Olli Luoma

Linde - Stuttgart cup 2009, kaasupallo (paljon kuvia)

12 viestiä aiheessa

Suuri ajattelija Harald Hirmuinen on todennut: elämä on pelkkää taistelua ja kärsimystä, mutta sekaan mahtuu aina joku huonokin päivä. En nyt sitten tiedä mihin osastoon reissumme osuu. Linde-Stuttgart cup lennettiin viime lauantaina. Juuri lauantaiksi osui hyvä sää. Tarkoituksemme oli lentää vähintään 24 tunnin lento. Huono sää kuitenkin vaani meitä ja päätimme laskeutua lauantai-iltana. Lentoaikaa tuli 10 tuntia ja matkaa kertyi Stuttgartista Münchenin liepeille lähes 300 km.

 

Tässä reissukuvia, olkaa hyvä. Osa kuvista on Jarmo Tuomisen ottamia.

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

 

 

Superfast Ferries kuljetti meidät turvallisesti Rostockiin, josta jatkoimme edelleen Augsburgiin

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Augsburgissa Balloonbau Wörnerin tehtaalla. Työn alla 6000 kuution ankkuripallon kuori.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Stuttgartissa lähtöpaikalle tuodaan vetyä. 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Finn Pearl on otettu paketista ja ryhdymme kiinnittämään sitä koriin.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Pallo on valmiina kaasutäyttöä varten.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Verkkopalloa täytetään

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pallot täytettiin illalla ja jätettiin yöksi pystyyn odottamaan aamuista lentoonlähtöä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tietokone antoi ennusteen lennon kulusta. Suomeen emme pääse. Suunnaksi tulee Itävalta. Korkeammalla suuntaa edelleen enemmän etelään.

[ attachment removed / expired ]

 

Ben Mattsson virittelee ELTiä

[ attachment removed / expired ]

 

Fin Pearl on noussut ilmaan

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Taivaalla

[ attachment removed / expired ]

 

Lentäjät:

Ben Mattsson

[ attachment removed / expired ]

 

Allekirjoittanut

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Beni on yhteydessä sateliittipuhelimella säähemmoihin maassa

[ attachment removed / expired ]

 

Korkealla (7000 - 8000 ft) oli lämmintä

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sähkön jakoboksi kertoo, että aurinkopaneelimme tuottaa sähköä enemmän kuin kulutamme.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Isänmaa vaatii meiltä kaiken, mutta me annamme enemmän (Pahkasika)

[ attachment removed / expired ]

 

Kaupunki Stuttgartin ja Münchenin välillä

[ attachment removed / expired ]

 

Korissa on myös makuutila.

[ attachment removed / expired ]

 

Jalat työnnetään pussiin korin ulkopuolelle

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Laskeutumispaikalta ei ole kuvia. Parin päivän päästä lähdimme Stuttgartista kotia kohden, Wolfsburgin kautta.

[ attachment removed / expired ]

 

Jälleen merellä

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Takaisin lähtöpisteessä, Töölön Kiinteistöpalvelun varastolla.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Säätilasta viis mutta mahtavia kuvia olet jälleen laittanut  :thmbup:. Kiitos!

 

 

Kaija

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta (ja utelaisuudestakin) kysyn, mitä tuon pallon täyttö kustantaa ?

 

Niin ja siksi toisekseen tietämättömänä ( taas ) täytyy kysyä että siis todellako vetyä eikä heliumia?? Taitaa palaa "tupakointi kielletty" merkkivalot tuollakin lennolla koko ajan?

 

Herr Mattsonilla todella asialliset varusteet Halcyonin kulmalaseja myöten  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

Kyllä se on hinta, joka aika pitkälle ratkaisee tuon vedyn käytön. Tuhat kuutiota vetyä maksaa tankkauspaikasta riippuen 250 eurosta (suoraan tehtaasta) reiluun tuhanteen euroon (pitkät maantiekuljetukset). Heliumin hinta on todella monikertainen vetyyn verrattuna ja sen lisäksi sen nostokyky on vetyä heikompi.

 

Vety ei niinkään ole vaarallista ilmassa. Jotkut vanhat pilotit jopa tupakoivat korissa (en ole riittävän vanha, jotta antaisin moiseen luvan piloteeraamassani pallossa). Vaara on maakäsittelyssä. Kun tyynellä säällä laskeudutaan, on pallon tyhjentämisessä oltava tarkkana. Jotta kaasu saadaan ulos kuoresta, on kuorta "löyhytettävä". Tällöin venttiilin luona ei saa olla mitään, mikä aiheuttaisi kipinää. Myös platinakorut on ehdottomasti kielletty. Ne toimivat detonaattorina vedyn ja ilman kanssa.

 

Benin asustus sai ansaitsemansa huomion tapahtumassa.

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Aika kova juttu suomalainen kaasupallo! enpä olisi uskonut näkeväni tällaistä ikinä edes dikikuvissa. Vety on tietysti yleisempää kuin heliumi, mutta käytetäänkö missään päin maailmaa nostovoiman lähteenä vielä ns. kaupunkikaasua? joka joskus oli yleisempää kuin puhdas vety, tai nousisiko tuollainen pallo taivaalle pelkästään venäläisen metaanin voimalla?

 

T:topi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietämykseni mukaan tällä hetkellä ei käytetä muuta kuin vetyä ja heliumia. USAssa lennetään pääasiassa heliumilla. Sielläkin tällä hetkellä keskustellaan kovasti vedyllä lentämisestä, koska heliumin hinta on noussut pilviin. Jenkkien on halvempaa lentää vuorokoneella Saksaan lentämään vedyllä, kuin lentää kotimaassa heliumilla. Kyllä vedyllä lennetään jonkin verran USAssakin. Viime vuotisessa Grodon Bennet kisassa Albuquerquessa pystyi valitsemaan heliumin ja vedyn välillä.

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin niin, että kuumailmapalloissa reissun pituutta rajoittaa polttoaineen määrä, kaasupalloissa taas painolastin määrä (jos pallo lähtee tulemaan vauhdilla alas ja ballasti on lopussa, niin voivoi!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

Kuumailmapallossa nosto perustuu lämpötilaeroon, lämmin ilma on kevyempää kuin kylmä. Kaasupallossa noste perustuu ilmaa kevyemmän kaasun nosteeseen.

Kuumailmapallossa ilma viilenee jatkuvasti kuoren sisällä ja tämän vuoksi ilmaa sisällä on lämmitettävä hyvinkin usein Tämä taas tarkoittaa sitä, että lentoaika määräytyy mukaan saatavan polttoaineen mukaan. Suomessa pisimmät kuumailmapallolennot ovat olleet 9 tunnin mittaisia.

Kaasupallossa kaasu pysyy hyvin kuoren siällä, laajentuessaan ylöspäin mentäessä se tietysti pursuaa ulos tai kun venttiilistä pallon yläosassa päästetään kaasua ulos. Koska kaasu pysyy hyvin pallossa sisällä, lentoajat voivat olla paljon pidempiä kuumailmapalloihin verrattuna. Pisimmät kaasupallolennot ovat mitaltaa 70 - 90 tuntia. Kaasupallossa korkeutta säädellään hiekkaa pois heittämällä ja kaasua vähentämällä.

 

On olemassa myös ns. Rozier-pallo. Tämä on kaasupallon ja kuumailmapallon yhdistelmä. Yksinkertaistettuna päivällä noustaan haluttuun lentokorkeuteen ja kun yöllä aurinko ei lämmitä pallon kuorta, se lähtee vajoamaan. Tällöin kuumalla ilmalla lämmitetään kaasua. Kaasuna käytetään Rozier-pallossa heliumia. Rozier-pallolla voidaan lentää pitkiä aikoja. Maailmanympärilennot on tehty tuollaisella Rozier-pallolla. Bertrand Piccard ja Brian Jones olivat ilmassa kolme viiikkoa matkatessaan ensimmäisinä maailman ympäri vuonna 1999.

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L  

 

EDIT: Juha jo kerkesi vastaamaan samalla kun kirjoittelin vastausta  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla