Juha Portti

Sekalaisia kuvia EFIV / Ivalo

952 viestiä aiheessa

2.12 laskeutui Ivaloon ensimmäinen joulun charterlento Englannista ja toi koneellisen brittejä ihmettelemään talvea ja joulupukkia.

G-EZTN Uudenkarhea bussi, luovutettu EasyJetille 26.8-09  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei liity ilmailuvalokuviin, mutta mikäs ihme tällainen on Ivalon saapuvissa?

17:50Moscow

RSJ9611

 

Rusjet ja kalustona YK-42.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään ja sunnuntaina kannattaa notkua kentän laidalla. Juha oli näemmä kärppänä aloittamassa joulusartterikuvat. Täytyy itsekkin koittaa saada jokunen tänne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei valitettavasti ole tämän parempia tuotoksia tältä päivältä, mutta esimerkiksi se 753 on Ivalossa pari yötä.

 

 

EasyJet A320 4.12.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

RusJet YK42 4.12.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Bremenfly 737, Airberlin A320, Hapag (TUI) 737 ja Condor (Thomas Cook) 757-300. Rusjetin kone vasemmalla kuvan ulkopuolella.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bremenfly 737, Airberlin A320, Hapag (TUI) 737 ja Condor (Thomas Cook) 757-300. Rusjetin kone vasemmalla kuvan ulkopuolella.

 

Hetkinen.. Onkos tämä kuva otettu sieltä parturoidun vaaran päältä, missä on niitä armeijan vanhoja hangaareja? Uusi kuvakulma EFIV:ltä! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kuvaa torstailta 3.12. EasyJetin bussi ::)

[ attachment removed / expired ]

Airbussi G-EZTG

 

[ attachment removed / expired ]

Kamera. Nikon D-40  AF-S Nikkor 18-55

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otoksia hämyn painaessa päälle ja luntakin lupaili lisää :( Torstaina missasin hienon tilanteen, kun Rajan kopteri AB412 tuli leijumaan kiitotien päälle ns näytös luontoisesti näyttämään briteille että, hei me lennetään :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

Yön yli levännyt Bojo 757 300 kauko kuva?

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Air Berlin Bussi D-ABDC

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Condor Bojo 757 300 on se iso

 

[ attachment removed / expired ]

Yön yli levännyt Bremenfly Bojo 737

 

[ attachment removed / expired ]

Air Berlin Bussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkalle: "Uusi" kuvakulma on kyseisen kukkulan rinteeltä, mutta toki aidan ulkopuolelta.

 

Tässä pari kuvaa Bremenistä ja Condom..rista 5.12.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkalle: "Uusi" kuvakulma on kyseisen kukkulan rinteeltä, mutta toki aidan ulkopuolelta.

 

Näyttää vaan puut blokkaavan aika hyvin näkymän.. Noh, täytyypä käydä katsastamassa tuo paikka, kun parin viikon päästä ilmestyn maisemiin.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi lentokoneissa käytetään tuollaisia suojuksia moottoreissa?

 

Miksi sinne pitäisi päästää "varpuset pesimään"?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi lentokoneissa käytetään tuollaisia suojuksia moottoreissa?

 

Turbiinimoottorit ovat kiihkeästi pyörivinä tasapainotettuina hyrrinä herkkiä lumelle, jäälle yms. roskille. Tämä haitta tunnetaan nimellä FOD (foreign object damage) - ilmailumaailmahan rakastaa lyhenteitä ;). Olen muuten monissa lentonäytöksissä nähnyt suihkarilentäjien osoittavan vahvasti sisäistettyä tarvetta poimia karkkipapereita kentältä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi lentokoneissa käytetään tuollaisia suojuksia moottoreissa?

 

Mikon ja Juhan vastauksien lisäksi sanoisin vielä sellaisen asian, että ilman suojuksia tuuli saattaa pyörittää moottoria aika vauhdikkaasti. Kun ilma on kylmä ja kierrosnopeudet on pienet moottorin voitelu ei toimi kuten sen pitäisi. Oletetaan että esimerkiksi Bremenflyn kone seisoo Ivalossa pari yötä niin jo siinä ajassa ehtii tulla aika paljon kierroksia moottorille ilman kunnollista voitelua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi lentokoneissa käytetään tuollaisia suojuksia moottoreissa?

Talvella on sitten vielä tuo pöllyävä lumi joka sulaa lämpimän moottorin sisään ja silloin saattaa jopa esimerkiksi ahtimen siivet jäätyä kiinni. Muutama vuosi taaksepäin juurikin Ivalossa eräässä Jetstreamissa miehistö jätti parin tunnin seisokin ajaksi suojat pois. No poka kyytiin ja rieippaat lentäjäpojat nokalle, käynnistettiin ykköstä, ei lähde ,no yritetään kakkosta, ei lähtenyt sekään, no mikä per.... Molemmat ahtimet jumissa, tai taisi ne sen verran pyörähtää että ahtimen siivet hajosivat. Seuraava vaihe episodissa olikin sitten tekniikan ja vaihtomoottoreiden saapuminen Ivaloon. Niin että kannattaa suojata, jopa pienempienkin moottoreiden ilmanotot ym. reijät.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on sitten KipporWare turistit käännytetty takaisin sinne mistä tulivat ja nämä jäi käteen...

 

Hapag kutsultansa Yellow Cab 6998 ja 6999 tuli suut makeana.  Rekkari D-AHFM.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Ja Condor lähti Easyn laskun jälkeen. Lupaan omasta puolesta, että on viimeinen kuva ko. koneesta tältä erää.  ::) Kopiraitti kuvasta Henkalla. (edit: kirkkautta lisätty)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Ei vuoden ensimmäinen, mutta kauden ensimmäinen Blue1 tässä jouduttamassa rullausta.  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Condor lähti Easyn laskun jälkeen. Lupaan omasta puolesta, että on viimeinen kuva ko. koneesta tältä erää.  ::) Kopiraitti kuvasta Henkalla.

 

 

Jos kerran copyright on mulla niin kaipaisin kuvaan hieman enemmän valoa. Vastaisi paremmin tilannetta sellaisena kuin sen kuvatessa näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

G-EZTN. 12.12

Lasku rwy 22:lle

[ attachment removed / expired ]

 

Jarruttelua.

[ attachment removed / expired ]

 

Miehiä työnsä ääressä, toinen näyttää olevan"happihyppelyllä" ;)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

G-EZTN. 12.12

Lasku rwy 22:lle

Ensimmäinen kuva hieno :thmbup: Mites lähelle kiitotietä tuolla pääsee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen kuva hieno :thmbup: Mites lähelle kiitotietä tuolla pääsee?

 

Olisiko tuosta aidalta n. pari- kolmekymmentä metriä kiitotien reunalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla