Reijo Puumalainen

EFHK kolmannesvuosisata sitten

587 viestiä aiheessa

Toinen sateisen päivän Illuista on tässä rullaamaan kiihdytelevä Balkan:n Il-18D. LZ-BEV tyytyi varsin rauhaisaan uraan verrattuna romanialaiseen siskoonsa ja vetäytyi -80 luvun puolenvälin jälkeen leikkipuistoon Sofian lentokentän liepeille, missä pyromaanin käsittelyn jälkeen ei enää näyttänyt kovinkaan viehättävältä: http://www.airliners.net/photo/Balkan---Bulgarian/Ilyushin-Il-18V/1359923/L/&sid=c22fe299fedeaef728baeece67cb0c34

 

Kyllä se vaan jaksaa aina lämmittää nähdä tämä kone, jolla matkustin elämäni ensimmäisen lentomatkan vuonna 1976 :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aprillipilat jäivät taka-alalle kun eturiviin lipui entinen Iberian DC-8-52. EC-ATP oli siirtynyt Aviaco:lle vuonna 1973 ja vuonna 1980 tämä espanjalaisen maalarin mukaan nimetty "Sorolla" meni Espanjan ilmavoimille Iberian kutistaessa Aviacon kotimaan reiteille. Vaiheikkaan uransa päätteeksi ao. yksilö romutettiin Lashamissa (VR-BIA) vuonna 1997. Aviaco oli Spantaxin ja TAE:n kanssa varsin yleinen näky EFHK:lla.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mustavalkonegoja skannatessa tuli vastaan tämmösiä HesaVantaa-otoksia:

Vuodelta 1976 OH-LSA Kymppi ja Viirupyrstö

[ attachment removed / expired ]

OH-LSC

[ attachment removed / expired ]

Syyskuu 1982 PH-DNK

[ attachment removed / expired ]

OK-EFJ

[ attachment removed / expired ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mustavalkonegoja skannatessa tuli vastaan tämmösiä HesaVantaa-otoksia:

Vuodelta 1076

 

 

Kivikaudelta...?  Vuodelta 1076? ;D

 

Ei vaan iso kiitos näistäkin, mahtavaa nostalgiaa ajalta jolloin allekirjoittanut pikkujunnuna kävi koneita bongaamassa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nostalgisen mv-satsin jälkeen laajennetaan väriskaalaa vuodelta 1978...

 

13/4 oli mennen talven lumet vähissä. WDL:n Fokker F27-100 (kuva via K. Kuusela) toisti parin vuoden takaisen keikkansa (ainakin oheisen linkin aukaiseman kuvan taustalla näyttäisi olevan saman oloisen firman F27: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,86471.msg1126772.html#msg1126772). D-BAKA oli ostettu Philipsiltä kolme vuotta aiemmin ja Dartit jaksoivat hinata konetta firmalle vuoteen 1997.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja arvatkaapa missä nykyään lentää maailman ainut -100 sarjan F27 (holskujen museoyksilö poislukien)?

Oikein ! FF-1 saa sen kunnian, vaikkakaan omistajat eivät sitä itse mainosta:

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/09be1d80402f71f9a4d3f455b8694afa/Konetyyppifactsheet+FF+_nettiversio_.pdf?MOD=AJPERES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mustavalkonegoja skannatessa tuli vastaan tämmösiä HesaVantaa-otoksia: Vuodelta 1976 OH-LSA Kymppi ja Viirupyrstö

Markku

 

Tuosta mustavalkokuvan kympin kakkosmoottorin tekstistä. Kuvan koneessa on teksti "Finnair DC-10".

Pariisissa putosi turkkilaisten DC-10-10 vuonna 1974 http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines_Flight_981 sekä AA DC-10-10 Chigagossa vuonna 1979 http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_191. Noiden tapausten selvittelyn ajaksi kympit oli asetettu lentokieltoon.

 

Erotukseksi kymppisarjalaisista, suomalaiskoneiden maalaus muutettiin muotoon "Finnair DC-10-30".

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia, aiheesta kolmanteen, tuossa  piispantarkastusta 22.4. 1958 "Seutulan" lennonjohdossa:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Finnairin/Aeron tekniikka-osastolta on vanhoja kuvia tuossa kuvasarjassa kirkkoherra Arvo Liesmaan muistosivulla, aiheena piispantarkastus Tikkurilassa ja Seutulassa v. 1958:

 

http://www.urjala.kuvat.fi/arvoliesmaa/Tikkurilan%20seurakunta/index.html

 

(Jos sivu ei näy, klikkaa toinen kerta linkkiä)

 

(sivuston pääsivulla www.arvoliesmaa.net on off-topikkina keskiosassa Kuvia Tikkurilasta -kohdassa vanhoja kuvia Tikkurilasta)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simon kuvassa vasemmassa laidassa silloinen EFHK:n päällikkö Eero Tulosmaa.

Arvo Liesmaan kuvissa, kuva lennonjohdosta. Etualalla Raimo Järvinen.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhtikuun puolivälissä ja kevään keinahdellessa sateen puolelle oli Taromin IL-18V jälleen linssiluteena. YR-IMG oli luovutettu Taromille vuonna 1964 ja vuonna 1998 se myytiin Renan:lle (ER-ICG), jonka pistäessä lapun luukulle viisi vuotta myöhemmin kone jäi oman onnensa nojaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

22/4 kentällä lojui hieman normaalia enemmän koneita. Etualan täytti tosin tuttu vieras Berliinistä. Tu-134A DM-SCX oli tullut Interflugille pari vuotta aiemmin ja lentää muuten edelleenkin – nyt vaan UTairille (RA-65621). Taaempana sitten F27 LN-SUF - tällä kertaa Air Executiven väreissä (http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,86471.msg1035016.html#msg1035016) sekä muuan B707…

[ attachment removed / expired ]

 

…joka oli tullut hakemaan Neuvostoliiton Su-15 hävittäjän alas pakottaman Korean Airin lennon 902 (HL7429) matkustajia. KAL902 oli tehnyt 20/4 pakkolaskun Uhtuan Korpijärvelle 80 km Suomussalmelta koilliseen (aiheesta aiemmin foorumilla: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,59392.0.html). Noin vuosikymmen eteenpäin kuvan B707-320C HL7406 (croppaus K. Kuuselan diasta) koki kohtalosisartaan julmemman lopun, kun se räjäytettiin mereen Burman edustalla 29/11/1987 mukanaan 104 matkustajaa ja 11 hengen miehistö.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vappupäivänä marssitti Tarom uudehkon, vajaan vuoden vanhan IL-62M:n kehiin. Voi kun ois kattoterassi ollut vielä auki…

YR-IRD tuhoutui pahoin Istanbulissa nelosmoottorista alkaneessa palossa 24/4/1998 Trans Asian Airlines:n palveluksessa.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

14/5 olo on kuin Varsovassa. LOT:n dynaaminen IL-18-duo miehitti takariviä. SP-LSF esitteli LOT:n uutta meikkiä, kun taasen SP-LSH:lla (entinen Puolan ilmavoimien '102') oli vielä maskeeraus edessä. –LSF meni vuonna 1991 Balkanille (LZ-BEW) ja sen vaiheikas ura jatkunee edelleen (EX-601). –LSH sen sijaan vetäytyi LOT:n riveistä -80-luvun päätteeksi ja lepäilee nykyään Strumien:ssa. Mutta miksi eturivi oli tyhjänä …

[ attachment removed / expired ]

 

…no eturivi oli varattu päivän tähtivieraalle. Jonkin sortin laivaston kokoukseen oli ensimmäisenä amiraalina saapumassa USA:sta Lockheed VP-3A Orionillaan. Ikkunapaikat olivat kortilla tässä versiossa. 149676 poistettiin liikenteestä 90-luvun loppupuolella ja lienee yksi linkin kuvassa lojuvista koneista Arizonassa http://virtualglobetrotting.com/map/p-3-orion-at-the-309th-amarg/view/?service=1

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavana päiväna saapuivat sitten loput amiraalit vesikelissä, kuten merihenkiseen kokoukseen sopii. Tässä ranskalaisten Falcon 10MER Caminon imussa. '32' palvelee edelleen laivaston harmaissa.

[ attachment removed / expired ]

 

Hollantilaiset saapuivat tietysti Fokker F27-100:lla. C-1 oli luovutettu Hollannin ilmavoimille vuonna 1960 ja vuonna 1997 sen ura jatkui Etelä-Afrikassa. Pari vuotta sitten kone pysäköitiin säilöön Kongossa (9Q-CLN).

[ attachment removed / expired ]

 

Saksalaisetkin olivat liikkeellä nelimoottorisella Lockheedilla jenkkien tapaan, tosin konetyyppinä oli Jetstar 6. 11+01 siirtyi vuonna 1986 Sudaniin missä se on edelleen hallituksen käytössä - ollen vanhin lentokuntoinen Jetstar maailmassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka Reijo on jo edennyt päivämääräjärjestyksessä toukokuun puoliväliin 1978 niin tässä pieni takautuma 8.4.1978, jolloin Sterlingiltä oli käymässä vähän erikoisempi kone. Yleensähän Steru lensi tuohon aikaan kaikki Helsingin lentonsa Super Caravelleilla, mutta nyt oli ohjelmassa Caravelle VI-R OY-SAL. Tämän koneen historia on siitä erikoinen, että vaikka Caravelleilla ei ollut myyntimenestystä rapakon takana, niin tämä yksilö sekä aloitti että päätti lentouransa Amerikassa. Kone toimitettiin heinäkuussa 1961 United Air Linesille tunnuksella N1004U, josta se palautui Eurooppaan Sterlingille joulukuussa 1971. Sterlingillä kone kantoi nimeä City of Stockholm. Joskus 1970/80-luvun vaihteessa oli vuorossa palautus Yhdysvaltoihin Midwest Aviationin kautta Airborne Expressille tunnuksella N903MW. Kone poistui käytöstä heinäkuussa 1981. joten sen aktiivinen lentoura jäi vain 20 vuoden mittaiseksi.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan tähän vielä pari kuvaa huhtikuulta 1978.

Interflugin IL-18V DM-STC kyläili Helsinki-Vantaalla 29.4.1978. Kone palveli Interflugia (ja sen edeltäjää Itä-Saksan Lufthansaa) heinäkuusta 1960 aina lokakuuhun 1987 eli 27 vuotta. Kansallisuustunnus vaihtui lokakuussa 1981 DM:stä DDR:ksi. Lokakuun lopussa 1987 kone myytiin Tsekkoslovakiaan (VZLU) tunnuksella OK-018 testikoneeksi sikäläisen M-602 potkuriturbiinimoottorin testausta varten. Kone lienee poistettu käytöstä vuoteen 1996 mennessä.

 

[ attachment removed ]

 

Samana päivänä liikesuihkukoneluokkaa edusti DJB Engineering Ltd:n Cessna 500 Citation G-DJBB. Kone palveli yhtiötä lyhyehkön ajan eli helmikuusta 1977 lokakuuhun 1978. Tämän koneen identiteetistä en ole varma. Jotkut lähteet kertovat sarjanumeroksi 500-0365 ja toiset lähteet 500-0355. Niin tai näin, nykyisin molemmat vaihtoehdot lentävät Yhdysvaltain rekisterissä konvertoituna Cessna 501 -tyypiksi joko sarjanumerolla 501-0262 tai 501-0267.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja täydennyksiä retroketjuun, Yrjö.

 

Samana päivänä liikesuihkukoneluokkaa edusti DJB Engineering Ltd:n Cessna 500 Citation G-DJBB. Kone palveli yhtiötä lyhyehkön ajan eli helmikuusta 1977 lokakuuhun 1978. Tämän koneen identiteetistä en ole varma. Jotkut lähteet kertovat sarjanumeroksi 500-0365 ja toiset lähteet 500-0355. Niin tai näin, nykyisin molemmat vaihtoehdot lentävät Yhdysvaltain rekisterissä konvertoituna Cessna 501 -tyypiksi joko sarjanumerolla 501-0262 tai 501-0267.

 

Kallistuisin tässä vahvasti ton jälkimmäisen vaihtoehdon kannalle.

 

19/5 oli amiraalien lähtöpäivä. Auringon nyt paahtaessa pilvettömältä taivaalta Belgian ilmavoimien Falcon 20 sai marshallilta signaalin lähteä kotiin. CM-01 on edelleen BAF:n palveluksessa, tosin moottorit vaihdettiin ehompiin vuonna 2005.

[ attachment removed ]

 

Ranskalaiset veivät amiraalinsa uudemmalla Falconilla kuin mikä tullessa oli käytössä. 101 oli luovutettu tehtaalta vain vajaa kolme kuukautta aiemmin ja toimii edelleen samoissa tehtävissä.

[ attachment removed ]

 

OT: Leijonat voitti Prahassa 1978 ensimmäistä kertaa Kanadan (avausottelu 6–4), mutta seuraavat kahdeksan ottelua menivät sitten ilman voittoa - kunnes viimeisessä alemman loppusarjan ottelussa kukistui Itä-Saksa 7–3 pelastaen nipin napin säilymisen A-sarjassa (7. sija). Ei varmaan Helsinki-Vantaalla ollut tungosta Leijonien saapuessa…

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VIP-kausi jatkuu… Toukokuun päätteeksi Tsekkoslovakian hallituksen uudehko Tu-134A rullaili aitiopaikalle eturiviin. OK-BYT oli ollut tuolloin käytössä vuoden päivät. Vuonna 1983 se muutti Bulgaariaan (LZ-TUG) ja vuodesta 2007 on tiimaa kerätty UTAir:n riveissä (RA-65728) – tosin uudet Sukhoin Superjetit korvaavat firman pikkutupot piakkoin.

[ attachment removed / expired ]

 

Pienempää "VIP-konetta" edusti samana päivänä tyylikkäästi Businekseltä alla kiihdyttävä Beehcraft 19A Musketeer. OH-BML on viihtynyt hyvin Suomessa aina näihin päiviin saakka.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesäkuun 2. päivä paistoi kirkkaasti DO-11 nahkaan. Kotimaan päädyssä pokkarin huomion varastanut vanha rouva on alla rankasti cropattuna. Kone operoi Ilmavoimille vuoteen 1985 ja siirtyi seuraavan vuoden alussa Airveteran OY:n ymmärtäväiseen huostaan (OH-LCH:n taustaa: http://www.dc-ry.fi/tietoja.htm).

[ attachment removed / expired ]

 

5/6 olivat tsekkivieraat lähdössä samoilta paikoilta mihin tulivatkin, tosin oli koneena tällä kertaa OK-BYR. Siskonsa lailla se meni vuonna 1983 Balkanille (LZ-TUV), mutta poistettiin käytöstä jo vuonna 1994.

[ attachment removed / expired ]

 

Illemmalla Britti näyttäytyi hybridiväreissä – perä uusissa, runko vanhoissa maaleissa - lentelevällä Trident 3B:lä. G-AWZJ jatkoi operointia aina vuoteen 1985.

[ attachment removed / expired ]

 

Edit: DO-11 lisätty

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

7/6 Swissairin yövieras lähti paluumatkalle aamutuimaan. HB-ISO olisi voinut olla rekisterinsä veroinen – ISO - sillä pokkarin kantama ei ihan rullaaviin terminaalilta riittänyt. Kone lensi Swissairille vielä vuosikymmenen ennen siirtymistään SAS:lle ja sieltä Hawaiianin kautta Mojaven autiomaahan vuonna 2000-luvun alussa.

[ attachment removed / expired ]

 

Tiukka croppi rahdin kulmilta paljastaa rullaavan USAF:n 437th MAW:n Lockheed C-141A Starlifterin, ennen sen konvertoimista yli 7 metriä pidemmäksi B-versioksi. 67-0004 oli saapunut Swissairin tapaan edellispäivänä. Sen aktiiviura loppui vuonna 2002 C-17:n syrjäyttämänä, mutta kone viettänee edelleen eläkepäiviä Davis-Monthanin platalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesäkuun 21. World Airways:n charter-sarja toi väriä kesän keskelle. N803WA oli yksi Worldin viidestä -63CF sarjan kasista. Seuraavana vuonna kone jo myytiin eteenpäin ja lensi konvertoituna -73CF mallina rahtia, pääosin Emerylle, vuoteen 2003 (kuva via K. Kuusela).

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan Worldin kaseilla... ja pistetään samalla heinäkuu lomien kunniaksi.

 

Heinäkuun puolivälissä World kyykytti Tuporivistöä. N805WA jätti Worldin 1983 ja löytynee nykyisin Brasiliasta Skymaster Air Lines:n Sao Pauloon vuonna 2009 parkkeeraamana (PR-SKC).

[ attachment removed / expired ]

 

Reilu viikko eteenpäin äskeisestä kuvasta eli 23/7 miehitti World ulkomaan päädyn ulointa putkea. N801WA oli Worldin riveissä vuoteen 1984. Sittemmin kone löysi kodin Espanjan auringon alta, mutta Gestair Cargon saatua B757F:t se on seisonut, kunnioitettavat 95.000 lentotuntia takanaan, vuoden 2009 lopusta Madridissa Cygnus Air:n väreissä (EC-IGZ) odottaen kohtaloaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Samana päivänä pörräsi eturiviin B2-ständille Unkarin ilmavoimien An-24B kahden Ivchenkon AI-24:n voimin. 907 oli luovutettu kymmenen vuotta aiemmin ja jatkoi lentojaan vuoteen 1990.

[ attachment removed / expired ]

 

29/7 oli Antonovin aika jättää Helsingille hyvästit ja Tupolevin taustalla seuratessa se suuntasi nokkapyöräänsä oikealle kääntääkseen kylkensä terminaarirakennukselle.

[ attachment removed / expired ]

 

Illan lopuksi saapui Sterlingin ylläri rankasti myöhässä. Olivatko joutuneet vaihtamaan konetta vai mikä lienee syynä kun Sterun normi-Caravelle 10B.n sijaan ilmestyi yksi niiden neljästä senhetkisestä Avon-moottoreilla varustetuista 6R-sarjalaisesta. Koko nelikko oli historialtaan muuten sangen yhtenäinen Yrjön aiemmin kuvaileman -SAL:n kanssa, mutta ao. OY-SAM, "City of Brussels", romuttui vuonna 1980 laskussa Hartsfieldin kentälle. Kone joutui lähestymisessä liian lähelle edellä laskeutuvaa Tristaria tehden sen jättöpyörteissä kovan laskun radalle, jolloin vasemman laskutelineen pettäessä ajautui kiitoradalta ulos – Airbornen miehistö kuitenkin selviytyi rytäkästä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla