Petri Pohjonen

330 / MD-11 ja NYCin reitti

50 viestiä aiheessa

Voisikos joku jolla on lukemat tarkemmin hallussa mitä käytännössä uuden Airbus 330:n ja vanhan sotaratsun MD-11 vertailu polttoainetaloudessa tarkoittaa esim. New Yorkin reitillä.

 

Eli kun Airbus kuulemma kuluttaa 20 % vähemmän polttoainetta ja jos oletuksena pidetään että New Yorkin meno-paluulipun keskihinta on 1000 euroa (eli 500 eur / suunta), niin kuinka monta matkustajaa pitää myydä MD-11 koneeseen enemmän, jotta saadaan kompensoitua Airbussin polttoaineensäästö ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-11 -koneeseen mahtuu reilusti rahtiakin josta saa rahaa. Busseista ei niin varmuutta.  :)

 

Volyymiltaan kummankin koneen rahtitilat ovat lähes samankokoiset, ja nykyisin rahti on pääosin volyymirahtia, ei niinkään painavaa tavaraa. Rahdin määrä on laman myötä vähentynyt muutenkin melkoisesti, joten tuottoja on yritettävä saada tällä hetkellä etupäässä matkustajia kuljettamalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tämä yö on?

 

Luulisin että kesäaikaan siirtymiseen liittyy.

 

Ennenvanhaan kun jenkkilässä siirryttiin oliko se viikkoa aiemmin vai myöhemmin kun meilläpäin tuli nykkiläinen aina ko. ajan aikataululla 07:50.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin että kesäaikaan siirtymiseen liittyy.

 

Ennenvanhaan kun jenkkilässä siirryttiin oliko se viikkoa aiemmin vai myöhemmin kun meilläpäin tuli nykkiläinen aina ko. ajan aikataululla 07:50.

 

Kyllä ne jenkit vaihtaa sitä kesäaikaa nykyäänkin ennen Eurooppaa.

 

Mutta mutta, tuo kuva on viime sunnuntailta jolloin sekä jenkeissä, että Euroopassa elettiin kesäaikaa. Eikä eri aika USA:n itärannikolla vaikuta paluuaikaan Suomessa, se pysyy aina vakiona. Itärannikolla voisi olla vaikka 12 ero Helsinkiin mutta AY6 saapuisi silti 08:50 Helsinki-Vantaalle. Paitsi niinä kahtena yönä kun kelloa ruuvataan Euroopassa kesä- ja talviaikaan.

 

Eikö niin Tarmo että kesäaikaan siirtyminen aiheuttaa USA:n paluussa ns. tunnin myöhästymisen? Talviaikaan kun siirrytään, niin tulee tunti etuaikaa kun kelloa ruuvataan taaksepäin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo niinpäin se taitaa ollakin , kunhan ajattelematta kirjoitin. Tulit siis nykkiläisellä eilen maanantaiaamulla klo 07:30 sa ? Ei kai se niin aikaisin tullut ?

 

Vai onko toi koneen kello tunnin pielessä ?  :-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo niinpäin se taitaa ollakin , kunhan ajattelematta kirjoitin. Tulit siis nykkiläisellä eilen maanantaiaamulla klo 07:30 sa ? Ei kai se niin aikaisin tullut ?

 

Vai onko toi koneen kello tunnin pielessä ?  :-\

 

MD-11:ssa ei ole mikään pielessä.  ;) Kennedyn tapaan noin tunti meni odotteluun, joten 08:20 oli oikea saapumisaika.

 

Mutta miten taittuu Airbusin triplalta JFK-HEL 6h 57 min.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-11:ssa ei ole mikään pielessä.  ;) Kennedyn tapaan noin tunti meni odotteluun, joten 08:20 oli oikea saapumisaika.

 

Mutta miten taittuu Airbusin triplalta JFK-HEL 6h 57 min.  8)

 

Mitään kehumatta lienee tuulella suurin osuus asiassa. Sama tuleeko sieltä samoilla puhureilla DC-10 vai triplaseiska.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään kehumatta lienee tuulella suurin osuus asiassa. Sama tuleeko sieltä samoilla puhureilla DC-10 vai triplaseiska.   ::)

 

Juuri näin. JFK:lta on lähes poikkeuksetta myötistä kotiinpäin, joten myös A330 olisi saapunut etuajassa, mutta toistakymmentä tonnia pienemmällä kerosiinimäärällä. Ja matkustajatkin olisivat viihtyneet paremmin.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuolla kukaan kerosiinistä kolehtia kerännyt nytkään. Ja viihtyvyyden huonona puolena voi pitää lyhyttä matka-aikaa koska ei ehtinyt nukkumaan kuin muutaman tunnin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuolla kukaan kerosiinistä kolehtia kerännyt nytkään. Ja viihtyvyyden huonona puolena voi pitää lyhyttä matka-aikaa koska ei ehtinyt nukkumaan kuin muutaman tunnin.

 

Miksi lähteä M11 kyytiin nukkumaan jos jyrinästä nauttii ? Vieläkö emot muuten jakaa korvatulppia kakkosmoottorin vaientamiseksi ?

 

Nii sitä tasaista jyrinää saa halvemmalla vaikka Mannerheimintiellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tässä vuosien varrella omakohtaisesti huomannut, että MD-11:sta koskeva ylenpalttinen vouhotus internetin palstoilla koskien koneen meluisuutta, on asiasta mitään tietämättömien populistista kohinaa.

 

Näillä, jotka ovat herkistyneet suunnattomasti M11 -"äärettömän kovasta ja häiritsevästä melusta", ei ole kovinkaan montaa mailia koneella takana jos yhtään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tässä vuosien varrella omakohtaisesti huomannut, että MD-11:sta koskeva ylenpalttinen vouhotus internetin palstoilla koskien koneen meluisuutta, on asiasta mitään tietämättömien populististä kohinaa.

 

Näillä, jotka ovat herkistyneet suunnattomasti M11 -"äärettömän kovasta ja häiritsevätä melusta", ei ole kovinkaan montaa mailia koneella takana jos yhtään.

 

Jees Jees.. Niin se sit on.

 

Kukaan maailmassa ei ole koskaan häiriintynyt vaan kaikki ovat väärässä , ihmiset on ihaaaaaan sekaasin ? Taaskaan en arvostele.

 

Siihen uskotaan mikä on oikein !

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No täytyy sanoa, etten niinä parina kertana koskaan kokenut MD-11:sta olevan muita koneita selvästi meluisampi. Ehkä sitä ei (esi)teininä sellaisista asioista suuresti hermostu. Toisaalta tähän on saattanut pari muutakin asiaa vaikuttaa. 1) ensimmäinen ikinä tehty lentoni tapahtui Tupolevin kyydissä, 2) MD-11-lentoni eivät olleet mannertenvälisiä, vaan Euroopan sisäisiä 3-4,5 tunnin pituisia lentoja ja 3) sitä vain oli innossaan MD-11:sta kyytiin pääsemisestä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa ehkä kovemman melun paikka M11-koneessa on businessluokan etuosa. Taustamelu siellä kohoaa joskus jopa niin, että joutuu korottamaan ääntä. Turistiluokka sen sijaan on ihan normaalin melutason paikka.  Ja esim. LQA:n businessluokka matkalennossa oli omien korvieni mukaan ihan samaa kaliperia MD-11 kanssa.

Mutta niitä häiritsee aiva kauhiast MD-11:sta meluisuus, jotka eivät edes koneella reissaa.

 

Ja siinä on miehekästä ja aitoa tekemisen meininkiä kun MD-11 takeoffissa kuuluu joka paikasta sellainen kiva kitinä, narina ja huojunta. Sitä ei samettipäällysteiset korvat välttämättä kestä.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta siinä on miehekästä ja aitoa tekemisen meininkiä kun MD-11 takeoffissa kuuluu joka paikasta sellainen kiva kitinä, narina ja huojunta. Sitä ei samettipäällysteiset korvat välttämättä kestä.  :laugh:

 

Mitäköhän lentopelkoinen ajattelisi... Ja tähän päälle vielä betonimyllyiltä kuullostavat jarrut laskeutuessa  ;) Ainoa asia mitä jään MD-11:ssa kaipaamaan on juuri tämä "takeoffin maskuliinisuus", älä Ilkka suutu  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen tuli A330:n lentoonlähdössä istuttua rivillä 52 sekä 5. Täytyy sanoa että melua riittää karjaosastolla huomattavasti enemmän eli mene Ilkka takapenkille niin saat sitä mölyä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tunne olla ihan sama jokaisessa pitkärunkoisessa , kaikki taipuu ja natisee.

 

Ei se liity lentokonetyyppiin vaan rungon eläväisyyteen , hyvä että elää ettei naksahda poikki .  ;D

 

En yhäkään halua matkustaa DC-11:lla enkä millään muullakaan 18 tuntia ilmassa leijuvalla laitteella minnekään.

 

Ne matkustaa kenen mielestä on kiva matkustaa .. so what ? Toiset tykkää äidistä , toiset tyttärestä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa syksyllä istuin MD-11:n taaimmaisella mahdollisella istuimella lentoonlähdön kuumasta Bangkokista koneen ollessa kutakuinkin maksimipainoinen. Toisin sanoen flexitehoja ei käytetty... Vaikka CF-6:sen kaunis ulina onkin musiikkia korvilleni, niin siinä vaiheessa kyllä rupesi tekemään mieli peltoreita. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuolla kukaan kerosiinistä kolehtia kerännyt nytkään. Ja viihtyvyyden huonona puolena voi pitää lyhyttä matka-aikaa koska ei ehtinyt nukkumaan kuin muutaman tunnin.

 

Kyllä se on kerätty, et ole vain tiedostanut sitä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja siinä on miehekästä ja aitoa tekemisen meininkiä kun MD-11 takeoffissa kuuluu joka paikasta sellainen kiva kitinä, narina ja huojunta. Sitä ei samettipäällysteiset korvat välttämättä kestä.  :laugh:

 

Kuuluu ja tuntuu muuten parhaiten koneen etupäässä... Ja varsinkin muuten JFK:n 31L:ltä lähdettäessä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään