Mikko Kukkanen

FedExin kone syttyi palamaan maahansyöksyssä Tokiossa

76 viestiä aiheessa

No jos tyhjässä rahtikoneessa oleva 20.000 kg massiivikappale lähtee vapaasti liikkeelle, niin tietysti koneen CG muuttuu.

Mutta jos xxx kg (siis max 999 kg) rahdinkappale (ei tyhjässä koneessa  tai vaikka tyhjässäkin) lähtee liikkeelle, niin CG:n muutos ei ole merkittävä.

 

Katso vaikka edes  Wikistä perusasiat ennenkuin alat tutkijalautakunnaksi. Wiki - Containerization, Wiki - McDonnell Douglas MD-11

 

Ei tartte perusasioita kerrata Wikipediasta. Ja mistähän sä nyt päättelet tuon max 999kg? Et kai nyt vain siitä, että noita x-merkkejä oli 3kpl peräkkäin kyseisessä esimerkissä...ethän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selittäisikö joku miten irronnut rahtipalletti saa koneen pomppaamaan takaisin ilmaan sen jälkeen kun koneen nokkakin on jo laskenut alas? Ja luulisi, että rahti olisi liikkunut jo lennon aikaisemmissa vaiheissa, eikä syöksynyt takarunkoon vasta kosketuksessa...

Juha

 

No aika kaukaahaettuahan tollanen 'rahdin liikkuminen' rungon sisällä on, mutta periaatteessa jos kaikki menee sopivasti pieleen ja Mr. Murphy on koneessa mukana näinkin voi käydä, ainakin noin teoriassa. Kyllä kai periaatteessa, jos ajattelee asiaa B-luokan Hollywood-katastrofileffamielessä, niin rungon sisällä takarunkoon siirtyvä massa voi nostaa nokkaa sen verran, että kone nousee kiitotiestä uudelleen ilmaan, mikäli ilmanopeutta on riittävästi.  Mutta som sagt, aika kaukaa haettua teoriaa.

 

Mahdollista kylläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No aika kaukaahaettuahan tollanen 'rahdin liikkuminen' rungon sisällä on, mutta periaatteessa jos kaikki menee sopivasti pieleen ja Mr. Murphy on koneessa mukana näinkin voi käydä, ainakin noin teoriassa. Kyllä kai periaatteessa, jos ajattelee asiaa B-luokan Hollywood-katastrofileffamielessä, niin rungon sisällä takarunkoon siirtyvä massa voi nostaa nokkaa sen verran, että kone nousee kiitotiestä uudelleen ilmaan, mikäli ilmanopeutta on riittävästi.  Mutta som sagt, aika kaukaa haettua teoriaa.

 

Mahdollista kylläkin.

 

En muista enää missä kävi, mutta ei siitä varmaankaan kuin kymmenkunta vuotta kun rahtikoneen hallinta menetettiin kuorman lähdettyä liikkeelle sidontojen petettyä. Muistini jotenkin väittäs et idässä tapahtui kuitenkin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muista enää missä kävi, mutta ei siitä varmaankaan kuin kymmenkunta vuotta kun rahtikoneen hallinta menetettiin kuorman lähdettyä liikkeelle sidontojen petettyä. Muistini jotenkin väittäs et idässä tapahtui kuitenkin..

 

Mahdatko tarkoittaa Fine Airin DC-8 onnettomuutta Miamissa...?

http://en.wikipedia.org/wiki/Fine_Air

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahdatko tarkoittaa Fine Airin DC-8 onnettomuutta Miamissa...?

http://en.wikipedia.org/wiki/Fine_Air

 

-Esa

 

Niin minäkin muistelin, mutta syyksi todettiin virheelllinen kuormaus ja trimmin asetus

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19970807-0

 

PROBABLE CAUSE: "The National Transportation Safety Board determines that the probable cause of the accident, which resulted from the airplane being misloaded to produce a more aft center of gravity and a correspondingly incorrect stabilizer trim setting that precipitated an extreme pitch-up at rotation, was (1) the failure of Fine Air to exercise operational control over the cargo loading process; and (2) the failure of Aeromar to load the airplane as specified by Fine Air. Contributing to the accident was the failure of the FAA to adequately monitor Fine Airs operational control responsibilities for cargo loading and the failure of the FAA to ensure that known cargo-related deficiencies were corrected at Fine Air."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tulee vain mieleen että tuollaisen pompun jälkeen olisi syytä tehdä ylösveto ja tehdä lasku uudelleen alusta asti.

 

 

Ehtiikö tuommoisen ison vehkeen moottorit antamaan pompun jälkeen tehoa riittävän nopeasti, niin että "läpäri" onnistuu vai loppuko vauhti kesken ennen seuraavaa rysähdystä? Onnistuminen on tietty kiinni siitäkin, onko kiitotietä riittävästi edessä päin, mutta jos oletetaan, että rata riittää? Eli jos oletetaan, että loppulähestyminen ja loppuveto on sujunut ihan normaalisti ja sen jälkeen vasta huomataan, että jotain on pahasti pielessä niin vieläkö ehtii korjamaan isolla koneella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesari julkaisi jutun ainoastaan netissä. Tämä on mielestäni ihmeellistä, ottaen huomioon, että Finnairilla on käytössään samaan aikaan valmistettu samanlainen kone, jolla lennetään samalle kentälle. Olkoonkin, että tällaisia onnettomuuksia näyttää sattuvan vain FedEx'ille.  Kommentteja voisi ehkä saada ainakin nimettömänä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas rahtipilotit ja tasapainoihmiset, että kuormataanko rahtikone kategorisesti aina etu- vai takapainoiseksi vai tapauskohtaisesti? Rahtihan on siitä kiitollista kuskattavaa, että se ei ala urputtaa sikaosaston suuremmasta melusta, pienemmästä jalkatilasta tai ala vaatia perusteetonta upgradea etuosaan.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta saadaan lisää spekulaatiota niin vilaskaa NTSB raportti FedEx 14  MD-11 onnettomuudesta Newarkissa 31.07.1997.

Sivuilla on animaatio joka on aika tutun näköinen! Lopputulemakin on aika tuttu,tosin ilman ruumiita.

http://www.ntsb.gov/events/2000/FedEx/landing_video.htm

 

Kaitsu

 

Mielestäni tämä kertoo, että pilotti ei osaa lentää...vajoaa liian kovaa kiitotiehen ja seurauksena hillitön loikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miettikääs kun tämä onnettomuuskone olisikin ollut passengerversio ja yhtiönä vaikka...no enpä sanokaan.  Mutta tarkoitan sitä että olisi tämä kaputti voinut sattua myös matkustajaversiolle jos ei todellakaan lastin siirtymisestä ole kysymys.

Koskaan ei tiedä... Mutta varmaa on että uhreja olisi tullut paljon, sen verran hurjan näköiset voltit ja tulet olivat!!

 

KaiTakillahan tuli matkustajaversio MD11  kovalla kelillä lujaa alas ja siiven kautta katolleen mutta silloin uhreja oli hämmästyttävän vähän:

 

"22/08/1999. Mandarin (China Airlines) MD11 B-150 cn 48468/518 was destoyed at Hong Kong's Chep Lap Kok airport whilst landing in a tropical storm. The aircraft had already made several attempts to land. On landing, the aircraft was flipped over after the right wing struck the ground and was torn off-it then caught fire. Miraculously only 3 people lost their lives. The aircraft's nose cone survives in Kansas"

 

Muistaako kukaan??  Onneksi ei ollut IGS RW13 ratana sillon olisi ollut eri ääni kellossa!!

 

Eli onhan noita MD11 koneita katolleen mennyt laskuissa ennen tätäkin...

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miettikääs kun tämä onnettomuuskone olisikin ollut passengerversio ja yhtiönä vaikka...no enpä sanokaan.  Mutta tarkoitan sitä että olisi tämä kaputti voinut sattua myös matkustajaversiolle jos ei todellakaan lastin siirtymisestä ole kysymys.

Koskaan ei tiedä... Mutta varmaa on että uhreja olisi tullut paljon, sen verran hurjan näköiset voltit ja tulet olivat!!

 

KaiTakillahan tuli matkustajaversio MD11  kovalla kelillä lujaa alas ja siiven kautta katolleen mutta silloin uhreja oli hämmästyttävän vähän:

 

"22/08/1999. Mandarin (China Airlines) MD11 B-150 cn 48468/518 was destoyed at Hong Kong's Chep Lap Kok airport whilst landing in a tropical storm. The aircraft had already made several attempts to land. On landing, the aircraft was flipped over after the right wing struck the ground and was torn off-it then caught fire. Miraculously only 3 people lost their lives. The aircraft's nose cone survives in Kansas"

 

Muistaako kukaan??  Onneksi ei ollut IGS RW13 ratana sillon olisi ollut eri ääni kellossa!!

 

Eli onhan noita MD11 koneita katolleen mennyt laskuissa ennen tätäkin...

 

Jukka

 

 

 

...ja kun luet tuon lainaamasi itse ajatuksella niin huomaat että ei ollut Kai Takilla vaan Chek Lap Kokilla tuo onnettomuus.

 

Tässä onnettomuudessa, muistan lukeneeni, ei käsite stabiloitu lähestyminen ollut juuri hallussa. Tultiin kovaa ja korkealta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaa hyvin. Huonosti kävi. Italialaisen kipparin hinkua laskeutua keskellä kiihtyvää Taifuunia sopii kuitenkin ihmetellä. Olen kerran joutunut menemään varakentälle Kaoshiungiin kun Taipei oli hiukka tuulinen em syystä johtuen. Hong Kongissa olen kokenut pahimmat Windshearit laskeutuessa 07Rlle. Launtau saari antaa tietyillä tuulilla mukavia pyörteitä ja nimissäni on edelleen Hong Kongin observatiorion meteorologisen osaston 55 solmun shear ennätys, tai ainakin oli vielä vuosi sitten. Laskuun tultaessa kone hävisi alta ja ylösvetoon meni noin 500ft. Arvelin windshearing olevan noin 30 solmua mutta finaalin alla oleva sää tai tuulipoiju oli mitannut 180 asteen muutoksen tuulen suunnassa ja  huomattavan lisäyksen tuulen nopeuteen, eli noin 55 solmua.

 

Millainen paikka Hong Kong on yrittää laskua hulppeassa tuulessa, puuskissa, rankassa sateessa ja huonossa näkyvyydessä Lantaun antaessa omia tuulikuvioitaan... Jätän mieluummin kokeilematta.

 

Löysinpä tuollaisen linkin VHHH tuuliolosuhteista, aika lailla niinkuin tuossa edellä. http://www.weather.gov.hk/aviat/articles/WS-turb-booklet-web-ver.PDF

 

Mielenkiintoista ja kiitos hyvästä linkistä  :thmbup:.

 

-jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

Olin itsekin samaan aikaan China Airlines/Mandarin Airlinesilla lentämässä MD-11:a (kaksi koneistamme oli maalattu Mandarinin ja kolme China Airlinesin väreihin) ja kyseinen entinen Alitalian pilotti joutui lähestymisen aikana lenonjohdon käskystä vaihtamaan rataa 25R:ltä  25L:lle, jonne valtava terminaalirakennus aiheutti silloin vallinneella tuulella kovia pyörteitä tunnetuin seurauksin. HongKongin pilottiyhdistys oli jo kauan varoittanut tulevasta!? Italialainen vapautettiin kaikista epäilyistä onnettomuustutkinnan yhteydessä.

Eikös jo pikkuCessnalla opeteta, ettei pomppalaskun jälkeen työnnetä! Mädärillä työnnetään kevyesti 10 jalassa, ja pikkuisen lisää, kun spoilerit napsahtavat ulos!

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä jatkoa edelliseen, että tulipa koettua neljän vuoden aikana erinäinen määrä laskuja KaiTakiinkin!

Asi

 

Olisi kiva kuulla asiantuntijan kertomana KaiTak IGS RW13 laskuista millainen oli huristella ko radalle esim huonolla kelilä ja jäikö jotain mieleenpainuvaa omien laskujen tiimoilta.

 

Joo:"...ja kun luet tuon lainaamasi itse ajatuksella niin huomaat että ei ollut Kai Takilla vaan Chek Lap Kokilla tuo onnettomuus." Niin olikin pahalainen jotenkin olen aina mieltänyt että tuo tapahtui KaiTakilla vaikka kun katsoo historian kirjoja niin KaiTak oli jo suljettu kun tuo mälli sattui"  Ja lukeehan tuolla suoraan missä se on sattunut.  Mutta yhtä kaikki, pointti ei ole se missä se sattui vaan että mitä sattui ja M11 koneelle.  Ja että jos Tokion M11 olisikin ollut passengérversio olisi uhreja tullut enemmän kuin Chek Lap Kokilla, oli ne sen verran hurjat voltit tuolla Jaappanissa.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä jatkoa edelliseen, että tulipa koettua neljän vuoden aikana erinäinen määrä laskuja KaiTakiinkin!

Asi

 

Kerro toki lisää KaiTakista, tosin omassa keskustelussaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Janne

Enpä ollut lukenut onnettomuustutkinnan loppuraporttia!! Luotin vain siihen, mitä Taiwanin ja HongKongin lehdistö aikoinaan kirjoitti.

Lettich ei enää koskaan lentänyt. Tapasin hänet Roomassa ja hän oli silloin henkisesti "aika häiriintynyt"!

Mutta, China Airlineshan teki kaikkensa saadakseen aina ulkolaisen syylliseksi. Jos tämänkin kaputin olisi tehnyt kiinalainen, asia olisi yritetty painaa villaisella kustannuksista piittaamatta. Hieman yli kuusi vuotta lensin heidän leivissään, ja aina kun kiinalainen teki mokan, siitä oltin hiljaa, ei incident raportteja, ei mitään, mutta kun ulkolainen mokasi, sen tiesivät kaikki!! Sen kuuden vuoden aikana yhtiössämme tuhottiin neljä laajarunkokonetta, loppuja rusikoitiin miljoonien dollarien edestä ja yli 500 matkustajaa tapettiin? Että sellaista, mutta mielenkiintoista oli!

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Janne

Enpä ollut lukenut onnettomuustutkinnan loppuraporttia!! Luotin vain siihen, mitä Taiwanin ja HongKongin lehdistö aikoinaan kirjoitti.

Lettich ei enää koskaan lentänyt. Tapasin hänet Roomassa ja hän oli silloin henkisesti "aika häiriintynyt"!

Mutta, China Airlineshan teki kaikkensa saadakseen aina ulkolaisen syylliseksi. Jos tämänkin kaputin olisi tehnyt kiinalainen, asia olisi yritetty painaa villaisella kustannuksista piittaamatta. Hieman yli kuusi vuotta lensin heidän leivissään, ja aina kun kiinalainen teki mokan, siitä oltin hiljaa, ei incident raportteja, ei mitään, mutta kun ulkolainen mokasi, sen tiesivät kaikki!! Sen kuuden vuoden aikana yhtiössämme tuhottiin neljä laajarunkokonetta, loppuja rusikoitiin miljoonien dollarien edestä ja yli 500 matkustajaa tapettiin? Että sellaista, mutta mielenkiintoista oli!

Asi

 

Joo China Airlines on muistaakseni jollain listalla jonka olen nähnyt ja olen pyrkinyt välttämään ko yhtiötä lentoja buukatessani.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä FedExin onnettomuudesta on julkaistu lyhyt väliraportti, joka pitää sisällään ainakin lennonjohto- ja ohjaamonauhurikeskustelut sekä lentoarvotallentimen analyysin tuloksia. Raportti on Japaninkielinen, mutta toivottavasti siitä saadaan piakkoin englanninkielinenkin versio.

 

N526FE väliraportti (PDF)

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta raportin käyrästöstä herää halu kysyä mitä MD-11 -asiantuntijat tai sellaisiksi itsensä tuntevat ovat mieltä kenttääntulonopeudesta (ilmeisesti ei ihan pieni, mutta ei toisaalta aivan hillitönkään) ja siitä, oliko edesmenneiden pilottien ohjailu koneen pituusakselin suhteen oikeaan osunut vaiko ehkä suorastaan poikkeava.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään