Tumi Hämäläinen

Mistä koneestä kyse?

123 viestiä aiheessa

Tässä animaatio. :)

 

No, tuosta saa jotain hämärää käsitystä asiasta. Mutta, osaako joku ihan oikeasti selittää MUUTAMALLA SUOMENKIELISELLÄ LAUSEELLA pääperiaatteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritän vaikkei suomi kielena ole mitenkään helppo ja yksinkertainen.

Elikkäs hammasratas jollain kohtaa potkurin lapojen takana, liittyen konekiväärttipyssyyn, eli tuo hammasratas kieltää kuskin yrityksistä huolimatta pyssyä paukuttamasta kun lapa on kohdalla.

Eli hammasrattaassa on jokin ylenmääräinen palikka joka kieltää liipasinta toimimasta kun luoti ohittaa potkurin.

Höh, ei tainnu selvitä enkä mistään tähän hätään kaviokuvastinta löydä.

Tiedän toki ja kaikki kaverinikin tietää miten tuo menee. :(

 

Pitänee lisätä että ensalkuun pellittivät tuhdisti tuota potkurupelia jotta luodit kimmahtivat.

Näin kerrotaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, tuosta saa jotain hämärää käsitystä asiasta. Mutta, osaako joku ihan oikeasti selittää MUUTAMALLA SUOMENKIELISELLÄ LAUSEELLA pääperiaatteen?

 

No kuvittelisin sen olevan aikalailla samanlainen, kuin autossa oleva nokka-akseli. Venttiili on kiinni kunnes akselissa oleva "kohouma" aukaisee sen vipuvartta hyväksi käyttäen. Voi löytyä helpommin toiminta-animaatioita tuolta autonmoottoripuolelta. Samanlainen "kohouma" potkurin akselissa "vetää" aseen liipaisimesta vipuvarsien välityksellä oikealla hetkellä. Tämä siis vain oma ajatelma.

T: Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se nyt niin kauhean tekninen ihme ole..

 

Jos potkuri on kiinni suoraan kampiakselissa, tai pyörivän moottorin tapauksessa kampikammiossa, on vehkeessä vain ylimääräinen nokkarengas, jonka nokka työntää/nostaa vipua, joka tangolla tms mekaanisesti estää kk:n laukaisun silloin kun lapa on tiellä.  Jos taas välissä on vaihteisto, lienee helpointa laittaa nokkarengas potkurinakseliin. Myöhemmin sama tehtiin sähköllä, nokka räpyttää katkaisijaa, jolloin pitkä, siten painava ja  siten oman inertin haasteensa hommaan tuova tanko voidaan eliminoida.. Näin sen tuoma este tuo toisen esteasteen laukeamiselle ohjaajan laukaisimen perään. Kun kummallakin on otollinen asento, ei iskurin elämää häiritse mikään ja ruuti palaa..

 

Fokkerin tapa selviää esim: http://www.aerospaceweb.org/question/weapons/guns/fokker-synchronizer.jpg

 

janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten ihan järkeenkäypää selvitystä, mutta mikä on "pyörivä moottori", ja voiko potkuri olla kiinni kampikammiossa, kun kampikammiohan on käsittääkseni tyhjä tila?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten ihan järkeenkäypää selvitystä, mutta mikä on "pyörivä moottori", ja voiko potkuri olla kiinni kampikammiossa, kun kampikammiohan on käsittääkseni tyhjä tila?

 

Se on pyörivä moottori :) . Ennen uudempia tähtimoottoreita käytettiin pyöriviä moottoreita, joissa "kampiakseli" oli pultattu lentokoneeseen kiinni, ja moottori pyöri. Jotenkin nurinkurinen ajatus, mutta niin suuret älyköt sen päättivät rakentaa aikoinaan. Kuukkeliin hyviä hakusanoja on esim Rotary Engine ja Le Rhone tai Gnome, jolla löytyy esim tämä: http://www.southernmuseumofflight.org/Gnome-Rhone%20Type%20N/index.html

Edit

Tuo onkin aika kuvaavaa:

The engine had no throttles and ran wide open. A switch was provided that would cut the spark to a few cylinders at a time providing some power control. Unburned fuel from the cut-off cylinders sprayed all over theplane and pilot, waiting for an opportunity to catch fire.The rotarys were two-stroke engines that burned a mixture of fuel and castor oil to lubricate the cylinders. This mixture sprayed in the pilot’s face and caused constant sickness. .

 

janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, nyt tulee tällainen räppänä. Helppo kysymys alan harrastelijoille, mutta mikä on tämä hiihtoliiton malli? Ja missä kuvattu? Ja milloin?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on tsekkiläinen Mraz M1C Sokol. Tunnus on varmaan OH-CHB, jolloin se olisi vuosimallia 1948 ja sarjanumero 186. Kone rekisteröitiin Kymin Lentoliike Karu & kumppaneille 4.11.48.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

M1C Sokol.

Paikkaa en osaa paikallistaa.

 

BTW, Nummelassa lenteli aikanaan tämmöinen. Oli ihan lentokuntoinen 80 luvulla rivikoneella ja potkurilla, jonka pinta oli "erikoinen".

Lentoonlähdöt olivat aina jännittävän oloisia enkä yhtään ihmetellyt ettei koneessa ollut ohjaajaa enempää porukkaa koskaan (näkemäni mukaan). Olisi kiva tietää, missä yksilö nykyään on ja miten se siellä voi.

-M-

 

Edit joku oli nopeempi, tietty

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CHB:lle sattui Kymen Lentoliike Karun & kumppaneiden aikana muutamia pakkolaskuja korjauksineen sekä koneen runko murtui vuonna 1955, kun Mauno "Manne" Kirjonen rullasi konetta suksilla jäällä, ja konetta avustaneet työntäjät horjahtivat evän päälle.  Kone korjattiin Jämillä. Koneen myöhemmät omistajat olivat vuodesta 1959 lähtien Veikko Asikainen ja Pentti Pello, Helsinki. He ostivat koneen, kun se oli varastettu ensin Vesivehmaalta avoimesta vanhasta konekorsusta ja lentotaitoa vailla ollut ohjaaja oli rysäyttänyt sen samantien metsään. Kone teki uuden kaputin vuonna 1962, ohjaajana Paavo Galkin, ja uusi omistaja oli Ilmailukerho B 28, Jorvas 31.12.1963 lähtien. Kone korjattiin vuosina 1964-69 lentokuntoon. Sillä lennettiin aina vuoteen 1991 asti, aktiivinen jakso oli 1983-86 ja kone poistettiin rekisteristä 31.12.1993. Matin näkemä kone on siis todennäköisesti ollut juuri tämä OH-CHB. Muut Suomessa lentäneet kaksi Sokolia tuhoutuivat jo aiemmin 1950-luvulla.

 

Näistä Sokoleista löytyy juttua muun muassa Suomen Ilmailuhistoriallisesta Lehdestä 4/2005.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone tunnettiin Nummelassa myös nimellä "mätä-Sokol". ;)

Tosiaan, CHB oli kyseessä. Tietystä syystä tuo rekkari tarttui muistiini joka ei kuitenkaan auennut heti.

 

Mielenkiintoista nähdä, löytääkö joku taho tuon vielä kunnostusprojektiksi joko lentokuntoon tai museoon.

Kone ei ole käsittääkseni tuhoutunut vaan poistettu rekisteristä ilmailulain nojalla?

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puurakenteisena hyvin sopiva nimi... Meta-Sokolithan olivat asia erikseen... :) Niin, tähän OH-CHB:en anottiin lupa perushuoltoon vuonna 1991 ja se myönnettiinkin ilmailuviranomaisen toimesta, mutta sitä ei koskaan tehty. Joten kone saattaa olla kuitenkin aika hyvässä kunnossa ja ehjänä vielä jossain. Ehkä jollakin foorumia seuraavalla on tietoa enemmän koneen nykytilasta. Koneen kunnostamista 1960-luvun loppupuoliskolla valvoi Finnairin lentokonetarkastaja ja koneen entinen omistaja Veikko Asikainen.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CHB:lle on haettu rakennuslupaa. Tultaneen kunnostamaan lentokuntoon.

 

En saa nyt mieleen mitenkään tuota paikkaa. Kangasmaastoa näyttää olevan, ehkä jopa jollakin harjulla kun takaa näyttää olevan paljon avaruutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihtuukohan siihen pata?

Kuriositeettina tuollainen vanha käännetty rivi-4 olisi ihan hieno juttu, mutta jos sillä aikoo lentää, niin voipi tehdä mieli nykyaikaisempaa ja helpommin huollettavaa kiuasta (luotettavampaa).

-M-

 

Koneet on aina koneita. Kunnossa ne ei oo koskaan, joskus vaan liikaa rikki.

mietelause on oma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihtuukohan siihen pata?

Kuriositeettina tuollainen vanha käännetty rivi-4 olisi ihan hieno juttu, mutta jos sillä aikoo lentää, niin voipi tehdä mieli nykyaikaisempaa ja helpommin huollettavaa kiuasta (luotettavampaa).

-M-

 

Koneet on aina koneita. Kunnossa ne ei oo koskaan, joskus vaan liikaa rikki.

mietelause on oma.

 

Näin ulkomuistista vanha pata. Sokolin kauniit linjatkin kärsisivät moottorin vaihdosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tähän OH-CHB:en anottiin lupa perushuoltoon vuonna 1991 ja se myönnettiinkin ilmailuviranomaisen toimesta, mutta sitä ei koskaan tehty.

 

Työ ilmeisesti aloitettiin. Joskus luokkaa 15 vuotta sitten kone oli purettuna Malmilla nykyisen Copterlinen hallin nurkassa. Siipi oli osittain avattuna, salko ja kaaret näkyvissä. Olisiko tuolloin löydetty liikaa metaa tuolta alueelta?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja missä kuvattu?

Utin vanhan hallin edessä, joka näkyy tämän viestin toisessa kuvassa:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,70631.msg1036468.html#msg1036468

 

Työ ilmeisesti aloitettiin. Joskus luokkaa 15 vuotta sitten kone oli purettuna Malmilla nykyisen Copterlinen hallin nurkassa. Siipi oli osittain avattuna, salko ja kaaret näkyvissä. Olisiko tuolloin löydetty liikaa metaa tuolta alueelta?

Viimeinen muistikuva on, että koneen runko olisi ollut maalatuna vaaleanharmaaksi. Minne lie sieltä päätynyt?

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työ ilmeisesti aloitettiin. Joskus luokkaa 15 vuotta sitten kone oli purettuna Malmilla nykyisen Copterlinen hallin nurkassa. Siipi oli osittain avattuna, salko ja kaaret näkyvissä. Olisiko tuolloin löydetty liikaa metaa tuolta alueelta?

 

jk

 

Eräs lentoveli ja hyvä ystäväni kunnostaa tuota koko.ajan.

Kun tapaan hänet taas Malmilla, kysyn lisäkuulumisia ja kerron täällä.

 

Lisäksi veikkaan, että tuokin kuva on otettu Utista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään