niitä löytyy.

 

Terv,

Timo Poikela

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

kyllä niitä lentoja oli vaikka kuinka paljon ainakin 1983-1990 (noin) välillä: muistaakseni useita lentoja per joulukuu joka vuosi. Ehkäpä jollain on tilastoja.

Sen jälkipolttimet liukastivat usein kiitotien varsin tehokkaasti ja moottoreiden melu kuului monta minuuttia lähdön jälkeen sen kaartaessa kohta Jäämerta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla ekalla reissulla Concorden käynnistys tuotti muistaakseni pienen ongelman.

 

Concordessa ei ole APU-voimalaitetta vaikka senkin moottorit käynnistetään paineilmakäynnistimellä. Tarvitaan maa-APU ja letkuyhteys koneen pneumatiikkajärjestelmään.

 

Rovaniemeltä löytyi maa-APU ja paineletku sopivilla liittimillä niin kuin operaattori oli tilannut. Tilauksessa vain ei oltu mainittu että riittävää käynnistysilman tuottoa varten tarvittiin kaksi APUa... Tilanne selvisi vasta silloin kun koneen piti lähteä kotia kohti.

 

No toinenhan löytyi siitä nurkilta, Kemistä.

 

Kokonaismatka-aika APUn noutamisineen taisi ylittää aliäänisuihkarin lentoajan Rovaniemeltä Lontooseen.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minullakin pitäisi olla kuvia tuosta ekasta visiitistä ja muutamasta muustakin. Täytyneepä penkoa vanhoja fotoja.

 

Tallessa on vielä lentoemojen antamista lahjuksista ainakin Concorden pienoismalli ja Concorde pelikortit.

 

Olihan tuo melkoinen elämys tumppiyseihin, Caravelleihin ja joihinkin eksoottisempiin ulkomaan räpistimiin tottuneelle pikkupojalle.

Isoisän kyydissä kierreltiin paloautolla konetta moneen otteeseen ja sitten kuultiin, että sisään pääsee piipahtamaan. Ei tarvinnut kehottaa toista kertaa...

 

Startti oli tosiaan komeaa katseltavaa. Tosin laskuakin arvuuteltiin porukalla, että mahtaako kiitotie riittää niin isolle koneelle. Hyvinhän se riitti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rovaniemeltä löytyi maa-APU ja paineletku sopivilla liittimillä niin kuin operaattori oli tilannut. Tilauksessa vain ei oltu mainittu että riittävää käynnistysilman tuottoa varten tarvittiin kaksi APUa... Tilanne selvisi vasta silloin kun koneen piti lähteä kotia kohti.

 

Kirjahyllystäni löytyy monistenippu jonka otsikko on: Concorde ground handling, sen on julkaissut BA. Käsittääkseni tällaista monistenippua on jaettu Concorden ensivierailun aikaan. Nipussa käydään läpi koneen mitat ja korkeudet, ruumien sijainnit, mitat yms. Polttoainejärjestelmä ja tankkausmäärät yms. kerrotaan tarkkaan. Mutta pneumatiikkajärjestelmästä esitetään vain kaksi liitäntää moottoreiden alla, ja niiden korkeudet. Tarvittavasta ilmamäärästä tai paineista ei puhuta mitään  ::)

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

British Concorde, rovaniemi 21.12.1990 photo via J.Alakulppi

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

t.risto

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä näytä enää yksikään tämän ketjun linkki enää toimivan. Saa uudistaa...  ;D

 

Onko näistä Concorden Rovaniemen vierailuista mitään statistiikkaa? Niitähän kai oli monena vuonna ja yleensä useampia joka joulu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaakko Alakulppi: Lapin ilmailuhistoria II kirjassa on juttua ja kuvia Concorde-käynneistä mutta täydellistä statistiikkaa opuksesta en kylläkään löytänyt. Avauslennosta 25.12.1984 on aukeaman juttu, G-BOAA:n kuvat platalla ja perämies Robey ja kapteeni Britton ohjaamossa.  Viimeistä kertaa Concorde kävi kirjan mukaan Rovaniemellä maaliskuussa 2000. Air Francen  Concorden, F-BVFB, Ivalon käynneistä v.1997 ja 1998 on lyhyt juttu ja kuva.

Alakulpin opukseen kannattaa tutustua.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

            Tervehdys kaikille

Concorde kävi Rovaniemellä kaikkiaan 47 kertaa

ja Ivalossa kaksi kertaa.

 

Satuin olemaan joulupäivänä 1984  kuljettamassa

Concorden matkustajia.

Kaksi linja-autoa riitti siihen .

Ajoimme poliisiauton perässä  , ruuhka oli valtava

Jonon toinen pää oli lentokentällä ja toinen kaupungissa.

Vettä satoi ja paikat olivat liukkaita.

 

                    Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Francen  Concorden, F-BVFB, Ivalon käynneistä v.1997 ja 1998 on lyhyt juttu ja kuva.

 

Markku

 

Muistan nuo molemmat vierailut. Ensimmäisen vierailun aikana lentokentälle oli tullut satoja kyläläisiä ihmettelemään Concordea, kun sitä oli paikallislehdessä rummutettu. Muistan senkin, kun oltiin isän kanssa kiitotien päässä seuraamassa Concorden lähtöä. Oli siinä meteliä! Toisella vierailulla oltiin kiitotien päässä seuraamassa laskua.

 

Kuva ensimmäiseltä vierailulta. Toinen vierailu.

 

Concorden piti tulla käymään myöhemminkin, mutta lennot peruutettiin muutamia päiviä ennen lentoa. Taisi olla juuri tuo vuosi 2000, kun onnettomuuskin tapahtui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Concordessa ei ole APU-voimalaitetta vaikka senkin moottorit käynnistetään paineilmakäynnistimellä. Tarvitaan maa-APU ja letkuyhteys koneen pneumatiikkajärjestelmään.

 

On vanha kirjoitus, mutta viime kesänä Duxfordissa mietin, että mitähän nuo mittarit tuolla yli kolmen metrin korkeudessa moottorin kyljessä olevan luukun takana kertovat. Nyt tuo taisi itsestään selvitä.

 

concorde_01.jpg.39c688210387926ac5ec1facfec0c6d3.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään