Mikko Kukkanen

FedExin kone syttyi palamaan maahansyöksyssä Tokiossa

76 viestiä aiheessa

BBC:llä näkyy laskuyritys videolla, melkoinen pomppulasku, kaksi pahaa pomppua ja sen jälkeen kone kallstuu vasemman siiven kautta katolleen. Myös USAssa 17 kuollut koneen laskeutuessa Butessa montanassa.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Outo ja valitettava tapaus, sää on videon mukaan lähes pilvetön ja kirkas, tuulikin näyttäisi olevan melkolailla radan suuntainen. Odotan mielenkiinnolla tutkijalautakunnan selontekoa asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Videolta katsottuna näytti ihan pilootin virheeltä.

Todella kovalasku ja lopuksi nokka pyörälle videon perusteella. Huh huh ei ole tuollainen kivaa katsottavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Videolta katsottuna näytti ihan pilootin virheeltä.

 

Pieneltä videoruudulta on aika paha sanoa onnettomuuden syytä. Ensinnäkin: FedEx on eräs USA:n halutuinpia työnantajia pilottikunnan keskuudessa, täysin verrattavissa ns. "Major" lentoyhtiöihin (AA, Delta, United) joten heillä on mahdollisuus valita USA:n pilottimarkkinoilta parhaita kuskeja. Nämä yhtiöt kouluttavat henkilökuntansa huolella ja tarkastuslentojen hylkääminen ei ole ollenkaan tavatonta jos kaveri ei osaa asioitansa. Toki osaavallekin sattuu joskus lipsahduksia, mutta onnettomuutta videolta katsellessa se herättää monia kysymyksiä. Esim. tuulenvoimakkuuden kerrottiin olleen ehkäpä osasyynä turmaan, mutta ainakin videokuvan perusteella se näyttäisi olevan miltei 34L radan suuntainen. Koneen koskettaessa kiitorataan sillä näyttäisi olevan suuri nopeus (kovan vastatuulen pitäisi hidastaa maanopeutta) eikä ensimmäinen kosketus näyttäisi olevan katastrofaalisen kova. Silti kone karkaa hämmästyttävän nopeasti ohjaajan kädestä. Voi tietysti olla että video näyttää tapahtuman nopeutettuna, joten liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä ei tuostakaan voi tehdä. En haluaisi spekuloida mahdollisia syitä, mutta näkemäni perusteella ei voida sulkea pois sitäkään mahdollisuutta että ensimmäisen kosketuksen jälkeen rahdin kiinnityksessä jokin on pettänyt ja rahdin siirtyminen on tehnyt koneesta mahdottoman hallita. Tuo olisikin jokaisen rahtipilotin painajainen.

 

Mutta eiköhän tutkijalautakunta tee asiasta perusteellisen selvityksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RJAA 222238Z 30019G32KT 9999 FEW030 12/M03 Q1002 WS R34R RMK 1CU030 A2959

 

Ikäviä lukuja tuolla + WS.

 

Hmm... Ainakaan videokuvan savujen perusteella tuuli ei näyttäisi noin voimakkaalta, eikä varsinkaan olevan 40 astetta sivusta. Mutta tämä saattaa todella vain tarkoittaa sitä että pienestä videokuvasta on erittäin hankalaa tehdä kovin pitkälle vietyjä johtopäätöksiä.

 

Itse sorvasin laskua 777:lla Seoul:iin (RKSI) juuri onnettomuuden aikoihin ja vaikka ennusteen tuulet näyttivät myös suhteellisen navakoilta, niin aktuaali olosuhteet eivät olleet onneksemme niin kovin pahat. Meillä oli varakenttinä Sapporo New Chitose (RJCC) sekä Seoul Gimpo (RKSS), joiden tuuliennusteet olivat myös suunnilleen tuota luokkaa. Säännöllisesti Naritaan lentävänä yritän ottaa tästä onnettomasta tapauksesta kaiken sen opin mitä tutkijat siitä irti saavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... Ainakaan videokuvan savujen perusteella tuuli ei näyttäisi noin voimakkaalta, eikä varsinkaan olevan 40 astetta sivusta. Mutta tämä saattaa todella vain tarkoittaa sitä että pienestä videokuvasta on erittäin hankalaa tehdä kovin pitkälle vietyjä johtopäätöksiä.

 

Itse sorvasin laskua 777:lla Seoul:iin juuri onnettomuuden aikoihin ja vaikka ennusteen tuulet näyttivät myös suhteellisen navakoilta, niin aktuaali olosuhteet eivät olleet onneksemme niin kovin pahat. Meillä oli varakenttinä Sapporo New Chitose (RJCC) sekä Seoul Gimpo (RKSS), joiden tuuliennusteet olivat myös suunnilleen tuota luokkaa. Säännöllisesti Naritaan lentävänä yritän ottaa tästä onnettomasta tapauksesta kaiken sen opin mitä tutkijat siitä irti saavat.

 

Kommentoipa ammattimiehenä tuulilukemia ja niiden vaikutusta ilmaliikenteeseen. Media antaa ymmärtää, että 19-32 kts on kova tuuli, jopa vaarallinen. Eikös kuitenkin ole aika normaalia keliä varsinkin jos sivutuulikomponetti pysyy maltillisena. Itse olen ollut kyydissä monet kerrat kovassa kelissä ja ainoa havainto minkä voisi sanoa, että laskut ovat 'positiivisempia' tuolloin. Joskus on varmaan puuska osunut koneeseen laskussa ja se nyt ei aina ole niin miellyttävältä tuntunut, jos nyt ei vaaralliseltakaan.

 

Itsellä kokemusta vesilla liikkumisesta paljon ja siellä liikkuminen on lähtökohtaisesti turvallista suunnilleen myrskyrajaan saakka - kovassa tuulessa myös mukavaa jos suunta osuu hyvin. Eli 19 knts mennään mihin vaan, 32 knts ei enää vastaisilla ja > 40knts ei koskaan ja jos joudutaan niin äkkiä pois. Tuulet pitää huomioida ja ennakoida nöyrästi, mutta harvoin tilanne muuttuu vaaralliseksi, toki kovemmissa tuulissa virhemarginaalit pienenee ja oikean toiminnan merkitys korostuu. Jotenkin matkustajan näkövinkkelistä ilmailussa tilanne samalainen, mutta kuinkas cockpitistä katsoen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Videolta katsottuna näytti ihan pilootin virheeltä.

 

Videolta katsottuna tilanteesta ei voi sanoa mielestäni mitään. Konehan on voinut sakata jo 300 metriä ennen videon alkamista tms. Eihän kukaan ( järkevä ) pilotti syöksytä MD-11 kiitotiehen tahallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Videolta katsottuna tilanteesta ei voi sanoa mielestäni mitään. Konehan on voinut sakata jo 300 metriä ennen videon alkamista tms. Eihän kukaan ( järkevä ) pilotti syöksytä MD-11 kiitotiehen tahallaan.

No oikealla videolla kylläkin näkyy eka kosketus joka on ihan normaalin laskun näköinen...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Media antaa ymmärtää, että 19-32 kts on kova tuuli, jopa vaarallinen. Eikös kuitenkin ole aika normaalia keliä varsinkin jos sivutuulikomponetti pysyy maltillisena.

 

Olet ihan oikeassa. Itseasiassa, suurimmat vasta- sivu- kuin myötätuulikomponentitkin ovat määritelty valmistajan sertifiointiohjelman puitteissa tehtyjen kokeiden perusteella. Monet lentoyhtiöt käyttävät vielä tätäkin tiukempia rajoituksia omassa operoinnissaan.

 

Tuulena tuo 19, gusting 32 kts edustaa kohtalaista tai navakkaa tuulta. Perustuulena 19 solmua on Ihan ok, varsinkin jos se on edes suunnilleen kiitoradan suuntainen. Esimerkiksi oma työnantajani sallii Boeing 777 koneelle 30 solmun maksimi sivutuulikomponentin (sis. puuskat), silloin kun kiitorata ei ole liukas. Simulaattorissa harjotetut sivutuulilaskut ovat 45 solmun suoralla sivutuulella suoritettuja. Puuskat ovat joskus inhottavia, tuo 13 solmua on kuitenkin aivan normaalia. Pahimmoillaan tuon huomaa silloin, kun loppuloivennuksen koittaessa ilmanopeudesta katoaa nuo 13 solmua. Silloin lopputuloksena on usein kova lasku, mutta lennon päättyminen tämänkertaiseen katastrofiin on erittäin harvinaista. Juuri tästä syystä herää epäilys siitä että taustalla saattaa olla jotakin muuta kuin vain 13 solmun "huonoon aikaan" sattunut puuska.

 

Ammattitaitoisen lentäjän tunnistaa mm. siitä, että hän tajuaa virheen mahdollisuuden toiminnassaan. Siksi hän yleensä miettii tapoja "hankkia" pikkuisen ylimääräistä turvareserviä virheen tai odottamattoman tapahtuman korjaamiseksi. Puuskaisessa tuulessa yksi tapa on käyttää normaalia suurempaa lähestymisnopeutta. Tämä kuitenkin edellyttää pitkää kiitorataa (Naritan 34L/16R on sellainen) koska puuskan toimiessa toiseen suuntaan (19 solmua kiihtyy 32 solmuun) koneella on laskuun tullessa ylinopeutta, joka vuorostaan johtaa kentän pinnassa "kellumiseen" ja kasvattaa näin ollen tarvittavan kiitoradan mittaa.

 

Olen monen tänne kirjoittaneen kanssa samaa mieltä siitä että videokuvasta on loppujen lopuksi vaikeaa sanoa mitään varmaa turman syystä, mutta olen varma että se saadaan selvitettyä ja meidän pilottien sekä asioista kiinnostuneiden käytössä on taas muutama tiedonjyvänen lisää...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäis ihan siltä, ettei ground spoilerit ole toimineet? Siipeen jäänyt nostovoimaa, siitä pomppiminen?

Mulle tuli mieleen että nokkapyörä ois laskettu vähän turhan kovaa alas ja yritetty vielä korjata sitä vetämällä sauvasta mutta sitten onkin vedetty liikaa ja liian myöhään ja kone lähtikin ylöspäin.. sitten taas työnnetty rattia ja lasku tulikin nokkaländärille... ja sit oliki menoa :P Aika komeesti tollanenki jööti katolleen lähti... ??? Nokkaländäri näytti pettävän ja samoin vasen maingear -> kaatui vasemmalle siivelle..?

 

Kuten tuolla sanottiinkin että eka kosketus näytti ihan normaalilta kunnes nosegear osui maahan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tämä kuvakulma ollut jo linkitetynä? http://www.iltasanomat.fi/videot/ulkomaat/1667389 Pomppuja tulee useita ennen sitä viimeistä pomppua...

 

Joo tämä video kertoo jo enemmän.

 

Oikea pääteline osuu ensin ja tulee kova kova pomppu....( jota pilotti säikähtää ) ja pilotti työntää liikaa vasemmalle kallistuneella koneella ja katolleen menee. Saattaa olla ylinopeutta aikalailla ja sivuvastainen tuuli osaltaan sotkemassa kuviota.

 

Pahaa jälkeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tämä video kertoo jo enemmän.

 

Oikea pääteline osuu ensin ja tulee kova kova pomppu....( jota pilotti säikähtää ) ja pilotti työntää liikaa vasemmalle kallistuneella koneella ja katolleen menee. Saattaa olla ylinopeutta aikalailla ja sivuvastainen tuuli osaltaan sotkemassa kuviota.

 

Pahaa jälkeä.

 

Tarkkasilmäisiä kavereita! Olen kovasti yrittänyt tihrustaa tuota samaa videota, mutta en pysty mitenkään erottamaan ohjainpintojen liikkeitä, en siis osaa sanoa vetikö vai työnsikö ohjaaja sauvasta, minulle ei myöskään selvinnyt minne suuntaan siivekkeet tai sivuperäsin olivat käännettyinä. Myöskin pilotin säikähtänyt olemus tai ilme jäi minulta kokonaan huomaamatta. Taidan olla tulossa vanhaksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään