Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2009 Negojen digitointioperaation tuotoksena voisi herätellä henkiin aikaa noin 33 vuotta sitten EFHK:lla. Noihin aikoihin opeteltiin spottailua Konican pokkarilla varovaisesti väripaperille - kiikari tallensi loput hiljakseen tuhoutuviksi muistikuviksi... tosin ei toi negojenkaan laatu enää hääppöistä ole paikoitellen. Aloitetaan vuoden 1975 marraskuulta. SAS:n ysi täytti ulkomaanterminaalin päädystä hyvin etsimen. SE-DBT on palvellut Northwestillä uskollisesti aina näihin päiviin saakka. [ attachment removed / expired ] Samalta reissulta kuvaa entiseltä businekseltä: [ attachment removed / expired ] Sitten talven tiukentaessa otettaan seuraavan vuoden helmikuussa - samoilta paikoilta otettu kuva kuin edellinen - yrittää esitellä Puolan ilmavoimien pikku-tupoa 101 joka 1977 kesällä päätyi LOTille lennellen -90 luvun puoleen väliin tunnuksilla SP-LHF. [ attachment removed / expired ] Edellisen kuvanottopäivan toinen kohde kuvattiin terminaalin lämmöstä. G-BAZI lenteli aina vuoteen 2007 saakka Chilessä. [ attachment removed / expired ] Edelleen helmikuulta 1976: Kun tulevista koneista ei ollut tuohon aikaan juurikaan tietoa - muuta kuin reittilentojen osalta - oli yllätykset pumpun päälle käyvää kuten tämä outo rahti-härveli... [ attachment removed / expired ] ... joka rullaili businekseltä vasemmalla olleelle rahti-platalle - tosin nykyisenkin rahdin paikalla oli silloin terminaali - ilmeisesti käyttivät molempia rinnan ? Konehan on tietysti Transvalairin CL-44 HB-IEN joka 2002 teki pakkolaskun ykkösmoottorin vian vuoksi Zairessa tunnuksilla 9Q-CTS. [ attachment removed / expired ] Jatkuu aprillina.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2009 Hyviä kuvia! Ajattelinkin salaa että jos vähän härnään noilla 80-90 luvun kuvillani niin tänne saattaisi tulla vielä vanhempaa kamaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2009 Onko kolmoskuvan oikeassa reunassa oleva swingtail? mahdollisesti Kar-Arin DC-6 ST? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2009 Onko kolmoskuvan oikeassa reunassa oleva swingtail? mahdollisesti Kar-Arin DC-6 ST? Heiluhäntähän se siellä lymyilee... Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 31, 2009 Ajattelinkin salaa että jos vähän härnään noilla 80-90 luvun kuvillani niin tänne saattaisi tulla vielä vanhempaa kamaa Sama idea mullakin - tosin en vaan ehtinyt aikaisemmin vaan tää on muhinut projektin käynnistys-asteella jonkun aikaa. Samalla saa pelastettua mitä pelastettavissa on negojen haalistuessa. Dioilla on asiat paremmin... Onko kolmoskuvan oikeassa reunassa oleva swingtail? mahdollisesti Kar-Arin DC-6 ST? Joo nallehan siella ennen nalle-logoa pyrstössä. Alla epätoivoinen rypistys siitä kahden ensimmaisen kuvan ottopäivanä. Ainut hyvä asia kuvassa on kohde. Sitä sihtaillaan portilta, jonka pariovet avautuivat keskelta kentällepäin kun palolaitokselle vievallä tiellä oli odotettavissa autoliikennettä. Joskus kyllä tuntui että joku olisi avannut ne ihan varta vasten että oltais saatu paremmat kuvat - tosin itsesuojeluvaisto varoitti paloauton allejäämisriskistä... [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 31, 2009 Hienoa! Lisää vain nostalgiaherkkua Itse olin tuolloin 1975 ekalla luokalla, ja asuimme Kulomäessä, joten aika usein laskeutuvia koneita näki. Muistaakseni samana vuonna oli myös Vantaalla ilmailunäytös, jossa myös vierailimme. T: Mika Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 1, 2009 Muistaakseni samana vuonna oli myös Vantaalla ilmailunäytös, jossa myös vierailimme. Ainakin vuonna 1977 oli Helsinki Airshow... palataan siihen kunhan tämä retro-blogi saavuttaa sen ajallisesti. Nyt ollaan siis aprillipäivässä 33 vuotta sitten. Talvet oli pitkia siihen aikaan kuten kuvista näkee. Air France lennätti Caravellellä kansaa Pariisiin ja tämä F-BOHC oli aikoinaan varsinainen maanvaiva, sillä firman siihenaikaisesta 28 koneen Caravelle-laivastosta vain samat harvat yksilöt sahasivat Helsingin reitillä. F-BOHC poistui AF:n laivastosta 1980... [ attachment removed / expired ] ... rullaten tässä Avoneitaan lämmitellen paluumatkalle samaisena päivänä. Työn alla oli siihen aikaan parkkiplatan laajennus - sen verran vilkasta liikenne oli, hmmm... [ attachment removed / expired ] Hansa oli kiire kuvata ennen portaita mutta eihan siitä mitään tullut. D-ABDE oli myös sangen tuttu näky Hesassa ja sen tie vei myöhemmin jenkkien kautta Indonesiaan minne se lopulta pistettiin seisomaan vuonna 2007. Taustalla sitten olikin päivän pelastava proppi... [ attachment removed / expired ] Eli Braathens SAFE:n - nykyinen SAS Norge - F-27 LN-SUF seisoskelee siinä pari päivää ennen siirtymistään Busy Bee:n operoitavaksi. Kone säilytti rekisterinsä uransa loppun saakka vuoteen 1992. [ attachment removed / expired ] Seuraavat tapahtumat ovatkin sitten vasta ensi kuussa. Toivotaan että siihen väliin on joillakin lisättävää... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 6, 2009 "Samalta reissulta kuvaa entiseltä businekseltä" Onpas hienoja kuvia. Ilmeisesti entinen business-terminaali oli kai vanha kentän puuterminaali tai sen osa. Puuterminaali purettiin kai vasta jokunen vuosi sitten, se sijaitsi hieman nykyterminaalista Finnairin tekniikan suuntaan. Ekassa SAS-kuvassa näkyy oikealla uutta terminaalia. joka avattiin vuonna 1969. Siellä puolestaan oli spottausparveke tai aidattu katselu-katto-alue. jonne pääsi pääsymaksulla. "Uuden" terminaalin yleisöalueen käytävällä oli sivussa maksuportti ja kyltti "Näköalatasanne 50 p". Tuo uusi terminaali on nyky-terminaalin keskiosa, mutta katselu-kattotasanne on hävinnyt johonkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2009 Ettehän pahastu, jos lisään tuon mainitun LN-SUF:n sitten mainitussa Busy Bee-väreissä EFJO:lla kesällä 1982. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 30, 2009 Siellä puolestaan oli spottausparveke tai aidattu katselu-katto-alue. jonne pääsi pääsymaksulla. "Uuden" terminaalin yleisöalueen käytävällä oli sivussa maksuportti ja kyltti "Näköalatasanne 50 p". Tuo uusi terminaali on nyky-terminaalin keskiosa, mutta katselu-kattotasanne on hävinnyt johonkin. Kattoterassista on ollut kirjoittelua ennenkin ja ainakin tosta http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,52700.0.html löytyy lisää. Ei voi kuin ihmetellä miten sitä ei ole saatu kaikkien rakennushankkeiden myötä uudelleen käyttöön. Ettehän pahastu, jos lisään tuon mainitun LN-SUF:n sitten mainitussa Busy Bee-väreissä EFJO:lla kesällä 1982. Ei me pahastuta, liittyy olennaisesti aiheeseen. Hyvä että muiltakin kuvia löytyy, sillä päivitystahti ei tule tällä topikilla ainakaan omasta puolesta päätä huimaamaan. No, siitä saakin kimmokkeen pieneen ajalliseen varaslähtöön: Heti vapun jälkeen toukokuun toisena päivänä 1976 oli vuorossa "Tupo-neuvottelut", mutta ensin ketjun aloittanut SE-DBT nyt kuvattuna toiselta kyljeltään firman väreissä olevan Transportterin kera. Oikeanpuoleiset tikkaat veivät muuten lennonjohtoon – tosin niiden käyttö lienee jäänyt vähiin… Taustalla finskin kasin lisäksi Malevin iso Tupo takarivissä Konican uloittumattomissa. [ attachment removed / expired ] Eturivistä sen sijaan sai kuvia - terminaalin lasien puhtaudesta riippuen – kohtuullisesti. Matkustamon puhtaudesta huolehti ServiSystems, kuten tässä LOT:n lasinokkaisen "höyry"-Tu-134 SP-LGE:n tapauksessa. Tupo-parka oli edellisvuoden elokuun lopussa kokenut kovia nokkapyörän pettäessa laskussa Zurichin kentälle. Onneksi kukaan matkustajista ei loukkaantunut ja pellitkin saatiin ehostettua. Kone jatkoi myöhemmin uraansa Aeroflotilla 1982-1990 rekistereissä CCCP-65924. [ attachment removed / expired ] Sitten päivän extra-Tupoon: CAAK (Chosonminhang Korean Airways – nykyisin Air Koryo) toi tuliterällä Tu-154B "551":llä jonkun valtuuskunnan vapun jatkobileisiin... [ attachment removed / expired ] … ja jäi odottelemaan VIP-ständille Busineksen vakioasiakkaiden ihmetellessä kaukaista vierasta laskevan auringon hämyssä. "551" sai P-etuliitteen vuonna 1978 ja lentänee edelleen huolimatta kovasta laskusta Budapestin kentälle vuonna 1979. Vierailipa sittemmin myös Hesassa P-551 rekkareissa. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2009 Tupo-paraatin jälkeen on vuorossa 8/5 Illu-paraati. Paljon kaivatulta kattotasanteelta aukesi näkymä auringossa kylpevän Aeroflotin Il-18D CCCP-75446:n suloisiin muotoihin. Senhetkinen ikä, 10v, ei vielä runkoa rasittanut sillä eläkepäivät olivat kaukana edessä (1992) – tosin Helsingin liikenteessä Tu-154 otti pian tylysti Illun paikan flotin lennoilla. Noihin aikoihin muuten Aeroflotin miehistö oli tuttu näky kentällä sijainneen Elannon sukkahousuhyllyllä… [ attachment removed / expired ] Samana päivänä tallennettiin toisen Illun visiitti, nimittäin E-mallin Il-18 DM-STK Interflugilta – tällä kertaa terminaalin lasien läpi todistaen innokkaiden lähtijöiden jonotusta lennolle jaettuun Berliiniin. Neljä Ivchenkoa kyydittää tätä 43-vuotiasta teräs-rouvaa edelleen Kazakstanilaisen Omega Aircompanyn riveissä (UP-I1804). Hetkinen, tarkkasilmäinen lukija huomaa kuvassa jotain outoa… [ attachment removed / expired ] … ja toden totta - tässä on se alkuperäinen otos. Kameran kantolenkki on ikävästi jäänyt linssin ja kuvakohteen väliin. No, tulipahan kokeiltua miten Elements manipuloi originaalia. Ajan kanssa siitä varmaan sais ihan "kelpo" kuvan. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2009 Nostalgiaa! Kiitos Reijolle kuvistasi! Männävuosina, pari-kolmekymmentä vuotta nuorempana meikäpoikakin noita idän ihmeitä silmät ymmyrkäisinä, korvat kuuroiksi saaneena, nenän kautta vahvan kerosiinisavun keuhkoihinsa imeneenä ihmetteli ja "ihaili"!... --- Those were The Days! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2009 Noihin aikoihin muuten Aeroflotin miehistö oli tuttu näky kentällä sijainneen Elannon sukkahousuhyllyllä… Siis missä oli tämä Elanto? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2009 Ainaski yksi Elanto oli nykyisen kartanonkosken pohjoispuolella Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2009 Vanhan tornin takana oli lähin Elanto. Nykyisenkin palokunnan itäpuolella kalliolla. Vieressä Kar-Air:n Ja Finskin parakit. Viereisessä rivitalossa oli myös hotelli. Interflugin miehistö asui siinä. Heitä oli aina iso joukko. Masentuneen näköistä porukkaa. Naureskelimme heille, jokainen tiesi että joku on politrukki vaan kukaan ei tiennyt kuka. Samassa kaupassa oli usein rinnakkain SAS:n ja Flotin miehistö rinnakkain. Toiset ostivat sisäfilettä ja toiset rihkamaa. Heikki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2009 Ainaski yksi Elanto oli nykyisen kartanonkosken pohjoispuolella Joo, Ylästön Elanto oli vielä 90-luvullakin Ylästöntien varressa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2009 Kiitoksia kuvista, loistavaa. Ei koskaan nää liikaa näitä vanhojen hyvien aikojen kuvia! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 8, 2009 Noihin aikoihin muuten Aeroflotin miehistö oli tuttu näky kentällä sijainneen Elannon sukkahousuhyllyllä… Muistelen että ostelivat ryppyisillä viiden markan setelillä myös pelkkiä muovipusseja O tempora! O mores! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2009 Onko kuva Vantaalta? [ attachment removed / expired ] Edit/ http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=2&t=1438#p7927 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2009 no on... eihän siel oo kuin autot uudistunut Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2009 no on... eihän siel oo kuin autot uudistunut Kiitoksia. Mikähän olis vuosi....? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2009 eik siin oo 127 fiat, joten 1971 jälkeen?! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2009 eik siin oo 127 fiat, joten 1971 jälkeen?! Fiat 127 tuo muistoja mieleen,kiitos vaan.Kyselivät asiaa SFF forumilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2009 Onko kuva Vantaalta? [ attachment removed / expired ] Edit/ http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=2&t=1438#p7927 Mahtavaa että joku autospotteri on ikuistanut terminaalin toisen puolen näkymiä. Vaikka tosta kuvasta on kyllä lähemmäs 40v matkaa nykyhetkeen niin autoparkin näkymät kuvassa näyttävät samoilta kuin 33v sitten. Kesältä -76 vuotta sitten ei löydy kuin pari kulahtanutta kuvaa ajanjakson peruskaurasta. Alla BA:n Trident 2E lepuuttelee kolmea (meluista) RR:n Spey-myllyjään heinäkuun viidentenä päivänä - kabiinin samalla puhdistuessa Servin syynissä. Ao. G-AVFO oli yksi kolmesta viimeisestä Britin Trident 2:sta, antaen tilaa B737-200 laivastolle vuoden 1985 alussa. Parkkiplatan takarivi on saanut jo pinnoitteen ja alkaa olla valmis vastaanottamaan asiakkaita. [ attachment removed / expired ] Samana päivänä AF heitti keikan F-BJTF:llä poseeraten tässä paraatipaikalla ketjun aloituskuvan malliin. Tämä "Orleanais" vedettiin liikenteestä kesällä 1980. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 2, 2009 Mahtavaa että joku autospotteri on ikuistanut terminaalin toisen puolen näkymiä. Vaikka tosta kuvasta on kyllä lähemmäs 40v matkaa nykyhetkeen niin autoparkin näkymät näyttävät samoilta kuin 33v sitten. On kyllä luokattoman hienoja kuvia, mutta sen verran tarvii sanoa katsellessani pihalle samaiseen parkkiin, että puuttuhan tuosta nyt kuitenkin jotakin pientä, kuten bussikatokset, kävelykatokset, yksi terminaali, lennonjohtotorni ja lasikäytävä noin suurempia silmään sattuvia mainitakseni. Valaisimetkin ovat hiukkasen modernisoituneet. Eli pieni pala näyttää samalta edelleen, mutta suurin osa on kuitenkin muuttunut aika radikaalisti. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla