Jukka Juutilainen

Pylly-Waltteri at Tikkakoski (44 + 28 kuvaa)

21 viestiä aiheessa

Kävin tsekkaamassa Pensacolan aarteen tänään. Oletin, että tiistai on hiljainen päivä...mutta toisin kävi  ;).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvista :)

 

Tuonne täytyy kyllä päästä käymään. Vielä kun BW ja Humu olisi vierekkäin, olisi kiva vertailla koneiden eroja livenä ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kiitos kuvista!

 

Uskomattoman hyvin säilynyt.

 

Eikös tuossa renkaassakin ollut vielä alkuperäiset ilmat jäljellä, vai muistanko aivan väärin?

 

terv. risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvista :)

 

Tuonne täytyy kyllä päästä käymään. Vielä kun BW ja Humu olisi vierekkäin, olisi kiva vertailla koneiden eroja livenä ::)

 

Eihän tuo nyt huomattavan kaukana ole....Jos katot ensimmäsitä kuvaa niin tuolla Fokkerin takana se luuraa  ::)

 

Jukka, kun tuota detaljikuvaa näkyy olevan oikein mukavasti niin ethän sattunut kuvaamaan niitä alarungon ikkunoiden peittäviä pellityksiä sisältä päin? Pöljyyksissäni en älynnyt viime kesänä kuvata ja nyt mallista pölyjä puhallellessa tuli mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja nyt kun näkyy tosiaan nuissakin kuveissa tuo pieni tumma viiva sieltä "baaripöydän puoleltakin" mistä tuo kotka on alunperin kotoisin?Kiitos Jukka kuvat upeita, kannatti ostaa tuo uusi. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko sulla penkistä ja varsinkin selkäpanssarista kuvia sivulta tai muista kulmista. Tarkoitus on tehdä tosta 1/32 malli kunhan aikaa järjestyy. Mallista puuttuu tuo selkäpanssari ja kaikki info siitä olis tervetullutta. Tietäiskö joku selkäpanssarin mitat? Hyvä sarja, kävin itsekin alkuvuodesta tikkakoskella, mutta en päässyt tutustumaan BW:hen.

 

Kai

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia wanhasta kalustosta, joskus tullut pienenä viimeksi käytyä tuola. Huonot on muistikuvat paikasta, vois joskus kävästä.

Onkos suomessa yhtään Brewsteriä lentokunnossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko sulla penkistä ja varsinkin selkäpanssarista kuvia sivulta tai muista kulmista. Tarkoitus on tehdä tosta 1/32 malli kunhan aikaa järjestyy. Mallista puuttuu tuo selkäpanssari ja kaikki info siitä olis tervetullutta. Tietäiskö joku selkäpanssarin mitat? Hyvä sarja, kävin itsekin alkuvuodesta tikkakoskella, mutta en päässyt tutustumaan BW:hen.

 

Kai

 

 

Terve!

 

Selkäpanssarin päämitat: 990mm x 440mm

Pohjapanssarin päämitat: 435mm x 380mm

Niskapanssarin päämitat: 250mm x 240mm

 

Penkin leveys: 455mm

Korkeus: 630mm

Pituus: 400mm

 

Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, Special Hobbyn 1/32 Brewster -sarjaan on tulossa arkillinen syövyteosia korjaamaan mallin virheet ja puutteet detaljoinnissa sekä paljon lisädetaljeja. Lisäinfoa myöhemmin, kun homma etenee.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain luin että kone olisi näytillä 3 ja puoli vuotta suomessa. En tiedä toivottovasti pitävät kesään asti näytillä. Pakko sitä on käydä katsomassa kun on aina haaveillut kyseisen koneen näkemisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaamosta en tajunnut ottaa kuvia pohjasta/takaa...oli niin hätähine "rajaloukkaus"  ;).

 

Kyllähän noistakin jo senverta näkee että ihan selkeä reikähän siellä ammottaa ohjaamon alla. Vain onkos siitä nyt sitten lähtenyt pelti vai pleksi lippahivoon? Oliko -42 vielä ne pohjaikkunat ( ylimaalattuna kenties? ) paikallaan vai oliko pellitetty päälle?

 

Senverran täytyy kehaista että museolla on kyllä konservoitu varsinkin tuo ohjaamo todella hienoon kuntoon verrattuna esmes siihen mitä se näytti vuosi sitten. Varmasti on kärsivällinen tunti poikineen vierähtänyt tuota tehdessä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain luin että kone olisi näytillä 3 ja puoli vuotta suomessa. En tiedä toivottovasti pitävät kesään asti näytillä. Pakko sitä on käydä katsomassa kun on aina haaveillut kyseisen koneen näkemisestä.

Pidä kiirettä, jos aiot ehtiä koneen näkemään. Se on enää kaksi ja puolivuotta tällä käynnillään Tikkakoskella. Jos ei "hovissa" muutu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kesäkuussa tulee pyörähettyä tuolla ihan varmasti, jos se vain paikalla olisi. Mitens, missä se blenheim sijaitsee kun valmiiksi on saatu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on sellainen muistikuva mallailuajoilta, jotta ikkunat ylimaalattiin. Tässäpä pari kuvaa (ikkunan läpi) lasittomasta BW:stä viime vuodelta.

 

No tuotapa sitä itsekin haroin harvasta muististani mutta kun ei siihenkään näköjään ole luottamista. Tottahan niitä sitten varmasti remonteissa "tarpeettomana" pellitettiin sitä mukaa kun rikkoutuivat mutta miten lienee ollut 372:n kohtalo. Nythän tuo näyttää melko tyhjältä mutta olin näkevinäni tuolla Harri Huopaisen Pienoismallit.net:issä olevasta galleriasta että aivan kuin olisi yksi ikkunapelti olevinaan paikallaan tuolla oikeanpuoleisessa etummaisessa ?

 

http://www.pienoismallit.net/galleria/referenssi_3090/kuva_30200/

 

Siiven keltainen ei mielestäni vaikuta keltaiselta sinkkikromaatilta ( jonka keltaisuudesta / vihreydestä on vissiin väitelty maailman sivu ) mutta kuten sanoit ei se oikein itärintamatunnukseltakaan näytä. Tosin tuon yläpuolen maalauksesta paistaa hopeanharmaa läpi siitäkin ja taas aselaatikoissa on siellä täällä keltaista sisäpuolellakin. Paha tuosta on mennä spekuloimaan.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse itselleni vastaten....

 

Tuolta lukemani mukaan siis ikkunoiden raamitus olisi ollut paikallaan mutta pleksit korvattu alumiinilevyllä. Käytäntö on varmaankin vaihdellut tarve- ja konekohtaisesti mutta -372:n laita lienee näin?

 

Koneethan tulivat maalaamattomina Suomeen keväällä 1940, joten kaikki maalikerrokset on maalattu Suomessa.

 

Tarkoittanet tällä Markku naamio- ja tunnistemaalauksia? Tokihan koneet oli alumiinipronssilla maalattu tullessaankin ihan jo korroosiosuojankin takia ja ensimmäisiä naamiointimaalauksia tehdessä alapinta ymmärtääkseni jätettiinkin alumiinipronssille kuten se näyttäisi -372:nkin kanssa olevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha, alkaa Röösteri olla joka niitiltään kuvattu, saas nähdä irtoaisiko näillä enää mitään uutta näkökulmaa asiaan:

 

Hyvässä jamassa tämä laskutelinepuoli, joustot suorastaan kiiltelee, rengas & vanne kävisi uudesta

[ attachment removed / expired ]

 

Tulee mielleyhtymä sammakkoon....

[ attachment removed / expired ]

 

Takagummi, vielä vähän painuksissa, mutta muuten ehjä

[ attachment removed / expired ]

 

Peräpäästä tämäkin, paikkalappua on näemmä tarvittu

[ attachment removed / expired ]

 

Ja se kotitekoinen Brewster

[ attachment removed / expired ]

(näppärämpi olisi siirtänyt tuon köyden kuvan ajaksi syrjään....)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittanet tällä Markku naamio- ja tunnistemaalauksia? Tokihan koneet oli alumiinipronssilla maalattu tullessaankin ihan jo korroosiosuojankin takia ja ensimmäisiä naamiointimaalauksia tehdessä alapinta ymmärtääkseni jätettiinkin alumiinipronssille kuten se näyttäisi -372:nkin kanssa olevan.

Jaa, mitenköhän asian laita on, kone lienee tehty Alclad levystä koska sisäpuolisia rakenteita ei ole suojamaalattu sinkkikromaatilla, valokuvissa maalin alta ja pohjasta paljastuneet pinnat näyttävät lähinnä maalaamattomalta pinnalta, koska niitit erottuvat selvästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla