Pauli Hankonen

Muutama Douglas ja McDonnell Douglas kuva EFHK:lta 80 ja 90-luvuilta.

14 viestiä aiheessa

Huomenta vaan. Laitetaan kolmas setti kehiin.

 

Yksi kuvauspaikka 80-luvulla oli suurinpiirtein nykyisen seisontapaikan 33 kohdalla. Mutta kun tuli vesisade niin sitten juostiin terminaaliin odottelemaan kuuron laantumista ja näpättiin terminaalin ikkunan läpi kuva. DC-9-41 OH-LNE.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja siellä ulkona kun seisoi niin kaikkea tuli nähtyä. Tämä Fedexin DC-10-30F N307FE hinattiin eräänä päivänä kakkosmoottorin luukut auki kohti hallia. Tämä kuva on joskus teetetty diasta paperille. Dialla löytyy sit koko sarja siitä kun konetta työnnetään kakkoshalliin ja kun se seuraavana päivän starttaa 33:lta kohti määränpäätään. Todella mielenkiintoinen vieras, jäänyt vaan häiritsemään oliko kakkosmoottori hajonunt ilmassa ja kone siksi tullut Helsinkiin vai oliko kone ihan jollain rahtikeikalla Helsingissä. Vakituinen vieras se ei kuitenkaan tuolloin 80-luvun loppulla ollut.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja taas loikataan kahdeksankymmentäluvulta yhdeksänkymmentäluvulle.

 

 

90-luvun alussa alkoi kympeillä olla tunnit täynnä Finnairin väreissä. OH-LHD odottelee ostajaa valkoisessa puvussa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Joskus vuoden 1997 paikkeilla seiskahallin ja 04:n välisellä ruoholla oli Helsinki-Vantaan "corrosion corner". Tässä on ainakin OH-LCD ja ysien täytyy olla tyyppiä DC-9-41 eli OH-LN_ sarjaa. Chinonin vuotava takakansi tuo taas "jumalan valoa"..

[ attachment removed / expired ]

 

 

Mulla on sellainen mielikuva että Laukkasen Antilla on kanssa tästä ihkusta kuvia. Rekisteri ei näy, mutta jos muistini palvelee minua oikein on tässä Atlantic Cargo DC-6A G-APSA. Tästä löytyy kyllä kuvia joissa rekisteri näkyy, mutta ne ovat päiväkuvia eikä niissä ole säpinää koneen ympärillä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Cargo Lionin DC-8-62 oli peruskauraa 90 luvun jälkimmäisellä puoliskolla. DC-8-62H(F) LX-TLA.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Erään HK:lla vaikuttaneen lausahdus: "Kun pitkä kasi revittää Miamissa, se on vähän ku kattois formuloita!" Southern Air Transport DC-8-73(F) N874SJ.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Finnairin DC-9-41 koneet ei tahtoneet mennä kaupaksi millään 90 luvun puolenvälin jälkeen. Jonkin aikaa ne olikin myyty(?) jollekin hämärälle AAZ:lle. AAZ maalattiin koneisiin joksikin aikaa, mutta mielestäni koneet eivät tuolle hämärälle kirjainyhdistelmälle sitten koskaan menneet. AAZ OH-LNF.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Etelä-amerikkaan ne sitten loppujen lopuksi menivät. LV-PNP odottelemasssa siirtolentoa toiselle puolelle maapalloa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tumppiysi on aina tumppiysi. Mannekiininä SAS:n DC-9-21 OY-KGF.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tukholma oli euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 1998 ja Finnair vedätti SAS:lta "Official Carrier" tittelin  ;D

DC-9-51 OH-LYN sai kulttuuripääkaupunki tarran kylkeensä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Vuosi pari tuon jälkeen oli OH-LYN myynnissä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kakikki muistaa GC:n pukkitarrat, mutta oli niitä muissakin. Kasikymppisissä pukki kulki uskollisesti OH-LMN:n kyljessä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja kesäisin OH-LMN lensi kevennetyssä maalauksessa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Meridiana yllätti ja saapui eräänä kuumana kesäiltana paikalle. Ei tullut toista kertaa.. MD-82 I-SMEL

[ attachment removed / expired ]

 

 

Työn touhussa joskus 1998? OH-LPD edustaa lentokoneita.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Pakko panna MD-87 kuviakin pari. Se vaan on niiin makee pulkka  ;D

 

Finnair MD-87 OH-LMA

[ attachment removed / expired ]

 

 

Iberia yritti Madridin reittiä omalla kalustolla pari vuotta ysärin loppupuolella. Koneina käytettiin A320 ja MD-87 kalustoa. Tässä MD-87 EC-GRK.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Silloin kun nuo olivat uusia, oli etuvessassa isot tilat ja pari ikkunaa. Ei oo enää Blue1:llä.. SAS MD-90 OY-KIN

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kibris Turkish Hava Yollari lensi tänne B722 ja A310 koneiden lisäksi myös MD-90 koneilla. Ilta-auringon viimeisistä säteistä nautiskelee tässä TC-KTA

[ attachment removed / expired ]

 

 

Geminin DC-10-30(F) puhkipalaneena eikä rekisterikään näy, mutta laitanpa kuitenkin tämänkin kuvan tänne.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ex OH-LHC, N345HC ja lopuksi F-GPVC. Vive la DC-10-30ER!

[ attachment removed / expired ]

 

 

F-GPVD:n tunnit on todella lopussa  :(

[ attachment removed / expired ]

 

 

Mutta onneksi sentään saa kaverin kanssa odottaa eutanasiaa  :'(

[ attachment removed / expired ]

 

 

Muutamia vuosia aikaisemmin OH-LGB saapuu New Yorkista aamulla.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Se on tämä vihanpitoyhtiön McDonnell Douglas C-17A Globemaster III varustettu samalla ohjaamolla (ainakin ikkunoiden osalta) kuin tuo Gorba..

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Vielä tulisi muutama setti  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloinkas noi kaks viimeisintä AirLiberte kuvaa on otettu?? Koska muistan jo itekkin nähneeni noi tuolla joskus... ei varmasti kovin montaa vuotta ole...  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloinkas noi kaks viimeisintä AirLiberte kuvaa on otettu?? Koska muistan jo itekkin nähneeni noi tuolla joskus... ei varmasti kovin montaa vuotta ole...  ???

 

Joo ne on varmaan 2000 luvun puolelta. Mutta sopivat niin hyvin aiheeseen että menkööt  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi Atlanticin kutonen kävi muutaman kerran peräkkäin. Käytössä oli sekä G-APSA että G-SIXC. Oman dialaatikon päädyssä lukee notta APSA kävi 29.10.-96 ja SIXC 4.11.-96. Jompikumpi tuli muistaakseni Hesaan n klo 3 yöllä..  Ei ole tainnut kutosia hesassa näkyä sen jälkeen.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On mulla joo APSA:sta kuvia. Yksi tässä skannattunakin. Onhan tuo täällä ollut aiemminkin, mutta jotenkin tuntuisi noita Paulin saamia kommentteja selatessa, että saattaisi olla jossain vaiheessa nostalgiaketjujen uusinnan aika ;) Tosin pitäisi skannata ja viilata niitä uusin kujein. Kaima Hyvärisen päivämääriä nyt hiukkasen mietiskelen. Olen nimittäin tyyten varma siitä, että omat APSA-kuvani on otettu lokakuussa 1997, vieläpä alkupuolella. Kyllä se vielä dialaatikosta selviääkin, mutta ne eivät ole kotona, niin en nyt oitis pääse varmistamaan.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On mulla joo APSA:sta kuvia. Yksi tässä skannattunakin. Onhan tuo täällä ollut aiemminkin, mutta jotenkin tuntuisi noita Paulin saamia kommentteja selatessa, että saattaisi olla jossain vaiheessa nostalgiaketjujen uusinnan aika ;) Tosin pitäisi skannata ja viilata niitä uusin kujein. Kaima Hyvärisen päivämääriä nyt hiukkasen mietiskelen. Olen nimittäin tyyten varma siitä, että omat APSA-kuvani on otettu lokakuussa 1997, vieläpä alkupuolella. Kyllä se vielä dialaatikosta selviääkin, mutta ne eivät ole kotona, niin en nyt oitis pääse varmistamaan.

-A-

 

Terves, mä kanssa menisin takuuseen että toi mun kuva on otettu samaan aikaan sun kanssa vuonna 1997. Tässä kuvassa ei ollut päivämäärää takana, mutta arkistoalbumin kannessa seisoo muistaakseni vuosi 1997.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ex OH-LHC, N345HC ja lopuksi F-GPVC. Vive la DC-10-30ER!

 

Ja sai vielä uuden elämän Omnilla, N810AX! :thmbup: A-netissä viimeisin lisäys on tältä kuulta, lentänee siis edelleen..

 

Kiitos Paulille myös tästä setistä, (vanhempaan) Amerikanrautaan ei vaan voi kyllästyä!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielsin sen tässä yhteydessä erisnimeksi  ::)

 

Se, että täällä toisinaan huomautetaan asiallisesti ja tarpeellisesti oikeinkirjoituksesta, on mun mielestä pelkästään hyvä asia, eikä siitä tarttis kenenkään vetää hernemaissipaprikoita nenään. Huono suomen kieli on kaameaa luettavaa. Se siitä ot:sta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ei ole kaikkien äidinkieli suomi, ei, mutta ne joilla on, mutta eivät ole vaivautuneet kuuntelemaan koulussa, se onkin sitten jo eri juttu.

 

Edelleenkään ei ole tarkoitus että kukaan vetäisi herneitä nenään... Täällä on aika moni muukin kuin nyt minä kommentoinut ja sanonut mielipiteensä siitä, miltä näyttää huono suomen kieli. Ja aika usein täällä tartutaan pikkuseikkoihin ja aletaan näsäviisastella, vrt. esim. sää - keli.

 

Viestin sisältö on toki pääasia, mutta sitä on huomattavasti miellyttävämpää lukea jos se ei ole täynnä kirjoitusvirheitä.

 

Anteeksi taas ot, voidaan lopettaa mun puolestani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitoin tuon kommentin ihan sen takia, koska olen lukenut monta aihetta, jossa Elina on tarttunut näihin kieliopillisiin asioihin. Oli hyvä paikka iskeä takas ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovin montaa kertaa en kyllä ole sanonut, vaikka mieli olisikin tehnyt. Mutta jatketaan tätä tuolla "pilkunviilausta"-ketjussa, jos on tarvetta. Ehkä Pauli uskaltaa laittaa lisää hienoja kuvia, kun lopetetaan tämä ot.  :)

 

Edit. Heimolle vielä tiedoksi, katsoin juuri omat viestini läpi, ja tasan kerran olen huomauttanut kielioppivirheestä tällä foorumilla. Että "monta kertaa" on kyllä liioittelua, enkä tiedä mistä sen keksit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Start of OT

 

Niin ja summa summarum: Eiköhän se viestin sisältö kuitenkin ole kieliopillista oikeellisuutta tärkeämpi vai olenko käsittänyt täysin väärin forumin tarkoituksen?

 

End of OT

 

Menee vielä hieman OT:ksi, mutta kyllä se monelle totuus on, että vaikka sisältö olisi vaikka kuinka hienoa, jos se on esim. yhteen pötköön kirjoitettu (vaikka vain yhteen kappaleeseen), niin vähemmän tekee mieli lukea sitä. Sen takia olisi ihan kiva, että ainakin kappalejakoja, pisteitä ja satunnaisia pilkkuja käytettäisiin. Se on hassu juttu, että ilman noita välimerkkejä sitä tekstiä lukee ilman hengenvetoa ja tekstin lukemisesta tulee vain hengästynyt olo.

 

Itselleni tämä ulkomaille muutto on lähinnä tarkoittanut sitä, että sitä ryhtyy entistä tarkemmaksi oman äidinkielensä suhteen, kun pelkää että asiat alkavat mennä herkemmin päin mäntyä.

 

McDonnell Douglasit ovat meikäläisellä sen takia lähellä sydäntä, kun niillä tuli lapsena sen verran paljon matkusteltua. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DC-8-62 on yksi kaikkien aikojen sopusuhtaisimmista kaunottarista. :thmbup: Hoikkaan linjakkaaseen yleisilmeeseen sopii hoikat moottorit toisin kuin esim. A340:een. Finnairin sillosessa maalauksessa oli todella kaunis kone, super caravellen kanssa kauneimmat suomalaiset koneet tahän mennessä. Lensin pikkupoikana kasilla espanjaan ja kiinnitin enkakertaa huomiota koneen kääntyvään takasiipeen, siis koko siipi kääntyi, ei vain ohjainpinnat. Olin kovin hämmästynyt moisesta mahdollisuudesta. ??? 8)

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla