Tumi Hämäläinen

Historiallisia kysymyksiä

36 viestiä aiheessa

Tässä kuvaa Pyryn ohjaamosta.

 

[ attachment removed / expired ]

                    Porin kentällä kaatunut Pyry.

 

[ attachment removed / expired ]

                     Sama käännettynä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko varmaa tietoa?

 

Kuule, jos Jounilta tulee vastaus, että "Pyryltä näyttää", se ei ole TÄYSIN varmaa. Jos Jouni olisi ehdottoman varma asiasta, sieltä tulisi tyyppi, rekisterinumero, paikka, aika, valmistusnumero...........

 

T: Tomppa 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuule, jos Jounilta tulee vastaus, että "Pyryltä näyttää", se ei ole TÄYSIN varmaa. Jos Jouni olisi ehdottoman varma asiasta, sieltä tulisi tyyppi, rekisterinumero, paikka, aika, valmistusnumero...........

T: Tomppa 8)

Jos Jouni ja muut ei oo täysin varmoja niin pienen poikkitieteellisen kirjakokoelmani kirjosta löytyneisiin kuviin veraamisen jälkeen voin sanoa että tuo on 100% varmasti Pyryn etuohjaamo.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä siis lienee Pyry, koska asiantuntijat niin ilmaisevat.

 

Tässä lienee juuri tuollainen konetyyppi, pienoisen kaputin jälkeen:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tarkkaa tietoa kuvan ottamispaikasta ja ajankohdasta ei ole, sillä appiukko palveli aikoinaan Utissa, Luonetjärvellä ja Kauhavalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli kuvasta saa selvää kyseessä on VL Pyry I  PY-19. Kirjoista lunttaamalla selviää, että tuolla koneyksilöllä on tehty useampikin kaputti ja ”mahalaku”:

Rikkoutui 16.1.1946 Kauhavalla moottorihäiriön aiheuttamassa startissa ja 15.9.1948 sakkalaskussa Kauhavalla. HävLv 13 riveissä Porissa 2.5.1955  potkurin lapa irtosi ja pakkolaskussa meni mahalleen ja vielä kerran Kauhavalla 17.8.1956 moottori pysähtyi ja pakkolasku pellolle mahalleen. Tuosta koneen näyttäs olevan vanha musta-vihreä ”sotamaalaus” joka käskettiin korvata v.1947 vihreä-oranssi maalauksella joten kyseessä  lie jompikumpi noista 40-luvun kaputeista? Miten nuo, Tumi, passais appiukkos Kahavalla palveluun?

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä siis lienee Pyry, koska asiantuntijat niin ilmaisevat.

 

Jätä jo hyvä ihminen ehdollisuus pois lauseista... Se on Pyry

 

[ attachment removed / expired ]

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jätä jo hyvä ihminen ehdollisuus pois lauseista... Se on Pyry

 

Suo, Juha, anteeksi "ehdollisuuteni". Uskonhan minä. Se lienee... korjaan, on Pyry.  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli kuvasta saa selvää kyseessä on VL Pyry I  PY-19. Kirjoista lunttaamalla selviää, että tuolla koneyksilöllä on tehty useampikin kaputti ja ”mahalaku”:

Rikkoutui 16.1.1946 Kauhavalla moottorihäiriön aiheuttamassa startissa ja 15.9.1948 sakkalaskussa Kauhavalla. HävLv 13 riveissä Porissa 2.5.1955  potkurin lapa irtosi ja pakkolaskussa meni mahalleen ja vielä kerran Kauhavalla 17.8.1956 moottori pysähtyi ja pakkolasku pellolle mahalleen. Tuosta koneen näyttäs olevan vanha musta-vihreä ”sotamaalaus” joka käskettiin korvata v.1947 vihreä-oranssi maalauksella joten kyseessä  lie jompikumpi noista 40-luvun kaputeista? Miten nuo, Tumi, passais appiukkos Kahavalla palveluun?

Markku

 

Appiukko ei ollut palveluksessa enää 50-luvulla, joten tuo lienee vuoden 1948 kolarista.

 

Jos tuossa kuvassa on "vanha" sotamaalaus, niin minkä värinen tuo etukoppa oli? Se näyttää kuitenkin ihan eriväriseltä kuin muu kone.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Appiukko ei ollut palveluksessa enää 50-luvulla, joten tuo lienee vuoden 1948 kolarista.

 

Jos tuossa kuvassa on "vanha" sotamaalaus, niin minkä värinen tuo etukoppa oli? Se näyttää kuitenkin ihan eriväriseltä kuin muu kone.

 

Eräs kirjallinen lähde väitti jotta tuo nokka oli oranssi

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo mittari kuulan vieressä taitaa olla ns. mehulasi, joka kertoo nokan asennon horisontin suhteen. Variometri se ei kai ole, vaikka asteikon päissä lukeekin nousee ja laskee.

Mitähän varten nuo mehulasit ovat jääneet pois käytöstä? Ainakin hyvin halpa ja yksinkertainen mittarihan se on, ja kertoo esim. pilvilennossa koneen asennon muutoksista nopeammin kuin nopeusmittari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelenpa tässä, että lentelipä joskus Pyryjä Parolankin kentällä.  :-[

 

Sukulaiseni, Seppo Relanderkin "pysäköi" sen kerran pusikkoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää historiallisia kysymyksiä: missähän ja milloin tämä Pyry - kai tämä Pyry on - on katkaissut pyrstönsä ja vähän muutakin?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää historiallisia kysymyksiä: missähän ja milloin tämä Pyry - kai tämä Pyry on - on katkaissut pyrstönsä ja vähän muutakin?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Fokkerihan tuo näyttäisi olevan.  Ja kokardista päätellen sodan jälkeen. EDIT Ja pelloista päätellen Kauhavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Waspi-Fokkeri, tarkemmin sanoen. Vaihtoehtoja voisivat olla:

FR-122 26.09.46 moottorihäiriö startissa, korpr. Torsti Tallgren

FR-123 11.09.48 sakkasi laskussa kapt. Lauri Pekuri

FR-154 05.08.47 rikkoutui laskussa opp. Y.Tuomikoski menehtyi

FR-167 06.12.46 vaurioitui laskussa korpr. E.Pullinen

FR-171 30.07.48 vaurioitui laskussa kad. J.Antikainen

 

4. ensimmäistä ovat IV-sarjaa, viimeinen V-sarjaa. Äkkipäätä en osaa/muista sanoa oliko näillä sarjoilla tunnistettavia eroja. FR-167:n kaputti lienee epätodennäköinen vuodenajan takia.

 

Eh... tunnushan näkyy osittain... FR-12x

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin että myös FR-154 voidaan sulkea pois laskuista, mikäli pilotilla on ollut vyöt kiinni, on paljon mahdollista että tuosta kävelty pois omin jaloin..

 

Edit: ja vekkikohdassa ykkösen jälkeen näkyvän numeron yläkaari kertoo että se on joko 2 tai 3, eli ei FR154, FR-167 tai FR-171.

 

Edit2: Ilmeisen selvä kakkonen sanoisin..

 

[ attachment removed / expired ]

 

Edit3: "Lentäessäni Fokkerilla onnistuin hajottamaan sen perusteellisesti. Laskussa kentän pinta petti pyörän alla, jolloin kone lähti pyörimään kärrynpyöränä. Koneesta katkesi ensin oikea siipi puolesta välistä. Sitten kone putosi pyrstölleen, jolloin takarunko meni kasaan ohjaamoa myöten. Vasen taso katkesi tyveä myöten ja lopulta kone pysähtyi nokalleen kolmilapaisen potkurin päälle. Kaikki tapahtui niin pehmeästi etten saanut kaputissa minkäänlaista kolhua" .. "Tutkijalautakunta totesi koneen laskutelineessä sodanaikaisen luodin osuman ja vanhan murtuman alun, joka oli osaltaan heikentänyt telineen lujuutta" Lauri Pekuri, Hävittäjälentäjä, toinen painos, s 244.

Siipien vaurioita lukuunottamatta täydellisen sopiva kuvaus, ja siipien vauriot ovat saattaneet kasvaa korkoa vuosien saatossa, mikä on ihan normaalia. Vielä epävarma kumpiko FR-12X. Sinänsä mielenkiitoista on se että tuossa ei sakata laskussa...  :)

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi toinenkin kuva, jossa kone on siirretty hallille. Taitaa olla samainen Fokker. Potkurien vauriot näyttäisivät samoilta, samoin oikean siiven tyvessä takareunassa oleva vekki. Myös pyrstön taitto vaikuttaa tismalleen samalta.

 

Oikea siipi ei kuitenkaan vaikuttaisi olevan keskeltä poikki, kuten Pekurin jutussa.

 

Saako tuosta numerosta lisää selvyyttä? Ja olisiko kuvassa nyt sitten itse Lauri Pekuri? Halli on sitten vissiin sieltä Kauhavalta?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään