Jarmo Karvinen

Aika lentää - kuvagallerissa Aeron ja Finnairin 85-vuotista historiaa

12 viestiä aiheessa

Tekniikka&Talous -lehden nettisivuilta löytyy kuvagalleria Aeron ja Finnairin 85-vuotiselta taipaleelta.

 

"Suomalainen reittilentoliikenne alkoi 85 vuotta sitten 20. maaliskuuta. Sen aloitti Aero Oy, nykyinen Finnair, maailman kuudenneksi vanhin yhä toimiva lentoyhtiö. Tekniikka&Talouden kuvaraportti kertoo startin kunniaksi kaupallisen suomalaisen ilmaliikenteen ensimmäisistä vuosikymmenistä"

 

http://www.tekniikkatalous.fi/kuvaraportit/article256563.ece

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Suomalainen reittilentoliikenne alkoi 85 vuotta sitten 20. maaliskuuta. Sen aloitti Aero Oy, nykyinen Finnair, maailman kuudenneksi vanhin yhä toimiva lentoyhtiö.

 

Muuten hyvä, mutta väärä tieto.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martti, minkälainen lento on luokittelussasi "liikennelento"?

Mikä ero on reittilennolla, liikelennolla tai taksilennolla?

Kuinka monta matkustajapaikkaa koneessa on pitänyt olla että se on matkustajakone tai liikennelentokone?

Montako kertaa samaa reittiä on pitänyt lentää ennalta julkaistun aikataulun mukaan, jotta voidaan käyttää termiä säännöllinen reittiliikenne?

 

Oma kantani niiden tietojen valossa mitä olen muualta lukenut, on että ennen kevättä 1924 ei tosiasiassa voida puhua aikataulun mukaisesta reittiliikenteestä sellaisella kalustolla, jolla on voitu kuljettaa useita matkustajia samanaikaisesti.

 

Pelkkä yhtiökirja ei tee toimivaa lentoyhtiötä.

Kaksi tai kolmipaikkainen sotilas- tai urheilukone ei ole liikennelentokone.

Sellainen lentotoiminta, jolla ei ole säännöllistä luonnetta ei ole reittiliikennettä, vaikka sellaiseen olisi ollutkin rehellinen aikomus.

Muutama lento kahden kohteen välillä ei ole säännöllistä reittilentotoimintaa.

 

jk

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkimuksissani huomasin, että Ilmailuliikenteestä ja Lento-Osakeyhtiöstä oli kirjoitettu yhteensä vain noin 200 - 300 sanaa. Ainoastaan John Wegg oli tutkinut asiaa enemmän, mutta yksityiskohtiin menemättä. Minulla ei ole juuri nyt käsillä muistiinpanojani, mutta kerron mielelläni asiasta lisää. Tässä kuitenkin muutama sana asian selventämiseksi.

 

Kaksi tai kolmipaikkainen sotilas- tai urheilukone ei ole liikennelentokone.

 

Ilmailuliikenteellä oli käytössään nelipaikkainen Junkers F 13 eli sama kuin Aerolla myöhemmin.

 

Sellainen lentotoiminta, jolla ei ole säännöllistä luonnetta ei ole reittiliikennettä, vaikka sellaiseen olisi ollutkin rehellinen aikomus.

Muutama lento kahden kohteen välillä ei ole säännöllistä reittilentotoimintaa.

 

Eesti Statistika määrittelee reittilennon seuraavasti: "Regular flight — a scheduled flight carried out under the valid air service license". Määritelmän mukaan mikä tahansa etukäteen ilmoitettu lento on reittilento. Matkustajan täytyy tilata ja maksaa taksilento etukäteen.

MSN Encarta: "regular flight as per timetable: a flight that takes place in accordance with an airline's published regular timetable, as opposed to a charter flight or special flight."

 

Ilmailuliikenne ja osin Lento-Osakeyhtiö lensivät lentoja näiden määritelmien mukaisesti joten minusta on selvä asia mikä tai mitkä oli(vat) Suomen ensimmäinen lentoyhtiö.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli noiden määritelmien mukaan kansainväliselle avaruusasemalle on aloitettu reittilennot koska lennoista on ilmoitettu etukäteen ja matkustaja on ne maksanut?

 

Arvaat varmaan että mielestäni olet venyttänyt käsitettä "säännöllinen reittiliikenne" (Suomalainen reittilentoliikenne ) aika pitkälle.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
a scheduled flight

 

Hei!

 

Scheduled flight on aikataulunmukainen lento. Jos kiistellyllä yhtiöllä oli reittiaikataulu edes päivän tarkkuudella niin se lensi reittilentoja, ei muuten. Takaisin aidalle istumaan.*

 

 

terv.

Kari

 

 

 

 

* Sitting on the fence ~ ei ole kummallakaan (riitelevällä) puolella, ei osaa päättää kumpi on oikein

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska turistimatkat avaruusasemalle ovat ilmeisesti määritelmän mukaan reittiliikennettä niin varmaan tamakin:

 

Yleisölennätystä Keljonjärven jäällä 1.4 klo 12 alkaen puolen tunnin välein. Etukäteismaksu 50 penniä

 

-> Martin määritelmän mukaan olemme ennakkoilmoituksella, -maksulla ja asiakkaalle annetulla kuitilla aloittaneet reittiliikenteen.

 

Mitähän sitten on ansiolentotoiminta? Sillekin varmaan löytyy uusia odottamattomia dimensioita.

 

jk

 

ps. kyseessä on keskustelupalsta. Tästä on riitely kaukana. Jokaisella, Martillakin, on oikeus mielipiteeseen. Mielipiteiden ei aina tarvitse olla samanlaisia.

 

Hypoteettisesti: jos esillä olleilla argumenteilla minulle tuodaan ilmailuhistorian seminaarityö tarkastettavaksi niin odotan säännöllisen reittiliikenteen määritelmään hieman lisää, ennen kuin se menee tarkastuksesta hyväksyttävästi läpi.

 

Aidalla istuskelu on näin hienona kevätpäivänä se oikea ratkaisu. Ainakin ruskettuu!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun on saatu luut kasaan, eli määritelmä toiminnasta niin tarvitsemme lihaa niiden ympärille eli mitä toiminta todellisuudessa oli.

 

Minkälaista toimintaa (tai säännöllistä toimintaa), Martti, löytämiesi dokumenttien mukaan harjoittivat

Suomen Ilmailuliikenne O/Y ja Flyg Aktiebolaget - Lento-Osakeyhtiö?

 

Oliko toiminta todellista vai jäikö se suunnittelun asteelle?

 

Montako lentoa lensivät?

Oletko löytänyt lentoaikatauluja tai vastaavia?

Millä kalustolla? Kuka tai mikä omisti?

Minkälaista kuormaa kuljettivat? Posti? Rahti? Matkustajat?

Oletko löytänyt matkustaja tai rahtiluetteloja tai lentolipun kantoja tai muuta vastaavaa?

Koska yhtiöiden toiminta alkoi ja loppui? Koska lentoliikenne alkoi ja loppui?

Onko loppumiselle löytynyt selitystä? Vararikko?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten hyvä, mutta väärä tieto.  ;)

 

Tästä aloitettiin...  ja tästä:

 

Odotan jännityksellä Martin esittämän arvoituksellisen jatkokertomuksen seuraavaa osaa... joka on virheetön.

 

Lopputulemana oli muutamia paikallislentoja pienellä sotilaskoneella, oikean matkustajakoneen (Eichlerin esittely ja siirtolento?), lento Räävelistä Helsinkiin sekä mahdollisia dokumentoimattomia satunnaisia lentoja suomessa, ja sen dokumentoimaton paluulento. Onko tämä siis suomalaista reittiliikennettä?

 

Edelleen 20.3.1924 tuntuu hyvin uskottavalta Suomalaisen reittiliikenteen aloitukselta.

 

jk

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään