Guest filatelia

Junkers 52 (sampo) OH-ALK

6 viestiä aiheessa

Minulla on kyseisen koneen mereenputoamisesta säilynyt osin veden turmelema kirje, joka on varustettu kolmikielisin tekstein: Lähetys vahingoittunut lento-onnettomuudessa. Olen etsinyt Googlen kautta artikkelia, josta saisin tietoa onnettomuudesta, mutta ainoa mitä löysin on Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden sisällysluettelo vuodelta 1994. Kyseisessä lehdessä näkyy olleen artikkeli tästä tapahtumasta. Jos joku osaa neuvoa minulle linkin, josta tietoa saisin, olisin kiitollinen. Kyseinen kirjekuori on kokoelmassani ja haluaisin sille tapahtumasta kertovan kuvatekstin. Minulla on myös kaksi muuta lento-onnettomuudesta pelastettua kirjettä, toinen KLM yhtiön Kööpenhaminassa 1947 sattuneesta DC 3 koneen maahansyöksystä, josta löysin useita artikkeleita netin kautta, joten se on kunnossa. Kolmas kuori on Tukholman ja Malmön välillä 6.7.1934 tapahtunut turma, josta en siitäkään vielä ole artikkelia löytänyt.  Koska itse olen filatelian harrastaja, on tämä ilmailuhistoria minulle täysin vieras alue. Ajattelin siksi kääntyä teidän alan asiantuntijoiden puoleen, josko näin saisin tietoa tapahtuneista. Etukäteen kiittäen, Seppo Evinsalo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia nopeasta vinkistä. Sieltähän se tarvittava tieto löytyi tuohon Sampo koneen turmaan. Vielä jos joku pystyy kertomaan tuon toisen turman koneen ja jotain itse tapahtumasta on kaksi kohdetta kokoelmassani saanut selittävän kuvatekstin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuosta Ruotsin puolella sattuneesta löytyy tietoa Sff eli Svenskt flyghistoriskt forum sivustolta.

Arkistoon pääset ainoastaan liittymällä seuraan, kysellä voit suoraan tuolta sivustolta, vaatii tosin kirjautumisen.Arkisto heillä tosi laaja sisältäen tuhansia kuvia selostuksineen.

t:aw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia nopeasta vinkistä. Sieltähän se tarvittava tieto löytyi tuohon Sampo koneen turmaan. Vielä jos joku pystyy kertomaan tuon toisen turman koneen ja jotain itse tapahtumasta on kaksi kohdetta kokoelmassani saanut selittävän kuvatekstin

 

Vähän lisätietoa tuosta OH-ALK "Sampon" tapauksesta vielä. Koneen ohjaajana tuolla melko dramaattisella lennolla oli lentomestari Karl Valter "Markki" Westermark, syntynyt 31.3.1913 Vähässäkyrössä.

 

Vuonna 1937 Valter Westermark kunnostautui purjelentäjänä saavuttaen Suomen ennätyksenkin aikalennossa.

Westermark tuli Aerolle lentäjäksi 1.3.1938, lensi Aerossa kaikkiaan kunnioitettavat 642 200 km, sotavuodet Ilmavoimissa, ja jo Talvisodan alkaessa hän oli Ilmavoimien palveluksessa pommituslentäjänä Lentolaivue 44:ssä. Kersantti Westermarkin ohjaama Bristol Blenheim BL-113 ammuttiin alas venäläisen hävittäjäkoneen toimesta Laatokalla 18.2.1940. Hän onnistui pelastautumaan laskuvarjolla muun miehistön saadessa surmansa maahansyöksyssä. Sitten oli toinen kiperä tapaus, eli  tämä "Sampon" pakkolasku 7.11.1941 Taivassalon Hakkeenpään edustalle Turun saaristossa. Aero Oy:n lentäjät palvelivat vuoroin siviili-, vuoroin sotilastarpeita, niin Westermarkkikin. Syynä oli monimoottoriohjaajapula Jatkosodan alussa, mutta reittilennot pyrittiin kuitenkin hoitamaan näin. Hän meni Aero Oy:ltä ruotsalaisen ABA:n palvelukseen "liisattuna" 31.7.1945. Hän jäi sittemmin tiettävästi ABA:n palvelukseen ja Ruotsiin asumaan pysyvästi, jonka kansalaisuuden hän sai 22.12.1950. Westermark lensi ABA/SAS:lla 2.8.45-15.8.58, sen jälkeen Svensk Flygtjänst 1958, Transair Sweden Ab lentokapteeni 1959, Loadair Ab Flygchef/Flygkapten 1962. Kokonaislentotuntimäärä 19000 h. Hän kuoli 16.3.1990.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään