Jukka Takamaa

PIK-30 ja Polyteekkareiden koneet PIK-1 - PIK-27

20 viestiä aiheessa

Olisiko mahdollista tehdä pieni nettihistoriikki tähän jatkoksi ?

 

Eikö noita pieniä nettihistoriikkeja ole netissä useampiakin? Pikaisella googletuksella löytyi heti pari...

 

Tässä yksi: http://pik.tky.fi/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=108

 

Tässä toinen, ihan suht kattava linkkikokoelma:

 

http://www.geocities.com/seppo_koivisto/avhist/PIK.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PIK-10 "PAUKKURAUTA" !  :thmbup:

 

17 hv koneella ilmaan Grunau Baby ja moottori nokalla.

 

Kone on aika harvinaisessa kastissa sillä kovin montaa tusinaa koneita ei ole ilmaan noussut noin vähillä tehoilla.

 

PIK:n ja Eiri Avionin lisäksi myös SIL on rakentanut PIK:n koneita; hienoja juttuja kertakaikkiaan.

 

 

Muistan ulkomuistista seuraavat:

 

SS I Stafano Stefanutti Pusher 15 hv.

Quickie proto 18 hv.

Cri Cri 2x 9 hv.

Taivaankirppu ( Pou du Ciel ) 17 hv.

 

Wortmannin tekemä tutkimus noin 0.7 hv tehoilla ilmaan pääsemiseksi; http://www.raes.org.uk/cms/uploaded/files/SG_HPAG_aerofoils.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se PIK-10:n lempinimi taisi olla paukkulauta ei paukkurauta. Tuo PIK-30 on PIK-20E:n jatkokehitelmä muutoksina ainakin 17m kärkiväli entisen 15m sijasta, kuten tuolla sailplanedirectoryn sivullakin lukee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän ei ole PIK sarjan kone, vaikka nimi sellaiseen viittaa.  :thmbdn:

 

Mitenkä selität Tigershark II nimen viittaavan PIK koneeseen ?  :'(

 

 

Tiikerihai kuten Hiilihaikin ( Pik-27 ) on jo aikaa sitten "kuopattu".

 

( Onko tuo se yhteys ? )

 

Hiilihailla ei ole mitään tekemistä tuon Tiikerihain kanssa. Hiilihai oli O-200 100 hv moottorille ja F1 ( 6.1 m2 siipiala ) luokkaan suunniteltu ( joskus 1990-1992 ). Tigershark II oli taas R/C malli ( 2002-2003 ) jonka esikuva oli kuvitteellinen Reno raaceri unlimited luokkaan ( suunnittelu ei edennyt luonnosteluvaihetta pidemmälle ). Huomasin taannoin muuten, että originaalissa Tsunamissa oli juuri kutakuinkin Tigerhark II speksit, mutta rakennetussa versiossa siipisäiliöistä oli luovuttu ja runkoa pidennetty, jotta fuili saatiin mahtumaan runkoon ( ja siipeä pienennetty ). Tollasen koneen rakentaminen maksaisi 10 000 000 € luokkaa. Useat pitävät sitä edelleen ainoana toimivana konseptina jolla Rare Bear 825 mph nopeusennätys voitaisiin rikkoa. Aika taannoin sain kalifornialaiselta henkilöltä siitä kiitosta..joten  :thmbdn: lienee parempi laittaa  :thmbup: vai mitä ?

 

Hiilihain luonnostelija on Ismo Karali ( nyk. insinööri Nokia nimisessä matkapuhelinyhtiössä ).

 

PS: Minulla on myös kineettistä energiaa hyödyntävän matkapuhelimen suunnitelma ollut joskus Keksintösäätiöllä rahoitusta hakemassa. Löysin senkin piirustukset eilen ( kuten pari tusinaa kompattikone piirustuksiakin ) se oli todella hauskan näköinen ja ikuinen tavallaan ( ranneliikkeellä lisävirtaa kehittävä ekomalli ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennäänpä Suokkaan Akin Pik-27 koneesta sitten Pik-21 koneeseen.

 

Etsiskelen edelleen Super-Sytkyn siipipinta-ala tietoja, mutta tämä sattui silmään:

 

http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/7ky8zw.pdf

 

Koneen ohjaus on ilmeisen herkkä ( toimii kuin ajatus ? ) ?

 

Eikös näitä nykyään ole useita ?

 

-----------------

 

Mini-Sytky PIK-26 on hyvin esitelty:

 

http://gamma.nic.fi/~wilpu/pikstats.htm

 

Foili GAV-2 ( Bede-5B:ssä on mm. GAV-1 )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei super-Sytky ole herkkä, mini-Sytky on herkkä. Molempien suunnittelijan sanoin. Tuossa Nummelassa tapahtuneessa oli kaikki experimental-rakentajan onnettomuuden palikat kasassa kuten tutkinta kertoo.

 

Kaikissa Mellénin koneissa taitaa olla ominaisuutena herkkä ja hieno ohjaustuntuma  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttelin tuosta juuri myös Kai Mellénin kanssa.

 

Ohjaus ei kuulemma ole millimetreistä kiinni, mutta liikkeet on pieniä.

 

Koneessa on oikealla puolella side-stick ( huono kuulemma vasenkätiselle ).

 

Siipipinta-ala 7.2 m2 ( Super-Sytkyssä ).

 

Kaveri vaikutti terävältä kuin partaveitsi vaikka ikää yli 80 vuotta.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juri Raivion taannoinen juttu suomalaisen lentokoneen kuolemasta Hesarissa ( kevättalvi 2008 ) oli aika dramaattista luettavaa.

 

Miten PIKiläiset yleisellä tasolla juttuun suhtauvat ? Onko lekon tekeminen toudellakin niiiiiiiiiin VAIKEAAA !?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneessa on oikealla puolella side-stick ( huono kuulemma vasenkätiselle ).

 

Vasenkätisenä voin sanoa, että ei tuota minkäänlaista ongelmaa. Aloitin aikoinaan ilmailun purjelentämällä ("pakollisen" lennokkivaiheen jälkeen) ja purjekonetta on pakko lentää oikealla kädellä koska lentojarru on kaikissa vasemmalla ja sitä tarvitaan lennon ehkä kriittisimmässä vaiheessa. Tämän vuoksi ohjaaminen on opeteltava oikealla kädellä. Sama koskee helikopteria, siinä noususauva on aina vasemmalla. Oikeakätiset eivät yleensä pärjää vasemmalla läheskään niin hyvin kuin vasenkätiset oikealla kädellä. Tämä johtuu yksikertaisesti siitä, että maailma on oikeakätisten ja vasenkätiset ovat siihen joutuneet sopeutumaan. Meitä on jonkun arvion mukaan 15% maailman ihmisistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PIK-27 on Sehinu eikä mikään Hiilihai.

 

Ei kyllä mulla on piirustus jossa lukee Hiilihai ja PIK-27. Ilmeisesti designaatio ei ollut vielä virallinen ja koska sekin projekti kuoli niin sitä numeroa ei tarvittu ?

 

Vasenkätisenä voin sanoa, että ei tuota minkäänlaista ongelmaa. Aloitin aikoinaan ilmailun purjelentämällä ("pakollisen" lennokkivaiheen jälkeen) ja purjekonetta on pakko lentää oikealla kädellä koska lentojarru on kaikissa vasemmalla ja sitä tarvitaan lennon ehkä kriittisimmässä vaiheessa. Tämän vuoksi ohjaaminen on opeteltava oikealla kädellä. Sama koskee helikopteria, siinä noususauva on aina vasemmalla. Oikeakätiset eivät yleensä pärjää vasemmalla läheskään niin hyvin kuin vasenkätiset oikealla kädellä. Tämä johtuu yksikertaisesti siitä, että maailma on oikeakätisten ja vasenkätiset ovat siihen joutuneet sopeutumaan. Meitä on jonkun arvion mukaan 15% maailman ihmisistä.

 

No Kai Méllen oli sitten turhaa asiasta huolissaan. Mainitsi muuten että hänen itse rakentamansa koneet ovat olleet kevyempiä kuin muiden myöhemmin rakentamat PIK-26 tai PIK-21 ( oliko 136 kg ja 200 kg paltiarallaa ). Siipikuormitus 40 kg/m2 luokkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä mulla on piirustus jossa lukee Hiilihai ja PIK-27. Ilmeisesti designaatio ei ollut vielä virallinen ja koska sekin projekti kuoli niin sitä numeroa ei tarvittu ?

 

Sarjanumerot myöntää kerhon kokous johtokunnan esittelyn perusteella. Niitä ei myönnetä piirtämällä paperiin numeroita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko lekon tekeminen todellakin niin VAIKEAAA !?

 

Ei ole! Kuka tahansa voi tehdä lentokone-nimisen rakkineen jos haluaa kokea tekemisen riemut. Jos se joskus valmistuu? Sitä voidaan sitten nimitellä miksi tahansa. Nimen keksiminen näyttää olevan monessakin tapauksessa yllättävän vaikea suunnitteluvaihe?  Lentämisenkin kanssa tulee monenlaisia ongelmia. Mutta konehan se on aivan varmasti.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei super-Sytky ole herkkä, mini-Sytky on herkkä. Molempien suunnittelijan sanoin. Tuossa Nummelassa tapahtuneessa oli kaikki experimental-rakentajan onnettomuuden palikat kasassa kuten tutkinta kertoo.

 

Kaikissa Mellénin koneissa taitaa olla ominaisuutena herkkä ja hieno ohjaustuntuma  :thmbup:

 

Juttelin tuosta ohjauksen saattamisesta hieman isomman koneen tapaiseksi ja ainakin Jyrki Laukkanen oli sitä mieltä, että epälineaariseksi saattaminen voisi olla se tapa. Ainakin Hawk pilotit halusivat ja saivat suomalaisiin Hawkkeihin sellaisen systeemin. Muistaakseni juuri Burt Rutanin työ Bede-5B:ssä myös keskittyi tähän aspektiin.

 

Myös R/C -lennokeissa on lähettimessä puolittaja jolla liian äkkipiksisesti ohjautuva tai tottumaton pilotti voi saada hieman lisää "elinikää" koneensa puikoissa. Seuraavassa minikoneessa varmaan kannattaa keskittyä tähän tuikitärkeään ominaisuuteen vai mitä ?

 

Pieni liike sinänsä ei ole huono, mutta jos on tottunut isompaan liikkeeseen se voi tuntua tavattoman oudolta...varsinkin kun PIK-21 koneesta ei ollut 2-paikkaista versiota  ( harvasta on ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä selität Tigershark II nimen viittaavan PIK koneeseen ?  :'(

Tiikerihai kuten Hiilihaikin ( Pik-27 ) on jo aikaa sitten "kuopattu".

Nyt kun se on korjattu, viitettä PIK sarjaan ei enään ole.

 

Kiitos kun korjasit sivullasi olleen virheen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo eipä kestä. Mulle toimitetussa kuvassa luki ( tai lukee edelleen Pik-27 Hiilihai ). Toki tiedän hinauskoneesi olevan PIK-27 Sehinu.

 

Tein kolme tuntia töitä päivittääkseni joskus 2002 - 2003 laatimani "kotisivut" joilla en ollut käynyt 5-6 vuoteen. Tuhansia tuhansia spämmejä message boardilla !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään