Marko Tolvanen

Pienkonelentelyä Floridassa, Lantanan kentältä (pokkarikuvia)

27 viestiä aiheessa

Tuli tuossa sitten pyörähdettyä lomalla Floridassa ja lentämäänhän sitä piti tietysti päästä sielläkin, kuvien taso vähän sitä sun tätä mutta laitetaan nyt kuitenkin.

 

Lähtökenttänä toimi Palm Beach Countyn Lantanan kenttä (lentokoulu Palm Beach Flight Training, jossa harjoittelemassa oli käynyt myös muuan Mohammed Atta)

[ attachment removed / expired ]

 

Kentällä ei ollut tuttua "Natoaitaa" estämässä platalle pääsyä.

[ attachment removed / expired ]

 

Yleiskuvaa platalta, paikalla oli myös ilimalaeva jolla joku paikallinen pörräili illan tultua.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneita oli laidasta laitaan, kuten tämä kivannäköinen:

[ attachment removed / expired ]

 

Paipperikin nökötti ruudussa:

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten ottamaan vesibensoja, kulkupelinä C182 (N21326)

[ attachment removed / expired ]

 

Laitetaan mittaritkin tulille niin nähdään missä mennään ja miten:

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten ollaankin jo nousussa:

[ attachment removed / expired ]

 

Kenttä on suhteellisen lähellä rantaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Kivat maisemat varmaan hotellinkin parvekkeelta.

[ attachment removed / expired ]

 

Kolopalloakin näköjään harrastetaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Näköjään kaikki haluavat asua veden lähellä, ihan sama kuinka lähellä naapuri asuu :)

[ attachment removed / expired ]

 

Katsotaampa välillä mitä mittarit sanovat (harmi kun epäonnistui noin pahasti)

[ attachment removed / expired ]

 

Taustalla pilkottaa jokin pieni suonsilmäke (Everglades) jossa kuulema saattaa vaikka allikaattori purasta, jos joutuu

tekemään kaputin:

[ attachment removed / expired ]

 

No katsotaampa sitten pakkolaskupaikka valmiiksi, hmm...mahtuskohan 182:nen tuonne?

[ attachment removed / expired ]

 

Käydään nyt katsomassa suota vähän lähempää kuitenkin.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten toisena päivänä toinen kesna alle (C206 turpo N6241B):

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Lopuksi vielä tunnistustehtävä, kun en itse tiedä tyyppiä, kertokaa viisaammat?

[ attachment removed / expired ]

 

That's all, toivottavasti piditte.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ihan kivan selkeät nuo G1000:t kyllä ovat. Tuossa 206.ssa oli vielä hieno lisäkilke kun aina välillä radiosta kuului "traffic, traffic eleven o'clock, same altitude" olipa suhteellisen helppo paikallistaa missä se toinen kone on!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä on kyllä avioniikat nuissa Keffnoissa kohdillaan  :thmbup: Liekö Suomessa ainuttakaan G1000-varustettua lentolaitetta?

 

Eiköös siinä MSD-Diamondissa ollu moiset ainakin. Ja lisääkin taitaa olla isomman Kesnan ohjaamon mukana tuloillaan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköös siinä MSD-Diamondissa ollu moiset ainakin. Ja lisääkin taitaa olla isomman Kesnan ohjaamon mukana tuloillaan.

 

-A-

 

Taitaa myös lappeen rantalaisten DA-40D OH-TDIssä olla G1000.

 

t. Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa myös lappeen rantalaisten DA-40D OH-TDIssä olla G1000.

 

t. Juha

Joo, siinä on tosiaan G1000 - lasiohjaamo. Mutta eikö Polyteknikkojen ilmailukerhon Diamondissa ole G1000:ta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, siinä on tosiaan G1000 - lasiohjaamo. Mutta eikö Polyteknikkojen ilmailukerhon Diamondissa ole G1000:ta?

 

Ei ole OH-DDS:ä eikä ollut OH-FDA:ssa. Höyrymittarit ja tuplana GNS430.

 

t. Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö Suomessa ainuttakaan G1000-varustettua lentolaitetta?

 

Edellä mainittujen lisäksi toki molemmat DA42:t , sts ja rsh.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköös siinä MSD-Diamondissa ollu moiset ainakin. Ja lisääkin taitaa olla isomman Kesnan ohjaamon mukana tuloillaan.

 

-A-

 

Jep, huhtikuun alussa maahan saapuvan SLK:n Grand Caravanin OH-DZF:n avioniikka on G1000, kahdella PFD:llä ja yhdellä MFD:llä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä on kyllä avioniikat nuissa Keffnoissa kohdillaan  :thmbup: Liekö Suomessa ainuttakaan G1000-varustettua lentolaitetta?

No mikä h******n autuus jossain kee-tonnissa nyt sitten niin ehdottomasti voisi olla,kun yleisilmailusta kumminkin puhutaan? Mikä on harraste-lentämisen pohjimmainen tarkoitus,mitä siltä haetaan,odotetaan? Siis liikuskella linnun lailla taivaan sinessä,kotikylän päällä tai siirtyä paikasta A paikkaan B ja C !! Ei siinä kaiken ylimpänä voi olla joku tanan klasipaneeli ja mites se yleensä on toimintavarmuus ja korjaamokulut 10-15v.jälkeen? Ai niin,sitähän ei kukaan vielä tiedäkään. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...mites se yleensä on toimintavarmuus ja korjaamokulut 10-15v.jälkeen? Ai niin,sitähän ei kukaan vielä tiedäkään. ;)

 

Näin se on! Perinteisestä avioniikasta sen sijaan jo on rutkasti käyttökokemuksia ja tiedetään sen olevan a) epävarmaa b) epäluotettavaa c) epätarkkaa ja kaiken lisäksi vielä kallista ylläpitää.

 

Terveisin,

 

Harri  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mikä h******n autuus jossain kee-tonnissa nyt sitten niin ehdottomasti voisi olla,kun yleisilmailusta kumminkin puhutaan? Mikä on harraste-lentämisen pohjimmainen tarkoitus,mitä siltä haetaan,odotetaan? Siis liikuskella linnun lailla taivaan sinessä,kotikylän päällä tai siirtyä paikasta A paikkaan B ja C !! Ei siinä kaiken ylimpänä voi olla joku tanan klasipaneeli ja mites se yleensä on toimintavarmuus ja korjaamokulut 10-15v.jälkeen? Ai niin,sitähän ei kukaan vielä tiedäkään. ;)

Samanlaista vastustelua on varmasti ollut silloin kun lentokoneisiin tuli radionavigaatiolaitteet(VOR, VOR/DME, ADF) ja hyrrät tavallisten kellon, kompassin ja kartan seuraksi. Nykyään nekin ovat lähes jokaisen lentokoneen(oli VFR tai IFR) vakiovarusteita. Eihän niitäkään tavallinen omaksi ilokseen lentävä VFR-lentäjä tarvitse periaatteessa mihinkään mutta ne ovat kuitenkin hyvä apuväline lennolla ja niiden käyttöä opetetaan myös PPL-kurssilla. Lasiohjaamo tuo myös paljon apuvälineitä VFR-lentäjälle myös senkin takia että näytöt ovat erittäin tarkkoja verrattuna pelkkiin hyrriin koska lasiohjaamon sisällä on usein inertiajärjestelmä. Silti en väitä että lasiohjaamo pitäisi löytyä joka lentokoneesta, hyvä kun on vielä paljon perinteisillä mittareilla varustettuja koneita sillä ainakin kurssilla on hyvä oppia niiden käyttö. Mutta maailma muuttuu ja lentokoneet sen mukana, esim. Cessnalta ei enää uusia koneita saa muuten kuin lasiohjaamolla varustettuna. Niin kuin sanoinkin niin en itse myöskään ole mikään lasiohjaamoiden kannattaja vaan mieluusti lennän konetta ihan perinteisillä mittareilla, mutta kun on siinä vaiheessa että niiden höyrymittareiden käyttöön alkaa kyllästyä niin silloin on mukava opetella jotain uutta ja lentää lasiohjaamolla varustettua konetta. 30 vuoden päästä varmaan suurin osa lentokoneista on jo lasiohjaamoilla varustettuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samanlaista vastustelua on varmasti ollut silloin kun lentokoneisiin tuli radionavigaatiolaitteet(VOR, VOR/DME, ADF) ja hyrrät tavallisten kellon, kompassin ja kartan seuraksi. Nykyään nekin ovat lähes jokaisen lentokoneen(oli VFR tai IFR) vakiovarusteita. Eihän niitäkään tavallinen omaksi ilokseen lentävä VFR-lentäjä tarvitse periaatteessa mihinkään mutta ne ovat kuitenkin hyvä apuväline lennolla ja niiden käyttöä opetetaan myös PPL-kurssilla. Lasiohjaamo tuo myös paljon apuvälineitä VFR-lentäjälle myös senkin takia että näytöt ovat erittäin tarkkoja verrattuna pelkkiin hyrriin koska lasiohjaamon sisällä on usein inertiajärjestelmä. Silti en väitä että lasiohjaamo pitäisi löytyä joka lentokoneesta, hyvä kun on vielä paljon perinteisillä mittareilla varustettuja koneita sillä ainakin kurssilla on hyvä oppia niiden käyttö. Mutta maailma muuttuu ja lentokoneet sen mukana, esim. Cessnalta ei enää uusia koneita saa muuten kuin lasiohjaamolla varustettuna. Niin kuin sanoinkin niin en itse myöskään ole mikään lasiohjaamoiden kannattaja vaan mieluusti lennän konetta ihan perinteisillä mittareilla, mutta kun on siinä vaiheessa että niiden höyrymittareiden käyttöön alkaa kyllästyä niin silloin on mukava opetella jotain uutta ja lentää lasiohjaamolla varustettua konetta. 30 vuoden päästä varmaan suurin osa lentokoneista on jo lasiohjaamoilla varustettuja.

Oletan,että ao.suunnistusapuvälineet on tuolloin aplodien saattelemana otettu vastaan,aikana jolloin todelliset lentäjä-ässät operoivat,vain kartalla ja kompassilla! Mutta enempää ei viitsi arvuutella,kun on ohrantähkässä huojunut tuohon aikaan,jos sieläkään!! Väitän kuitenkin,että VOR ja ADF ovat olleet vuosikymmenten saatossa lähes puhki käytetyt! Ehkä se kepsin luotettavuus alkaa olla jo lähes 99%?? Kuitenkin kummasti rauhoittaa varsinkin yölennolla kun siinä gps:n ohella on myös VOR viritettynä ja miksei myös paljon naurettu ADF !! Niin,30 vuoden kuluttua ei enää montaa "höyrypaneeli"konetta löydy platalta,mutta mun medicaalissa ei onneksi oo virtaa tuolloin enää ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletan,että ao.suunnistusapuvälineet on tuolloin aplodien saattelemana otettu vastaan,aikana jolloin todelliset lentäjä-ässät operoivat,vain kartalla ja kompassilla! Mutta enempää ei viitsi arvuutella,kun on ohrantähkässä huojunut tuohon aikaan,jos sieläkään!! Väitän kuitenkin,että VOR ja ADF ovat olleet vuosikymmenten saatossa lähes puhki käytetyt! Ehkä se kepsin luotettavuus alkaa olla jo lähes 99%?? Kuitenkin kummasti rauhoittaa varsinkin yölennolla kun siinä gps:n ohella on myös VOR viritettynä ja miksei myös paljon naurettu ADF !! Niin,30 vuoden kuluttua ei enää montaa "höyrypaneeli"konetta löydy platalta,mutta mun medicaalissa ei onneksi oo virtaa tuolloin enää ;D

Niin varmaan nuo Vorrit ja ADF:t on silloin otettu aplodein vastaan ainakin ammatikseen lentävien ifr-pilottien toimesta mutta omaksi ilokseen näkö-olosuhteissa lentäneet eivät välttämättä ole niitä silloin niin kaipailleet kun ovat hyvin pärjänneet kartalla ja kompassilla. Tai no mistäs sitä itsekään tiedän kun en ole elänyt silloin, mutta luulisin että näin on. Eihän noita Vorria ym. vfr-lennolla välttämättä edes tarvittaisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletan,että ao.suunnistusapuvälineet on tuolloin aplodien saattelemana otettu vastaan,aikana jolloin todelliset lentäjä-ässät operoivat,vain kartalla ja kompassilla! Mutta enempää ei viitsi arvuutella,kun on ohrantähkässä huojunut tuohon aikaan,jos sieläkään!! Väitän kuitenkin,että VOR ja ADF ovat olleet vuosikymmenten saatossa lähes puhki käytetyt! Ehkä se kepsin luotettavuus alkaa olla jo lähes 99%?? Kuitenkin kummasti rauhoittaa varsinkin yölennolla kun siinä gps:n ohella on myös VOR viritettynä ja miksei myös paljon naurettu ADF !! Niin,30 vuoden kuluttua ei enää montaa "höyrypaneeli"konetta löydy platalta,mutta mun medicaalissa ei onneksi oo virtaa tuolloin enää ;D

Mikä estää virittämstä sitä VORia/ADF:ää siinä G1000:ssa sen enempää kuin peltipaneelilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin varmaan nuo Vorrit ja ADF:t on silloin otettu aplodein vastaan ainakin ammatikseen lentävien ifr-pilottien toimesta mutta omaksi ilokseen näkö-olosuhteissa lentäneet eivät välttämättä ole niitä silloin niin kaipailleet kun ovat hyvin pärjänneet kartalla ja kompassilla. Tai no mistäs sitä itsekään tiedän kun en ole elänyt silloin, mutta luulisin että näin on. Eihän noita Vorria ym. vfr-lennolla välttämättä edes tarvittaisi.

 

Tuota, kyllä kait ADF:ää käytetään "maakunnissa" ihan yleisesti apuvälineenä VFR-lentämisessäkin. Ja olisihan se nyt tyhmää olla käyttämättä  ::)

Mikä estää virittämstä sitä VORia/ADF:ää siinä G1000:ssa sen enempää kuin peltipaneelilla?

 

Esim. se, jos sitä ei ole? Mun käsittääkseni esim. ADF:ää ei ole G1000:ssa vakiona, vaan se on lisävaruste, joka pitää ostaessa erikseen "ruksata listaan". Vaikka voin toki olla väärässäkin. Tällainen mielikuva mulla kuitenkin on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tässä ihan Lantanan lähellä sijaitse se kuuluisa suomi kommuuni, Lake Worthissa.

Muistelisin vaan että sellainen sielä Palm Beachin piirikunnan alueella on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tässä ihan Lantanan lähellä sijaitse se kuuluisa suomi kommuuni, Lake Worthissa.

Muistelisin vaan että sellainen sielä Palm Beachin piirikunnan alueella on.

Joo,siinähähän se suomalaisyhteisö on West Palm Beachin ja Boynton Beachin välimailla,keskuspaikkana tosiaan Lake Worth,jossa pelkästään on muistaakseni 10.000 suomalaista enemmän tai vähemmän vakinaisesti. Kelpaahan siellä,aina kesä ja tornadotkin ovat viime aikoina sopivasti kylän kiertäneet!

  Muutaman kerran on myös tullut Lantanassa ilmailua harrastettua.Onhan siellä peltiä ja kuttaperkaa ilmatilassa vähän eri tahtiin kun meilläpäin,vilkkaita kenttiä 10 mailin välein! Mukavia lomapäiviä vaan sinne suuntaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla