Tumi Hämäläinen

Mistä koneestä kyse?

123 viestiä aiheessa

Eihän teiltä - varsinkaan Jounilta - voi kysyä mitään ilman, että vastaus tulee alta aikayksikön. Pitää ensi kerralla pienentää kuvaa reilusti...  ;D

 

En tiedä tuosta tarkasta mallista, mutta Mersu 109 tämä todellakin on. Mistä Jouni tiedät mallin?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten Mersussa toteutettiin tuo potkurien jaksotus, ettei kookoot silponeet lapoja? Joskus luin aiheesta, mutten muista. Liittyykö tuon ensimmäisen kuvan vekotin jotenkin tähän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin ekaks, että ilmeisesti on ylösalaisin käännetty V-moottori, kun siinä näkyy tuo tasainen yläpinta eli siis "öljypohja". Sitten mietin, että missäs olen tuon laitteen nähnyt joka näyttää kk:n tahdistimelta (pikkukuvassa keskellä) ja sitten hoksasin tuon aseen piipun, jonka tunnistin MG131:ksi.

 

En minä mikään sotilaskoneiden asiantuntija ole, täällä on muita itseäni paljon etevämpiä kavereita. Olenpahan nyt viime aikoina ollut tekemisissä melko isomittakaavaisen G-6:n kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen kone lienee kuitenkin 109 G8, sillä hallussani olevasta appiukon kansiosta löytyy vierestä kuva MT-483:sta, joka tietojeni mukaan on G8 (mikä ero sillä sitten ikinä G6:een onkaan). Moottorikuva on nähtävästi juuri tuosta yksilöstä.

 

Niin, osaako joku kertoa tuosta "tahdistimesta" joitakin, muutamalla lauseella?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen kone lienee kuitenkin 109 G8, sillä hallussani olevasta appiukon kansiosta löytyy vierestä kuva MT-483:sta, joka tietojeni mukaan on G8 (mikä ero sillä sitten ikinä G6:een onkaan). Moottorikuva on nähtävästi juuri tuosta yksilöstä.

 

 

Olisko siitä koneesta kuvaa? Kyseessä on harvinaisempi valokuvausversio, joita Ilmavoimilla oli 3 kappletta - näin ilman lähdeteoksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko siitä koneesta kuvaa? Kyseessä on harvinaisempi valokuvausversio, joita Ilmavoimilla oli 3 kappletta - näin ilman lähdeteoksia.

Tuolla "Arkistojen aarteita - vanhoja valokuvia" säikeessä on MT-483:n kuva (selällään)

saattapi olla niitän ainoita suomalaisen G-8:n kuvia...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskinen-Stenman-Niska: Suomen Ilmavoimien Historia n:o 6/ sivu 108 Piirroskuva MT-483 Utissa HLeLv 31:ssä 1947 ja sivulla116 mustavalkoi-

nen valokuva samasta yksilöstä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo... saattaa olla. Minua kiinnostaisi nyt millainen se Tumin albumissa oleva 483:n kuva on.

 

Eihän tämä mikään kummoinen kuva ole, mutta on vaan tuossa albumissa sen moottorikuvan vieressä, joten arvelin, että kyseessä voisi olla sama yksilö. Voisiko sitä mistään päätellä?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko sitä mistään päätellä?

 

Ainakaan samaan aikaan kuvia ei ole otettu, joten tuo moottorikuva saattaa olla ihan mistä yksilöstä tahansa...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakaan samaan aikaan kuvia ei ole otettu, joten tuo moottorikuva saattaa olla ihan mistä yksilöstä tahansa...

Juha

 

Juu, ei taida tosiaan olla välttämättä sama kone. Moottorikuva on otettu sulan maan aikaan, ja MT-483 on kuvattu lumisen maan vallitessa.

 

Sen sijaan, löysin tällaisen heikkotasoisen kuvan samasta kansiosta toiselta sivulta. Siinä on menossa jokin härdelli Mersun kanssa. Moottoripelti on irti, joten voisi olla, että tuo moottorikuva olisikin otettu tässä tilanteessa. Ainakin tässä ollaan sulan maan aikaan touhussa. Mersun tunnus on hieman heikosti erottuva, mutta olisiko MT-400? Tai MT-499?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MT-401 oli ensimmäinen G-6. Sanoisin MT-490.

Mutta tuosson kassakaappikuomu ja matala peräsin  MT-490 = Erla + korkea peräsin? samoinkuin MT-499...

Pahus , tuo yhdistelmä kassakaappi+matala peräsin+viiminen numero ois nolla? ei oikein passaa mihinkään

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tuosson kassakaappikuomu ja matala peräsin  MT-490 = Erla + korkea peräsin? samoinkuin MT-499...

Pahus , tuo yhdistelmä kassakaappi+matala peräsin+viiminen numero ois nolla? ei oikein passaa mihinkään

Markku

 

Suomennatko, Markku, tuon kommenttisi...? Kassakaappikuomu? Erla?  :-[

 

Mites 489?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomennatko, Markku, tuon kommenttisi...? Kassakaappikuomu? Erla?  :-[

 

Mites 489?

Messerschmitt Bf 109 G-6 (MT-507)

Tämä lie paremmin tunnettu Galland-kuomuna vaikka pitäis nykytiedon mukaan olla Erla-kuomu mimmonen on myös MT-489:ssä..

Kassakaappikuomuksi sanoivat tuota perinteistä "raskaampaa" mallia. joka tuossa sun kuvassas.

Ja Galland-kuomu on kassakaappi + lasinen niskapanssari

Tietää kertoa Hannu Valtonen kirjassaan "Messerschmitt Bf-109 ja Saksan sotatalous"

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikkohan tämä "härdelli" nimeltään aseiden suuntaus  ::)

 

Voisi ollakin, mutta aika paljon pitää olla porukkaa pitämässä perää ilmassa, että saadaan kookoot vaateriin... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sen sijaan, löysin tällaisen heikkotasoisen kuvan samasta kansiosta toiselta sivulta. Siinä on menossa jokin härdelli Mersun kanssa. Moottoripelti on irti, joten voisi olla, että tuo moottorikuva olisikin otettu tässä tilanteessa. Ainakin tässä ollaan sulan maan aikaan touhussa. Mersun tunnus on hieman heikosti erottuva, mutta olisiko MT-400? Tai MT-499?
Mutta tuosson kassakaappikuomu ja matala peräsin  MT-490 = Erla + korkea peräsin? samoinkuin MT-499...

Pahus , tuo yhdistelmä kassakaappi+matala peräsin+viiminen numero ois nolla? ei oikein passaa mihinkään

Matala peräsin, kassakaappikabiini, HLeLv 33:n tunnus ja saksalainen maalaus: ehdotan MT-406. Kaikki natsaa. Siihen oli vaihdettu matala peräsin.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyöstin kans muutoin samaa mieltä, ei mielestäni nuo kaksi viimeistä mitenkään sovi ellei ole täysin erikokoisia verrattuna neloseen.En tosin mitään järkevää saa mieleen, mites 5 nen viimeisenä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matala peräsin, kassakaappikabiini, HLeLv 33:n tunnus ja saksalainen maalaus: ehdotan MT-406. Kaikki natsaa. Siihen oli vaihdettu matala peräsin.

 

En kyllä millään saa tuosta viimeisestä numerosta kutosta. Kahdessa viimeisessä numerossa näyttäisi olevan samankokoiset rinkulat, ja eka nelonen lienee selvä. Voisiko kuitenkin olla 488, 489, 498?

 

Joku nyt kysyy onko sillä mitään väliä mikä rekkari on. No ei kai varsinaisesti, mutta ihan vaan mielenkiinnosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyöstin kans muutoin samaa mieltä, ei mielestäni nuo kaksi viimeistä mitenkään sovi ellei ole täysin erikokoisia verrattuna neloseen.En tosin mitään järkevää saa mieleen, mites 5 nen viimeisenä?

 

Taitaa olla liian pyöreää muotoa vitoseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi ollakin, mutta aika paljon pitää olla porukkaa pitämässä perää ilmassa, että saadaan kookoot vaateriin... ;D

 

Edit: Poistettu yleisön pyynnöstä.... Asiaan kuulumaton kommentti.

 

Anteeksi :(

 

Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi ollakin, mutta aika paljon pitää olla porukkaa pitämässä perää ilmassa, että saadaan kookoot vaateriin... ;D

 

Pyrstön alla on kolmijalkainen pukki jonka korkeutta voidaan säätää. Siivellä näyttää seisovan "asemestari" joka tarkastaa esim. kk:n rungon tai muun vaakituspisteen suhteen vatupassilla koneen oikean asennon ja sitten sihtaillaan. Potkurin asentokin kielisi poikien aikeista.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään