Antti Laukkanen

USA:ssa rytisi jälleen - 17 kuoli

18 viestiä aiheessa

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1667374

 

Yhdysvalloissa pienen suihkukoneen maahansyöksyssä on kuollut 17 ihmistä. Ilmailuviranomaisten mukaan koneessa oli useita lapsia, jotka olivat tiettävästi matkalla hiihtämään.

 

Laskeutumassa ollut kone putosi vain 150 metrin päähän Butten lentokentästä Montanassa. Se oli noussut ilmaan Kalifornian Orvillesta. Alunperin määränpää oli Bozeman, mutta pilotti muutti kesken matkan lentosuunnitelmaa.

 

- Luullaksemme kone oli lapsille suunnatulla hiihtomatkalla, kertoi ilmailuviranomaisten edustaja Mike Fergus AP:lle

 

Kone putosi paikallislehden mukaan lentokentän vieressä olevalle hautausmaalle.

 

Viranomaisilla ei ollut sunnuntaina tietoa, kuka Pilatus PC-12 -merkkistä konetta liikennöi.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Putosi hautausmaalle....no, ei se tietenkaan ole ollenkaan tai mitenkaan huvittavaa - etenkaan kun tulin juuri pari tuntia sitten hautajaisista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika tiivis tunnelma PC-12:ssa, jos siihen on saatu mahtumaan 17 ihmistä, ja se on turboproppi. Lieneekö siis maassakin kuollut porukkaa.

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneessa oli ainakin 6 ihmistä liikaa. Jos tavarasäiliö on takana voi myös painopisteen paikka olla aika takana. Mutta koska kyseessä on ollut paljon lapsia niin pilotti on voinut tehdä arvion kiloista sen pohjalta.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Pilatus_PC-12

 

Se minkä panin merkille verrattuna business jetteihin niin Pilatus PC-12 lentää aika pienellä polttoainekuormalla joten laskuun tullaan keskimäärin aika suurella siipikuormituksella ( raskaampana kuin Citation I tai niillä nurkilla ).

 

 

Karmee juttu. Osanottoni menehtyneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneessa ei ollut mustaa laatikkoa (siis ei voicerecorderia eikä flightdata recorderia), se oli ylikuormattu eikä sitä oltu hyväksytty kuljettamaan matkustajia kaupallisessa liikenteesssä.

 

abc news

 

Mielenkiintoista seurata minkälainen soppa tulee korvauksista, viitteet siihen IMHO ovat olemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yläpuolella olevaan CNN:n uutiseen on tullut päivitys, joka kertoo, että lentäjänä oli yhden kyydissä olleen perheen isä, mikä viittaisi siihen, että kyseessä olisi ollut yksityinen lento. NTSB:n puheenjohtaja mainitsee myös, että "tällaisissa yksityisissä koneissa" mustia laatikoita ei tarvita.

 

http://edition.cnn.com/2009/US/03/23/montana.plane.crash/

 

Oikeusjuttuja varmaankin nostetaan, mahdollisesti koneen omistajayhtiötä vastaan ja kuten tapana tuntuu olevan, koneen valmistajaa vastaan mahdollisesti syyttäen konetta "vaaralliseksi lentää". Koneen omistaja Eagle Cap Leasing Inc omistaa FAA:n tiedostojen mukaan kaksi konetta, joista toinen on onnettomuudessa tuhoutunut ja toinen Cessna 210, joten näyttää siltä, että yksityinen omistaja oli yhtiöittänyt kaksi konettaan eikä sieltä välttämättä isoja rahoja löydy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Keli näyttäisi olleen hyvä,ei juuri tuultakaan,polttoainetta myös näyttää vielä olleen jäljellä! Tunsiko pilotti itsensä huonovointiseksi,päätti mennä laskuun heti,ennen määräkenttää? Sairauskohtaus saattaisi olla mahdollinen aiheuttaja tähän tragediaan?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Keli näyttäisi olleen cavok,ei juuri tuultakaan,polttoainetta myös näyttää vielä olleen jäljellä! Tunsiko pilotti itsensä huonovointiseksi,päätti mennä laskuun heti,ennen määräkenttää? Sairauskohtaus saattaisi olla mahdollinen aiheuttaja tähän tragediaan?

 

Niinpä, ohjaaja oli ilmoittanut diverttauksesta Butten kentälle ilmoittamatta syytä tutkalennonjohdolle.

Keli oli overcast 8000 ft, NTSB:n mukaan.

 

PC-12:n moottorin valvontatietokoneesta tiettävästi löytyy muistipiirejä, joiden sisältö saattaa olla tutkinnassa avuksi. Samoin koneen GPS:ssä on  muistipiirejä, jotka kenties säilyivät luettavassa kunnossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on saattanut joutua jäätäviin olosuhteisiin, mikä mahdollisesti selittäisi koneen käyttäytymisen juuri ennen maahansyöksyä. AccuWeather-sivuston mukaan jäätävää kerrosta on ollut noin 1500 jalan korkeudella alueella, jonka läpi kone lensi lähestyessään kenttää. Koneessa toki oli jäänpoistojärjestelmä, mutta ei ole tiedossa, käytettiinkö sitä. Lentäjä oli entinen ilmavoimien mies, jolla oli huomattavan paljon kokemusta myös siviilikoneilla lentämisestä.

 

Ylipainosta ei välttämättä ollut kyse, koska lapset olivat hyvin nuoria.

 

http://www.denverpost.com/breakingnews/ci_11981052

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Ylipainosta tosiaan ei ainakaan tässä vaiheessa enää ollut kyse,koneellahan oli jo 7-800 mailin, eli 2-3 tunnin lento takanaan! Eli jos MTOW oli ylitetty,niin ylitystä ei enää ollut jälellä! Mutta jos spekulaatiota sallitaan edelleen:pilottina toimi yhden matkustajan isukki,riippuen pilotin temperamentista ja auktoriteetistä,matkustamossa vallitsi melkoinen hässäkkä tai sitten sotilaallinen kuri ja järjestys,tai jotain siltä väliltä? Kuka tuntee konetyypin ja massamomentti,miten herkkä Pilatus on jos lastia siirrellään? Varmaankin mulla on liian vilkas mielikuvitus? :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska pilotti päätti vaihtaa kenttää niin kyse voi olla:

 

1. Sairaskohtaus

2. Jäätävän kelin välttäminen

3. Menoveden loppuminen

4. Tekninen vika

5. Joku muu syy ( kaverin tai tavaran hakeminen Buttesta ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohdon kanssa käydyistä keskusteluista on tullut jonkin verran lisää tietoa. Lentäjä oli kahdesti pyytänyt lentosuunnitelman muuttamista Salt Lake Cityn aluelennonjohdolta ilmoittamatta mitään syytä muutokseen, joka oli hyväksytty. Alue oli kysynyt koneelta, joko Butten kenttä näkyy (Buttessa ei ole vakituista lennonjohtopalvelua), ja lentäjä oli lopulta ilmoittanut näkevänsä kentän. Buttessa oli ollut henkilö maassa kuuntelemassa radiota ja kertoi kuulleensa koneen ilmoittavan kentän jaksolla olevansa finaalissa kiitotielle 33.

 

http://www.helenair.com/articles/2009/03/24/state/55st_090324_buttefolo.txt

 

Hautausmaa, jonne kone putosi, ei ole lähellä kiitotie 33:n finaalia vaan kiitotien vasemmalla puolen lähellä kiitotien loppua (4 sinistä täplää ylhäällä vasemmalla Google Earthistä poimitussa kuvassa):

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jos kone siis oli yrittämässä laskua 33:lle, niin yritys meni pitkäksi. Kentän korkeus merenpinnasta on muuten 5500 jalkaa, jos sillä sattuisi olemaan jotain merkitystä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NTSB:n alustavassa raportissa ei ole paljonkaan uutta, mutta myös silminnäkijän lausunnon mukaan kone oli tosiaan tekemässä laskua 33:lle, mikä ilmeisesti meni pitkäksi, minkä jälkeen kone kääntyi länteen päin todennäköisesti päästäkseen uuteen yritykseen. Tuuli oli 320 astetta/10 solmua, joten muille kiitoteille ei olisi ollut järkevää tehdä laskua. Siinä takaisin kaartaessa on sitten tapahtunut jotakin, mikä aiheutti kontrollin menetyksen.

 

http://www.ntsb.gov/ntsb/brief.asp?ev_id=20090322X90442&key=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin tapaus elää edelleen omaa elämäänsä. NTSB:n tutkimusten yhteenvedossa (mikä ei enää löydy aikaisemmasta linkistä) kerrotaan onnettomuuden todennäköisiksi syiksi seuraavat pilotin virheet:

 

The National Transportation Safety Board determines the probable cause(s) of this accident as follows:

 

(1) the pilot's failure to ensure that a fuel system icing inhibitor was added to the fuel before the flights on the day of the accident; (2) his failure to take appropriate remedial actions after a low fuel pressure state (resulting from icing within the fuel system) and a lateral fuel imbalance developed, including diverting to a suitable airport before the fuel imbalance became extreme; and (3) a loss of control while the pilot was maneuvering the left wing-heavy airplane near the approach end of the runway.

 

Toisinsanoen, pilotin olisi pitänyt varmistua siitä, että polttoaineen joukossa on hyväksyttyä jäänestoainetta. Tankkauspaikan valvontakameran kuvissa pilotin ei nähty lisäävän jäänpoistoainetta, eikä havaittu pilotin laskevan polttoainetta sumpuista ulkopuolisen tarkastuksen yhteydessä. Koneen vasemmassa siipitankissa oli laskeutumista yritettäessä todennäköisesti polttoaineputkien jäätymisen johdosta huomattavasti enemmän polttoainetta kuin oikeanpuoleisessa tankissa ja konetta oli vaikea pitää tasapainossa, mikä johti hallinnan menetykseen. NTSB:n mielestä pilotin olisi pitänyt laskeutua välittömästi lähimmälle kentälle havaittuaan tankkien välille syntyvän epätasapainon.

 

Pilotin vaimo on tästä huolimatta nyt noin 3 vuotta myöhemmin nostanut oikeusjutun koneen valmistajaa Pilatus Aircraftia ja koneen huoltanutta yritystä vastaan väittäen mm., että PC-12:n "viallinen" polttoainejärjestelmä tekee koneella lentämisen vaaralliseksi, sekä että konetta oli huollettu väärin:

 

http://billingsgazette.com/news/state-and-regional/montana/pilot-s-wife-suing-airplane-company/article_fc0f8a3e-61f4-5445-9c29-43f3af761c93.html

 

NTSB:n täydellinen raportti käsittää 90 sivua:

 

http://www.ntsb.gov/doclib/reports/2011/AAR1105.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään