Matti Averio

Helikopteri teki pakkolaskun urheilukentälle Joensuussa (OLI: Ilmaliikenneonnettomuusvaarailmoituksia)

32 viestiä aiheessa

Joensuu  27.03.2009 12:38:07  ilmaliikenneonnettomuus, pieni

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1669035

 

Herää paha aavistus, että noinkohan diesel-hekoa epäonni vaivaa edelleen. Pakkolaskupaikkana Marjala kun sattuisi just sopivasti reitille Mutasen halleilta keskustaan. Ja sinnehän kopteri olisi pitänyt seuraavan tiedon mukaan viikonlopuksi mennä... :-\

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,86308.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herää paha aavistus, että noinkohan diesel-hekoa epäonni vaivaa edelleen. Pakkolaskupaikkana Marjala kun sattuisi just sopivasti reitille Mutasen halleilta keskustaan. Ja sinnehän kopteri olisi pitänyt seuraavan tiedon mukaan viikonlopuksi mennä... :-\

 

Todennäköisyys voi olla korkea epäilyillesi. Harmin paikka! Toivottavasti kuskille ei käynyt pahasti. Laskupaikka oli hyvä koska alue on tyhjä talvisin ja sinne on hyvät tieyhteydet. Hyvä ettei Pyhäselän jäälle joutunut laskeutumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käykääpäs bongarit kuvaamassa jos kerkiätte. :)

Itse en jaksa lähteä ajelemaan joensuuhun päin 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä juttu  :(, onneksi pilotille ei käynyt pahemmin. Ilmeisesti on tultu autorotaatiolla laskuun, eikä varmaan ilmeisesti vaan sehän on hekolla oikeastaan ainoa vaihtoehto tai tapa tulla laskuun moottorihäiriössä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kaverit masennuta, loppu hyvin kaikki hyvin. Kait tuosta vispilästä vielä kalua saa...kait :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin ottamassa parisen tuntia sitten pokkarilla kuvia tuosta. En kerkeä nyt laittamaan kuvia tänne, mutta kunhan sunnuntaina tulen takaisin kotiin, niin voin katsella koneella jos olisi onnistuneita kuvia ja laitella niitä tänne.

 

Btw tuo kenttä jolle tuo kone teki pakkolaskun, on kesällä aktiivisessa RC-lennokki- ja kopterikäytössä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo niin rajulle näytäkkään kun kuvittelin, hallittu pakkolasku :)

Autorotaatiolla tulee varmaan aika hallitustikin alas, jos motti sammahtaa kesken ilmalennon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pioneerin osa ei ole aina se helpoin :(

 

Eikun lippu korkeelle ja nokka tuulta kohti. En usko että Miehiä noilla murheilla lannistetaan.

Tsemppiä Ratilaiselle ja Mutaselle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä pistää miettimään, kun "vierestä" menee kone mäkeen. Kyseinen DieseliHughesi lähti samaan aikaan Joen Servicen pihasta tänään. Siinä otetut kuvat jäivätkin sitten viimeisiksi ennen kaputtia.

 

:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä pistää miettimään, kun "vierestä" menee kone mäkeen. Kyseinen DieseliHughesi lähti samaan aikaan Joen Servicen pihasta tänään. Siinä otetut kuvat jäivätkin sitten viimeisiksi ennen kaputtia.

 

:(

 

Noh, huonomminkin olisi voinut käydä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkähänlaisesta vajoamisnopeudesta on kyse, kun tuollainen kopteri tulee autorotaatiolla alas? Ilmeisesti aika monta metriä sekunnissa, kun tuolleen on keulan alaosa mennyt ruttuun lumihangesta huolimatta, ja pilottikin loukkaantunut.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, jos pääsee työntämään vauhtia tai kurvaamaan oikeaan suuntaan, roottoriin saa autorotaatiossa ladatuksi kierroksia, jotka voi sitten loppuvedossa hassata pehmeään laskuun. Kopterimiehet kertonevat tarkemmin, olisiko esim. 70KTS hyvä lähtökohta autorotaatiolle. Niiiiiin, ja sitten voi tehdä myös "running landingin" eli tulla pintaan komealla slaidilla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos pääsee työntämään vauhtia

What..?! Työntämisellä ei saa aikaan kuin roottorin kierrosten laskemisen, ainakin aina silloin kun työntämisen seurauksena on negatiivinen kuormituskerroin. Kierrosten laskeminen taas ei ole kovin haluttua mikäli tavoitteena on selvitä hengissä. Poikkeuksia tähänkin tilanteeseen toki on.

olisiko esim. 70KTS hyvä lähtökohta autorotaatiolle.

Riippuu korkeudesta ja koneesta. Noin yleisesti; Kymmenen jalan korkeudesta se on liikaa (tai vaatii ainakin keskimääräistä parempia refleksejä), korkeammalta ihan sopiva. Paljon riippuu toki muustakin lentotilasta (nousussa/ vaakalennossa/liussa, tehon& lapakulman määrä etc.). Korkeutta voi aina muuttaa sekä nopeudeksi että kierroksiksi, mutta pelkkää nopeutta matalalla ei voi muuttaa kuin kierroksiksi, korkeutta sen kustannuksella harvemmin pystyy lisäämään. Mutta taas toisaalta mikäli korkeutta on kosolti niin vajoamista (ja sitä kautta mahd. laskupaikan saavutettavuutta) pystyy kyllä kierroksilla kontrolloimaan jossain määrin, kunhan ei konrolloi liian matalalla. Toivottavasti oli riittävän monimutkaisesti selitetty :D

 

Googlettamalla termin "hight-velocity diagram" saattaa päästä hiukan jyvälle asiasta.  ;) Muttei siitäkään opi kuin perusteet. Se on kuitenkin hyvä lähtökohta, siksi kyseisenlainen kaavio julkaistaan jokaisen konetyypin käsikirjassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtakunnan suurin sanomalehti (HS) törttöili tapauksen uutisoinnissa. Jo toisen kerran panin merkille, että lentokoneen ohjaajaksi oli laitettu "kuljettaja". Ilmankos sattuu havereita, jos kuljettajat alkavat lentämään. Antaisivat lentohommat ohjaajille tai lentäjille, niin sujuisi paremmin. Samassa lehdessä oli juttu uusista 330:sta ja siinä kerrottiin, että kaksimoottorinen uutuus vie vähemmän polttoainetta kuin nelimoottorinen 340. Niinpä, tuon olisin voinut arvata itsekin vaikken insinööri olekaan. Jutun oli kirjoittanut tosin eniten kunnoittamani suomalainen ilmailutoimittaja (Jyri Raivio). Liekö itsestäänselvyyden päästänyt suustaan kuvatekstin laatija.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtakunnan suurin sanomalehti (HS) törttöili tapauksen uutisoinnissa. Jo toisen kerran panin merkille, että lentokoneen ohjaajaksi oli laitettu "kuljettaja". Ilmankos sattuu havereita, jos kuljettajat alkavat lentämään. Antaisivat lentohommat ohjaajille tai lentäjille, niin sujuisi paremmin.

Tai vaikkapa piloteille! Samaten eräät jopa ilmailun parissa touhuavat henkilöt puhuvat "kuskeista",tämä titteli on ymmärtääkseni käytössä vain rekkaliikenteessä ja juoppokyydissä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai vaikkapa piloteille! Samaten eräät jopa ilmailun parissa touhuavat henkilöt puhuvat "kuskeista",tämä titteli on ymmärtääkseni käytössä vain rekkaliikenteessä ja juoppokyydissä ;)

 

Miten tuo lentäjän homma eroaa näistä ed. mainituista?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuo lentäjän homma eroaa näistä ed. mainituista?  ::)

No,ei kai tässä sitä eroavaisuutta ole käsiteltykään,eroja varmaan on paljonkin,mutta vakiintunut käytäntö taitaa olla tuo mistä oli puhe! Vai miltä kuulostaisi "rekkaa ajoi kokenut pilotti" ? :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään