Kirjoitettu Syyskuu 4, 2009 Syksyn tuntua oli ilmassa syyskuun 4. päivä, kun muuan herra Adnan Khashoggi oli pistäytymässä kulkuvälineellään. Tuolloin ao. Saudi-"liikemiehen" maine taisi olla parempi kuin nykyään - ihan joka ukko ei omaa konettaan terminaalin eturiviin saanut. Noteerattiinpa vierailu muistaakseni myös iltapäivälehtien lööpeissä. Nykyisin tämä saudien Viktor Bout - paremmin asekauppiaana mainetta niittänyt - saapuisi maahan taatusti matalammalla profiililla. Palataan heppuun lyhyesti vielä parin viikon päästä… No itse menopeli, N111AK, oli vasta vähän päälle vuoden ikäinen B727-200 ja poistettiin lopullisesti käytöstä viime vuoden loppupuolella. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2009 Sitten syyskuun 19. kaikki natsasi jopa suunnitelmia paremmin, säitä myöden. Oltiin hommattu vierailupassit Finskin tekniikan puolelle – mutta kuinka ollakaan matkalla sinne hypättiinkin bussin kyydistä jo rahtiasemalla, kun siellä vilahti jotain kiinnostavaa… Avaruusajan henkeä nimellään tavoitteleva Saturn oli saamassa kontteja "Herkkunsa" (L-100-30) sisuksiin. N12ST oli toimitettu Saturnille vuosikymmenen alussa ja kuluvan vuoden lopussa, siis 1976, firma yhdistyi Transamerica Airlinesiin. Tästä taas kymmenen vuotta eteenpäin kone lentelikin sitten Southern Air Transportille, joka taasen tuli tutuksi ns. CIA-yhtiönä – ja kukas muu se CIA:n kanssa puuhasteli kuin pari viikkoa aiemmin Suomessa mm. Valmetin vieraana viihtynyt herra Khashoggi… siis hauska yhteensattuma. [ attachment removed / expired ] No, takaisin aiheeseen: Allisonin alta alla kuvattu N12ST saa toivottavasti 40. vuotta tiimaa täyteen vuoden päästä, lennellen tällä hetkellä Sfairilla tunnuksin ZS-ORC. [ attachment removed / expired ] Sitten siirryimme varsinaiseen kohteeseemme tekniikan halleille. KuutoshallinYkköshallin edessä paistatteli päivää Ilmavoimien yhteyskone Piper Cherokee Arrow II, tuttavallisemmin PA-3… missähän lienee nykyisin ? [ attachment removed / expired ] Vähän halleista kauempana FM-63 lekotteli nurmella aurinko"lasit" silmillä onnellisen tietämättömänä tulevasta purkutuomiostaan vuodelle 1984. Taustalla kimalteli parkkeerattuna uutuuttaan kolmea päivää aiemmin siirtolennolla saapunut OH-LYR, joka tällä hetkellä seisonee Kievissä tunnuksilla UR-CCR. [ attachment removed / expired ] OH-LYC:n sisuksissa tutustuttiin tumppiysin ohjaamon saloihin. Antiikkia nykyisin - kuvaajasta lahtien… Tämä alun perin Air Canadalle v. 1966 toimitettu, kokoonpanolinjan neljäs tumppi, palveli Finnairia vuoteen 1983 ja lentelee edelleen muutamien välikäsien jälkeen East African Safari Air Express-nimellä firmalla tunnuksin 5Y-XXB rinta rinnan sisarpuolensa OH-LYD (5Y-XXA) kanssa. Siinä onkin 10% kaikista maailman aktiiveista tumpeista. Cyclejä muuten molemmilla takana 90.000 paikkeilla – hyvin huollettu kestää isältä pojalle... [ attachment removed / expired ] … mutta näkyihän päivän päätteeksi niitä aitoja lentokoneitakin, jotka kestävät vaikka pojanpojalle. Aito DC-3, OH-VKB, malminetsintäpuvussaan oli kolmisen vuotta aiemmin korvannut tehtävässä taustalla pilkottavan Kultakuokan (OH-VKU), joka taasen oli nuoremmuuttaan poistettu rekisteristä juuri menneenä kesänä. Tätä nykyä molemmat löytyvät asiallisesti Suomen Ilmailumuseon tiloista. [ attachment removed / expired ] Lopuiksi kiitokset Finskin tekniikalle, vielä näin jälkikäteen, erittäin mielenkiintoisesta päivästä ilmailun parissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2009 Kiitos hyvistä kuvista! Lisää vaan näytille jos löytyy, varsinkin tuolta tekniikasta olisi mukava nähdä lisää materiaalia noilta päiviltä! Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2009 Sitten siirryimme varsinaiseen kohteeseemme tekniikan halleille. Kuutoshallin edessä paistatteli päivää Ilmavoimien yhteyskone Piper Cherokee Arrow II, tuttavallisemmin PA-3… missähän lienee nykyisin ? Todella mukava nähdä näitä vanhoja kuvia, kiitos kun maltat laittaa esille. Sen verran korjaan, että toi Piper on tuossa kuvassa ykköshallin edessä, vaikka ovessa kutonen seisookin. -m Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2009 Ilmavoimien yhteyskone Piper Cherokee Arrow II, tuttavallisemmin PA-3… missähän lienee nykyisin ? Olisikohan se nyt niin, että tuo yksilö on Porissa lentokoneasentajalinjan opiskeluvälineenä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2009 Se oli silloin,........ 8) Kyllä mä näin niitä wanha kuvia/koneita tosi miellellän 8) Kiitos! Chris Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2009 Olisikohan se nyt niin, että tuo yksilö on Porissa lentokoneasentajalinjan opiskeluvälineenä? Siellä. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 28, 2009 Todella mukava nähdä näitä vanhoja kuvia, kiitos kun maltat laittaa esille. Sen verran korjaan, että toi Piper on tuossa kuvassa ykköshallin edessä, vaikka ovessa kutonen seisookin. Oppss. Menin halpaan kun en ehtinyt kaivamaan asiaa tarkemmin... kiitokset tarkennuksesta. Siellä. 8) Ja samoin kiitokset Mikolle PA-3n sijainnista ja Juhalle vahvistuksesta ! Syyskuun 25: AF:n lennoilla Caravelle sai väistyä Boeing 727-200:n tieltä yhä useammin. Kuvan F-BPJO, seuranaan Aeroflotin IL-18 ja Finskin Caravelle, oli toimitettu vuosikymmenen alussa AF:lle lentääkseen myös yhtiölle aina vuoden 1991 loppuun saakka. Ah noita flesuja ikkunassa! No, jossain vaiheessa sitä huomasi että ne tulevat näkymään myös itse kuvassa eikä vaan etsimessä… [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 28, 2009 Löytyiskö tuosta OH-VKB kuvan oikeassa reunasta löytyvästä härpäkkeestä kuvia? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 30, 2009 Löytyiskö tuosta OH-VKB kuvan oikeassa reunasta löytyvästä härpäkkeestä kuvia? Itseltäni ei, mutta A-netti pelastaa. Hienot kuvat Juhanilta ja Yrjöltä: http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=OH-VKU Edit: linkki korjattu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 30, 2009 Löytyiskö tuosta OH-VKB kuvan oikeassa reunasta löytyvästä härpäkkeestä kuvia? Terve Sami. Jos haluat tietää mitä vaan geologien mittauskoneesta, soita Simolle, joka asensi antennit ym härpäkkeet. Simo täytti juuri 85 v ja on niin yksinäinen, että hirvittää. Vammainen kun olen, en pääse käymään mutta minulta saa puh.numeron. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 30, 2009 Itseltäni ei, mutta A-netti pelastaa. Hienot kuvat Juhanilta ja Yrjöltä: [ftp=ftp://http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=OH-VKU]http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=OH-VKU[/ftp] Tuo linkki ei toimi klikattuna. Pitäisi olla: http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=OH-VKU Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2009 Tuo linkki ei toimi klikattuna. Pitäisi olla: http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=OH-VKU Kiitokset korjauksesta. Mistähän mä ton ftp:n sinne linkkiin keksin... No jatketaan stooria yhdellä tapauksella: Itsenäisyyspäivän kunniaksi britit tulivat ihmettelemään lumetonta Joulupukin maata. Tavanomaisen Tridentin sijaan keikalle savuutteli B707-320B G-AXXZ, jonka ikuistaminen pokkarilla sitten miellyttäneekin enempi autospottereita. Vajaa vuosikymmen eteenpäin, 1985, kone paloi Libyassa Sebhan baanan päähän keskeytetyn lentoonlähtöyrityksen epäonnistuttua operoidessaan Transports Aeriens du Benin:lle tunnuksin TY-BBR. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2009 Hienoja kuvia, kiva kun jaksatte postata. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2009 Itsenäisyyspäivän kunniaksi britit tulivat ihmettelemään lumetonta Joulupukin maata. Loistavia kuvia historiasta! Tuota itsenäisyyspäivän kuvaa kun katsoo, voi kysyä, "ai mikä ilmastonmuutos?" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2009 Tosi hienoja kuvia, kiitos näistä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2009 Nyt muutama minulta. Tiedysti heiko laatu mutta noin asti 80 luvalla jossain. En kaikesta kuvasta tiedän vuosi,sorry. Ilyushin 62M 1990 Helsinki [ attachment removed / expired ] Vickers VC10 UK Gouverment KSZE Helsinki 1992 [ attachment removed / expired ] Finnaviation Saab 340 Joensuu. Helmikuu.1990 [ attachment removed / expired ] Karair ATR 72-201 Helsinki Helmikuu 1990 [ attachment removed / expired ] BAC Romanialainen GAS Helsinki .En tiedä? [ attachment removed / expired ] Sterling DC 8-63+Finnair DC10-30. Helsinki En tiedä vuosi. [ attachment removed / expired ] Airfast USA B.707-... (sorry B.720!)Helsinki .Entidä vuosi. [ attachment removed / expired ] KarAir DC 8-62 Helsinki Lentokonesta otetu! 1984 Huhtikuu [ attachment removed / expired ] No ,pari mäkin olen löytänyt. Terveiset Zürichistä. Chris Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2009 Komeita ja ennenkaikkea nostalgisia kuvia HesaVantaalta silloin kun ylätasanne oli vielä käytössä Tuona vuonna -76 tuli itsekkin vietettyä aikaa konetta ootellessa... [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Oli tuolloin mv.filmi kamerassa mutta haitanneeko tuo? Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2009 Oli tuolloin mv.filmi kamerassa mutta haitanneeko tuo? Markku Ei lainkaan. Päinvastoin, nostattaa nostalgia-fiilistä sopivasti, kiitokset muistikuvien palauttamisesta. Sen sijaa Chris:n kuvat, kaikki kunnia 80-90-luvuille ja Chrisin setille, ovat hieman tuoretta tavaraa tähän kolmannesvuosisata-muisteloon. Ne sopisivat paremmin "sekalaiset EFHK:lta"-ketjuun. Tosin mitään kirjoitettua sääntöahan tällä ketjulla ei ole ollut, mutta omalta osalta päivitän tätä kronologisessa järjestyksessä sitä mukaa kun negoilta tavaraa löytyy. Toivottavasti muiltakin löytyy aikaa ja intoa kaivella arkistoja - siirtyen aikakoneessa 33v taaksepäin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2009 Hello Chris ! Sterling DC-8 voisi olla 1984. Kävimme sillä Sisiliassa. Heikki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2009 Airfast lensi tänne (jos en ihan väärin muista) 1988-89, se on muuten B720, kyljessä tosiaan USA rekkari, omistajana Bahamalle (vai Bermudako se oli?) rekisteröity yhtiö, jolla saksankielinen nimi. Lentoyhtiö Kyproslainen, miehistö (ja ilmeisesti omistajat) Libanonilaisia - varhaista globalisaatiota! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2009 Concorde G-BOAB EFHKlla 22.5.1985 lisää: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,43346.msg1124252.html#msg1124252 [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2009 Pojilla on matikka hakusessa? Kolmannesvuosisata sitten oli otsikkona? Hmmm... jaa-a. Nyt on 2009, siitä miinus 100/3 eli 33,3... tekee 1975,7. Jaha, ketju on aloitettu keväällä 2009, siksi siis puoli vuotta armonaikaa. Voidaan siis hyväksyä kuvat abauttiarallaa 1976+ jotain. Siis tänään. Huomenna tilanne on jo toinen. Jäppiset hei, 70-luvun puolivälin kuvia tänne, eikä mitään kymmenen vuotta ettepäi. Tai uusi ketju uudella otsikolla sitten. Ktos. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2009 Jäppiset hei, 70-luvun puolivälin kuvia tänne, eikä mitään kymmenen vuotta ettepäi. Tai uusi ketju uudella otsikolla sitten. Ktos. Kaaja ittelles vaan. Jos sullei oo omia kuvia niin rupiappa penkoon sukulaisten/tuttujen/yms. kylänmiesten albuumit ja skanneri suhiseen (joseioo niin hommaa) ja tänne koko kansan ihmeteltäväksi Ei munkaan tänne panemat kuvat oo kaikki omia..... Tässä Wanha Walokuvaaja setävainaani dioista skannatua otosta: Hän on lähdössä "Seutulasta" Finnairin Kasilla v.1974 Kuoromatkalle Jaappaniin : [ attachment removed / expired ] Tässä ollaan näköjään perillä (JAL:n portaat) [ attachment removed / expired ] Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2009 BAC Romanialainen GAS Helsinki .En tiedä? Tuo on joko vuodelta 1989 tai aivan 1990-luvun alusta, veikkaan eka mainittua. Malevin 732 taustalla, ja kyseinen konetyyppi aloitti yhtiöllä marraskuussa 1988. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla