Pauli Hankonen

Idän ihmeitä EFHK:lla 80- ja 90-luvuilta

7 viestiä aiheessa

Päästään sitten viimeiseen ja ehkä mielenkiintoisimpaan settiin.

 

Ennen vanhaan tossa naapurissa oli Neuvostoliitto. Tupolev Tu-134A CCCP-65784 tekee lähtöä Leningradiin tai moskovaan ja toinen samanlainen seisoskelee platalla odottelemassa lähtöä Leningradiin tai Moskovaan.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kun koneet rullaili kiitotielle 33 joutui hiekkaparkkiksella juoksemaan karkuun että kone mahtuu kokonaan linssiin. (Zoomeja ei paljon silloin käyetty). Tupolev Tu-154B-2 CCCP-85552 rullaa kohti kiitotietä 33.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja hetken kuluttua tienoo täyttyy melusta kun CCCP-85552 kiihdyttää kohti Neuvostoliittoa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Myös Balkan lensi sekä TU3 että TU5 koneilla Helsinkiin. Tässä suttuinen lasin läpi vesisateessa otetu kuva. Luultavasti Tupolev Tu-154B-2 LZ-BTV.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja hop! Vajaa kymmenen vuotta eteenpäin, eikä valtiota nimeltä Neuvostoliitto ollut olemassa. Sen sijaan Aeroflotin Tupolev Tupolev Tu-134A  RA-65623 lensi edelleen Moskovan ja Helsingin välillä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Malevin pikku Tupolevit olivat sisältä todella skarpissa kunnossa 90-luvulla  :thmbup: Tupolev Tu-134A-3 HA-LBO

[ attachment removed / expired ]

 

 

Air Moldovakin käväisi joskus -98 kääntymässä. Jonkin sortin chartterihan tämäkin oli. Tupolev Tu-134A-3 ER-65071

[ attachment removed / expired ]

 

 

ELK Airwaysin Tupolev Tu-134A-3 ES-LTA. Kone on nykyisin museoituna Tartussa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tämä on viimeinen CSA:n TU3 lento Helsinkiin ja yksi todella viimeisistä lennoista tyypillä CSA:lla. Taas voi olla että mielikuvitus laukkaa enemmän kuin muisti, mutta muistelen että CSA olisi jo dumpannut TU3:t pois käytöstä kun tämä pöllähti jollekin erikoischarterille Helsinkiin. Rahtipäässä se yön makaili ja lähti seuraavana aamuna Prahaan. CSA - Czech Airlines Tupolev Tu-134A OK-HFL

[ attachment removed / expired ]

 

 

Pulkovo sahasi pitkään Tupolev 134 koneilla Helsinkiin. Joskus teki mieli käydä kirjoittamassa RA65113:n nokkaan "City of Helsinki". Tässä kuitenkin yksi sisarkoneista Tupolev Tu-134A-3 RA-65093

[ attachment removed / expired ]

 

 

Transagon Tupolev Tu-134A-3 UR-65081 Helsingissä syksyllä 1997.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Balkaniakaan ei enää ole.. Tupolev Tu-154M LZ-BTN ei niin edustavan näköisenä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Malevin edustus Tupolev Tu-154B-2 HA-LCR koneella.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Aeroflot oli hauska firma 90-luvulla. Koskaan ei tiennyt millä koneella Moskovasta tänään tullaan. Aviaenergon Tupolev Tu-154M RA-85809 vieraili useamman kerran Aeroflotin Moskovan vuorolla.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja kun Moskova meni sään takia kiinni, niin meillä riitti ihmeteltävää. Ilyushin Il-62M RA-86533

[ attachment removed / expired ]

 

 

Edellisen kaveri. Ilyushin Il-86 RA-86096.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Pulkovokin ajoi joskus hyvin harvoin Pietarin vuoron ILWillä. Pulkovo Airlines Ilyushin Il-86 RA-86094

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ennen kun viherpiiperit ei ollut vielä valloittaneet ilmatilaa, ei melu ollut ruma sana. Silloin sai Il-76:lla lentää euroopassa muutenkin kuin vain humanitäärisiä lentoja. Seiskakutonen olikin yleinen vieras EFHK:lla 90-luvulla.

 

East Line Ilyushin Il-76MD EW-78843

[ attachment removed / expired ]

 

 

Remex Ilyushin Il-76TD RA-75354

[ attachment removed / expired ]

 

 

Remex Ilyushin Il-76TD. Tällä kertaa yöllä, eri värityksessä, eikä rekisterikään näy kunnolla..

[ attachment removed / expired ]

 

 

Aeroflotin standardi värityksessä oleva Ilyushin Il-76TD RA-76470

[ attachment removed / expired ]

 

 

Aeroflotin polar väreissä poseeraava Ilyushin Il-76TD. Rekisteristä ei saa selvää..

[ attachment removed / expired ]

 

 

Uzbekistan Airlinesin Ilyushin Il-76TD UK-76782 oli vuokrattuna tuohon aikaan East Linelle.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Illuja tuli ja meni siihen tahtiin ettei niiden perässä kukaan pysynyt. Mutta myös muita tyyppejä nähtiin.

 

 

Slovakian Ilmavoimien An-24B 2903

[ attachment removed / expired ]

 

 

Standardista poikkeavassa värityksessä Aeroflotin Antonov An-24RV RA-47305. Saattaapi olla jo kuvanottohetkellä mielummin Arkhangelsk Airlinesin kuin Aeroflotin koneita.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Balkanin Antonov An-12B LZ-BAC kauniissa kevät auringossa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Inter Trans Air Antonov An-12BP LZ-ITA käynnistelee vetisessä syyskelissä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Yhtiö on ehkä KomiAviatrans, mutta tyyppi on Antonov An-12B RA-11526.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ehkä likaisin koskaan kuvaamani lentokone. KomiAviatrans Antonov An-12BP RA-12972.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja vielä loppuun kolme peruskauraa EFHK:lta 90-luvulta. Nimittäni Kuriiripostia baltian maihin rahdanneet LETit.

 

 

Avies Let L-410UVP Turbolet ES-PLI odottelee kuormaa ja miehistöä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Aviesin koneita taisi tämäkin olla. Let L-410UVP Turbolet LY-AVY odottelee että joku tulisi pakkaamaan rahtia.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Enpä tiedä minkä yhtiön kone tämä on, mutta aina varma google tietää että tämä olisi AP Airlines Lithuanialla lentänyt  L-410UVP-E LY-AVX.

[ attachment removed / expired ]

http://l410.planes.cz/en/?win_res=1024

04.01.2008 22:14

L-410UVP-E reg. YV2081 (c/n 872015) of Transaven probably crashed into Caribbean near the Venezuelan Los Roques islands today. The plane sent a distress signal and communications were lost. Rescue helicopters and vessels were sent to the probable crash site some ten km from Los Roques. At least eight Italian tourists and one American are feared to be among the 14 passengers and 2 crew on board. The plane initially served as blue "41" in Soviet Air Force since 1987, then went to AP Airlines in Lithuania (LY-AVX) and was sold to Aero Ferinco in Mexico (XA-ABK) in 2000 and to Venezuela in 2003, where it formerly used the YV-1119C registration.

 

 

Siinähän niitä sitten olikin. Toivottavasti viihdyitte. Diaa on vaikka kuinka paljon, mutta ei oo skanneria. Jos joitain mielenkiintoisia paperikuvia vielä löytyy niin lisäilen sit näihin ketjuihin.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on kelpo kamaa edelleen! Se oikeastaan harmittaa tässä vaiheessa aika lailla, että kun noistakin väköttimistä suuri osa kävi tämän tästä, ei niitä vaivautunut edes kuvaamaan. Olivat ns. peruskauraa... Justiinsa tuossa männä viikonloppuna mietin, että tulee vaan Emppuja, Busseja ja Aateeärriä. Ennen kiukutti yhtä lailla, kun tuli vain Ysejä, Kasikymppisiä ja Aateeärriä :D Jokunen Letti, ja Antonovi ja Tupolevi, Iljusiini ja loputon jono nakkikannu-737:ja vielä lisäksi. Joten kuvatkaa nyt ihmeessä niitä Emppuja ja Busseja. Voipi olla, että nekin kokevat lähitulevaisuudessa samanlaisen inflaation!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on kelpo kamaa edelleen! Se oikeastaan harmittaa tässä vaiheessa aika lailla, että kun noistakin väköttimistä suuri osa kävi tämän tästä, ei niitä vaivautunut edes kuvaamaan. Olivat ns. peruskauraa... Justiinsa tuossa männä viikonloppuna mietin, että tulee vaan Emppuja, Busseja ja Aateeärriä. Ennen kiukutti yhtä lailla, kun tuli vain Ysejä, Kasikymppisiä ja Aateeärriä :D Jokunen Letti, ja Antonovi ja Tupolevi, Iljusiini ja loputon jono nakkikannu-737:ja vielä lisäksi. Joten kuvatkaa nyt ihmeessä niitä Emppuja ja Busseja. Voipi olla, että nekin kokevat lähitulevaisuudessa samanlaisen inflaation!

 

-A-

Tämä on aivan totta. Kuvien arvo realisoituu usein vasta vuosien päästä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttääpi olevan RA-7547

 

Ikävä olla ilonpilaaja, mutta Venäjällä numeroita rekisterissä on viisi. Mulla on nyt toi paperikuva kädessä ja kun luupilla sitä pällistelen, niin rekkari on RA-76476 tai 76478 tai 76479. Neljä ekaa näkyy hienosti, mutta se vika numero voi olla joku noista kolmesta. Pikaisella googletuksella noi kaikki kolme rekisteriä on olemassa ja kaikista löytyy kuvakin netistä, mutta mistään noista kolmesta ei yht'äkkiä löytynyt kuvaa polar värityksessä..

 

Edit. Googlen kuvahaku auttoi. Se on RA-76479. Tässä a.net kuva http://www.airliners.net/photo/Aeroflot/Ilyushin-Il-76TD/1139343/L/

Edit 2. Voi se olla myös RA-76478 http://www.buero777.com/russian/ra_il7.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja nää kaikki setit. :thmbup:

 

Edit:

Muistan hyvin myös CSAn ja Interflugin Iljusiinit, 18 ja 62:set.

Ja eikös neuvosto T:pyrstö Antonovikin käynyt suhteellisen tiuhaan Gargolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla